Medryttare?? = skadligt!??

ja, det skulle jag inte acceptera, som sagt, det priset tycker jag är orimligt.
 
jag tycker inte att det är fel med medryttare, och har svårt att tro att hästen på något sätt kan ta skada... visst det beror ju på medryttaren... jag tycker att det är självklart att man ska ta betalt...
 
Jag har medryttare fast att jag helst är i stallet sju dagar/veckan och har råd. Varför medryttare då?

Enkel anledning. Folk fyller år, det händer saker på vardagar som man inte kan tacka nej.

Istället för att jag de dagarna skyndar mig till stallet och mockar lite snabbt har jag valt att ha en medryttare som har tid och kan pyssla med hästarna de dagarna.

Visst, jag är säkert ego som ibland åker på semester också
MEN skillnaden är att när jag är borta finns det nån som håller koll och ser till hästen.

Dessutom tycker hästen det är skönt att två dagar i veckan få flänga runt i skogen utan krav med en ryttare som är modigare än mig. :crazy:
 
Klart att en medryttare kan vara skadlig och i värsta fall göra hästen oridbar. Men det är inte alla som är så okänsliga. Därför är det din skyldighet som hästägare att ta reda på vad det är för människa du sätter upp på din ögonstens rygg. Jag letar medryttar häst och eftersom jag är arbetslös så kan jag inte betala för dom dagarna jag tar hand om hästen. Det jag däremot kan göra och gärna gör är att jag mockar och hjälper till med fodring och andra saker som ska fixas i ett stall och med hästarna (det är min betalning och mitt tack till ägaren att jag får ta hand om dennes häst).

För min åsikt är den att äger man en häst så har man ett ansvar gentemot hästen (det vill säga hela ansvaret!). Och har man ekonimiska problem.. ja då kanske man ska ta en funderare över om man verkligen har råd med häst. För vad händer när/om den skadar sig och måste tex: operera sig eller något. Vem betalar då?? inte medryttaren iaf.
(försäkringen täcker ju inte hela beloppet)


För att man ska kunna kräva att en medryttare ska betala för sina dagar och rida och sköta hästen som sin egen så ska den personen också stå som ägare på kontraktet. Då får den första ägaren ekonomisk hjälp och så får den ett par dagars vila i veckan. Då är ju båda ekonomisk skylldiga om det händer något och med andra ord det är på lika villkor tycker jag. :devil:
 
Re: Dyrt för att rida i skogen?

Turridning 2 tim. kostar ca. 300:-, 3 tim. ca. 400:-
Jag fattar inte vad du klagar över?

Kan inte låta bli att kommentera detta argument. När man rider turridning har man med sig minst en ledare som ska ha lön och sociala avgifter och hela rasket. Om man räknar med 5 i turridningsgruppen så är det 5*400=2000 kr inkomst för 3 timmars arbete för minst en person. Inte så himla mycket av den summan kan rimligtvis gå till hästarna efter skatt och försäkringar, löner och annat.

Om man ska tänka på det här sättet att man betalar enbart för de timmar man rider så blir ju siffrorna helt annorlunda. Säg att det kostar brutto 5000 i månaden att ha häst. På en månad går det ca 720 timmar. Det innebär att hästen kostar ungefär 7 kr i timmen, det är i så fall den summan man som medryttare borde betala...

/mino
 
Om man enbart skaffar en medryttare för att man vill ha hjälp med tex: stallhyra och andra kostnader så ska man nog som sagt fundera över om man kan ha hästen kvar där den står nu eller om man måste flytta för att ha råd med sådana utgifter. Och om ingenting går ihop ja då kanske man rent av får sälja den. För det bli lätt så att hästen får lida för att ägaren inte har råd.
Och så ska det inte vara!!! :mad:

Så fundera över varför en gång till och tänk endast på hästens bästa!!.


Lycka till!
 
Ämnet har varit uppe TUSEN och åter Tusen gånger här.

I vilket fall - min åsikt är:

En bra och ansvarsfull medryttare är INTE ett problem för hästen. Tvärt om, en annan ryttare kan vara bra, den kan lösa knutar som man själv inte ficar.

Om man skall betala eller inte. Tja, det beror också på. OM ägaren dikterar EXAKT vad hästen skall göra på medryttarens dagar anser jag att man som mmedryttare inte skall behöva betala. Har medryttare däremot frihet (under ansvar) att göra vad den vill så är det helt okay att den får betala.

jag tror inte att det finns många hästägare som MÅSTE ha medryttare för att gå runt ekonomiskt, därmot är det ju aldrig fel att få ekonomiskt bidrag, varför skall hästägaren sponsra någon annans ridning ? Men som sagt tillgång och efterfrågan styr.
 
Jag tycker värkligen inte ATT hon ska behöva betala någon stallhyra för att hon får rida din häst..kanske tillåmed utbilda och sätta frat med konditions träning med mera..det hjälper ju bara dig?...fasst det beror på vilken ryttare det är...tycker hellre att man ska betala ryttarna för att de är så duktiga och hjälper till mockar och rider!.......det är förtusan eran häst
 
Kostnad?

Visst kan man resonera på det viset om man ska se vad hästen kostar/timme.
Dessutom tror jag att många turridningsledare ersätts på annat sätt än genom direkt lön. :smirk:

Nu var det ju frågan om vad det skulle kosta för
medryttaren med ett annat alternativ än medryttarhäst.

Jag fattar inte varför debatten om kostnad för medryttarhäst kommer upp gång på gång. :confused:

Hästägaren sätter sitt pris och medryttaren betalar.
Hur och varför priset sätts är ju ointressant.
 
Är det så att det är ni som är medryttare som tycker medrytteri ska vara gratis.... eller är det vi hästägare, spännande att få veta. Nu pratar jag om medryttare som x antal dagar i veckan lånar min häst och gör vad hon vill med den, inte tillridare som utbildar min häst.
Lite rörigt hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Re: Kostnad?

Jag fattar inte varför debatten om kostnad för medryttarhäst kommer upp gång på gång.

hehehe...det är väl mest för att det inte finns något svar och det är kul att diskutera...
Skämt åsido, jag tror att det handlar om att många varit med om en ojämlik situation med sina medryttare/ägare där de själva drog en nitlott och "förlorade" på affären. Sen är ju prissättningen mer eller mindre godtycklig, det finns inga etablerade priser eller någon marknad man kan gå efter. Det gör att det är helt upp till deltagarna i "affären" att avgöra om den är bra eller inte. ;)

/mino
 
Jag har medryttare fast att jag helst är i stallet sju dagar/veckan och har råd. Varför medryttare då?

Enkel anledning. Folk fyller år, det händer saker på vardagar som man inte kan tacka nej.

Istället för att jag de dagarna skyndar mig till stallet och mockar lite snabbt har jag valt att ha en medryttare som har tid och kan pyssla med hästarna de dagarna.

Visst, jag är säkert ego som ibland åker på semester också
MEN skillnaden är att när jag är borta finns det nån som håller koll och ser till hästen.

Dessutom tycker hästen det är skönt att två dagar i veckan få flänga runt i skogen utan krav med en ryttare som är modigare än mig. :crazy:



Ja, visst jag håller med dig. Jag kan också åka på semester! Oftast gör jag det på sommaren när hästarna ändå går på bete. Om jag måste åka bort någon annan gång så kräver det visserligen en del planering men vi är tre tjejer i vårt stall så vi hjäls åt vid sådana tillfällen med bla mockning, borstning och ev ridning. Det kallar jag inte att ha medryttare!!! Bara att man ibland hjälper varandra när tiden tryter...

Som någon annan sen skrev så menade jag att om man skaffar en medryttare på grund av att man inte har råd eller tid så bör man tänka om ! Kanske man istället ska flytta hästen till ett billigare stall eller att stall som kan erbjuda mockning, in/ut släpp, fodringar osv så att man inte är tvingad att åka till stallet varje dag!!

Diskussionen med barn hör visserligen hit men enligt ovanstående svar så kanske du förstår vad jag menar. Och nej jag skulle inte skaffa barn om jag var i en situation där jag inte skulle ha råd eller tid med ett barn. Liksom att det går att välja huruvida man bör ha häst...
 
Så när hästarna går på bete krävs ingen tillsyn eller jobb? Jag var där ca 2 ggr/dagen för att sätta på flugmedel eller sköta sår.

Kanske man istället ska flytta hästen till ett billigare stall eller att stall som kan erbjuda mockning, in/ut släpp, fodringar osv så att man inte är tvingad att åka till stallet varje dag!!

Så hästen mår bättre av att få stå i sin box den kvällen än att komma ut i skogen och lulla?
Hellre har jag en medryttare som kommer ut, mockar och pysslar med hästen än en stallägare som mockar och bara tar in hästen.

För hästens skull har jag medryttare och ja, jag erkänner, med heltidsjobb räcker inte tiden till för häst varje dag.

Bra för dig med sådana stallkompisar, mina har fullt upp med sina egna hästar.
 
Jag har både haft medryttare (varit hästägare) och varit medryttare på andras hästar. Jag har alltid betalat för mig som medryttare (dock under 500 kr/månad för 2-3 ggr/vecka). Detsamma har jag fått av de medryttare jag har haft. Alltså har jag inte tagit något betalt för för hovslagare, försäkring, slitage etc utan bara tagit stallhyran och slagit ut per dag på ett ungefär. Som medryttare har jag då haft fria händer och göra vad jag vill med hästen, dvs jag har inte varit hänvisad till motionsridning i skogen. Jag tycker visst att man kan ta betalt, men inte hur mkt som helst och inte heller vara beroende att få in den summan varje månad.

Jag har svårt att förstå varför vissa hästägare inte vill rida sina hästar i skogen utan hellre tar upp emot 1500 kr i månaden för att någon annan ska göra det. Är det här ett storstadsfenomen??
 
Storstadsfenomen = absolut! Har bott på landet och där förekommer det inte lika mycket som här i stan.
 
Jag vet en som har medryttare som rider i skogen så h*n bara kan rida i ridhuset.
Och h*n bor mitt ute på bondvischan!

Jag tycker omväxlingen är det roligaste! Jag skulle inte alls vilja betala bort skogsturerna!
 
Fasta priser?

:D Det skulle ju vara häftigt med en prislista för medryttare.
Men :confused: hur ska den sättas?

Även om man "bara" ska rida i skogen på en högt utbildad häst, så kommer ju medryttaren att ha större utbyte av den ridningen än på en outbildad häst. :bump:

En duktig/erfaren medryttare kan i sin tur tillföra mycket till hästen, även under skogsridning. :)

Nej, jag tycker att hästägarna själva ska få sätta priset.
Sen får ju vi medryttare förhandla oss till det vi är villiga att betala.
Det är ju iaf deras "ögonstenar" och käraste vän :love: vi (medryttare) ska rida.

Om hästägaren verkligen är i desperat behov av hjälp, oavsett anledning, så kommer ju priset att sättas därefter. :D
 
Re: Fasta priser?

Och ska det vara en prislista så är det ju också så att foder och stallplats till pållen kostar olika beroende på var man bor.

Minns när ngn kvällstidning på sin nätupplaga redogjorde för vad det kostade att ha häst.
Om man tänker på vad jag betalar, så kan man lugnt säga att deras "prislista" inte hade "en siffra rätt"! :D

Jag hade en suverän medryttare på min ena yngre häst förut. Hon frågade massor med ggr om hon skulle betala ngt, men jag sa alltid nej!
Av två anledningar:
1. hon tillförde hästen ngt rent utbildningsmässigt.
2. hon fick anpassa när hon skulle rida efter mig. Jag valde
vilka dagar hon skulle rida.
Innan hon skulle tävla så fick hon givetvis rida mer.

Till gammelpållen har jag också haft medryttare. De har fått betala lite olika mkt, beroende på hur mkt de haft råd med. Dock har de sluppit betala all kostnad för hästen.
Anledningen till det är att de disponerat hästen 100%, jag har inte haft ngt krav att JAG ska rida, men jag har ridit om de haft förhinder.
Dessutom är gammelpålle en PERFEKT läromästare, så DE har verkligen lärt sig ngt av att rida honom!
Och då anser jag att man kan betala för det!
 
Re: Fasta priser?

:bow: Mmm, det är ju så det ska fungera. :bow:

På min nya medryttarhäst höjde JAG priset, eftersom
jag tyckte ägaren ville ha för lite. :D

Jag måste ju vara tokig! :eek:
 
Re: Fasta priser?

Tokig möjligtvis, men säkerligen hästägarens dröm! :D
Hur glad skulle inte jag bli om min medryttare plötsligt ville betala MER! :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp