medryttare som aldrig rider

Sv: medryttare som aldrig rider

*KL*

Hej!

Visst kan man undra över folk ibland??

Jag har ridit jämt när jag var medryttare, och när jag var det senast var man ju livrädd att inte få vara kvar om om gjorde fel.

Idag upplever jag det som om folk i allmänhet blivit latare/bekvämare. Tråkigt, man missar ju så mycket..

/Lavinia, som ridit i snöstorm, mycket motvilligt på väg ut, men ändå kommit hem med ett stort leende på läpparna efter en underbar snöstormstur!
 
Sv: medryttare som aldrig rider

KL

Jag hade en jättebra tjej till min häst när jag hade egen. Jag och en tjej till i stallet behövde båda hjälp en-två dagar i veckan var och vi hittade en underbar tjej som trivdes med båda våra hästar. Tjejen tyckte att det var perfekt, hon fick rida ca 3 dgr i veckan vilket var lagom för henne och hon hade ju alltid sällskap av mig eller den andra hästägaren. Och för våran skull var det också perfekt eftersom en av oss hästägare alltid var på plats och man behövde inte fundera över om medisen skötte sig eller ej, vilket hon iofs ALLTID gjorde :)

Numera är jag själv medryttare. Och har dåligt med tid till det tyvärr. Hon jag rider hos har många hästar, och de få dagar jag kommer ut rider jag en hel hög hästar. Detta funkar nog nästan bättre för henne än om jag tagit en häst om dagen. Som det är får hon de dagar jag är där nästan helt häst-ledigt, vilket hon uppskattar även om det är sällan.

Det gäller nog bara att leta vidare tyvärr, det finns underbara medryttare även om de kanske är få. Det är ju olika vad som passar och hur man passar, man är ju inte dåligt för att man inte har tid...
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Hej!

Jag ska egentligen inte klaga heller- jag har en supergullig medryttare som rider i nästan alla väder (när det är snöstorm och tågen inte går har jag "viss" förståelse ;) för om hon inte åker ut).

Men det är lustigt, varför vara medryttare om man inte har tid? Verka ju bara slöseri med tid och egentligen brist på respekt för hästägaren??

/Lavinia
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Nu begär jag aldrig mer av en medryttare än vad jag själv skulle vilja göra. Men till en viss del kan jag hålla med dig, att medryttare kan vara ett skumt släkte.;)

Tyvärr så vet det nog inte alltid vad de vill, och det förstår inte alltid vad det innebär att ha häst. Det är en livsstil kort och gott, och tar tid. Har man inte den tiden så är det bättre att vända sig till ridskolan, där vet man när man börjar och när man slutar.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag har ju tid, bara väldigt lite. De dagar jag kan rida rider jag som sagt en hög hästar och ägaren slipper helt rida och kan göra annat. Även om de inte är ofta jag kan så uppskattar hon det jag kna göra. Det finns ingen här i närheten som kan rida och inte har egen häst. Det är rätt billigt att hålla häst här, så har man bara tiden till det så skaffar alla egna, och det finns praktiskt taget inga medryttare som kan rida ut själv och rida en häst i alla gångarter. Så jag är det bästa man kan få tag på mer eller mindre, även om jag inte kan så ofta.
Varför skulle det vara slöseri att vara medryttare bara för att man har dåligt med tid? Och varför är det respektlöst mot ägaren? Hon vet att jag sällan kan komma och rida, jag säger inte att jag kan för att sedan ångra mig samma dag utan hon vet en vecka i förväg om jag kan komma och rida och har gott om tid att planera? Jag får tom pengar för att jag är där, till bensinen för att jag åker, så jag ser inte riktigt problemet? Båda är ju nöjda?
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Hej!

Du missuppfattade mej helt.

Du är där och du rider- det var inte dej jag syftade på, utan TS(s) medryttare (och de andra) som "ska" rida men sen inte dyker upp.

Hur lite tid man har spelar ju mindre roll om man gör det man ska (och då har man ju uppenbarligen tid mog??), det är respektlöst att säja att man ska och sen inte göra det. SÅ.. har jag rätat ut det åt dej:-) ??

/Lavinia, som igen inte syftade på dej utan på alla de andra.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Du e inte ensam...

Den här vintern har jag tröttnat totalt. Jag har alltid haft medryttare för att jag har flera hästar och det är kul med sällskap i stallet. Medryttarna har kunnat välja vilken häst de vill rida och i stort sett rida när de vill. De har inte behövt göra några stallsysslor öht, bara borsta och rida. Inte heller har jag tagit betalt.

I december nu så fick jag ett sms från min mest trogna medryttare att hon inte vill rida mer i vinter. Hade väl inte varit några problem om inte det hade varit för att den här vintern var väldigt speciell! Jag brukar ge vintervila för att slippa rida på is o i tråkväder, men i sommras fick hennes medryttarhäst spatt. En spatthäst måste röra sig varje dag! Ok att han inte e den skojigaste just nu då han inte tränas utan bara promenadrids -men har man ridit o tränat en häst i fyra år så borde man vilja hjälpa till så gott man kan att få hästen bra. Jag vet att det inte är hennes ansvar men det tar inte bort min känsla av att hon trots allt inte brydde sig om hästen. Jag är riktigt besviken faktiskt. När jag som mest faktiskt behöver avlastningen av en medryttare då ställer hon inte upp.

Så jag la ut annons om medryttare. Två tjejer ville börja och började. Den ena var sjuk jämt, men hon hade iaf vett på att höra av sig efter ett tag o säga att hon inte hann med för skolan. Den andra tjejen e jättego o var riktigt engagerad i början, red två hästar trots att det var -10 typ. Henne har jag fortfarande hopp om ;) Men henne ser jag inte ens en gång i veckan nu.

Är det bara jag som tycker det är superhärligt i stallet på vintern? Kallt, torrt, lurviga hästar och fint väder, kan det bli bättre? Om det spöregnar eller blåser storm så rider inte jag heller, men för att det är kallt? (vi snackar -5,-10 grader). Jag har god lust att bara säga att jag inte vill ha mer "hjälp", för just nu så är det bara mer krångel för mig att planera ihop dagarna än jag får glädje av sällskap i stallet.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Okej, du svarade mitt inlägg så.
På så sätt har jag ju tid, men inte ofta. Men när ja har tid har ja ju ett par 4-5 h som tur är :)
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Åhh vad drygt med sånna medryttare *SUCK*

Det känns väldigt konstigt med den gamla medryttaren som hängt med så länge och nu vänder helt?
Inte ngt mer som hänt där än bara att hästen din är "tråkig" just nu?

Jag har haft ett par trasseltjejer till medryttare som har lärt mig att bli lite hård.
Numera redan från första början så säger jag vilka villkor jag har och kan de inte ställa upp på dem så är jag inte intresserad av deras hjälp för då är det smidigare om jag är ensam.
Självklart kan folk bli sjuka eller få förhinder så de inte kan komma vilket är helt okej, men inte när det är mer undanflykter för att slippa än att de faktiskt är i stallet och gör det som de förväntas göra.
Då går jag bara och undrar om de verkligen åker ut till stallet eller om de som vanligt smsar kl 19 samma kväll som de förväntas vara i stallet "jag kommer inte idag" och då måste jag kasta mig ut och fixa stallet innan jag ska sova, eller skicka sambon om jag är på jobbet och den oron är MYCKET jobbigare än att åka och fixa stallet själv.

Men nu har jag världens bästa medryttar tant som åhh hon är så bra att jag finner inte ord :)
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag har uppgjort med min första medryttare att denna ska rida regelbundet 1-2 ggr/vecka. Jag kollade i aktiveringskalendern och kommit fram till att hon rider ungefär 1 gång var 3:e vecka. Ingen av medryttarna ställer upp och rider hästen om jag är sjuk. Och det är sällan en hästägare inte åker till stallet så när man ber om att få hjälp, då har man ju 40 graders feber i princip. Det tråkiga är ju att jag, som hästägare säger att givetvis får medryttaren slippa åka till stallet när denne är sjuk, men varför kan dom aldrig förstå att hästägaren inte är mer än människa den också, och också kan bli sjuk ibland?

Jag vet ju att det finns bra medryttare också och ni som är det ska veta att ni uppskattas! Jag har provat både betalande och icke betalande medryttare. Att jag valde att denna gång sätta betalade medryttare var för att jag trodde att då vill dom iallafall få lite valuta för sina pengar, och komma och rida.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Men du måste ju göra något åt det där!

Om en medryttare ska rida säg 4-8 ggr i månaden men rider bara 1 så kan den ju omöjligt vara sjuk i 3 veckor varje månad?
Då är det ju nonchalans mot dig från medryttaren som du i nuläget accepterar eftersom du inte gör något åt problemet?

Jag tycker att du ska kräva mer av dina medryttare och göra de väl medvetna om det!

Säg att du faktiskt vill att de rider på sina dagar, och att de även kan behöva ställa upp om du blir sjuk.
Annars får du se dig om efter annan medryttare som kan ställa upp på de villkoren.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

*kl*

Jag har egentligen inte tänkt att skriva i den här tråden för jag har ingen medryttare som aldrig rider... Däremot en medryttare som jag tror lider av samma syndrom som jag: "Hästen går numera på lösdrift så jag måste inte åka ut för att sköta stallsysslor så då har jag svårt att hitta motivation till att åka ut över huvud taget"-syndromet.

Min medryttare är guld värd på alla sätt, jag är otroligt glad att jag äntligen har hittat någon som är vettig! Henne släpper jag aldrig taget om. Medryttare är ju, som någon sagt, ibland ett släkte för sig... Sep-dec stod hästen på stall och medis hade sina två dagar i veckan då hon åkte ut och skötte och red. Aldrig några problem. Nu har hästen flyttats till lösdrift vilket vi alla tre - häst, ägare och medis - är nöjda med, men jag märker på mig själv att det blir lite svårt att hitta motivation till att åka ut ibland. Både jag och medis åker kommunalt så det tar ett tag att komma till stallet, och det blir mörkt fort vilket är den största anledningen till att jag inte åker ut. Jag vill rida i ljuset men vill egentligen åka ut på kvällen. Under vår, sommar och senhöst är det aldrig några problem att hitta motivation för mig men vintertid känns det mest mörkt och kallt.
Medis går i skolan och vill såklart också rida i ljuset egentligen. Från att ha haft två fasta dagar i veckan så får hon rida när hon vill, egentligen hur många dagar i veckan hon vill också. Hon kan skicka sms samma förmiddag om hon vill, men brukar höra efter vecka för vecka när jag tänkt åka ut (varpå jag ofta svarar att hon kan ta vilka dagar hon vill) och säga en eller två dagar som hon tänker åka ut.

Frid och fröjd, låter det ju som... Men det är det ju egentligen inte. Jag oroar mig inte för hästen, han går i sin hage och skruttar, stallägaren tittar till honom och de har fri tillgång på mat. Däremot tycker jag att det är synd att medryttaren, precis som jag, har svårt att hitta motivation att faktiskt åka ut och rida. Vissa veckor tror jag inte att hon har ridit alls (då vi i alla fall inte har pratat om det), andra veckor är hon bara ute någon gång i veckan för att hon är upptagen med annat, det är i alla fall ingen riktig ruljans på det känns det som.

Vad gör man för att öka motivationen hos sin medis? Problemet är ju inte stort nog för att börja komma med sura miner eller repremander, jag gör ju själv samma "fel" som hon och är ju inte alls sur eller ens grinig. Det är mest för hennes skull som jag vill få ut henne oftare... och för att det är bra för hästen att få komma ut och ridas.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

*kl*
Jag har samma problem som er andra! Har en tjej som skulle rida min ena häst, red den mycket i början, men sen avtog intresset. Nu rider hon KANSKE på helgen, om jag ska med ut. Hästen behöver verkligen sin motion så jag annonserade efter en annan medryttare. När denne kom ut hit var också min medryttare här och försökte med någon form av skrämselpropaganda om hästen få den nya medryttaren att backa ur. Tack och lov så blev det inte så :) Nu har jag hittat en "dam" (50-60 år) som vill rida hästen i veckorna. Konstigt beteende tycker jag att försöka skrämma bort en annan när man själv knappt rider hästen. Det gynnar ju bara henne själv att ha en annan som rider hästen eftersom den då kommer vara igång och inte gå på tåna så fort man rider.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Vad gör man för att öka motivationen hos sin medis? Problemet är ju inte stort nog för att börja komma med sura miner eller repremander, jag gör ju själv samma "fel" som hon och är ju inte alls sur eller ens grinig. Det är mest för hennes skull som jag vill få ut henne oftare... och för att det är bra för hästen att få komma ut och ridas.

Hmm knepigt...

Kan du inte fråga henne om det finns något som skulle kunna göra ridningen roligare för henne?
Finns det ngn att rida med i stallet? Jag tycker att det är pisstråkigt att alltid rida själv, om det inte finns ngn som rider i stallet ni står i så kanske det finns grannar ni kan rida med?

Kanske lägga om träningen? Hitta på något nytt att lära hästen? Åka iväg eller ta ut en tränare? Ha en tävling som mål?
Ni kanske kan åka ut tillsammans och göra något med hästen som ni inte brukar? Hitta på en långritt att rida längre fram som ni måste träna hästen inför? Kanske bestämma er att ställa av hästen 1 månad där ni INTE FÅR rida trots fint väder osv utan bara åka ut och pyssla tills vilan är över och då brukar man vara riktigt sugen :)
Om drygt en månad är det ju dessutom betydligt ljusare ute med och bara det ger än ju mer motivation.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Medryttare är nog ungefär så lata som folket i genomsnitt, eller kanske lite mindre då de åtminstone gör något, det är liksom inget konstigt främmande släkte vi pratar om.

Du möjliggör dessutom deras beteende om jag verkligen behövt hjälp att rida så hade jag krävt det eller sparkat personerna. Det är ju praktiskt att ha en trevlig häst att rida när det är bra väder/årstid, betalningen för detta bör ju om du så önskar det vara att rida hela året. Dock bör man inte kräva att folk rider när det är riktigt skitväder.

Jag håller helt med dig. Alla kan bli sjuka tex, och självklart är det ok att inte rida då om det är enstaka tillfällen, det händer ju mig själv också om jag är sjuk. Att vara medryttare och inte rida om inte andan faller på, på rutin hade jag inte köpt, jag har skaffat hjälp för att jag vill ha hästen RIDEN rätt och slätt.
jag har regeln att självklart förväntar jag mig inte ridning utomhus i skitväder jag inte heller själv hade tänkt tanken att ge mig ut i. storm, spöregn, 30 minus. Vi har ridhus så ridningen blir sällan lidande av såna orsaker.

Om jag hade en medryttare som bara red när andan föll på hade jag sagt upp denne omedelbums.

Nu råkar jag ha den bästa medryttaren i världen, så det är inte aktuellt : )

Praefatio: du kan ju knappast ha kraven att försöka motivera din medryttare att rida ofta när du inte själv gör det eller knappt orkar åka ut? :( Kanske din medryttare tycker det är katastrof att komma ut och rida en oriden häst i dålig form och få göra allt grovjobbet ridmässigt för att hästen går och slår dank övrig tid? Jag skulle tappa motivationen direkt som medryttare om hästen stod resten av veckan för ägaren, det kan jag lugnt säga. Finns ju ingen chans att vare sig bygga vidare på det man tränar på eller ha några uppnåerliga mål på det sättet!


sen ett knapplån:
på vilket sätt skulle medryttare vara ett släkte för sig?
Jag stör mig ngt oerhört på den nonchalanta, ofta nedlåtande attityden mot medryttare som är de som NI bett om hjälp med ER häst för att NI behöver avlastning och inte får det att gå ihop på annat sätt.
De medryttare jag haft, och när jag även varit medryttare själv i ngn paus mellan egna hästar, har varit ansvarstagande personer som älskat hästen de lånat lika mycket som ägaren. Jag skulle rent av säga att lånar man häst av ngn annan är man MER försiktig och mån om den än man är med sin egen! Just för att man lånar!

Har ni en dålig medryttare så har ni gjort en felrekrytering helt enkelt. Dvs dålig val av er själva : )
 
Senast ändrad:
Sv: medryttare som aldrig rider

Du har nog bara haft otur.
Själv känner jag det som min plikt att rida mina dagar även om jag inte skulle vara sugen, som nu så är hästen under igångsättning och då vill jag gärna göra mitt bästa för att hon ska komma i fin form så snart som möjligt. Under de dryga 13 månaderna jag varit medryttare på min nuvarande häst så kan jag räkna gångerna jag inte varit där på ena handens fingrar och då är jag där 2-3 dagar/vecka. När ägaren skulle starta en distanstävling i somras så red jag extra långa intensiva turer innan tävlingen för att hästen skulle vara redo.
Nu vet jag inte vad du har för upplägg - om medryttaren får tävla eller träna med hästen eller inte? Men ofta kan man få upp sin medryttares intresse om man involverar den i hästens träningsupplägg och kanske föreslår något mål som en lättare tävling så de har något att arbeta emot.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jo visst ber hästägaren en medryttare om hjälp, och av de jag har upplevt genom mina stallkompisar så jovisst är många väldigt konstiga det går liksom inte att komma ifrån också en av de orsaker som gör att jag avstår.
Men visst finns det bra medryttare också, tyvärr växer de inte på trän, och ett dåligt val iofs. Men så är det ju med allt, du vet inte vad som finns bakom fasaden det brukar ju tyvärr komma fram först senare.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Visst finns det rötägg, precis som det finns rötägg till hästägare. Jag känner och har känt hur många som helst som haft och har, superbra medryttare till sina hästar genom åren och i nutid, det är ingen skillnad på hästägare och medryttare de är inte olika släkten!

Jag tycker oftare det handlar om att hästägaren inte haft en klar bild av vad de egentligen vill, många skaffar medryttare utan att ens från första början faktiskt egentligen vilja ha en. de skaffar sig för att de känner sig akut nödda och tvugna typ, och det är väl kanske inte en jätteoptimalt utgångsläge att börja utifrån för de är avogt inställda redan från början eller har inte tänkt igenom hur de har tänkt sig och vad de vill och tycker, och då är det klart att det skiter sig sen då det blir otydligt för medryttaren som antagligen kommit in på otydliga premisser därutöver. Alternativt så är man oerfaren rekryterare som hästägare och vet inte hur man sållar agnarna från vetet så att säga.

Jag tycker som sagt att det är mkt deprimerande, för att inte säga skrämmande, att medryttare diskuteras som om de vore ett annat släkte, i var och varannan tråd här på buke. Det blir väldigt politiskt skrämmande för mig, som att diskutera typ ras och folkgrupp.

Jag tror många medryttare "blir" märkliga i hästägarens ögon, också för att hästägaren skapar dem att bli såna. samarbetet hästägare -medryttare funkar i grund och botten likadant som chef-medarbetare. Tar man som hästägare eller chef ifrån sin medryttare/medarbetare all motivation genom att mikro kontrollera och vakta och detalj/toppstyra dem, så har man skapat sitt eget monster. Varför skulle en endaste människa, vara motiverad eller ansvarssugen under såna premisser liksom. För mig är det enkelt, att tänka i det perspektivet.
 
Senast ändrad:
Sv: medryttare som aldrig rider

Jodå, men omvänt så diskuteras det ju lite då och då om konstiga "hästägare".;) Så är det ju IRL, thats life. Det är ju egentligen bara att titt när trådar om man ska betala som medryttare eller inte kommer upp.:D
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Helt sant : ) Är väl bara det att antalet hästägare är dominant på forumet, så de framställs som normen, och då blir avstickar trådarna runt medryttare mera tydliga : )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp