Medryttare

Jag vet inte varför hon inte vill rida ut, om hon inte litar på hästen eller om hon är mörkrädd eller vad det är. Men är hästen möjligen positiv till att vara i paddoken utan ridning? Horsemanshipövningar, löslongering, löshoppning? Om hon klarar av det.
frågan är väl varför man ska försöka hitta andra saker att göra med hästen i paddocken, när det uttryckligen redan från början varit uteritter som var meningen när ts skaffade medryttare?

Hade det varit TS själv som vill göra något annat än att rida ut med sin egen häst, så hade det kanske varit ett annat läge. Men nu är det medryttaren som inte vill göra det ts önskar hon ska göra, nämligen rida ut.
 
Jag vill ju egentligen inte vara sådan själv för gillar att kunna ta ett pass på banan, men eftersom min häst inte gillar det måste man ju även lyssna på han, och har förklarat detta ex antal gånger att det är därför som det gäller uteritt
Självklart ska du göra som du vill, det är din häst. Det var ett svar på vad man förväntatar sig eller rättare sagt vad jag förväntat mig utifrån "endast rida ut".

Din medryttare gör inte vad du säger, det handlar ju inte om en enstaka gång då och då utan regelbundet.

Om du inte gjort det tidigare så ge henne en sista chans, om hon inte rider ut så upplys om att det är sista ridturen på hästen. Du kanske också kan höra varför hon inte rider ut, kanske är det så att hon är rädd, och då kanske inte din häst är den rätta.
 
Oj, jag blir jätteförvånad över att vissa medryttare bara får rida ut i skogen. Gör ni som ägare det också då, aldrig rider inomhus oavsett väder etc?
 
Vadå? Vi som bara Vill rida i skogen finns, både Som hästägare och medryttare. Och varför tror du att man kan rida inomhus annars? Dom flesta stall har inte ridhus😂

Jaha, jag visste faktiskt inte att det var så utbrett. Har visserligen alltid stått i stall med ridhus, så det påverkar säkert min uppfattning. :)

Varför jag reagerade var för att jag själv hade känt mig rätt oschysst behandlad om jag alltid var tvungen att rida ut och aldrig fick sätta foten på ridbana/ridhus för att ägaren bestämt det. Men har man samma regler för sig själv som ägare så är det väl helt ok!
 
Oj, jag blir jätteförvånad över att vissa medryttare bara får rida ut i skogen. Gör ni som ägare det också då, aldrig rider inomhus oavsett väder etc?
Har ingen ridhus, så ja jag rider bara ut ☺️, sen spelar det ingen roll, utan har jag sagt att detta behöver jag hjälp med så är det ju de som gäller! Är ju av en anledning man har ”regler” om vad som gäller om ens häst 😉
 
Har ingen ridhus, så ja jag rider bara ut ☺, sen spelar det ingen roll, utan har jag sagt att detta behöver jag hjälp med så är det ju de som gäller! Är ju av en anledning man har ”regler” om vad som gäller om ens häst 😉

Absolut, jag förstår också att man inte låter medryttare göra allt som man gör som ägare. Men att tvinga ut en medryttare i skogen i ur och skur medan man själv gottar sig i ridhuset hade jag funnit oacceptabelt.
 
Jag har bara sökt medryttare för uteritt när jag haft medryttare. Jag vill inte att någon annan trimmar på mina hästar utan tränare helt enkelt utan jag sköter den delen själv.
Inga problem att rida ute i ur och skur, det gjorde jag varje dag när jag stod på stall utan ridhus?
 
Jag har bara sökt medryttare för uteritt när jag haft medryttare. Jag vill inte att någon annan trimmar på mina hästar utan tränare helt enkelt utan jag sköter den delen själv.
Inga problem att rida ute i ur och skur, det gjorde jag varje dag när jag stod på stall utan ridhus?

Jag hade aldrig svarat på en sån annons men det står ju varje hästägare fritt att ställa vilka krav man vill.
 
Jag hade aldrig svarat på en sån annons men det står ju varje hästägare fritt att ställa vilka krav man vill.
Jo och jag har haft en underbar medryttare som verkligen gillade att rida ut. Vi har dessutom väldigt fina ridvägar med bra underlag. Dom gånger hon inte orkat rida ut så här det varit ok att inte rida alls eller att tex longera.
 
Jo och jag har haft en underbar medryttare som verkligen gillade att rida ut. Vi har dessutom väldigt fina ridvägar med bra underlag. Dom gånger hon inte orkat rida ut så här det varit ok att inte rida alls eller att tex longera.

Jag gillar också att rida ut och väljer det om det inte är mörkt (=massor med vildsvin) eller regnar småspik.
 
Jaha, jag visste faktiskt inte att det var så utbrett. Har visserligen alltid stått i stall med ridhus, så det påverkar säkert min uppfattning. :)

Varför jag reagerade var för att jag själv hade känt mig rätt oschysst behandlad om jag alltid var tvungen att rida ut och aldrig fick sätta foten på ridbana/ridhus för att ägaren bestämt det. Men har man samma regler för sig själv som ägare så är det väl helt ok!


Fast att ha samma regler för sig själv och medryttaren är det väl få som har? Det är ju liksom Jag som äger hästen och det får ju en eventuell medryttare bara rätta sig efter liksom. Många vill väl till exempel hoppa sina hästar själva (jag är däremot jätteglad att min medryttare gör det ibland, efter som jag inte gör det själv) och vill inte att de hoppar fler dagar i veckan än så.

Nu på vinterhalvåret rider jag gärna i paddock på kvällen efter jobbet eftersom vi har ordentlig belysning, men är medryttaren där dagtid vill jag gärna att hästen går ut i skogen istället. Vill inte att han ska gå flera dagar i rad i paddock och har jag ridit tisdag i paddock, planerar träning på torsdag och medryttaren rider onsdag och väljer paddocken då kan jag nog lika gärna ställa in min träning liksom :meh: Då får han hellre vila. (Rider jag själv onsdag rider jag såklart också ut, i mörkret, i ovan scenario, men poängen är ju att medryttaren glatt får finna sig i träningschemat jag gjort.)

Skulle inte heller vilja att medryttaren lastade och åkte till ridhus om det är dåligt väder, men jag själv skulle mycket väl kunna göra det. Däremot om hon väljer att inte rida för att det blåser storm och regnar på tvären är det såklart helt okej.
 
Jag gillar också att rida ut och väljer det om det inte är mörkt (=massor med vildsvin) eller regnar småspik.
Ja, dom gånger det varit skitväder på riktigt så här hon såklart fått rida i ridhuset också, dock så vill jag veta det innan och då ska hästen ridas i skritt och trav, lugnt utan massa krusiduller. Gäller att hitta rätt person som uppfyller ens egna önskemål för hästen. Men nog finns det gott om ryttare där ute som tycker om att rida ut. Jag har iallafall inte haft svårt att hitta medryttar.
Däremot har jag heller aldrig tagit betalt av min medryttare och ofta hittat medryttare genom vänners vänner och bekanta.
 
Jaha, jag visste faktiskt inte att det var så utbrett. Har visserligen alltid stått i stall med ridhus, så det påverkar säkert min uppfattning. :)

Varför jag reagerade var för att jag själv hade känt mig rätt oschysst behandlad om jag alltid var tvungen att rida ut och aldrig fick sätta foten på ridbana/ridhus för att ägaren bestämt det. Men har man samma regler för sig själv som ägare så är det väl helt ok!
Fast vaddå, varför behöver man ha samma regler som ägare? Om man skaffar en medryttare enbart för att man vill ha hjälp med uteritterna och man kommer överens om det från början, så är det ju inget fel i det?
 
Absolut, jag förstår också att man inte låter medryttare göra allt som man gör som ägare. Men att tvinga ut en medryttare i skogen i ur och skur medan man själv gottar sig i ridhuset hade jag funnit oacceptabelt.

Jag vet många hästägare under åren som sökt medryttare för endast uteritt för att:

- De själva inte vågar rida ut/endast vågar skritta med sällskap ute.
- De anser att hästen blir förstörd i ridningen om en medryttare rider den på en ridbana.
- Hästen är dyr och ägaren tävlingsinriktad (=så rider inte ut). Hästen får bara skrittas och kanske travas ute för annars blir den för het och kan skada sig.
- De vill själva rida inomhus/på bana, men inser hästens behov av varierad ridning/underlag, därav behovet av medryttare.
- Hästen blir "jobbig att rida" om den inte får komma ut ett par dagar i veckan för att ridas av lite energi, men ägaren saknar intresse för att sköta det själv. Medryttaren förväntas galoppera långa sträckor på övertaggad häst.
- Hästen är under igångsättning efter skada och ska helst ridas rakt fram, vilket ägaren tycker är tråkigt.
- Det saknas ridbana
 
Fast att ha samma regler för sig själv och medryttaren är det väl få som har? Det är ju liksom Jag som äger hästen och det får ju en eventuell medryttare bara rätta sig efter liksom. Många vill väl till exempel hoppa sina hästar själva (jag är däremot jätteglad att min medryttare gör det ibland, efter som jag inte gör det själv) och vill inte att de hoppar fler dagar i veckan än så.

Nu på vinterhalvåret rider jag gärna i paddock på kvällen efter jobbet eftersom vi har ordentlig belysning, men är medryttaren där dagtid vill jag gärna att hästen går ut i skogen istället. Vill inte att han ska gå flera dagar i rad i paddock och har jag ridit tisdag i paddock, planerar träning på torsdag och medryttaren rider onsdag och väljer paddocken då kan jag nog lika gärna ställa in min träning liksom :meh: Då får han hellre vila. (Rider jag själv onsdag rider jag såklart också ut, i mörkret, i ovan scenario, men poängen är ju att medryttaren glatt får finna sig i träningschemat jag gjort.)

Skulle inte heller vilja att medryttaren lastade och åkte till ridhus om det är dåligt väder, men jag själv skulle mycket väl kunna göra det. Däremot om hon väljer att inte rida för att det blåser storm och regnar på tvären är det såklart helt okej.
Fast vaddå, varför behöver man ha samma regler som ägare? Om man skaffar en medryttare enbart för att man vill ha hjälp med uteritterna och man kommer överens om det från början, så är det ju inget fel i det?

Se mitt senare svar. :)
 
Jag vet många hästägare under åren som sökt medryttare för endast uteritt för att:

- De själva inte vågar rida ut/endast vågar skritta med sällskap ute.
- De anser att hästen blir förstörd i ridningen om en medryttare rider den på en ridbana.
- Hästen är dyr och ägaren tävlingsinriktad (=så rider inte ut). Hästen får bara skrittas och kanske travas ute för annars blir den för het och kan skada sig.
- De vill själva rida inomhus/på bana, men inser hästens behov av varierad ridning/underlag, därav behovet av medryttare.
- Hästen blir "jobbig att rida" om den inte får komma ut ett par dagar i veckan för att ridas av lite energi, men ägaren saknar intresse för att sköta det själv. Medryttaren förväntas galoppera långa sträckor på övertaggad häst.
- Hästen är under igångsättning efter skada och ska helst ridas rakt fram, vilket ägaren tycker är tråkigt.
- Det saknas ridbana

Ja, det står ju alla hästägare fritt såklart. När jag hade egen häst hade jag aldrig kommit på tanken. Och som medryttare är jag evigt tacksam att hästägaren låter mig ha hästen nästan som ”min” de dagar jag har den, dvs jag ser till att både trimma på banan/ridhuset, rida ut och träna för tränare. I gengäld så tar jag också hand om häst och utrustning lika noggrant som om den vore min.
 
Jag vet många hästägare under åren som sökt medryttare för endast uteritt för att:

- De själva inte vågar rida ut/endast vågar skritta med sällskap ute.
- De anser att hästen blir förstörd i ridningen om en medryttare rider den på en ridbana.
- Hästen är dyr och ägaren tävlingsinriktad (=så rider inte ut). Hästen får bara skrittas och kanske travas ute för annars blir den för het och kan skada sig.
- De vill själva rida inomhus/på bana, men inser hästens behov av varierad ridning/underlag, därav behovet av medryttare.
- Hästen blir "jobbig att rida" om den inte får komma ut ett par dagar i veckan för att ridas av lite energi, men ägaren saknar intresse för att sköta det själv. Medryttaren förväntas galoppera långa sträckor på övertaggad häst.
- Hästen är under igångsättning efter skada och ska helst ridas rakt fram, vilket ägaren tycker är tråkigt.
- Det saknas ridbana
Kanske gäller i många fall, men nu är ju fallet att jag själv rider bara ut då min häst HATAR paddocken, och då var jag väldigt tydlig i början att det enbart gäller uteritt, sedan har vi väldigt många o fina vägar att rida på 🤗
 
Ja, det står ju alla hästägare fritt såklart. När jag hade egen häst hade jag aldrig kommit på tanken. Och som medryttare är jag evigt tacksam att hästägaren låter mig ha hästen nästan som ”min” de dagar jag har den, dvs jag ser till att både trimma på banan/ridhuset, rida ut och träna för tränare. I gengäld så tar jag också hand om häst och utrustning lika noggrant som om den vore min.

Ja så är det förstås. Jag är nog mest förvånad över hästägare som inte vill ha en medryttare som får lära sig med t.ex. ägares/tränades hjälp att rida hästen på ett bra sätt, samt träna på det själv någon gång.
Alltså, varför vill man inte att medryttaren ska lära sig rida hästen på ett schysst sätt och efter dess behov om det gagnar den vid uteritt? Behöver ju inte vara så mycket mer avancerat än så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 207
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp