Medryttare

Så kan det absolut vara! Det finns ju inget som säger att person med högre inkomst skulle vara en bättre medryttare än en person med lägre inkomst.
Nej och även med hög inkomst är det inte säkert att personen är villig att lägga pengarna. Duktiga medryttare har oftast inte så svårt att hitta hästar att rida och de får ofta rida utan att behöva betala. Varför skulle de då lägga en tusenlapp i månaden om de kan få rida gratis?
 
Ja det är nog mkt tur att man ska hitta en bra matchning. Tyvärr minskar ju chansen att hitta en sån matchning när man också vill ha betalt. Tror man får välja - få in pengar men inte lika bra medryttare eller få en bra medryttare men inga/lite pengar. Om man nu lyckas hitta någon alls.
Om det hade funnits en ryttare jag anser duktig och gett värde så hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan skulle få rida gratis. Men såna har inte funnits. Och en främling njae. Jag tror mest jag bara behövde gnälla lite. För medryttare har jag landat i mitt beslut att det är inget jag är intresserad av längre.
 
Ja som sagt ridskolan här tar 1000 kr i månaden för en lektion i veckan vart man får rida i en cirkel typ. Sen har min erfarenhet av andra jag sett att gratis = folk tar det inte seriöst. Dyker inte upp på sina dagar etc. Snackade senast med en kompis i veckan som varit med om det. Vi har inga pass i stallet så inget tung jobb alls. Min hästs box är även väldigt lätt mockat.

Du kan inte jämföra medryttare med ridskolelektioner. I summan för ridningen på ridskolan är en stor summa ridlärarens lön. Oftast ingår det inte en utbildad ridlärare som utbildar en varje ridtur med medryttarhästen så det går inte att jämföra riktigt.
 
Om det hade funnits en ryttare jag anser duktig och gett värde så hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan skulle få rida gratis. Men såna har inte funnits. Och en främling njae. Jag tror mest jag bara behövde gnälla lite. För medryttare har jag landat i mitt beslut att det är inget jag är intresserad av längre.
Jag fattar. Tror dock att de där pärlorna inte ens svarar på din annons om det står att man ska betala 1000 kr per månad. Eller iofs, de svarar troligen inte på annonser alls utan hittar sina medryttarhästar via kontakter.
 
Du kan inte jämföra medryttare med ridskolelektioner. I summan för ridningen på ridskolan är en stor summa ridlärarens lön. Oftast ingår det inte en utbildad ridlärare som utbildar en varje ridtur med medryttarhästen så det går inte att jämföra riktigt.
Visst. Men nu har jag varit där och sett lektioner. Om man jämför kvalité på häst och utrustning plus vad man får göra ridmässigt så skulle jag alla dagar i veckan välja en privathäst. Kvalité i lektionerna jag har sett har väl varit sådär. Mer att åka häst hållet än faktiskt ridning. Men vill inte sidspåra med den diskussionen. Men såklart kan alla tycka alla olika.
 
Ja det är nog mkt tur att man ska hitta en bra matchning. Tyvärr minskar ju chansen att hitta en sån matchning när man också vill ha betalt. Tror man får välja - få in pengar men inte lika bra medryttare eller få en bra medryttare men inga/lite pengar. Om man nu lyckas hitta någon alls.
Om det är din erfarenhet så beror det nog på var i landet man bor. Här i Stockholm har jag många gånger sett att de som betalar värderar hästen och stallet mer, de kommer som de ska och gör det man kommit överens om. De som haft gratis medryttare har oftare råkat ut för struliga personer som inte dyker upp eller hör av sig.
 
Om det är din erfarenhet så beror det nog på var i landet man bor. Här i Stockholm har jag många gånger sett att de som betalar värderar hästen och stallet mer, de kommer som de ska och gör det man kommit överens om. De som haft gratis medryttare har oftare råkat ut för struliga personer som inte dyker upp eller hör av sig.
Jag tänker att Stockholm är en sak för sig när det gäller medryttare ;)
 
Eller större städer kontra mindre.
Jag bor i en liten stad. Har samma erfarenhet om att folk som inte behövt betala inte tagit det lika seriöst.
Inte heller haft problem med att få lite betalt. Det gäller dock ponnys, min stora är inte snäll nog för att låta någon annan rida.
 
Eller större städer kontra mindre.
Jag tror det är få större städer som ens är i närheten av stockholm när det gäller just betalning som medryttare. Jag bor i stad som iaf är inom topp-10 av sveriges största städer och här rider de flesta duktiga medryttare gratis. Sen är det nog många som betalar också, men betydligt mindre summor.
 
Jag tänker att Stockholm är en sak för sig när det gäller medryttare ;)
Jag bor nära två stora städer. En kompis har häst i den ena. En annan I den andra. Båda som har erbjudit gratis har varit med om samma sak. Folk dyker inte upp som avtalat och har ursäkter för varför. Så ena landade till slut i samma beslut som mig att den inte längre söker någon. Andra försöker ett tag till då denna har 3 hästar.
 
Jag bor nära två stora städer. En kompis har häst i den ena. En annan I den andra. Båda som har erbjudit gratis har varit med om samma sak. Folk dyker inte upp som avtalat och har ursäkter för varför. Så ena landade till slut i samma beslut som mig att den inte längre söker någon. Andra försöker ett tag till då denna har 3 hästar.
Jag tror mer det handlar om att det är svårt att hitta bra medryttare överlag. Framförallt om man annonserar.
 
Så kan det absolut vara! Det finns ju inget som säger att person med högre inkomst skulle vara en bättre medryttare än en person med lägre inkomst.
Eller tvärt om. Med ett högt pris så minskar man urbudet av medryttare.

De duktiga och pålitliga och som vet sitt värde kan ofta rida gratis - de missar man genom att kräva betalning. Försvinner en häst så har de ofta flera erbjudanden.
 
Så skulle det nog absolut kunnas upplevas utifrån skrivna ordet, då jag ärlig talat har tröttnat, men iaf inte det uppfattningen som folk runt mig verkar ha, iaf inte dom jag samtalat med. Som skrivit va det nog en kombo att skriva av mig och irritation, som sagt har min upplevelse varit det jag skrivit ovan, folk som inte dyker upp som avtalat, eller skall försöka förhandla sig till att rida gratis fast det tydligt framgår av annonsen eller dom andra tråkiga exempel jag åkte ut för. Plus då dom 10 stycken tonårstjejer som jag hört från (vi snackar 11-13åriga tjejer) som gärna vill rida eller en morsa som blev arg när jag sa att det inte är aktuellt då jag enbart söker vuxna.

För min del så är det inget som "behövs" utan hade några tankar kring det hela när jag la ut annons, men jag behöver ingen medryttare så därav jag faktiskt slutade söka sedan länge.

Dock verkar denna upplevelsen jag har haft inte vara ovanlig, har som sagt två andra kompisar i andra stall som mer eller mindre upplevd samma sak och därav inte söker medryttare heller. Ingen av dessa personer skulle jag uppleva som dryga, (tvärtom) medryttaren jag hade innan verkade väldigt nöjd, men eftersom jag flyttade till helt annan ort och min förre häst togs bort så fick hon ju då sluta.
Om du upplevs som dryg i annonser och dessutom egentligen inte vill ha en medryttare så är det som gjort för att bara hitta tonåringar som längtar efter att rida mer och inte har råd att betala. Som man frågar får man svar liksom.

Folk kan ju inte veta hur du är på riktigt.

Sen fattar jag inte inlägget om du varken söker medryttare eller gjort det nyligen.
 
Jag tänker, som tidigare skrivits, att det är olika - varken det ena eller andra är självklart. Vissa hästägare tar betalt, andra inte, och det ena är inte mer rätt än det andra. Det är ju när det krockar som det blir konstigt - hästägare får vara tydliga med sina premisser och blivande medryttare får söka upp något som matchar deras önskemål, vill man inte betala så svarar man inte på annonser där det står tydligt att det kommer kosta...

Jag har varit medryttare men inte betalat något på de hästar jag varit medryttare på. Viktigt här är kanske också att jag har inte svarat på annons utan har annonserat själv och hästägaren har svarat - och man har inte efterfrågat betalning utan jag har "betalat" genom min tid. Det har sett lite olika ut, allt från att jag bara ridit hästen - med inget stalljobb runt, till en större insats där jag och hästägaren teamade kring hela hennes hästflock på 12 hästar - men jag red i huvudsak en av dem och hade i princip fri tillgång till hästen. Denna häst fick jag även träna och tävla (på egen bekostnad). Sedan har jag hjälpt till med resterande hästar i stallet med så en stalldag där jag red "min" häst kunde även innebära att rida en häst till, mocka eller göra påsar åt 4-5 hästar till, eller lägga sadel på/longera unghäst/hålla vid uppsittning, åka med till klinik osv.

Har funderat på hur jag skulle tänka om jag själv skulle ha medryttare idag och jag vet inte riktigt hur jag skulle tänka faktiskt. Spontant så vet jag med mig att jag skulle ha höga krav på medryttaren utifrån att jag har en fin häst som jag är jäkligt rädd om - och då skulle det nog vara mest värt att få tag på en tillräckligt bra person än en som betalar. Dock tänker jag att man kanske skulle få träna för vår tränare - men på egen bekostnad typ.
 
Jag tänker, som tidigare skrivits, att det är olika - varken det ena eller andra är självklart. Vissa hästägare tar betalt, andra inte, och det ena är inte mer rätt än det andra. Det är ju när det krockar som det blir konstigt - hästägare får vara tydliga med sina premisser och blivande medryttare får söka upp något som matchar deras önskemål, vill man inte betala så svarar man inte på annonser där det står tydligt att det kommer kosta...

Jag har varit medryttare men inte betalat något på de hästar jag varit medryttare på. Viktigt här är kanske också att jag har inte svarat på annons utan har annonserat själv och hästägaren har svarat - och man har inte efterfrågat betalning utan jag har "betalat" genom min tid. Det har sett lite olika ut, allt från att jag bara ridit hästen - med inget stalljobb runt, till en större insats där jag och hästägaren teamade kring hela hennes hästflock på 12 hästar - men jag red i huvudsak en av dem och hade i princip fri tillgång till hästen. Denna häst fick jag även träna och tävla (på egen bekostnad). Sedan har jag hjälpt till med resterande hästar i stallet med så en stalldag där jag red "min" häst kunde även innebära att rida en häst till. mocka eller göra påsar åt 4-5 hästar till, eller lägga sadel på/longera unghäst/hålla vid uppsittning, åka med till klinik osv.

Har funderat på hur jag skulle tänka om jag själv skulle ha medryttare idag och jag vet inte riktigt hur jag skulle tänka faktiskt. Spontant så vet jag med mig att jag skulle ha höga krav på medryttaren utifrån att jag har en fin häst som jag är jäkligt rädd om - och då skulle det nog vara mest värt att få tag på en tillräckligt bra person än en som betalar. Dock tänker jag att man kanske skulle få träna för vår tränare - men på egen bekostnad typ.

Det sista är något jag som medryttare hade värderat väldigt högt! Möjligheten att få rida för tränare är guld värd! Jag är naturligtvis villig att betala för det själv men har ingen möjlighet att köra hästen någonstans så tränaren hade behövt komma till stallet. Eller så hade jag kunnat rida dit om det var nära nog och ok väg.
 
Visst. Men nu har jag varit där och sett lektioner. Om man jämför kvalité på häst och utrustning plus vad man får göra ridmässigt så skulle jag alla dagar i veckan välja en privathäst. Kvalité i lektionerna jag har sett har väl varit sådär. Mer att åka häst hållet än faktiskt ridning. Men vill inte sidspåra med den diskussionen. Men såklart kan alla tycka alla olika.
Det blir en direkt orättvis jämförelse om du menar på, som det ser ut här, att privat hästar är bättre utrustning och av bättre kvalitet än privathästars generellt samt att underviningen är obefintlig.

Det finns bra och dåliga ridskolor liksom privathästar. Det handlar inte om att tycka olika alltid, det handlar om att det skiljer sig åt också. Det finns privathästar av dålig kvalitet med usel utrustning och fatastiska ridskolor/ridlärare/ridsolehästar/utrustning till ridskolehästar.
 
Det blir en direkt orättvis jämförelse om du menar på, som det ser ut här, att privat hästar är bättre utrustning och av bättre kvalitet än privathästars generellt samt att underviningen är obefintlig.

Det finns bra och dåliga ridskolor liksom privathästar. Det handlar inte om att tycka olika alltid, det handlar om att det skiljer sig åt också. Det finns privathästar av dålig kvalitet med usel utrustning och fatastiska ridskolor/ridlärare/ridsolehästar/utrustning till ridskolehästar.
Nu jämför jag med ett specifikt exempel som är i samma område som jag observerat flera gånger själv. Jag snackar inte allmänt om ridskolor.
 
Om du upplevs som dryg i annonser och dessutom egentligen inte vill ha en medryttare så är det som gjort för att bara hitta tonåringar som längtar efter att rida mer och inte har råd att betala. Som man frågar får man svar liksom.

Folk kan ju inte veta hur du är på riktigt.

Sen fattar jag inte inlägget om du varken söker medryttare eller gjort det nyligen.
Det är din tolkning och det måste du inte heller :)
 
Nu jämför jag med ett specifikt exempel som är i samma område som jag observerat flera gånger själv. Jag snackar inte allmänt om ridskolor.
Då är det inte ens någon relevans i sammanhanget, om du nu inte specifikt vill värva medryttare just från den ridskolan. Jag antar att du inte bara satt upp lappar där för att söka medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 433
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 346
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp