Medryttare

Då tycker jag det är ännu märkligare om man lägger alla kort på bordet 🤷🏼‍♀️ jag har varit med om flera gånger att man enbart nämner att en avgift tillkommer och sen visar det sig att det rör sig om 2500-4000kr/månad med förklaringar om att det är en dyr stallplats och/eller hästen äter specialfoder för hiskeliga summor. Nu kanske jag är snål, men det är ändå ganska mycket pengar att lägga på någon annans häst.
Ja vi snackade inte såna summor, jag begärde 1000 kr i månaden. Betalade själv 2500 kr i månaden i Stockholm för 7 år sen. Som sagt ser jag inte något syfte med att inte vara rak från början, jag försökte vara så tydlig med detta som möjligt, då jag faktiskt hatar att slösa min tid, vilket det verkligen har känts som rakt upp och ner, att jag fått lägga mycket tid på något som endast har tagit tid och energi, inte bidragit med något positivt. Tyvärr.
 
Förstår dina tankar. I grunden så har jag inte något behov av medryttare då jag klarar av det utan problem i vardagen
Anledningen till jag började söka va i tanken att man kunna hitta någon trevlig person, med liknande tänk och det hade varit trevlig att ha någon som man kan bero på om det behövs när man är borta. Behövde nog att gnälla av mig lite. Blev flera gånger även bränd av folk som bokar tid för att komma, hälsa på hästen och få provrida, får sen i sista minuten skicka sms och avboka. (Alltså utöver dom som ville rids gratis och allt det andra). Så nu har jag totalt tröttnat och det blir ingen medryttare och ingen i framtiden heller. Jag sköter min häst och mitt istället känner jag 🙈

Du har alltså verken behov eller intresse av att vara medryttare eller ha medryttare men ändå startar du en tråd med en lång rant om hur blåsta de som vill bli medryttare är?
 
Uppenbarligen har du för höga krav om du inte kan hitta en medryttare som matchar dej och dina behov. Det skulle kunna gå att raljera över ditt sökande av medryttare och din attityd också. Jag har generellt inga problem med vaken ha betalande medryttare eller gratis och lika med betalning. Det är tillgång och efterfrågan som styr. Det du erbjuder är tydligen inte attraktivt eller så har du otur. Jag har bra erfarenhet av både betalande medryttare och de som ridit gratis. Jag har själv både betalt och ridit gratis som medryttare.

Själv skulle jag nog avstå från att ens svara på din annons om du skriver i samma still som här, du låter ärligt talat som en dryg besserwisser (jag har sett andra sidor av dig och tror inte du är det i och för sig men det vet jag inte med en som jag aldrig träffat på förr). Jag föredrar att man som medryttare och ägare möts på lika villkor och ser till att det blir win- win oavsett om man betalar eller inte. På dig låter det som om medryttaren ska vara tacksam att du ger dem ynnesten att betala för att få rida och folk som inte vill betala är idioter och att det mest handlar om pengar, inte om att medryttaren många gånger ger ovärderlig hjälp.

Jag skulle exempelvis kunna provrida din häst och konstatera att jag inte var villig att betala ett öre- likväl som en ordentlig slant. Mycket beror på vad du vill att jag ska göra. Jag betalar inte flera tusen i månaden om jag inte får rida för instruktör och göra ungefär det jag vill eller för att rida en grön unghäst som ägaren inte riktig klarar av men kan tänka mig att betala en ordentlig slant för en välutbildad häst där jag både kan rida långturer i skogen och rida för instruktör. Det kan vara att du har krav som får folk att backa.

Jag håller med.

När jag letat medryttarhäst så är hästägaren lika viktig som hästen. Jag måste trivas med hästägaren och jag måste tycka om hens syn på hästen, omvårdnaden och ridningen. Det behöver inte vara exakt det jag hade valt men jag måste tycka om det. Eftersom jag anser att som medryttare ska jag anpassa mig efter hästägarens system. Jag måste då känna att jag kan göra det på ett, vad jag anser, är hästvänligt.
 
Då tycker jag det är ännu märkligare om man lägger alla kort på bordet 🤷🏼‍♀️ jag har varit med om flera gånger att man enbart nämner att en avgift tillkommer och sen visar det sig att det rör sig om 2500-4000kr/månad med förklaringar om att det är en dyr stallplats och/eller hästen äter specialfoder för hiskeliga summor. Nu kanske jag är snål, men det är ändå ganska mycket pengar att lägga på någon annans häst.
Skulle inte heller betala de summorna på någon annans häst, om det inte var en välutbildad häst som jag fick träna med och tävla om jag ville!
 
Ja vi snackade inte såna summor, jag begärde 1000 kr i månaden. Betalade själv 2500 kr i månaden i Stockholm för 7 år sen. Som sagt ser jag inte något syfte med att inte vara rak från början, jag försökte vara så tydlig med detta som möjligt, då jag faktiskt hatar att slösa min tid, vilket det verkligen har känts som rakt upp och ner, att jag fått lägga mycket tid på något som endast har tagit tid och energi, inte bidragit med något positivt. Tyvärr.
Jag vet inte var du bor, men 1000 kr är ganska mycket för medryttare i de flesta delar av sverige. Få medryttare som vill betala så mycket. Då ska du ha något väldigt speciellt att erbjuda.
 
Jag vet inte var du bor, men 1000 kr är ganska mycket för medryttare i de flesta delar av sverige. Få medryttare som vill betala så mycket. Då ska du ha något väldigt speciellt att erbjuda.

Jag hade kunnat betala det om det ingick ett ridhus (utan extra avgifter) plus fina ridvägar. Jag vill mest rida ut men vid dåligt väder hade det varit trevligt att ha tillgång till ett ridhus. Men bara ett ridhus och dåliga ridvägar hade jag inte ens velat ha gratis.
 
Medryttare är en ganska svår grej, från båda sidor. Jag tänker att det är svårt i sig att hitta en bra matchning, lägger man in pengar i ekvationen blir det ännu svårare. Ju mer man vill ha betalt desto sämre medryttare kommer man förmodligen få. Släpper man kostnaden öppnar det troligen upp för fler duktiga medryttare.
Hur man gör i slutändan är upp till var och en, men man ska nog fundera över om det är pengarna eller hjälpen som är det viktigaste för en och vad man behöver göra avkall på utifrån det.
 
Jag hade kunnat betala det om det ingick ett ridhus (utan extra avgifter) plus fina ridvägar. Jag vill mest rida ut men vid dåligt väder hade det varit trevligt att ha tillgång till ett ridhus. Men bara ett ridhus och dåliga ridvägar hade jag inte ens velat ha gratis.
Ja det varierar såklart, men jag tror att man sorterar bort väldigt många duktiga medryttare med så hög summa.
 
Jag står med ett ben i vardera läger, jag har både betalat och inte betalat som medryttare och jag har både tagit betalt och inte tagit betalt av mina medryttare.

Men det är väldigt många aspekter som spelar in för att jag ska tycka det är rimligt att betala/ta betalt: Ju högre grad och frihet och rörelseutrymme man har med medryttarhästen, desto rimligare kan jag tycka att det är att lägga en slant. Självklart också i kombination med hur bra häst det är, hur mycket stallsysslor jag förväntas göra, med mera.

Jag har sett annonser där man förväntas göra alla stallsysslor, ta ett insläpp i veckan, och bara skritta på skogsturer och förväntas lägga 1500 kr i månaden. Inte rimligt. Jag har också sett annonser där man får rida varierat på välutbildad häst, stå på fullserviceanläggning, och kanske även träna eller tävla. Betydligt rimligare med 1500 kr.

Jag hade en fantastisk medryttare i flera år, hon betalade några hundralappar i månaden, nästan bara symboliskt. Jag försökte ge henne så mycket frihet som möjligt och verkligen känslan av att det var hennes häst de dagar hon hade honom. Det är en aspekt som är viktig för mig som medryttare; att inte ha känslan av att vara övervakad och hårt styrd. Det påverkar hur betalningsvillig jag är.
 
Utgiften att betala som medryttare är ingenting vad det kostar att hålla häst.
Så är det absolut, men från andra sidan så också medryttarskap inte ens i närheten av egen häst när det gäller hur roligt och meningsfullt det är. Att komma och rida 1-2 dagar per vecka är ju bättre än att inte rida alls, men det är såå mycket tråkigare än att ha egen häst och kan också vara rätt frustrerande eftersom man hela tiden måste anpassa sig efter ägaren.
Jag tycker inte det är så realistiskt att ens jämföra eftersom det är så olika saker.

Har både haft medryttare och varit medryttare och under årens gång haft lite olika upplägg.
 
Jag har både varit (som yngre) och haft medryttare, betalat och inte. En vän red gratis på min snälla, utbildade häst bara för att jag gillade henne. Inget stalljobb alls.

Just nu tar jag betalt för mina ponnys. Har (tyvärr) märkt att det tas mera seriöst när de betalar en slant. För mig är det viktigt att man kommer på avtalad dag, eller hör av sig och kommer en annan istället. Inget stalljobb krävs, bara motion.
De flesta har nog sökt något som ersättning för ridskola och där behöver man också betala.
 
Jag tänker att det är en fri marknad och alla får göra som de vill. De som vill rida gratis får helt enkelt hitta en häst som är gratis, vara tydliga med det från början, och inte svara på annonser där hästägaren vill ha betalt.

Problemet uppstår när man har olika förväntningar som hästägare respektive medryttare. Att svara på annons för medryttarhäst som kostar och efter provridning säga att man inte vill betala är väldigt fult och ett beteende som jag har svårt att förstå. Som hästägare skulle det få mig att uppfatta personen som otydlig eller oärlig och tacka nej av den anledningen oavsett resten.

Att kräva gratisridning för att man hjälper till tycker jag i grunden är orimligt, man får utöva en dyrbar hobby och vill få göra det gratis. Personligen har jag dock aldrig tagit betalt av någon medryttare eftersom jag anser att den som betalar ska få större inflytande över vad man får göra med hästen, och den beslutanderätten vill jag ha kvar. Dock var det väldigt länge sen som jag hade någon medryttare eftersom jag fått så dålig erfarenhet av folk som inte kommer eller inte gör det man kommit överens om. Numera betalar jag hellre för mockning och sånt till den som har stallet för att vara säker på att det blir utfört och jag får avlastningen.

Hade jag inte haft egen häst hade jag gärna betalat 1000-1500 för att få rida en välutbildad häst där jag själv fick bestämma en del över vad jag skulle göra med den. Bor i Stockholm så för mig är det inte orimliga summor, och min egna häst kostar mig mångdubbelt mer varje månad.
 
Jag tänker att det är en fri marknad och alla får göra som de vill. De som vill rida gratis får helt enkelt hitta en häst som är gratis, vara tydliga med det från början, och inte svara på annonser där hästägaren vill ha betalt.

Problemet uppstår när man har olika förväntningar som hästägare respektive medryttare. Att svara på annons för medryttarhäst som kostar och efter provridning säga att man inte vill betala är väldigt fult och ett beteende som jag har svårt att förstå. Som hästägare skulle det få mig att uppfatta personen som otydlig eller oärlig och tacka nej av den anledningen oavsett resten.

Att kräva gratisridning för att man hjälper till tycker jag i grunden är orimligt, man får utöva en dyrbar hobby och vill få göra det gratis. Personligen har jag dock aldrig tagit betalt av någon medryttare eftersom jag anser att den som betalar ska få större inflytande över vad man får göra med hästen, och den beslutanderätten vill jag ha kvar. Dock var det väldigt länge sen som jag hade någon medryttare eftersom jag fått så dålig erfarenhet av folk som inte kommer eller inte gör det man kommit överens om. Numera betalar jag hellre för mockning och sånt till den som har stallet för att vara säker på att det blir utfört och jag får avlastningen.

Hade jag inte haft egen häst hade jag gärna betalat 100-1500 för att få rida en välutbildad häst där jag själv fick bestämma en del över vad jag skulle göra med den. Bor i Stockholm så för mig är det inte orimliga summor, och min egna häst kostar mig mångdubbelt mer varje månad.
Exakt mina tankar. Jag har nog varit bortskämd med min förre medryttare för hon båda betalade och ställde upp. Dock fick hon ha hästen som sin egen sina dagar och hoppträning en gång i veckan. Hon dök alltid upp och tyckte mycket om hästen. Ett riktigt guldkorn. I mitt huvud hade jag nog trott jag kunna hitta liknande men icke. Är kommit till samma konklusion som dig. Min häst har även ganska fin utrustning som jag är rädd om och jag är faktiskt landat i att jag inte längre är intresserad av att dela min häst ändå. För min del tycker jag inte 1000 kr i månaden är någon summa alls- desutssom har vi båda ridhus och ridbana och super fina ridväger. Minimalt med stallarbete och inga pass. Men pga oseriösa människor som varken dyker upp som avtalat och allt det andra märkliga jag varit med om så är det helt enkelt inte värt besväret.
Sen som dig betalar jag hellre för mockning om det behövs än allt besvär som varit med medryttare.
 
Exakt mina tankar. Jag har nog varit bortskämd med min förre medryttare för hon båda betalade och ställde upp. Dock fick hon ha hästen som sin egen sina dagar och hoppträning en gång i veckan. Hon dök alltid upp och tyckte mycket om hästen. Ett riktigt guldkorn. I mitt huvud hade jag nog trott jag kunna hitta liknande men icke. Är kommit till samma konklusion som dig. Min häst har även ganska fin utrustning som jag är rädd om och jag är faktiskt landat i att jag inte längre är intresserad av att dela min häst ändå. För min del tycker jag inte 1000 kr i månaden är någon summa alls- desutssom har vi båda ridhus och ridbana och super fina ridväger. Minimalt med stallarbete och inga pass. Men pga oseriösa människor som varken dyker upp som avtalat och allt det andra märkliga jag varit med om så är det helt enkelt inte värt besväret.
Sen som dig betalar jag hellre för mockning om det behövs än allt besvär som varit med medryttare.
Det är jättesvårt att hitta bra medryttare. Framförallt om man är lite av ett kontrollfreak och inte vågar släppa hästen till vem som helst ;)
En kompis har ridit min häst lite under våren men då var jag med varje gång och tittade :laugh:
 
1000 kr i måneden er småpenger. Om man rir 2 ganger i uken og betaler (i Norge) så kommer man ikke under tusenlappen. De annonser jeg har sett, og det er mange, har priser på 150 kr per gang som lavest. De fleste ligger nå på 200-250 kr gangen.
Personlig skulle jeg heller ha en medrytter som er pålitelig, som kan hjelpe meg hver 10. Helg når jeg har helge foring. En som sjelden reiser bort eller er syk, og som møkker paddocken hver dag den er i stallen, hele året. Om den gjør det så hadde jeg ingen problem med gratis ridning.
Men det er større sjanse for at man ikke finner en sånn person. At den alltid "plutselig" må reise bort de helgene det er foring feks
 
1000 kr i måneden er småpenger. Om man rir 2 ganger i uken og betaler (i Norge) så kommer man ikke under tusenlappen. De annonser jeg har sett, og det er mange, har priser på 150 kr per gang som lavest. De fleste ligger nå på 200-250 kr gangen.
Personlig skulle jeg heller ha en medrytter som er pålitelig, som kan hjelpe meg hver 10. Helg når jeg har helge foring. En som sjelden reiser bort eller er syk, og som møkker paddocken hver dag den er i stallen, hele året. Om den gjør det så hadde jeg ingen problem med gratis ridning.
Men det er større sjanse for at man ikke finner en sånn person. At den alltid "plutselig" må reise bort de helgene det er foring feks
Här är det något liknande; 150-200:- för en knattelektion och ofta över 200:- för en vuxen.
 
Det är jättesvårt att hitta bra medryttare. Framförallt om man är lite av ett kontrollfreak och inte vågar släppa hästen till vem som helst ;)
En kompis har ridit min häst lite under våren men då var jag med varje gång och tittade :laugh:
Ja precis. Jag tror bara jag hade tur innan för hon passade båda bra till hästen och vi kom bra överens. Hon fick dock göra med hästen lite som hon ville på sina dagar och hade mycket eget ansvar vilket hon skötte till UG. Även när man kom till stallet och ser medryttaren har putsat utrustningen och så 👌 nu är jag själv en sån som rengör min utrustning efter varje användning om det är smutsigt. Jag har dyra saker som jag är rädd om. Så du har helt rätt
 
Ja precis. Jag tror bara jag hade tur innan för hon passade båda bra till hästen och vi kom bra överens. Hon fick dock göra med hästen lite som hon ville på sina dagar och hade mycket eget ansvar vilket hon skötte till UG. Även när man kom till stallet och ser medryttaren har putsat utrustningen och så 👌 nu är jag själv en sån som rengör min utrustning efter varje användning om det är smutsigt. Jag har dyra saker som jag är rädd om. Så du har helt rätt
Ja det är nog mkt tur att man ska hitta en bra matchning. Tyvärr minskar ju chansen att hitta en sån matchning när man också vill ha betalt. Tror man får välja - få in pengar men inte lika bra medryttare eller få en bra medryttare men inga/lite pengar. Om man nu lyckas hitta någon alls.
 
1000 kr i måneden er småpenger. Om man rir 2 ganger i uken og betaler (i Norge) så kommer man ikke under tusenlappen. De annonser jeg har sett, og det er mange, har priser på 150 kr per gang som lavest. De fleste ligger nå på 200-250 kr gangen.
Personlig skulle jeg heller ha en medrytter som er pålitelig, som kan hjelpe meg hver 10. Helg når jeg har helge foring. En som sjelden reiser bort eller er syk, og som møkker paddocken hver dag den er i stallen, hele året. Om den gjør det så hadde jeg ingen problem med gratis ridning.
Men det er større sjanse for at man ikke finner en sånn person. At den alltid "plutselig" må reise bort de helgene det er foring feks
Ja som sagt ridskolan här tar 1000 kr i månaden för en lektion i veckan vart man får rida i en cirkel typ. Sen har min erfarenhet av andra jag sett att gratis = folk tar det inte seriöst. Dyker inte upp på sina dagar etc. Snackade senast med en kompis i veckan som varit med om det. Vi har inga pass i stallet så inget tung jobb alls. Min hästs box är även väldigt lätt mockat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 442
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 346
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp