Bukefalos 28 år!

Medryttarhäst testar mig

Mapple

Trådstartare
Hej!
Jag har lite problem med min medryttarhäst på 22 år,hon är hur fin som helst att rida ut på med andra och då är det inga problem alls.
Men när man ska rida ut ensam kan hon,när hon har tröttnat eller vet att det är lunch i stallet,tvärnita. Hon rör sig inte en millimeter och bockar/lägger öronen plant bakåt/backar när man lägger till skänkeln!
Idag stod vi i 15 minuter vid en åkerkant tills hon gav med sig och gick framåt,galopperade ett varv samtidigt som hon böjde hela halsen mot stallet..

Hennes ägare har inga problem alls med det här utan det händer bara mig,inte alltid men då och då..

:bow:
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Är det min d-ponny du försöker rida? :angel: min medryttare kom inte ifrån stallplanen med henne ens :o

Jag tror att det bara är att traggla på. En sån gammal häst känns inte värt att gå in i rundpaddock med och hålla på med nh-övningar. På min gamla dam krävs det att man blir kompis med henne och respekterar henne. När vi är ute själva bestämmer båda men jag har alltid sista ordet och det hjälper mycket. Ägna mycket tid åt hästen i stallet, gör ridturerna till något trevligt för er båda och försök ha roligt med hästen trots problemen så kommer de nog. När hon stannar och inte vill vara med längre, gå då bara en liten bit till så du får sista ordet och sen vänd hem innan det kommer en strid till.
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Tack för bra svar!
Ska rida henne kravlöst och bara ha kul,sen när allt flyter på ska jag börja jobba igenom henne lite mer!
Jag fick sista ordet idag med som tur var,men det roliga med att hålla på med henne försvinner lite när man måste "bråka" i 15 minuter..
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Försök tänka att du gör saker tillsammans med hästen i stället för att det är du som rattar ett fordon. Umgås mycket och gå gärna på lite promenader. Ston, särskilt lite äldre, kan vara lite knöliga ;)
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Ger hon sig efter första striden på rundan eller testar hon flera gånger?

Min valack gör sådär :grin: Med mig på ryggen så räcker det med lite morr och att lägga på spöt bakom sadeln en gång.
Med medryttaren är det värre, hon är lite rädd för att åka av och vill inte bråka. Resultatet blir att dom går hem och han testar mig nästa gång.........

Jag rådde min medryttare att ta med det lååånga dressyrspöt så hon kan peta på honom utan att släppa tyglarna med ena handen.
Det går även bra att sitta av honom och gå 20-30m och sen sitta upp igen (användes av mig när jag var gravid och inte tänkte riskera något).

Vad tycker hästägaren att du ska göra?
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Be ägaren följa med dig ut o den kan komma med råd om hur du ska beté dig.

Om man börjar att bråka med hästen kan det bli värre.
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Tack för bra svar!
Ska rida henne kravlöst och bara ha kul,sen när allt flyter på ska jag börja jobba igenom henne lite mer!
Jag fick sista ordet idag med som tur var,men det roliga med att hålla på med henne försvinner lite när man måste "bråka" i 15 minuter..

Det låter som en bra ide.
Hur länge har du ridit henne? Ägaren, vad säger hon?
Det går säkert över om ett tag, hon bara testar vad du går för =)
15 min är iof sig inte en mega lång stund, med min förra medryttar häst bråkade vi hela ridturer för att hon inte gav sig(vilket var ca 45-60 min)

Lycka till och ha roligt:D
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Ger hon sig efter första striden på rundan eller testar hon flera gånger?

Min valack gör sådär :grin: Med mig på ryggen så räcker det med lite morr och att lägga på spöt bakom sadeln en gång.
Med medryttaren är det värre, hon är lite rädd för att åka av och vill inte bråka. Resultatet blir att dom går hem och han testar mig nästa gång.........

Jag rådde min medryttare att ta med det lååånga dressyrspöt så hon kan peta på honom utan att släppa tyglarna med ena handen.
Det går även bra att sitta av honom och gå 20-30m och sen sitta upp igen (användes av mig när jag var gravid och inte tänkte riskera något).

Vad tycker hästägaren att du ska göra?

Hon ger sig efter första striden och testar aldrig ägaren!
Men de har iofs byggt upp respekt/tillit under flera år och jag har bara ridit henne i 4 månader..
Hästägaren tror att hon kommer ge med sig om några gånger och helt enkelt testar mig för att komma undan arbetet.

Smart idé med långt dressyrspö,ska prova det nästa gång :)!
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Det låter som en bra ide.
Hur länge har du ridit henne? Ägaren, vad säger hon?
Det går säkert över om ett tag, hon bara testar vad du går för =)
15 min är iof sig inte en mega lång stund, med min förra medryttar häst bråkade vi hela ridturer för att hon inte gav sig(vilket var ca 45-60 min)

Lycka till och ha roligt:D

Jag har bara ridit henne i cirka 4 månader och hon har inte börjat testa mig förens nu,när jag börjat ställa lite mer krav på henne..
Ägaren tror också att det går över snart och att hon just testar mig lite!

Haha 45-60 min?! Hur gick det för er sen :)?
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Jag red en halvblodsmärr på 15 år för ett par år sedan.

Hon stannade allt som oftast minst en gång per uteritt när vi red själva. Den här hästen gjorde ju iofs så med alla, eftersom hon under nästan hela sitt liv alltid gått i sällskap med andra hästar (hon kunde inte vara själv i stallet heller).

jag kunde inte anpassa mitt schema efter när andra personer var i stallet utan fick snällt ge mig ut ensam nästan alltid. vad jag gjorde när hon tvärnitade var att resolut inte låta henne vända eller backa, vägrade hon framåt så styrde jag åt sidan, gick inte det fick hon stå där en stund. Ofta sjöng jag för henne och började intressera mig för träden runtomkring eller så, på henne hjälpte detta oftast men på hennes "sämsta" dagar kunde hon blåvägra även då.

Då satt jag av och ledde fram henne ett par steg, satt upp och fortsatte.

Hoppas du får ordning på det :)
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

kl

Hade lite liknande problem när jag började rida min häst, då som medryttare. Också detta ett sto :grin: Jag gav mig inte när detta hände, hon fick trilskas hur mycket hon ville, men vi skulle åt det håll jag hade tänkt (oftast tvärstannade hon vid korsning där jag vill gå åt ett håll och hon åt ett annat). Jag kunde gå med henne på jätteliten volt (mer bara gå runt sin egen axel) ett par varv för att få henne att tröttna. På min häst tror jag det rör sig om krav och att någon annan ska bestämma, hon har lite svårt med sånt ibland, men jag har hittills aldrig gett mig och numera gör hon bara så om jag vill rida på någon väg vi inte ridit förut (för monster kan ju bo på okända vägar...)
 
Sv: Medryttarhäst testar mig

Här kommer en liten uppdatering!

Det känns faktiskt som om det har löst sig nu,hon försöker inte testa mig alls något mer och är så snäll så :)!
Vi har ridit för tränare två gånger och hon var jättefin även där,fick lite tips på hur vi kan komma varandra "närmre" från marken också.

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 516
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp