Medryttarhästproblem *varning långt*

Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Fast ärligt talat, hur många medryttare är beredda att lasta och köra för att åka till ridhus med en annan häst än sin egen? Och hur många har råd?

Själv får jag ransonera tävlingsdagar/år pga att jag inte har råd att köra så mycket med släp, och då är det ändå min egen häst som jag åker med...

Kan i ärlighetens namn säga att jag inte ens orkar ha min egen häst uppstallad så att det inte finns ridhus på ridavstånd (NÄRA ridavstånd, alltså max tio minuters skritt och inte på hårt trafikerad väg) och jag skulle ännu mindre orka klydda med att rida någon annans häst på sådana premisser, finns det verkligen människor som orkar hålla på så med andras hästar? Jag anser mig inte på något sätt oseriös som hästägare för att jag inte kan/orkar/vill kasa runt med bil och släp flera gånger i veckan när det faktiskt finns stall med ridhus och jag kan verkligen förstå de medryttare som inte vill.

F.ö skulle jag Aldrig våga låta någon som jag inte känner och som inte är van att köra med släp köra min häst utan att jag är med. :eek:

Nu bör jag kanske inte ens ge mig in i tråden då jag inte har någon medryttare och inte heller vill ha, är alldeles för roligt att rida för att lämna bort dagar till andra om det inte kör ihop sig på något plan i livet (och då finns det tack och lov alltid någon kompetent stallägare eller så att hyra in :angel: ) - men jag kan verkligen förstå att det är svårt att hitta medryttare till buskstall på landet utan kollektivtrafik och utan vettiga ridbanor, har själv stått så och tackar min lyckliga stjärna för att jag slipper numer. :o
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

*tillägg* Kan dock för att nyansera bilden lite säga att OM jag skulle skaffa medryttare igen så skulle det kosta utifrån vad hästen kostar mig per månad dividerat på dagsbasis, och bara det skulle nog göra att urvalet av villiga medryttare skulle minska drastiskt, trots anläggning med massor av service och många bekvämligheter. Men smakar det så kostar det, givetvis.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hm.. visserligen är det trevligt att rida på bana eller ridhus med jämna mellanrum, det tycker jag oxå. Fast jag tycker oxå man kan göra en hel del i skogen oxå där man har en mer naturlig framåtanda på hästen oxå. På min förra medis red jag då o då 40 min genom byn för att komma till ridhuset o sedan samma väg hem igen. Vi hade ett långt pass men då var han oxå uppvärmd o hade mer framåtanda än vad han haft om jag kört honom dit o startat från noll i ridhuset. De tävlingsponnyer som stod i stallet tog mammorna o transporten till hjälp för att komma till ridhuset.

Samma väg tog vi när vi skulle dit på körkurs för lasta rockarden på släpet känndes lite överambitiöst.

Instämmer med swedengirl o heluwen... man vet ju själv vilka prioriteringar man har. för mig är det inte viktigt att hästen ska stå nära ridhus eftersom jag anser man till större delen ska hålla sig i skogen. upp till båda parter att söka efter det som passar en...
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Självklart får alla välja precis som de vill, men jag värjer mig mot det som bubbel ovan fick höra om att man var oseriös som medryttare om man krävde ridhus osv.

Själv rider jag ut för sällan visserligen, men huruvida man kan arbeta hästen normalt i skogen beror nog på hur markerna ser ut. Här nere är det snarare hovslagare som får jobba om alla skulle börja rida i skogen varje dag då skog för oss oftast betyder sanka träskmarker med lera till knäna på hästarna... :D Sedan finns det ju givetvis grusvägar också, men dem är det lite svårt att dressyra på fullt ut på pigga hästar, visserligen sjukt kul att galoppera fram men inte varje dag, eller ens oftare än max ett par ggr/vecka. Tycker jag. Och jag anser mig vara iaf skapligt seriös i mitt hästägande. :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag tycker inte heller att man är oseriös som medryttare om man kräver ridhus, man måste bara hitta någon häst/ägare där önskemålen är ömsesidiga. Det är ju bättre att man från början vet vad man vill än att man inser när man har börjat som medryttare, och ägaren kanske har tackat nej till andra, att man har tagit sig vatten över huvudet.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

(har inte läst hela tråden)

vad jobbigt :( jag känner mig lyckligt lottad som fått rida min fasters hästar, det är viktigt med kontakter! det enda du kan göra är att fortsätta leta o hoppas på att hitta något intressant. kan tänka mig att det är svårt att hitta en medryttarhäst (och ägare) som man trivs med.

om det skulle behövts så hade du gärna fått bli medryttare på min pålle. :D tyvärr har han samlat på sig många beundrare genom åren :angel: :love:

hoppas det löser sig! :bump:
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ja, din häst är ju en riktig snygging. :love:
Men jag hittar nog någon även om det lär dröja, orkar inte provrida eller leta mer utan har tagit en paus.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

:love:
okej, men om du får jätteabstines får du komma ut till mig så kan vi ta en ridtur ute i skogen. :D
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag undrar vad som är problemet nu jag med.
Jag har haft 7 medryttarhästar innan; O, F, D, R, L, B och P. Den ena via kontakter och övriga via annons, har fått dem direkt efter provridningen och jag har känt mig uppskattad på alla. Så jag vägrar att tro att jag helt plötsligt har blivit någon som man ratar pga. andra skäl än att det oftast finns någon som rider bättre och har tävlingsmeriter.
Den här gången har jag endast träffat på ägare som tar ut mellan 2 upp till 7 olika provryttare på sina hästar. Ingen har valt direkt utan vill vänta ett tag, ibland har jag blivit kallad för en andra gång och så fortsätter en låång urvalsprocess. Två av hästarna har tagit veckor att få besked om och en som jag väntar på nu provred jag för första gången för en månad sedan och en andra gång för en vecka sedan. Och den tredje provridningen ska enligt ägaren ske någon gång nästa vecka, sedan bestämmer hon sig.

Från början tog jag ut en i taget för att se om det funkade, och för att slippa så många provritter för hästens skull. Men det var så många som strulade att jag till slut bokade in flera, för att inte missa någon bra. Jag tycker och tyckte inte det var idealiskt, men oseriösa satte mig i den sitsen. Det ledde ju till att jag inte kunde ge klart besked till alla. Men det var mest i tveksamma fall.
I slutändan hittade jag en tjej som kändes toppen på en gång. Lät ändå tjejen som skulle komma ut dagen därpå komma. Och hon var också jättebra. Eftersom min syster som jag delat med tidigare skaffat egen häst tänkte jag att båda kunde få börja. Det var tur, för tjej nr 1 den helgen bangade ur. Tjej 2 började dock och ska nu bli halvfodervärd istället. Så allt löste sig till det bästa för mig. Hon är verkligen guld.

Jag lärde mig att det ändå ska kännas så bra på provritten. Men förstår de som avvaktar också, då jag tyckt det känts bra med andra som sedan bangade, och då måste man börja om igen.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Tack vad gulligt. :love:

Curtice:

Men varför inte ge den som provrider först en chans? Det är väl lika stor chans att den bangar ur som om man bestämmer sig för att den sjunde personen ska börja och denne börjar strula? I båda fallen kan man alltid välja någon annan - i fall nummer ett genom att ta ut en person till, i fall nummer två genom att välja någon av dem som redan provridit och som likaväl kan dra sig ur dem med?
Förstår inte riktigt. :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Nej så menar jag inte. Men vill man kunna rida i ridhus får man pröjsa.
Jag syftade mer på det att många inte vill betala men de vill gärna ha allt.

det är ofta rätt tydligt redan när man skaffar medryttarhäst vad som gäller.
jag förstår inte varför man börjar rida en häst i bushen om det är ridhus man eftersträvar.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Nä det kan inte jag heller förstå, man vet förhoppningsvis förutsättningarna innan man börjar.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag förstår att det känns svårt just nu, trodde aldrig att vi skulle hitta någon häst som skulle passa oss när vi skulle köpa häst. Men en dag så hittar man faktiskt rätt, och du måste fortsätta leta! Du får gärna höra av dej om du hittar någon fler och berätta!:)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Tack vad gulligt. :love:

Curtice:

Men varför inte ge den som provrider först en chans? Det är väl lika stor chans att den bangar ur som om man bestämmer sig för att den sjunde personen ska börja och denne börjar strula? I båda fallen kan man alltid välja någon annan - i fall nummer ett genom att ta ut en person till, i fall nummer två genom att välja någon av dem som redan provridit och som likaväl kan dra sig ur dem med?
Förstår inte riktigt. :)

I mitt fall så tackade jag faktiskt inte nej till någon utan alla bangade ur. Och min inställning var att hittade jag någon under provritt 3 som jag gillade och som verkade funka, så bokade jag av nummer 4 och 5. Nu föll sig allt ganska naturligt i slutändan, sade nej till en tjej som skulle ha kommit och provridit (alltså hade inte hälsat på oss än) eftersom det klickade med hon som faktiskt började nu. Men det var det där att boka av nr 4 o 5 som jag knappt vågade efter allt för många strulpellar.
Vilken approach har du haft gentemot hästägaren? För i mitt fall har ALLA som varit lite tveksamma sen bangat ur, antingen schysta vägen (vilket jag inte har något emot) eller fega vägen.
Svårt att sätta ord på hur jag menar, men till slut bokade jag in med ett gäng. Två funkade. De fick börja. Men en bangade ur innan hon ens började. Blev kvar med en men hon funkar jättebra och jag är enormt glad för henne.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

I mitt fall så tackade jag faktiskt inte nej till någon utan alla bangade ur. Och min inställning var att hittade jag någon under provritt 3 som jag gillade och som verkade funka, så bokade jag av nummer 4 och 5.

Aha, ja men då förstår jag.

Vilken approach har du haft gentemot hästägaren? För i mitt fall har ALLA som varit lite tveksamma sen bangat ur, antingen schysta vägen (vilket jag inte har något emot) eller fega vägen.

Jag brukar alltid fråga om dem har någon mer som ska ut och provrida eller som har provridit och om jag tycker det känts bra har jag sagt det rakt ut och sagt att "jag skulle gärna börja på h*n om det bara var upp till mig".
Kan berätta om dem två senaste hästarna jag var ute på - en häst hade ägaren ut ca 7 personer till. Jag fick komma ut två gånger men helt plötsligt hade en tjej som stod tidigare i stallet anmält intresse och då hade alla kommit ut i onödan. Den hästen sade jag att jag hoppades mycket på rätt ut till ägaren.

Den andra som jag provred var jag först ut på - ägaren ger signalerna av allt verkar bra så tillbaka i stallet frågar jag om någon mer ska komma ut och provrida. Då kryper det fram att hon lovat en tjej som finns i det stallet att komma och provrida; kanske bättre att prova med henne innan man lägger ut annonser och drar dit folk?
För ärligt talat - om ens stallkompis vill bli medryttare och inte rider som en kratta så prioriteras alltid dem först. Det har stor betydelse om man känner någon sedan innan och vet hur dem hanterar/rider och att personkemin fungerar.
Hon sade att allt kändes bra dock och frågade mig vad jag tyckte och jag svarade att jag jättegärna börjar på honom. Hon säger att hon ska höra av sig efter att hennes stallkamrat provridit, vilket hon gör i ett mail några dagar senare där det hette att jag inte passade ihop med hennes häst.
Lustigt nog hade hon gett ett helt annat intryck under provridningen och hon mailade samma dag som hennes stallkompis troligen hade provridit.
Svarade att jag respekterade det men frågar också varför hon tyckte så då jag var nyfiken (och gärna vill få kritik så jag kan se om jag gjorde något fel). Inget svar nu en vecka efter.
Jag kände mig både besviken och irriterad då jag inte tycker man ska annonsera och dra ut folk till sin häst innan man låter stallkompisar som man lovat få provrida få göra det först.
Oj, vad jag gnällde nu men det är inte riktat mot dig. :D

Vilken otur att du varit med om så många veliga provridare, men tur att du hittat rätt nu!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag förstår att du blir besviken. Hade jag haft någon i stallet som ville börja hade jag bett den prova först innan jag lät någon utifrån prova.

Min häst är lite speciell, väldigt snäll, men nervös o tittig o livrädd i hoppningen, inte helt lätt att hitta någon till henne, så det har väl spelat in, det krävs en stor mängd kemi för att det ska funka med henne, för man måste verkligen tycka om henne för att det ska bli kul tror jag. Så är det väl för de flesta hästar, men ja. Min dam är inte så lättriden alla ggr, o då passar inte alla. Plus att man helst ska ha bil till mitt stall... Så jag förstår eg. att det är svårt, jag reagerar ju mest på att folk inte hör av sig osv. Man kan hitta på en nödlögn ifall man inte vill säga sanningen...

Det låter ju som om hon som sade att du inte passade med hästen kanske tyckte det från början men inte vågade säga det. Jag kan tycka att sånt är svårt också. Det kan ju tas fel.

Oj vad jag gaggar på. Synd att jag inte kan hjälpa dig, men jag hoppas verkligen att du till sist hittar någon du gillar! Har varit i din sits också, och det tog ett tag även då, men hittade bra till sist då också. :)

Har du annonserat själv också? (minns inte om jag läst det i tråden..)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ja, med en lite svårare häst så händer nog det där lättare.
Min första provridning nu i höst var på en lite svårare häst men då sade jag det direkt - halvvägs genom ridpasset att jag inte trodde jag klarade av henne. Ägaren tog inte alls illa upp och sade att jag red bra och jag nog skulle reda ut det om jag fortsatt med henne under någon vecka men förstod att jag inte ville göra det och hon ville också ha någon som kunde börja rida som vanligt direkt. Frid och fröjd. :bow:

Du kan ha rätt, kanske tyckte den senaste hästägaren det från början, men jag kan tycka att man borde vara lite mer "kall" redan då och inte berömma och säga att h*n gick bättre och bättre under ridpasset. Och säga att om jag började så måste jag komma ut en till gång så hon kan visa mig var allting finns osv.

Japp, jag kunde inte hålla mig och satte ut en ny annons igen. På två hästsidor än så länge, tänkte lägga in den på 3 till men har inte kommit till skott. Jag håller ständigt utkik istället.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Det går inge bra för oss hörrö :)

Jag tror jag ska lägga in en ny annons men vet inte om jag orkar. Om du vill kan jag slänga ut en blänkare på riddargängets mailinglista för att se om nån är på jakt. Vet ju inte exakt vad dom har sina hästar men det kanske kan generera något.

Kan du inte PMa mig en länk till din annons så kan jag kllippa och klistra :D
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Herregud 1500 spänn!!!!! Är hästägarna galna där nere i söder!?

Jag har en medryttare som betalar skoningen och som rider 2-3 dagar i veckan och hon får tävla i dressyr hur mycket hon vill så länge jag inte hopp tävlar.

Hästen står i en topp modern ridanläggning 10 min med bil från centrum med 2 ridhus.

www.hippologum.com
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag förmodar att det var ett knapplån va? :)

Kostnaden varierar väldigt och jag kan tycka att det ska vara en överenskommelse mellan parterna. Beror väl lite på vad dom är ute efter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 441
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 777
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp