Medryttarhästproblem *varning långt*

Heulwen

Trådstartare
Nu börjar jag tröttna, ska det vara så förbaskat svårt att hitta en medryttarhäst? När det kommer in nya annonser varje dag?
Jag har letat länge och stött på nederlag efter nederlag och jag funderar nästan på att ge upp nu.
Tar historien från början:

I ett år var jag medryttare på en härlig häst men han flyttade till en annan stad i mitten av augusti och jag gav mig ut på jakt efter en ny medryttarhäst.
Man tycker att goda referenser därifrån (som jag skrivit i mina annonser att jag har) ska vara mycket värt för en hästägare men det spelar tydligen ingen roll. Inte heller att jag kan betala en hel del (men inte ockerpriser) och har varit hästägare själv.
Jag har fått en del svar på mina annonser dock och jag har aktivt letat själv varje dag.

Det började med att jag provred en häst som visserligen var ganska dyr (1200:- för 2 dagar/v) men hon sprang runt runt med mig i ridhuset med mig som bipassagerare. Kunde visserligen få stopp på henne men det kändes fel tillsammans med henne.
Visst man kan inte passa ihop med alla hästar, inget att vara ledsen för. Ägaren tyckte jag hade en bra sits och red bra överlag ändå.

Så nästa:

En häst som stod i min f.d. medryttarhästs stall i ett område jag saknar väldigt mycket. Perfekt! Fick komma och provrida bland flera andra tjejer men jag lyckades inte få hästen att gå i form direkt och då spelade det ingen roll att ägarna visste om att jag var pålitlig som person och ville träna för instruktör för att lära mig rida hästen bättre. Visst jag kunde ta det trots att jag blev besviken, jag saknade verkligen det stället.

Häst nummer 3 då:
Drömhästen! Helt otrolig att rida, jag var en av två bland många som fick förmånen att provrida honom. Jag har nu gått och hoppats på honom i 2 veckor men ägaren bestämde sig efter mycket fundering att välja den andra tjejen som bodde närmare då ägaren ansåg att hon hade lättare att ställa upp på flera extradagar om ägaren blev sjuk.
Där någonstans brast det.
Hästen i mitt hjärta, den perfekta hästen var jag såå nära att bli medryttare på. Och hon valde en tjej utefter att hon trodde att hon kunde ställa upp mer. Hon frågade aldrig mig om jag kunde det - hon bara antog att det var så. Jag som åkt över en timme till andra medryttarhästar och inte har några problem med att hästen står 40 min bort med buss (som jag sade).

Men dagen efter får jag ett mail som får mig att börja hoppas lite i mörkret. Det handlar om ytterligare en väldigt fin häst med bra möjligheter vad det verkar. Jag ringer 5 h efter att mailet skickades till mig och då har en person redan hunnit före och skulle provrida idag - lördag. Ägaren skulle höra av sig efteråt. Inte ett pip, jag sms:ade henne på kvällen och frågade om det fanns möjlighet att komma och provrida någon dag, inget svar.
Jaha, där rök ännu en perfekt häst som var så nära.
Vågar inte hoppas på att ägaren inte hunnit ringa eller svara kortfattat på ett sms.

Just det här att de mest perfekta hästarna varit så nära och att dem ryckts ifrån mig gång på gång är riktigt jobbigt. Jag orkar och vågar inte hoppas längre, hästarna är det som bygger upp mig som människa till stor del och jag mår inte bra utan dem.

Jag kräver ju inte mycket eller gör jag det? Bara att stallet har kommunikationer och att jag får träna lite då och då och att hästen är av ridhästtyp (behöver inte vara en toppenfin häst).
Men det är för mycket begärt där jag bor har jag förstått. Här ska man betala 1500:- för att bara få rida i skogen 2 dagar i veckan, eller vara en proffsryttare som utbildar deras häst och dessutom betala för det, eller ha körkort.

Oj vad långt det blev. Hoppas ni orkat läsa allt, det här fick bli en gnälltråd men jag hoppas att några här kanske upplevt flera nederlag men tillslut funnit den rätta hästen. Berätta gärna om det här så jag får lite hopp och inte slutar leta. För jag behöver hästarna.

/Heulwen
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Fy vad trist! Men det verkar vara samma åt andra hållet oxå. Svårt att hitta pålitliga personer till ens guldklimp.

Hade inte du ngn häst runt järvafältet någonstans du red förut? Har för mig sett bilder ngn gång för länge sedan.
Jag vill flytta min häst men har nada koll på stall här runt.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Låter jobbigt! Det är inte lätt då man inte själv har möjlighet att ha engen häst!
Själv är jag mycket bortskämd med att jag lyckats få mycket kontakter nu genom de jag rider hos, och förhoppningsvis ett bra rykte om att vara pålitlig och duktig, så jag få ofta tacka nej till att rida andras hästar. Jag lider alltså inte av samma problem som du, men jag kan tänka mig hur det känns!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ja i denna landsändan så vill ingen bli medryttare. Har man inte RIDHUS, värsta tävlingshästen, eller en häst av en flashig och dyr "statusras".

Ja då är det INTE intressant.

Sedan ska det vara HELT gratis, och man ska ha hästan sadlad och klar till dom. Ingen mockning förstås. De ska INTE behöva komma på fasta dagar utan helt enligt när dom själva har lust.....

Som sagt... enda chansen att skaffa medryttare här är att hota folk med kniv eller nåt.....

/KT
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag känner igen mej !
Hittade också "drömhästen" och jag och ägaren mejlade ett tag och allt verkade så bra. Men när vi väl skulle bestämma vilken jag skulle komma och provrida så slutade hon plötsligt att svara. Jag mejlade några gånger och efter en vecka fick jag ett svar att jag inte kunde komma längre för hon redan hittat en medryttare.
Kändes lite snopet.. Eftersom hon varit väldigt positiv och jag verkligen trodde jag hade en chans ändå. Men just att hon inte mejlade mig och sa att hon hittat någon utan bara lät det vara.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Din stackare..:( att det ska vara så svårt att få tag i en häst...
här omkring är det bara att gå till närmaste stall och fråga, så kan man nästan garantera att man får börja rida..

synd att det inte är lite jämnare fördelning omkring i landet!

Men du! du dår inte ge upp när du har varit så nära, ska se att du får
tag i nått snart:)!!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag känner också igen detta... Fast från andra hållet. Jag hade en superintressant medryttare som aspirerade på att rida min häst. Vi fick dock aldrig till en träff. Hon bodde inte i stan då, men skulle komma och hälsa på innan hon flyttade så jag kände att jag väntade på henne. Samtidigt fick jag fortfarande svar på min annons jag hade ute. En dag fick jag ett perfekt mail, så jag tänkte att jag ber henne komma ut. Hon kom ut och jag sa hela tiden till henne att jag hade en annan tjej på g också. Det tyckte denna no 2 var helt ok. Jag fick dock aldrig någon riktig kontakt med tjej no 1 och jag gillade no 2 väldigt mycket. Så, efter någon vecka skickade jag ett mail till no 1 och berättade att jag hittat en annan. Jag kände att jag inte hade tid att chansa på en tjej som jag aldrig lyckades få ihop en tid med, som kanske ändå inte hade funkat... Nu är jag glad att jag har denna no 2, eftersom hon är en juvel! Jag är så enormt tacksam för hennes hjälp och hästen har aldrig varit så fin som nu. Men, det var inte lätt att hitta medryttare, jag hade letat ca 1 år innan jag hittade henne. Tvivlar dock inte på att den tidigare skulle varit fel heller, men är ändå glad att det blev som det blev. Min och Cos medryttare är verkligen guld värd! :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Usch jobbigt!

jag som idag fått ut en medryttare till mig, och jag som funderar på att jag ska betala henne för att hon hjälper mig...


så du får gääääärna komma och rida hos mig:angel:, dock kanske långt (alá jkpg).. men det är svårt detdär, bara för att det är en större stad så verkar det krylla av bra medryttare.... här i trakterna är det omöjligt att få någon att komma och rida/sköta, inte ens om det är gratis och riktigt fina hästar...
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ja i stockholm är det riktigt svårt att hitta en medryttarhäst. Hörde med en ägare som hade lagt ut en annons om att hennes ponny behövde en medryttare i stockholm, och hon fick runt 20 mejl på en dag :o
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Har helt samma erfarenhet som du - Skåne=nästintill omöjligt att hitta medryttare ö h t och ännu svårare att hitta vettiga/pålitliga medryttare:(

Jag har en ung häst, vill p g a detta ej ta betalt, inget annat arbete behöver utföras och det gäller 2 ggr/vecka. Möjlighet att delta i betalda kurser med hästen. Nackdelar? Tja, vad jag själv tror; hästen är "grön", inget eget ridhus, ej helger, 2 km fr centrum i mindre samhälle.

Jag vill inte ha hästen utbildad men har tidsbrist och vill ha en medryttare som är lite nättare än vad jag själv är. Hästen utbildas löpande av instruktör och av mig så att åka snålskjuts på någon annans kunskaper är det inte fråga om - bara ren motionsridning, uppbyggande ridning och, OM medryttaren vill/tycker att det är intressant, delta i som sagt betalda kurser.

Seriösa svar? Ungefär 0,5 st...

Min förra häst var äldre och mer utbildad men inte alldeles lättriden=krävde rutinerad ryttare. Fick ett antal svar OCH en del av dem kom och provred - det var så att man blev förbannad för att de red så illa och rent ut sagt hade ljugit om sina kunskaper. Rent livsfarligt, både för dem själva och hästen. För att inte tala om pinsamt för alla inblandade. Hästen var alltså inte SÅ svår men han tolererade inte ridskoleryttare med liten ridvana på ryggen, de måste i a f kunna sitta i sadeln, med korrekt placerad skänkel och stadig hand. Därför ber jag numera om referenser från medryttare och det skrämmer säkert bort en hel del det med:( (Ska tillägga att jag så småningom hittade medryttare till den hästen men det var nog mer tur än skicklighet, två tjejer blev det genom åren och båda var väldigt duktiga. De tillförde hästen något, vilket var till stor hjälp.)

Så TS, problemen kan vara precis de omvända! Men misstänker att där du bor är efterfrågan större på hästar så "konkurrensen" kanske är större mellan medryttare också? Fast jag tycker det är några hiskeliga priser för medryttarna däruppe ibland:crazy:
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hej!

Jag har haft samma problem fast åt andra hållet. Har letat medryttare och gått på nit efter nit efter nit. En tjej var så intresserad. Tills jag bad henne ringa för att vi skulle kunna bestämma dag för provritt.... då blev det tyst. Mailade igen och frågade om hon inte var intresserad längre. Det var hon men internet strulat. Bad henne ringa igen, eller ge mig nr så kunde jag ringa. Men tyst igen. Så sket i det.
En annan tjej kom ut o provred. Red inte så bra, men jag ville ge henne en chans till o en chans att lära sig. Hon skulle komma ut igen några dagar senare. Då var hon oanträffbar.
En annan skulle börja. Det var sååå bra. Sen plötsligt skulle hennes mamma ta hem en häst. (Efter att hon funderat en vecka, prutat, osv. Misstänker sambon i det fallet.)

Ja, jag vill ha betalt (1000 kr i månaden för 2 dgr i veckan, men helt fria händer då. De får ha hästen som sin helt å hållet o träna eller rida ut eller vad de nu känner för.) Kruxet med mitt stall är ju att det finns bussar, men inte så ofta, och man bör bo rel. nära för att orka åka kommunalt i längden. (Tror inte det är hållbart att åka 1,5 h enkel väg. När vintern kommer är det lätt att ledsna.)

Men efter 1,5 månad hittade jag min guldklimp. Hon är guld! Har precis börjat, men vi funkar lika o tänker lika så det kommer bli super. Så nu är jag glad!

Ge inte upp, du kommer hitta någon häst. Det är lika svårt åt båda håll.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Du skulle gärna få bli medryttare på min häst men det är lite långt kanske.. Strängnäs. :)

Har en tjej på g men det har varit lite svårt med kontakten även där. Hon hör av sig lite sporadiskt och det är svårt att bestämma ngr tider. Nu är iofs hästen i fråga fortfarande oridbar pga skada och det vet hon, men vi har varit ute några vändor med dom andra två och det har fungerat bra. Vi klickar väldigt bra när vi väl träffas och har samma tankar om hästarna och ridningen. Hoppas bara hon "hänger kvar" tills min lilla pojk blir frisk igen.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Här har jag haft samma problem fast tvärtom. Letade efter en medryttare till ett par hästar under en längre tid. Skulle varken ha betalt eller hjälp med mockning o stallfix. Behövde bara ngn som red och pysslade, erbjöd dessutom ridbana o hjälp med träningar/skjuts till ridhus ibland osv.

Flera hörde av sig, en del ville få flytta hästarna från min gård till inackorderingsstall...hm? En del var totala nybörjare. Ett par provade vi ett tag. När jag bad dem göra ngt annat än att rida någon dag- typ smörja efter sig- ja då vara det plötsligt för jobbigt och fungerade inte längre. :grin:

Nu försöker jag hitta en medryttare till ett sto jag håller på att rida in. Är ute i god tid och hade flera intresserade. Tyvärr är många så konstiga. De svarar att de är jätteintresserade men efter ett mailsvara så tystnar det bara. Har man ångrat sig går det väl att slänga iväg ett mail och säga det?
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jo, det var min f.d. medryttarhäst som stod vid järvafältet. Saknar det området väldigt mycket. Om jag någon gång skaffar egen häst så tänker jag stalla upp i det området. :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag känner igen mej !
Hittade också "drömhästen" och jag och ägaren mejlade ett tag och allt verkade så bra. Men när vi väl skulle bestämma vilken jag skulle komma och provrida så slutade hon plötsligt att svara. Jag mejlade några gånger och efter en vecka fick jag ett svar att jag inte kunde komma längre för hon redan hittat en medryttare.
Kändes lite snopet.. Eftersom hon varit väldigt positiv och jag verkligen trodde jag hade en chans ändå. Men just att hon inte mejlade mig och sa att hon hittat någon utan bara lät det vara.

Ja, det där känner jag igen. Det är trist att de inte vågar säga till att de hittat någon annan, man blir ju inte arg på dem för det - snarare irriterad för att man får gå runt i ovisshet.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag ser nu att även hästägare verkar ha problem att hitta rätt.
Som någon skrev så önskar man ju att det vore jämnare fördelning i landet. Jag har nästan övervägt att flytta till Skåne för att det verkar vimla av fina och billiga hästar där. Jag tycker ju allt under 1000:- för 2ggr/v är rena kapet. :D

Det har iaf skett ett mirakel och jag har fått två provridningar denna vecka som jag hoppas mycket på så ni får gärna hålla tummarna! :bump:
Visserligen är båda hästarna dyra (1200:- för 2ggr/v) men om jag verkligen fastnar för någon av dem och fungerar med ägarna så är det värt det.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Kom i håg när jag sökte medryttarhäst, då tyckte jag det var bättre att skriva en annons och låta folk svara än att svara på annonser pga att oftast de som svarade hade inte massvis med andra som var intresserade, men om man istället svarade på en annons fick man nästan alltid svare " Jag har några som ska komma och provrida, om det inte blir nått så hör jag av mig".

Jag rider också på järvafälltet, tycker dock att det är lite jobbit när det kryllar av barnvagnar, joggare och cycklister hela tiden på helgerna.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Både har skrivit och svarat på annonser. På alla svenska hästsidor. :D
Hade aldrig det problemet på Järvafältet för det mesta, red ganska långt och in i skogarna och där kunde man bli av med dem.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag börjar ana vilken enorm tur jag har haft.
Nu bor jag ju lite mer norrut än TS, men slängde ut en annons på blocket och fick ganska omgående tre svar.

Nu hade jag som sagt enorm tur och det fungerade super med första hästen jag provred. Ägaren och jag pratade direkt om hur viktigt vi bägge kände att det var att vi var ärliga emot varann och hon lät mig få prövotid en månad och så. (och vi trivs jättebra ihop och gör gärna sällskap när vi rider. Även hennes mamma följer med ibland och jag har även fått möjlighet att köra hennes mammas häst)
Jag ville åka på läger och hon sa: "Lasta hästen och åk du!"
När vi blev för få deltagare ville hon följa med så jag frågade sambon om han kunde köra (han har E-kort) och det var ok. Vi lastade på två hästar och åkte 31 mil enkel resa och hade en SUPERHELG ihop!

Jag betalar stallhyran (för min medryttarhäst) och sen pysslar jag med lite det jag vill själv, har ganska fria händer. Men ser jag att det är tomt i vattenkaret så fyller jag givetvis på nytt vatten! (och lite såna där smågrejer)
Att jag lyckades få tag i en välutbildad och känslig häst gör att det känns ännu bättre. Min egen ridning kan utvecklas med honom.
Sambon hittade sköthäst i samma stall (ägarens mammas häst) så vi har möjlighet att rida tillsammans. Sambon fungerar även skapligt med min medryttarhäst så även han har möjlighet att lära sig nya saker.

Men ni ska veta att det har varit en lång väg att vandra. Tidigare har jag haft en hel drös med fd travhästar. Inget ont om dem, men ridningen har varit mer riktad för hästens skull än för min egen (nu pratar jag utbildningsmässigt alltså) och nu sist hade jag en helt underbar liten bedårande fjording, som förvisso var inriden men inte speciellt utbildad.
Att jag dessutom suttit fast utan varken körkort eller bil har gjort det svårt.

Nu har jag ridbanan på baksidan av stallet och när vi är flera i stallet som är intresserade så tar vi ut tränare tillsammans.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag hoppas du hittar en bra medryttarhäst!

Jag har samma problem som många andra - skitsvårt att hitta en medryttare!
Förstår inte varför då jag inte ställer mycket mer krav än ansvartagande och lite skinn på näsan. Men jag bor i ett hästtätt område så kanske är det så att alla har häst själv som vill ha en...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 469
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 315
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 114
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp