Medryttarhästproblem *varning långt*

Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hej igen
Jag tycker faktiskt inte det är dyrt med 1200 kr för 2 dagar. Det beror ju på vad hästen kostar. I Stockholm är det dyrt att ha häst som du själv säger.
Om jag skulle vilja ha en ny medryttare, så skulle jag antingen vilja ha en som rider bättre än vad jag själv gör eller som betalar och då inte bara en väldigt liten del.
Det gäller nog att hitta något som man kan konkurera med antingen att rida bra, betala eller att hjälpa till tex åka med på tävling osv.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Och jag kanske är bortskämd.. men för mig är det liksom inte så lockande att hålla på och lasta och köra och bröta i snöstorm och mörker för att komma till ett ridhus. Det fungerar säkert jättebra för de som är vana och har valt det själva liksom, men jag tror att det kan vara avskräckande för en eventuell medryttare...


Som hästägare känns det där som peace of a cake jämfört med många andra bitar inom hästägandet. Och orkar inte medryttaren det är frågan om den orkar ta det ansvar jag önskar att den tar.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hej igen
Jag tycker faktiskt inte det är dyrt med 1200 kr för 2 dagar. Det beror ju på vad hästen kostar. I Stockholm är det dyrt att ha häst som du själv säger.
Om jag skulle vilja ha en ny medryttare, så skulle jag antingen vilja ha en som rider bättre än vad jag själv gör eller som betalar och då inte bara en väldigt liten del.
Det gäller nog att hitta något som man kan konkurera med antingen att rida bra, betala eller att hjälpa till tex åka med på tävling osv.

Jag hade egen häst för ett par år sedan och tog 800:- per vecka(8 ggr totalt) av medryttaren.
Men som du säger så har vi alla olika gränser. Vissa vill ju att man utbildar deras häst och betalar mycket. Har bl.a. läst (ej direkt citat): "Du ska ha tävlat minst på L:A nivå och utveckla min häst", "Mitt varmblod behöver hjälp av dig, duktiga dressyrryttare, som kan träna galoppen", "Hästen är svår att få i form, vill nu ha hjälp med någon som rider till h*n". Och så tar dem "hyra" på åtskilliga hundralappar på det. Men som du skrev så rör det sig ju om tillgång och efterfrågan och ägarna kan ju inte få det bättre - avlastning, mer utbildad häst + pengar. Missunnar dem inte det. :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Tog du verkligen 800:- per vecka?
Det ska väl vara per månad?
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Det undrar jag ocksa.

Men det maste vara nagot annat som ställer till det för TS, sa att hon far svart att hitta medryttarhästar. Jag har iofs bara hittat medryttarhästar via annons tva ganger, men bägge gangerna har det varit väldigt smärtfritt. Första gangen satte jag själv ut en annons, och fick kanske tio svar. Provred tva hästar, blev erbjuden att börja rida bägge och valde den ena. Sen flyttade den hästen till andra sidan landet, da svarade jag pa en annons istället. Akte och provred, och började sen rida den hästen. Red den ett knappt halvar, sen fick jag via en bekant reda pa en annan häst som sökte medryttare som passade mig bättre, och bytte da. Efter ett knappt ar var det dags för den hästen att aka ut pa foder, da ledsnade jag lite grann pa medrytteriet och red bara pa ridskolan ett knappt ar. Sen dök det upp en ny häst via en bekant igen, red den ett tag, sen kom det en ny häst till stallet som behövde medryttare, och da började jag rida den medan min man blev medryttare pa den första hästen.

Sa det har liksom rullat pa, och jag bor ocksa i Stockholm.

Vad jag tror har haft betydelse, när jag har pratat med "mina" hästägare, har varit:
* Vuxen, över 30
* Bilburen
* Kan betala (har haft hästar för mellan 0 och 1500 kr/manad)
* Van medryttare, van att rida ut mycket
* Jobbat som hästskötare

Jag är absolut ingen jätteduktig ryttare, men det är a andra sidan inte de flesta hästägare heller. Sa pa det stora hela har jag väl ridit lika bra/illa som dom.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag undrar vad som är problemet nu jag med.
Jag har haft 7 medryttarhästar innan; O, F, D, R, L, B och P. Den ena via kontakter och övriga via annons, har fått dem direkt efter provridningen och jag har känt mig uppskattad på alla. Så jag vägrar att tro att jag helt plötsligt har blivit någon som man ratar pga. andra skäl än att det oftast finns någon som rider bättre och har tävlingsmeriter.
Den här gången har jag endast träffat på ägare som tar ut mellan 2 upp till 7 olika provryttare på sina hästar. Ingen har valt direkt utan vill vänta ett tag, ibland har jag blivit kallad för en andra gång och så fortsätter en låång urvalsprocess. Två av hästarna har tagit veckor att få besked om och en som jag väntar på nu provred jag för första gången för en månad sedan och en andra gång för en vecka sedan. Och den tredje provridningen ska enligt ägaren ske någon gång nästa vecka, sedan bestämmer hon sig.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Många bitar inom hästägandet.

Om medryttaren inte orkar lasta och åka till ett ridhus, orkar hon sköta om hästen som den behöver? orkar hon se till att hästen mår bra. Orkar hon hjälpa till om hästen blir skadad?
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

KL. Otroligt intressant det är att läsa dessa trådar :grin:.

När jag söker medryttare söker jag efter någon som rider hästen så att det inte stör min ridning. I vissa fall innebär det någon som rider bättre och ibland någon som rider sämre, det spelar inte så stor roll det är känslan det sitter i.

Jag har blivit riktigt avskräckt av "duktigare" ryttare då dessa tenderar till att vilja ta över ens häst så dessa går bort direkt. Sen är det inte säkert att bara för att någon är mer rutinerad måste man gilla allt de gör och eftersom det faktiskt är min häst så kanske jag vill bestämma emot ibland ;).

Har dessutom svarat på någon enstaka annons om medryttare men här på buke kan man ju lätt länka till allas profiler och se vad personen brukar skriva om. Jag vill inte att någon skriver om mig/min häst på nätet ohämmat vilket verkar vara lätt hänt och om det inte skulle fungera kan jag bara tänka mig vad som kan hända. Jag vill inte heller ha bilder på min häst publicerade här. Därför väljer jag bort de som vill ha sitt hästeri fullt ut här.

Sen lägger jag ner alldeles för mycket pengar på min häst och har gjort valet att inte ta betalt, för om jag gjorde det skulle det troligen inte kunna motsvara nyttjandet och då får det hellre vara. Jag vill inte riskera att någon tror att bara för att de betalar får de göra vad de vill med min häst.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Många bitar inom hästägandet.

Om medryttaren inte orkar lasta och åka till ett ridhus, orkar hon sköta om hästen som den behöver? orkar hon se till att hästen mår bra. Orkar hon hjälpa till om hästen blir skadad?

Alltså... du får gärna precisera lite mer... jag har hållt på med hästar i bra många år, jobbat i stall osv. Jag kan liksom inte se hur jag skulle missköta hästen bara för att jag undviker att sätta mig i en situation där jag varje gång jag vill rida på bana måste lasta hästen och köra den (i någon annans bil, med någon annans transport). Måste jag så gör jag ju det självklart, men jag undviker till varje pris sådana lösningar då jag vet att jag blir så vansinnigt less i längden.

Gör det mig till en oansvarig medryttare som inte orkar ta hand om hästen? :confused:
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

1000kr/2ggr v?!
Jag som får julklappar osv för jag rider och hjälper till med stallägarens häst :D
Iof så mockar jag och fixar foder+hö, men det gissar jag att du också tänkt att göra?
Flytta hit annars, här är det lätt att hitta medryttarhäst, spec om man ridit ett tag :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Det finns många duktiga 15-åringar men problemet för mig personligen i a f är ansvarsfrågan - hur ser den ut för mig som hästägare om en icke myndig person skadar sig i stallet eller under ridtur på min häst? Problem nr 2 är ofta det här med körkort och bil, alla stall ligger ju inte med busshållplatsen utanför dörren precis.

Så du ska nog inte se det som någon misstro mot dina kunskaper.

Sant det är nog oftast en ansvarsfråga men man kan ju faktist prata med deras föreldrar och se så att det är ok. Det gjorde min förra medis. Många kan nog få sjus eller ta moppe.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Fast ridning är ju bara en del av det hela. För mig har det inte varit lika viktigt hur en medryttare rider som hur den kan hantera hästar. Jag vill vara säker på att min häst blir rätt behandlad och omhändertagen, ridningen är bara en liten del av det hela. Jag har fått flera svar från 13-14 åringar på mina annonser om medryttare och de har bara skrivit hur de rider, inget om sitt hästkunnande. När jag skriver tillbaka och frågar fortsätter de beskriva hur de rider men svarar inte på mina frågor om hästkunskap.

Jag förstår vad du menar. Man märker på min ridskola att det finns vissa oseriösa tjejer på 12-14 som jag tror förstör för alla seriösa tjejer.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

1000kr/2ggr v?!
Jag som får julklappar osv för jag rider och hjälper till med stallägarens häst :D
Iof så mockar jag och fixar foder+hö, men det gissar jag att du också tänkt att göra?
Flytta hit annars, här är det lätt att hitta medryttarhäst, spec om man ridit ett tag :)

Fixa foder, mocka, fylla på vatten i hagen etc. är en självklar del som medryttare anser jag. :)
Sedan har jag gjort en del andra saker för samma pris som att varje gång på min dag (red 1 gång/vecka för 500:-) fylla på tunga säckar med spån från en container några hundra meter från stallet och lägga in det i boxen, smörja lädret och ta in 3 hästar till från samma hage. Och jag fick bara rida i skogen, om det ösregnade i ridhuset. Efter att hon börjat kräva mer saker så slutade jag och hon sålde hästen.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Och jag kanske är bortskämd.. men för mig är det liksom inte så lockande att hålla på och lasta och köra och bröta i snöstorm och mörker för att komma till ett ridhus. Det fungerar säkert jättebra för de som är vana och har valt det själva liksom, men jag tror att det kan vara avskräckande för en eventuell medryttare...


Du menar alltså att medryttare inte ska behöva "klara av" det som de flesta hästägare tvingas göra, i varje fall vi som har hästarna hemma på egen gård men inte är så rika att i har råd att bygga ett eget privat hemmaridhus?

Jag säger att den vuxne medryttare som tycker det är jobbigt att utföra de mest grundläggande standardsaker som har med hästträning att göra INTE har på hästryggen att göra överhuvudtaget.

Och att lasta häst ( även om vädret är dåligt och det är mörkt) och åka till tränare eller ridhus det gör de flesta hästägare rätt ofta. ( Dvs minst 1-2 ggr per månad). Eller att rida ut även om det skulle regna litet.

Som jag deklarerat innan i tråden. Enligt min åsikt är de flesta som vill vara medryttare rejält bortskämda och har inte en susning om vad att syssla med hästar innebär.

Vill man ha allting serverat så får man bita i det sura äpplet och BETALA per ridtimme för att hyra en häst. Är man beredd att langa upp en 2-400:-/gång kan man nog få disponera en trevlig häst och rida den tex i ett ridhus, och dessutom ha den färdig- tränsad, sadlad och klar för en ritt när man kommer...

/KT
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Du menar alltså att medryttare inte ska behöva "klara av" det som de flesta hästägare tvingas göra, i varje fall vi som har hästarna hemma på egen gård men inte är så rika att i har råd att bygga ett eget privat hemmaridhus?

Det är skillnad på att klara av och att aktivt välja. VARFÖR ska jag (som medryttare) VÄLJA att sköta en häst "på landet" i ett stall på en gård och köra och böka för att komma till ridbana när jag kan VÄLJA att istället rida en häst som redan står på en större anläggning med fin utebana, ridhus, fikarum, toalett osv...

Du/ni menar alltså att för att vara en fullgod hästmänniska så ska jag sätta mig i en situation där jag inte kommer trivas för annars är jag en lat jävel som inte bör komma nära en häst? :crazy:

Och för mig finns inte på kartan att bara träna 1-2 ggr i månaden.. jag vill kunna träna för tränare (minst) en gång i veckan och kunna rida på bana minst en gång till i veckan som komplement. Annars kommer jag ingenstans. Och om man räknar med att jag har hästen säg tre ggr per vecka och vill rida på bana minst två av dessa så får jag ju lasta och köra nästan varje gång jag ska rida - det är en ohållbar situation för mig. Jag ser inte anledningen till varför jag ska välja den lösningen framför att ha bana och ridhus vid stallet!

Detta är nu alltså ur en medryttares perspektiv. Hade jag ägt en häst själv hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ha den hemma... det blir en helt annan sak. Då är det min häst jag ger mig ut och kör med, med min bil och mitt släp... det är en HELT annan sak än att ge sig ut med NÅGON ANNANS dito! Dessutom blir det ju inte körning varje ridpass då, utan kanske hälften, vilket kanske skulle kännas mer överkomligt även om jag fortfarande hellre haft ett ridhus iaf på ridavstånd.

Jag förstår verkligen inte denna uppfattningen vissa verkar ha att man ska gå genom eld och vatten för att få rida en halvtimme... ni menar alltså seriöst att jag inte borde ha medryttarhäst alls för att jag hellre väljer en i ett stall där jag trivs än en i ett stall som jag tycker är pest och inte passar mig? :confused:
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Som jag deklarerat innan i tråden. Enligt min åsikt är de flesta som vill vara medryttare rejält bortskämda och har inte en susning om vad att syssla med hästar innebär.

Det här känns ju också jättekonstigt... bara för att jag föredrar ett stall med ridhus så har jag inte en susning om vad det är att syssla med hästar? Skit i att jag har hållt på med hästar sen jag var fem, jobbat i stall och haft medryttarhästar i snart 10 år.... jag kan inte ett skit ändå, bara för att jag vill kunna rida i ett ridhus utan att behöva lasta och köra :confused:
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Lägger in ett litet allmänt inlägg i den här debatten:

Jag kan tycka att det är moget att låta bli att ge sig in i något man tycker är jobbigt som medryttare. Annars mår man själv dåligt och hästen känner nog av om medryttaren tycker det är pest och pina i stallet.
Sedan tycker jag också att det är skillnad att slita och släpa för sin egen häst och för någon annans häst. Som exempel hade jag min f.d. häst i ett kollektiv med jobbiga pass men klart jag stod ut och gjorde det för det var min häst. Men aldrig att jag skulle ta ett utsläpp varje vecka med 15 hästar (vissa ouppfostrade) + flera sena intag i kolmörker om jag var medryttare. Då letar jag efter en medryttarhäst som passar mig bättre, en som troligen kostar en del mer men som jag får ut mer nöje av. Precis som att många medryttare är beredda att betala mer för att få tillgång till ridbana vid stallet.
Jag tycker inte detta signalerar att medryttaren är oseriös eller inte är beredd att kämpa annars.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Också ett inlägg i debatten, jag går lite på ditt spår att jag tycker att det är helt upp till medryttaren att hitta en häst med tillhörande ägare och stall som passar. Precis som jag som hästägare hittar ett stall som passar mig. Vi är alla lagda olika, vissa sparar hellre pengar på att stå i kollektiva stall eller har eget medans andra betalar för service och faciliteter. Lite liknande måste det ju få vara även för medryttare? De måste ju också få ha krav på hästar/stall precis som hästägare får ha krav på medryttare, matchar de kraven varandra och dessutom kemin stämmer så är det ju riktigt bra, stämmer det inte får man leta vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 443
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp