Medryttarhästproblem *varning långt*

Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

att hitta rätt medryttare är hopplöst. Håller med "ovanskrivande" ryttare.
Jag erbjöd en stor fin häst, ridhus, fullservice, medryttaren fick träna och tävla då jag inte längre tycker tävlandet är så kul. Bra kommunikationer till stallet
Jag fick inte heller ett enda svar.. nu ville jag ha betalt, för att jag tycker att det ska vara så, är ju min utrustning som nöts på, jag betalar hovslagare, försäkring osv, jag ville ha 900:- för 2-3 dagar i veckan. Inget ockerpris alls tycker jag utan en bra deal för någon som inte har tid/råd att ha egen häst men vill ha det "gottigaste" ändå.
Jag svarade också på några annonser själv, men då var det inte intressant för det tycker att de inte vill betala för att vara med att utbilda min häst...saken är att han är 5 år och än så länge rätt oerfaren, men jag letade ju efter ett lååångt samarbete, dör min medis fick relativt fria händer att ha hästen som sin egen flera dagar. Men inte då...
Nu måste jag lämna ut honom på foder då jag har bulle i ugnen, ska bli inressant att se hur foderhäst världen ser ut...*bävar*
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Precis samma grej har jag råkat ut för tidigare, att en tjej som skulle komma ut och prova min dåvarande häst skickade ett mail vid den tidpunkt vi skulle ha setts i stallet... Jag stod dock inte och väntade på henne längre än 20 minuter, sen red jag själv eftersom hon inte hörde av sig. Svarade dock på mailet och frågade hur hon tänkte, fick något mindre intelligent svar...

På senare tid har jag dock haft väldig tur med medryttare trots att hästen jag har nu kräver betydligt mer av sin ryttare. Förra tjejen jag hade var guld värd! Väldigt nogrann och ansvarsfull, saknar henne mycket. Hon slutade efter att hon blev rädd och dessutom fick sämre med tid pga sitt jobb. Jag letade ny medryttare nu efter sommaren och svarade bara själv på annonser, fick ut några som provade henne och flera verkade vara jättegulliga tjejer! Vissa passade dock inte med hästen och andra föll på att jag hittade tjejen som nu är min medryttare. En jättegullig tjej som tar mycket ansvar och är mycket delaktig i allt runt henne. Hon hanterar henne bra och okomplicerat och var guld som ville följa med när jag tränade i helgen. Jag måste dock ge en stor eloge till de som jag hade kontakt med, alla hörde av sig oavsett om de var fortsatt intresserade eller inte.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Du kanske annonserade på en mindre välbesökt sida?
Det där sista :eek:, ja man undrar ju hur folk tänker här i världen. Du får väl se det som tur att det visade sig vem hon var innan hon kanske hade börjat på din häst.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Nu har jag provridit båda hästarna, har fastnat mer för den ena då hon är speciell. Men tyvärr är det så att båda hästarna har haft några/eller kommer ha några som provrider dem. Finns ca 5 intressenter på varje häst men hoppas på någon av dem iaf. :) Speciellt stoet.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Kanske ska fundera på att skaffa egen häst:grin:

Nu vet jag inte om du vill vara otrevlig men du kanske ska satsa på att använda trevligare smileys och förstå att alla inte har tillräckligt god ekonomi för att 1: Köpa häst 2: Hålla häst i stockholm.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Du får helt enkelt flytta till skåne!

Här finns det nog många som skulle uppskatta en pålitlig medryttare, och fick man dessutom betalt så skulle vi nog ramla baklänges;)

Synd bara att dom flesta verkar ha sina hästar på bakgården en evighet från allt som kan anses vara allmän civilisation :angel: Och tro inte att det finns något slags anordnat runt stallet.... ridhus har jag väl sett att dom har i kanske en eller två annonser. Så jäkla kul är det faktiskt inte att harva sig två mil (och tro inte att det finns buss... neeejdå, inte i skåne inte) rätt ut i ödeskogen och rida runt på en leråker i beckmörkret :cool:

Jag har dock lyckats hitta en trevlig häst i ett trevligt stall.. men självklart utan bussförbindelse. Så det blir till att knixa med pojkvännens bil tills jag hittar nånannan lösning... hästen och stallet är dock värt det. Annars hade det varit svårt.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Men ridhus är väl ändå något extravagant? Ridbana däremot kan ju vara skönt.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Men ridhus är väl ändå något extravagant? Ridbana däremot kan ju vara skönt.

Extravagant? I Skåne kanske :angel: nae.. men det verkar vara ovanligare därnere än här runt gbg av ngn anledning.

Och ridbana ser jag faktiskt som något av en förutsättning för mer seriös ridning... du kan väl ringa när du hittar en bra tränare som mer än gärna följer med ut på åkern en kolsvart tisdagskväll ;) Dessutom är det ju lite mer skötsel av en utebana om man vill kunna rida hela vintern... plogning, saltning osv än med en innebana.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ja, vi i Skåne kanske har bättre klimat och inte behöver ridhus? *irriterad* Vi kanske fokuserar på att ge hästarna ett bra hästliv med stora hagar än ridhus? Till ridhus kan vi rida/åka lätt om vi vill för det finns många här men kanske inte på gårdarna. Vi har belyst ridbana där jag är inhyrd och ca 15 minuters skritt till ett stort ridhus och vi kan även lasta och köra 10 minuter till ett annat (man kan rida men det är stor väg och det är inte så kul tycker vi)

Konstigt att så pass många ryttare flyttar till/bor i Skåne om vi nu bara är urkassa och har leråkrar att rida på.
Ingen tvingar dig att flytta till Skåne, jag lovar! :devil:

Angelwings- lokalpatriot och irriterad av sömnbrist
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Så trist för dig, och jag som alltid haft svårt att hitta medryttare. Har inte alls höga krav, men då är det annat som klickar.

Störst problem för oss har väl varit att det ej finns kommunala färdmedel hela vägen till stallet, då minskar antalet möjliga medryttare väldigt.
Och då kan jag tänka mig att de som HAR såna kommunikationer säkert blir överösta med bra medryttare, tja, då lär de ju kunna välja ock vraka den som känns allra bäst.

Hoppas du hittar någon bra ändå! (hade du bil hade du gärna fått bli medryttare här..)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag håller med dig. Hur svårt kan det vara?? Att jag bara är 15 år ställer oftast till det. Det jag tycker är att vissa personer inte ger en en chans. Man måste väll ändå få komma och provrida för att vissa hur duktig man är eller ?

Och inte blir det bättre av att en klasskompis med egen häst går runt och säger att man inte kan bli någon på ridskola och att det är jääte tråkigt att rida på ridskola

Fast ridning är ju bara en del av det hela. För mig har det inte varit lika viktigt hur en medryttare rider som hur den kan hantera hästar. Jag vill vara säker på att min häst blir rätt behandlad och omhändertagen, ridningen är bara en liten del av det hela. Jag har fått flera svar från 13-14 åringar på mina annonser om medryttare och de har bara skrivit hur de rider, inget om sitt hästkunnande. När jag skriver tillbaka och frågar fortsätter de beskriva hur de rider men svarar inte på mina frågor om hästkunskap.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hej igen
Blir bara lite trött på att det gnälls på att det är svårt att hitta medryttar häst och att det är dyrt osv. Köp en egen så är ju problemet löst. Eller betala vad hästägarna vill ha, eller rid på ridskola. Tillgång och efterfrågan heter det.
Sedan vill jag inte vara otrevlig mot någon specifik person, men man blir lite trött ibland.
Har egna hästar men har även varit medryttare.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hej igen
Blir bara lite trött på att det gnälls på att det är svårt att hitta medryttar häst och att det är dyrt osv. Köp en egen så är ju problemet löst. Eller betala vad hästägarna vill ha, eller rid på ridskola. Tillgång och efterfrågan heter det.
Sedan vill jag inte vara otrevlig mot någon specifik person, men man blir lite trött ibland.
Har egna hästar men har även varit medryttare.

Du borde nog skrivit *kl* eller i en annan tråd för betalning är inte riktigt problemet. Om du inte tycker att det är för lite att vara beredd att betala 1200:-/2 ggr/v? Finns många billigare här också. Jag hör inte av mig till hästägarna och gnäller på deras krav, jag svarar helt enkelt inte på dem som inte är kompatibla med mina. Utöver dem finns det en hel del fina hästar (främst dem som behöver körkort) men där har jag haft otur med alla - det är det tråden handlar om.
"Köp en egen så är problemet löst" - det hoppas jag att du förstår inte så realistiskt för långt ifrån alla.
Jag förstår inte vad det är du blir trött på i min tråd?
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ja, vi i Skåne kanske har bättre klimat och inte behöver ridhus? *irriterad* Vi kanske fokuserar på att ge hästarna ett bra hästliv med stora hagar än ridhus? Till ridhus kan vi rida/åka lätt om vi vill för det finns många här men kanske inte på gårdarna. Vi har belyst ridbana där jag är inhyrd och ca 15 minuters skritt till ett stort ridhus och vi kan även lasta och köra 10 minuter till ett annat (man kan rida men det är stor väg och det är inte så kul tycker vi)

Konstigt att så pass många ryttare flyttar till/bor i Skåne om vi nu bara är urkassa och har leråkrar att rida på.
Ingen tvingar dig att flytta till Skåne, jag lovar! :devil:

Angelwings- lokalpatriot och irriterad av sömnbrist

Jaa... det var ju inte meningen att du skulle bli såhär arg över ett par inlägg som jag försökte skriva i lite skämtsam ton ;)

Och alltså är man jävlig mot hästarna och inte har några hagar osv om man har ett ridhus :confused: det var något nytt... och du säger att det är så enkelt att åka iväg till ett ridhus... det är det väl inte om man inte har bil utan måste åka BUSS till stallet? Det är verkligheten för måånga som vill bli medryttare och oftast det det liksom faller på - man kan inte ta sig till stallet utan bil. Så då får man anpassa sig till det utbud som finns...

Har man däremot körkort och bil så öppnar sig ju en helt ny värld och man kan i stort sett välja och vraka bland massor av fina hästar (som oftast står på större anläggningar med ridhus och varmvatten)

Så det är liksom "problemet" som jag ser det... när man inte har bil så får man välja mellan de stall dit det går buss (oftast inte hemma-på-gården-stall) och har man bil så väljer man antagligen någon av det jättefina anläggningar som man helt plötsligt kan ta sig till (oftast inte heller hemma-på-gården-stall)...

Där ligger liksom problemet... du tycker att man är typ bortskämd och dum för att man inte vill rida i ett litet stall långt ute på landet utan faciliteter, men hur ska jag komma dit? Och varför ska jag inte hellre välja ett stall som ligger närmare och har allt jag vill ha?
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

du kan väl ringa när du hittar en bra tränare som mer än gärna följer med ut på åkern en kolsvart tisdagskväll ;) .

Där jag bor finns det 2 ridhus på mindre än 10 minuters bilkörning och ca 5-7 stycken inom 15-20 minuters bilkörning.

Så att man som skånsk hästägare inte har eget ridhus borde inte vara hinder för att få medyttare åtminstone inte om man som jag ger tillgång att låna dragbil och släp mot bensinkostnaden ifall en ev medryttare skulle vilja köra hästen till ridhus och träna.

/KT
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

men hur ska jag komma dit?

Du får väl ta körkort som de flesta vuxna människor. Jag tog mitt körkort direkt när jag fyllde 18.

( Är litet trött på alla stadsbor som tycker att det är som att åka till Sibirien om det tar längre än 20 minuter med stadsbussarna.:mad:).

Herregud jag cyklade kilometervis när jag var i nedre tonåren för att komma till hästar och sedan när jag skaffade en begagnad moppe vid 15 så körde jag moppe.

1-2 mil är INGENTING om man kör moppe.

Så att inte ha körkort är ingen ursäkt....

/KT
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hmm..nog för jag var trött men jag kan inte påminna mig att jag skrev att man var dum och bortskämd. Jag tog däremot illa upp att det lät som om vi i Skåne inte har ridhus, vi hade inte det ena eller det andra. Det var det enda jag reagerade på.

Sen kan jag ju säga att när jag köpte häst, här i Skåne, så hade jag inte körkort (jag hade inte åldern inne) och föräldrar som var totalt ointresserade. Det gick en buss om dagen ut mot stallet som stannade 5 km därifrån och en hem. Det var bara att cykla resten av vägen och passa in tiderna. Och det kunde vara regn och snö och storm men ut till hästen skulle jag. För mig var det självklart eftersom min häst var det viktigaste i mitt liv.
Sen när jag fyllde nitton hade jag lyckats skramla ihop pengar att övningsköra så jag fick mitt körkort och sen dess har jag blivit bekväm. ;) Men det är som sagt 14 år sen nu och numera kör jag bil till stallet, men det finns en buss som går ca varannan timme som stannar 4 km från stallet så jag kan ju egentligen gå/cykla därifrån men iom jag har barn så vill jag ha så snabb färd som möjligt.

Jag har många stall närmare där vi bor men har valt det jag valt pga ridmöjligheterna och stallfolket och jag säger absolut inte att man inte ska välja själv.
Jag tog bara illa upp när det kändes som om du hoppade på hela Skåne det var allt.
No hard feelings? :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Du får väl ta körkort som de flesta vuxna människor. Jag tog mitt körkort direkt när jag fyllde 18.

( Är litet trött på alla stadsbor som tycker att det är som att åka till Sibirien om det tar längre än 20 minuter med stadsbussarna.:mad:).

Herregud jag cyklade kilometervis när jag var i nedre tonåren för att komma till hästar och sedan när jag skaffade en begagnad moppe vid 15 så körde jag moppe.

1-2 mil är INGENTING om man kör moppe.

Så att inte ha körkort är ingen ursäkt....

/KT

Jag har körkort ;) Det var mer en allmän tanke/förklaring till varför det kan vara svårt att ta sig ut till stallet när man är ung/fattig.

Och de stall jag tittat på har det inte handlat om mer än 20 minuter med stadsbussarna :p det har varit (till exempel) först 20 minuter stadsbuss till centralen, sedan landsortsbuss i typ 30-45 minuter, sedan vänta en halvtimme på en sån där "taxibuss" som man man måste ringa till för att sedan avsluta med att promenera en halvmil :cool:

Och jag kanske är bortskämd.. men för mig är det liksom inte så lockande att hålla på och lasta och köra och bröta i snöstorm och mörker för att komma till ett ridhus. Det fungerar säkert jättebra för de som är vana och har valt det själva liksom, men jag tror att det kan vara avskräckande för en eventuell medryttare...
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag tog bara illa upp när det kändes som om du hoppade på hela Skåne det var allt.
No hard feelings? :)

Näsh! Klart jag inte hoppade på hela skåne... sist jag var påväg från stallet (med bil, för det går ju faan inte buss :devil:) så var jag nära på att börja gråta för att det var så vackert med dom gamla husen, träden och alla höstlöv på vägen :angel: så mycket skånehatare är jag :rofl:

Jag menar inte att det inte är lösbara problem detta liksom, men att sådana saker jag tar upp nog är ganska avskräckande för en eventuell medryttare.... tråden handlade ju om att det är svårt att hitta medryttarhäst och kom sedan lite in på att det även är svårt att hitta medryttare. OCh jag tror att det många gånger kan bero på att det är svårt att ta sig fram och tillbaka utan bil vilket ofta är fallet när man söker medryttare (hela dealen är ju oftast att man inte har råd att ha häst = ofta inte har råd att ha bil heller).

Jag tycker inte att man någonsin kan jämföra att äga hästen mot att vara medryttare... som ägare är det ju du som bestämmer vart hästen ska stå, hur mycket service du vill ha etc. Som medryttare kan jag bara välja att gilla läget eller att stå över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 652
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 194
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp