Medryttarhästproblem *varning långt*

Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Även jag börjar inse vilken enorm tur jag hade som hittade min f.d. medryttarhäst som jag stannade i ett år på.
Jag fick träna som jag ville, ägaren och fodervärden var/är underbara människor, fodervärden sänkte månadskostnaden för mig med 100:- för varje gång jag tränade för instruktör, vi hade diskussioner om det mesta som foderstat och sadlar och jag kände mig verkligen delaktig. Inte att förglömma att jag hade möjlighet att ta med honom på en veckas träningsläger samt så hade jag honom hela sommaren på mitt landställe.
Så bra kommer man ju aldrig få det igen, suck.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag har samma förbannade problem, ger snart upp.

Jag vägrar betala mellan 1000-1500:- i månaden för att rida ut 2 ggr i veckan på någon varmblodstravare. Aldrig i livet. :crazy:
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Även jag börjar inse vilken enorm tur jag hade som hittade min f.d. medryttarhäst som jag stannade i ett år på.
Jag fick träna som jag ville, ägaren och fodervärden var/är underbara människor, fodervärden sänkte månadskostnaden för mig med 100:- för varje gång jag tränade för instruktör, vi hade diskussioner om det mesta som foderstat och sadlar och jag kände mig verkligen delaktig. Inte att förglömma att jag hade möjlighet att ta med honom på en veckas träningsläger samt så hade jag honom hela sommaren på mitt landställe.
Så bra kommer man ju aldrig få det igen, suck.

Jag har inte hängt med i varför du inte har honom kvar som medryttarhäst?

Jag är egentligen medryttare på min häst men ägaren tycker att hon hör hemma hos mig så jag har henne som min egen. Har haft en enorm tur med häst och ägare (som numera är min bästa vän!). Verkar som om man inte kan ha bra tur två gånger om. Synd att jag bor så pass långt från dig ändå...
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Han flyttade till en annan stad tyvärr. :(
Men jag har åkt upp dit och hälsat på honom en gång redan och fler lär det bli. Hans fodervärd som har honom nu är en väldigt trevlig tjej så det är iaf skönt att jag kan komma och hälsa på dem ibland.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ahh, va tråkigt att han flyttade men skönt att ni har kontakten! Lycka till i jakten nu! :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Vad tråkigt det låter, och inte så lite nedslående för mig själv eftersom jag snart också tänkt försöka hitta en häst att ta hand om. Bor i ungefär samma trakter också. :( Vi får väl helt enkelt kämpa på och hoppas att rätt häst dyker upp för oss snart.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Som sagt innan, synd du inte bor i Skåne. :) Här finns det ganska gott om hästar. Hade du bott i närheten och varit intresserad av islandshästar så kunde vi ju ridit ut tillsammans, jag vill ju ha roligt sällskap när jag rider och det är inte alltid de andra i stallet har tid att rida när jag kan. :)
Och så kunde du ju träffat knäppkatten ;)
Lycka till i alla fall och hoppas du hittar din medryttarhäst snart :)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Ah ok! Ja jag förstår det, har promenerat en hel del med hunden där och är så grymt sugen på att rida där. Ute på Värmdö finns det i princip ingenstans att rida och det är så trist!

Du får ropa till om jag hittar stallplats där runt om du fortfarande inte har ngn häst att rida på, jag uppskattar all hjälp, och vill gärna ha någon som oxå vill träna och ha det ganska fritt med min häst.
Har en medryttare nu men hon rider helst i skogen och jag tror det blir för långt för henne att åka ut ditåt.
Hade en annan tjej som kom och provred en gång men hon vart skraj när min häst skuttade till i ett hörn i ridhuset och sedan så kom hon bara med ursäkter när jag frågade om hon ville komma ut något mer. Så jäkla trist men hennes förlust iom att min häst är väldigt trevlig att rida på samt toksnäll när dte gäller allt, han var bara ung och pigg vid det tillfället.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Islandshästar är trevliga men jag är så lång så jag har lite svårt att rida dem flesta ordentligt i dressyren.
Din fina knäppkatt skulle man ju vilja träffa annars. :D
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Tack, vad snällt!

Men jag vill bara göra en liten påminnelse så tråden inte ryker att ingen får kontakta mig och erbjuda mig något i tråden, nu gjorde du ju inte det eftersom du inte har en "bra" stallplats men kom bara på att det var lika bra jag underströk det för andra. :)

Angående värmdö så finns det riktigt fina slingor längst ut mot Bullandö iaf vet jag. Men runt Gustavsberg och in mot stan kanske det står sämre till?
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

F´låt tänkte inte på det. Var lite stressad när jag skrev. :)

Kan mycket väl tänka mig att det finns ute på bullandö. Men det är en bra bit från gustavsberg där jag hållt till senaste åren.

nej nu är jag helsnurrig, ska nog gå och sova.
Lycka till med de två du ska prova!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Usch va tråkigt :( Kan tänka mig att det kan vara svårt att hitta medryttarhästar....

Håller själv på att leta häst (för köp) och det är inte så lätt det heller, om man inte kan köpa i de högre prisklasserna eller vill åka 100mil enkel resa :/
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag håller med dig. Hur svårt kan det vara?? Att jag bara är 15 år ställer oftast till det. Det jag tycker är att vissa personer inte ger en en chans. Man måste väll ändå få komma och provrida för att vissa hur duktig man är eller ?

Och inte blir det bättre av att en klasskompis med egen häst går runt och säger att man inte kan bli någon på ridskola och att det är jääte tråkigt att rida på ridskola
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag ser nu att även hästägare verkar ha problem att hitta rätt.
Som någon skrev så önskar man ju att det vore jämnare fördelning i landet. Jag har nästan övervägt att flytta till Skåne för att det verkar vimla av fina och billiga hästar där. Jag tycker ju allt under 1000:- för 2ggr/v är rena kapet. :D

Det har iaf skett ett mirakel och jag har fått två provridningar denna vecka som jag hoppas mycket på så ni får gärna hålla tummarna! :bump:
Visserligen är båda hästarna dyra (1200:- för 2ggr/v) men om jag verkligen fastnar för någon av dem och fungerar med ägarna så är det värt det.


Fast jag som bor i skåne kan berätta att även om här vimlar av hästar så är det brist på folk som vill vara medryttare....har haft jätteproblem trots att det är en fin häst man får träna och ev tävla mot hovslagarkostnaden.....
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag håller med dig. Hur svårt kan det vara?? Att jag bara är 15 år ställer oftast till det. Det jag tycker är att vissa personer inte ger en en chans. Man måste väll ändå få komma och provrida för att vissa hur duktig man är eller ?

Visst borde man få göra det! I mitt fall så behövs det bil för att ta sig till stallet (om man inte vill traska en bra bit förståss) så därför blir det ju att man vänder sig till 18+ som har körkort. Sen är det väl alldeles beroende på vad man söker i sin medryttare. Men du har helt rätt i att man bordefå bevisa sig innan man blir dömd. Själv har jag sagt att min ev medryttare får provköra några gånger med mig närvarande och så kör vi md totalt raka kort så är jag inte nöjd med personen eller tvärtom så kommer det komma fram. RIdning ska vara ett nöje och trivs man inte ihop är det inte ens roligt ju.

Lycka till!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Du får helt enkelt flytta till skåne!

Här finns det nog många som skulle uppskatta en pålitlig medryttare, och fick man dessutom betalt så skulle vi nog ramla baklänges;)
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Det finns många duktiga 15-åringar men problemet för mig personligen i a f är ansvarsfrågan - hur ser den ut för mig som hästägare om en icke myndig person skadar sig i stallet eller under ridtur på min häst? Problem nr 2 är ofta det här med körkort och bil, alla stall ligger ju inte med busshållplatsen utanför dörren precis.

Så du ska nog inte se det som någon misstro mot dina kunskaper.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Synd att det är så långt till Gävle där jag har mina hästar..... Jag hoppas att du hittar någon fin häst snart!!
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Jag lider med dig. Hade oxå en superfin medryttarhäst som för en månad sen flyttade på foder. Även om han inte är så mkt mer än ett par mil bort så har jag förlorat möjligheten till honom. Som tur var fanns det två hästar i sommarstallet där han stod som ville ha en ny medryttare. Jag provred båda ett par gånger o valde den ena. Jag kommer inte få samma relation som med förra hästen som hade en mkt duktig o rolig ägare dessutom va vi samålder. Men jag är mkt nöjd ändå. Tänk bara vilket tomrum jag haft om det varit byta stallet mot soffan hemma istället. Jag är oxå mkt glad att jag provade den här hästen som jag rider nu fastän han inte riktigt stämde med det jag sökte. (Ungefär 2 dm högre än vad jag brukar rikta in mig på) Jag hade aldrig svarat på en sån annons men eftersom jag träffade honom i stallet så tyckte jag att jag kan ju prova lite... o de blev vi!

Ge inte upp! Jag håller med om att folk kan meddela när de inte är intresserade eller har hittat någon annat. Det är bäst för alla.
 
Sv: Medryttarhästproblem *varning långt*

Hej,
jag har det omvända problemet... Fick förra torsdagen ett sms från min medryttare "Hej, vill inte fortsätta som medryttare". Hon är vuxen, man kan ju tycka att man kunde RINGA och säga en sådan sak efter nästan ett år med hästen och mig. Till saken hör att jag ska resa utomlands på jobb i två veckor på måndag :mad:, något som vi pratade om redan i augusti, men som tur var kan snälla stallkamrater hoppa in med kort varsel.

Satte snabbt som attan ut en annons om medryttare sökes - inte ETT ENDA svar på en vecka! Detta är en snäll, välutbildad dressyrhäst som man får rida 50/50 dressyr och ute (gärna för tränare), ingen avgift, pendeltåget stannar på stallplanen, vi har ridhus, inga stallpass. Det skulle jag tycka vore intressant!?!

Svarade själv på en annons och en person skulle komma igår och provrida. Det gjorde hon dock inte så jag fick stå och vänta i tre timmar (jag hade inte hennes tfnnr men hon hade mitt, bad uttryckligen att hon skulle ringa om hon blev sen eller så). Hittade ett mail när jag kom hem att hon visst inte hade tid igår, som hon hade skickat ungefär samtidigt som vi skulle ses - tråkigt nog är jag sällan uppkopplad på mailen i stallet...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 608
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp