Medryttarkostnader

ParelliFeffe

Trådstartare
Kostnadsförhandlingar med vänner
Skriver åt en vän som vill vara anonym:

Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan och betalar 1000kr/månaden för. Detta har fram tills nu motsvarat halva stallhyran +lite bidrag till hovslagare.

Hästägaren och medryttaren är vänner och kommer bra överens. Efter 3 år (med X som medryttare) med hästen på samma stall funderar hästägaren på att flytta hästen till ett nytt stall och involverar medryttaren i beslutet. (Fördelarna med nya stallet är många, finare ridvägar och billigare hyra, men dubbelt så lång resväg (för medryttaren, typ oförändrad resväg för ägaren) och sämre "stallbyggnad" än befintliga stallet)

Till slut fattas beslutet att flytta och stallhyran på nya stallet är nu hälften av tidigare kostnad. (Alla vet att hästar kostar betydligt mer än bara hyra men stallkostnaden har alltså gått ner från 1600 kr per månad till 800 kronor i månaden)

Person X frågar om hästägaren har tänkt ut vad dennes nya månadskostnad blir i det nya stallet då tidigare överenskommelse var "halva stallhyran + lite till" Ägaren svarar då hon tänkt sig att kostnaden för medryttaren förblir densamma, 1000kr i månaden.

Vill bara höra era tankar och åsikter om detta även om hästvärlden och dess diplomati absolut är en djungel i sig.

Medryttaren får alltså:
Sämre villkor då resvägen är betydligt längre (total restid dubblas från 20 till 40 minuter) samt sämre stallbyggnad (inget rinnande vatten, inget omklädningsrum/sämre förvaring av utrustning)

Till saken hör att hästen är 20 år gammal och främst rids i skogen, av att rida den och hästen är egentligen inte hennes "typ" ( X hade egen häst i tonåren, som hon tävlade i hoppning och som var mer framåt, medan denna häst är en mer sävlig pensionerad dressyrhäst) Av flera skäl passar det inte att köpa en ny egen häst så detta upplägg har ändå funkat bra och X har njutit av fina skogsturer.

Hästen har varit halt i flera (korta) omgångar under dessa 3 år och då inte varit ridbar men då bägge är vänner har samma kostnad betalats varje månad oavsett om hästen rids eller ej.

Medryttaren X har alltid hjälpt till med stallsysslor så som morgonfodringar och mockning på sina dagar men det har aldrig krävts av ägaren utan snarare gjorts eftersom de är vänner och X gärna hjälper till.

Hästen är oskodd så hovslagarkostnader är låga.

Person x vill inte äventyra deras vänskap och känner sig villrådig. Det känns märkligt att X ska betala hela stallhyran plus lite till trots att flytten innebär vissa förändringar till det sämre bekvämlighetsmässigt och medryttaren ändå inte har något mer inflytande på beslut gällande hästen då hon fortfarande bara är medryttare och inte "halvfodervärd" etc.

Känslan är att hennes vän, som tidigare delade på kostnader i ett win-win upplägg nu "tjänar" pengar på flytten. Samtidigt är det ju hennes rätt som hästägare att bestämma vad hon vill ha betalt.

Medryttaren har tagit upp detta med ägaren redan och föreslagit att en ny kostnad på 750kr i månaden hade känts mer rimlig men då svarade hästägaren att "1000kr i månaden är en standardkostnad för medryttarhästar i det området" vilket indikerar att hon inte är taggad på att diskutera vidare.

Innan person X blev medryttare hade ägaren inte någon medryttare på flera år så hon behöver egentligen inte hjälp tid/pengamässigt men har ofta uttryckt hur härligt det är med avlastning och att hästen får mer motion, så hon tycker detta upplägg verkligen är win-win.

Hur hade ni gjort i X's sits?
 
Ordet stallhyra kan innebära många olika saker. Vad ingick i gamla stallhyran å vad ingår i nya? Om gamla stallhyran var allting ingår så som hö, kraftfoder och boxfyllnad så som torv eller spån medans den nya inte har samma upplägg utan är enbart för själva boxen så har det egentligen inte blivit billigare för då behöver häst ägaren köpa in dessa saker å det behöver inte alls bli billigare.
 
Jag förstår att medryttaren inte är nöjd med upplägget. Långt att köra, en häst som egentligen inte kan ge henne den ridning hon egentligen är intresserad av och nu också dyrare än hon tycker är rimligt.

Jag undrar också om samma ingår i nya stallhyran som i den gamla.
 
Jag såg att du frågat vad jag skulle gjort. Jag hade nog betalt de 1000 kr även i fortsättningen men börjat leta efter en annan medryttarhäst som kan ge mig den typ av ridning jag vill ha. Men fortsatt rida den här under tiden. Det kan ta lång tid att hitta en medryttarhäst som passar en. Och sen när jag hittat en "säga upp mig" som medryttare på den här med hänvisning till att jag vill mer än bara uteritter och att jag nu hittat en jag får träna mer ordenltigt med. Om det var var jag var intresserad av. Och om den nya medryttarhästen stod närmre mitt hem än den här hade jag även haft det som argument.

Jag hade inte bråkat om kostnaden för precis som @em-pirre skriver så får hästägaren sätta sitt pris och medryttaren acceptera eller tacka nej.
 
Hästägaren erbjuder något för en viss summa. Visst kan man argumentera sig blå för ett annat pris men det är trots allt hästägaren som bestämmer vad hen vill ha.

Jag hade inte tjafsat om 250 kr. Inte ens för mig som har hästarna i eget stall hade 1000 kr varit ens nära hälften av vad hästen faktiskt kostar men det blir dumt när man specificerar vad pengarna ska gå till och den summan ändras, det är som upplagt för tjafs för ska medryttaren betala halva hyran+lite till så är ju det vad de har kommit överens om och då bör också avgiften sänkas i motsvarande grad om nu inte "lite till" faktiskt har höjts. Bättre då att rakt av säga att medryttaren betalar x kronor per månad. För, tänk om hästen plötsligt måste skos var fjärde vecka med specialbeslag. Är det i det läget okej för medryttaren att betala 1000 kr extra i månaden för det? Eller om veterinärräkningarna hopar sig, är det då okej att medryttarens kostnad plötsligt blir 5000 kr mer i månaden? Man får bestämma sig för vad man är redo att betala för det man vill ha och sedan bestämma sig för om man vill betala det den som "säljer tjänsten" vill ha eller om man vill söka sig någon annanstans. I X fall hade jag rekommenderat att hen söker efter en häst som ger det hen vill ha och sagt upp medrytteriet med hänvisning till det.
 
Förstår att det kan kännas lite surt.

Personligen hade jag valt att fortsätta betala och gått från 2 dagar i veckan till 1 dag just med ursäkten att resvägen blivit dubbel så lång och att det kostar extra. Sedan hade jag letat ny medryttarhäst.

Ägaren har rätt att ta ut sin avgift och det är alltid lite svårare när man också är vänner för man vill ju inte förlora sin vän. På förra stället så kändes det ju som en win-win för båda.

Hoppas det löser sig
 
Hade jag varit X hade jag sagt att jag måste sluta och är X bra vän med ägaren så ska inte det riskera deras vänskap. X kan ju till och med hitta en annan medryttarhäst som är dens typ och då är det naturligt att man slutar med den som inte är sin typ, inget konstigt med det.
Att va kvar som medryttare för att man inte vill riskera vänskapen tror jag inte är något bra.
 
Det som hästägaren erbjuder är just ett erbjudande. Det kan man som medryttare tacka ja eller nej till. Tackar man nej så behöver man ju inte ange några skäl om man inte vill. Sen kan man argumentera för ett lägre pris som medryttare om man tycker det är oskäligt men gärna vill fortsätta att rida hästen men har ägaren bestämt sig så har den ju och då får man som medryttare antingen acceptera villkoren eller lämna oavsett om man är goda vänner eller inte.
 
Som medryttare skulle jag betala 1000kr eller leta efter en annan häst.

Som hästägare hade jag avslutat medryttaren efter att den försökt pruta. Jag ser det ändå som delvis en belastning att ha medryttare, så är den inte nöjd med skogsturer och hästens ålder till det priset, så har denne inget där att göra. Att medryttaren gör stallsysslorna på sina dagar tycker jag är självklart, men i detta fall behöver medryttaren inte ens göra det, så jag tycker 1000kr är ett bra pris för enbart ridning.
 
Betala och se glad ut om man vill rida eller leta efter nått annat. Det enda jag skulle backa är ju resvägen, annars förstår jag inte varför det ska gnällas. Personen är ju inte tvingad att rida
 
I detta fall skulle jag som medryttare också vara missnöjd med samma kostnad efter flytten.

Generellt sett skulle jag inte vara villig att betala för att rida en väns häst. Jag gör ju vännen en tjänst som båda vinner på. Å andra sidan skulle jag heller inte kunna ta betalt om en vän kommer hit och rider min häst.
Så hela upplägget med betalande medryttare tycker jag är tokigt. (Jag har förövrigt egna hästar, så jag vet att det kostar att ha häst.)
 
Jag ser det inte som kostnadsrelaterat.

X får ett erbjudande att rida hästen för 1000 kr på utvalda dagar. Nu flyttar hästen, erbjudandet kvarstår.

Tycker X att det är för krångligt - sluta rida. Tycker X det är värt pengarna - fortsätt. För jag antar att X inte hade tyckt det var intressant att betala mer om det flyttats till ett dyrare stall...
 
Jag instämmer med övriga. Det är inte summan vad det kostar som medryttaren betalar.
Hästägaren har långt mycket mer ansvar och ekonomiskt åtagande än det som syns, så att säga.

Jag antar att hästägaren tillgodoser att det finns lämplig utrustning och ser till att hästen är försäkrad och vaccinerad. Likaså att utrustningen sköts om med tvätt, putsning etc.

Hade jag varit medryttare och inte tyckt att det var värt 1000 kr i månaden, utan hellre lagt pengarna på annat, så hade jag sagt upp mig. Alternativt sagt upp halva åtagandet och frågat om 500 är ok för en dag i veckan.

Medryttare som är bra, gör absolut skillnad för hästägaren men själv anser jag att det är win-win som är bäst för båda parter. Det handlar om respekt för att saker kostar och förtroende för varandra.

Har detta par dessutom en god vänskap så skall man nog även värdera den?
 
Låter väl som det är dags att hitta ny medryttarhäst.

Mitt stora problem i upplägget hade inte handlat om pengarna utan restiden. Är det 40 minuter enkel väg? Jag hade inte orkat köra på det viset ens för optimala ridmöjligheter.
 
Hade nog aldrig betalar 1000 kr i månaden för någons annans djur oavsett hur bra allting var men trivs inte din kompis med hästen längre eller inte vill flytta med till nya stallet är det ju bara säga upp sig och hitta en annan häst, antar att ni inte bor i sthlms city med tanke på stallhyrorna och jag upplever att dom flesta hästägare inte ens tar betalt eller tar en symbolisk summa :)
 
Hade nog aldrig betalar 1000 kr i månaden för någons annans djur oavsett hur bra allting var men trivs inte din kompis med hästen längre eller inte vill flytta med till nya stallet är det ju bara säga upp sig och hitta en annan häst, antar att ni inte bor i sthlms city med tanke på stallhyrorna och jag upplever att dom flesta hästägare inte ens tar betalt eller tar en symbolisk summa :)

Jag betalar 500 kr/mån och har hästen 2 dagar i veckan. Då är det en häst som passar mig väldigt bra, fina uterittsmöjligheter men tyvärr ingen möjlighet alls att rida i ridhus.
 
Hade nog aldrig betalar 1000 kr i månaden för någons annans djur oavsett hur bra allting var men trivs inte din kompis med hästen längre eller inte vill flytta med till nya stallet är det ju bara säga upp sig och hitta en annan häst, antar att ni inte bor i sthlms city med tanke på stallhyrorna och jag upplever att dom flesta hästägare inte ens tar betalt eller tar en symbolisk summa :)

Jag hade lätt betalt den summan för att slippa ansvar och det stora kostnadsberg hästägandet består av. Hovar och stallplats är ju en droppe i havet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp