Medryttartråden

Jag hoppar in i tråden!
Har blivit medryttare efter många års paus med medryttarhäst. Rider på ridskola en dag i veckan men kände att jag ville ha mer stall- och skogstid.
Hittade via kontakter en fantastiskt fin hispano arab, valack på 12 år. Passar mig perfekt då han är liten och nätt och otroligt söt! Står i ett stall väldigt nära min ridskola, och han tränar med sig ägare för min ridlärare.
Har ridit honom 3 gånger nu förutom provridningen. Nu senast kände han igen mig när jag ropade i hagen och han såg så glad ut när han kom emot mig 🥰 Hjärtat smälte lite!
Ridningen går bra men han är lite på tårna ute och vill gärna springa, släppte honom för mycket i sista galoppbacken riktning hemåt, det gör jag inte om igen 🫣
Men fick stopp på honom till slut och vi skrittade hemåt och travade sedan av på utebanan och då kändes han väldigt mjuk och lyhörd.

Vi har ingen fast dag i veckan så vet inte ännu när jag ska dit nästa vecka men ser redan fram emot det!
Det låter jättetrevligt!
 
Kul att den här tråden väcktes till liv! Min älskade medryttarhäst Charlie har flyttat tillbaka till gården igen, efter att ha varit på annat håll i drygt ett år, och jag är så himla glad! Ägaren frågade direkt om jag kunde hjälpa henne att hålla igång honom (hon har en annan häst också, plus ett väldigt fullspäckat liv överlag) och vi enades om att han är "min" varje onsdag och så är det bara att jag hör av mig om jag vill rida mer.

Jag har varit ute tre onsdagar nu, första gången red jag i paddocken för att känna lite på honom och vi kan väl säga som så att det märks att det var ett tag sedan 1) han lekte dressyrhäst och 2) jag försökte leka dressyrryttare på en häst med hans stora steg. Jag har annars mest ridit c-ponny i år, så det tog en stund för kroppen att anpassa sig till 165 cm istället för 135 :laugh: Men jag vet ju att vi kan, vi ska bara rida ihop oss lite och han är himla rolig att jobba med!

Förra veckan lockade stubbåkern mer än paddocken, så då busade vi mest runt där även om jag försökte få till lite "riktigt" jobb också. Det kunde jag dock glömma så fort vi tagit första galoppen, då var det bara springa fort som gällde enligt Charlie. Det var superroligt och jag känner mig verkligen trygg på honom i sådana situationer. Visst blir han laddad och stark, men han skulle aldrig någonsin få för sig att bocka eller busa på något vis. Det är mer än man kan säga om c-ponnyn :cautious: :D

Igår blev det lite stressigt eftersom jag blev försenad av först trafikkaos och sedan ett hagbyte som jag inte informerats om, vilket gjorde att ungefär en halvtimme gick åt att först ta reda på var hästen befann sig och sedan knata dit för att ta in både honom och hans lite småstökiga hagkompis. Till slut kunde jag sadla och rida i alla fall, men det blev ett kort och inte jättegivande pass eftersom jag var stressad av vetskapen att det snart skulle bli mörkt och inte hade någon lust att leda tillbaka hästarna till hagen i mörkret (de går ute dygnet runt än så länge). Nästa vecka får jag se till att komma iväg lite tidigare, och sedan är planen att be min chef om att få ta långlunch varje onsdag så att jag kan åka ut och rida under dagen istället. Han är hästmänniska själv och väldigt schysst och flexibel överlag, så det ska förhoppningsvis inte bli några problem. :)

Bild från i onsdags!

20230913_141304.jpg
 
Dagens pass med Charlie var nog vårt bästa hittills, åtminstone sedan uppehållet. Det känns som att vi börjat rida ihop oss lite nu och han bjöd på en jättefin känsla idag. Jag är verkligen hyper-medveten om min egen ridning och att inte låta honom "hänga sig i handen" för mycket, vilket jag försöker lösa genom att inte ge honom en hand att hänga sig i, och idag gjorde vi verkligen framsteg kändes det som. Jag red en clinic på honom för en Grand Prix-ryttare förra våren och fick så mycket insikter och tips som fortfarande går på repeat i hjärnan varje gång jag rider, och tro det eller ej så hjälper det faktiskt! ;) Härlig känsla!

Mitt största problem just nu är att jag vill göra typ allt. Jag vill traggla dressyr, men också hoppa eftersom han är så förbaskat rolig att hoppa med. Samtidigt är jag lite sugen på att hänga med till en av traktens terrängbanor någon gång och prova på det. Men så vill jag verkligen förbättra oss i dressyren, och det lär ta sin lilla tid…

Lösningen på detta vore ju att rida oftare, men eftersom jag delar bil med andra och dessutom har ett ganska fullpackat schema överlag så kan det bli svårt att få till. Ja ja, jag får luta mig tillbaka och njuta av att jag har tillgång till en häst som jag både vill och får göra i princip vad som helst med :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 169
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp