Medryttartråden

Idag var vi ut igen! Om gick bättre? Marginellt, idag var inte problem få honom framåt, kändes som han fått i sig havre eller nått 😒 Snurrade runt några (läs många) gånger på vägen då han inte ville jag skulle gå på rätt sida om honom och protester, men framåt gick det. När vi kom till skogen skärpte han sig, och kunde gå hyfsat, men låg på en del. Men det gick bra i skogen och tog längre runda än sist och gick bra gå hem. :)
 
Har inte varit i stallet på fem hela dagar och känner mig så taskig mot Harry eftersom jag är den enda som motionerar honom. Jag tror han visade det genom att inte komma självmant när jag skulle hämta honom från hagen som han annars brukar göra. Men när jag väl kom in i hagen lämnade han frivilligt sitt hö och fick en godis istället 🥰

Tog en kort runda tillsammans med en annan tjej i stallet och hennes enorma Kewin. Han är 183+ hög och Harry är under 160 så vi hamna lite efter haha. Kewin är terränghäst och fem år, jättefin. Hon hade även med sin valp som gick med lös, hon var såå söt!

På lördag ska jag och mamma köpa med fika för lite tidigt adventsmys för de som vill komma. Stallet har bara tre olika ägare men förhoppningsvis kommer någon i alla fall!
 
@Glimra Alltid trevligt med sällskap 😃

Kom ut och ska hämta han i lösdriften, tog tid övertyga honom komma ut. Tänkte direkt, ahapp kommer bli en krångeldag igen?
Efter pysslat om en Rollo som snart lika brun som resten av hagkompisarna :rofl: (fuxar och en brun) pga all lera. Så börjas det krångla som sist, MEN idag lossnade mycket fortare och knallade jättefint nästan hela vägen till skogen och i skogen. Jag: :eek::love:

Klara för dagen och ska släppa in han i lösdriften igen. Går alltid med han i hagen (lösdriften) pga byter grimma på honom (ägaren vill jag byter på han i hagen om jag väljer använda hans promenadgrimma). Kommer in i hagen och väntar mig han kliver in på höger sidan. Men nope kom lite bakom mig och gav mig en vänlig knuff och jag faller ner i gyttjan. Tackar för har ägarens gummistövlar på mig annars hade jag blivit än mer lerig. Jag och Rollo hade matchande leriga ben :rofl:

127816509_10224004872340023_6841940076271197594_o.jpg tog bilden efter jag satte på mina egna skor igen.
 
@Halcyon Det kanske borde finnas en ponnydusch att ställa honom i 😂 Då blir han visserligen väldigt blöt men i alla fall inte lerig.

Skönt att det gick bra med promenaden! Håller tummarna för att det håller i sig.
 
@Glimra Hade inte vart fel med en dusch :rofl: , problemet är vad ska ställa han medans torkar. Risken är leran fastnar desto bättre 😅 Ägaren har nog koll, får jag hoppas.

Tack kan behövas :D
 
Har varit och provridit och träffat ägaren.
Allt kändes bra. Bra stall och bra uppstyrt med allt runt omkring. Två ridhus och en skrittmaskil. Stolpade hagar och inga svajiga elstängsel.
Hästen var cool och lätt att hantera. Och så vacker. :love:
Ridningen, ja den gick väl sådär. :crazy: Ägaren sa att det var svårt för alla första gången så det tyckte hon inte jag behöver oroa mig för alls.
Det är så svårt när man ridit riktigt bra en gång i tiden och sen upptäcka femton år senare att jag är inte lika bra längre.:(
Hon vill boka upp mig en dag till nästa vecka så jag är uppenbarligen inte helt körd.

Överlag, känns toppen. Jag hoppas verkligen.
Som grädde på moset ligger stallet bara 5 minuter med bil hemifrån.
 
@Vallmo Hoppas går vägen!
Så skönt med med att det är nära. Jag har ju som sagt lyxen ungf 10in från dörr till lösdrift till fots, skönt för mig som inte har körkort.
 
Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.
 
Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.

Det är nog bara du som kam bestämma om du har ekonomin för det. 3500 i månaden för 2 gr i veckan tycker jag låter mkt men här i Skåne kan du få nästan en fullservice boxplats för den summan. Tycker du hästen är trevlig och summan rimlig så kör på det. Hur lång uppsägningstid hade kontraktet?
 
Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.
Nej. Jag hade aldrig betalat så mycket. Jag är väl lite bortskämd som alltid haft gratis medryttarhästar, men det där låter hutlöst mycket i mina öron.
 
Det är nog bara du som kam bestämma om du har ekonomin för det. 3500 i månaden för 2 gr i veckan tycker jag låter mkt men här i Skåne kan du få nästan en fullservice boxplats för den summan. Tycker du hästen är trevlig och summan rimlig så kör på det. Hur lång uppsägningstid hade kontraktet?
Tror det var tre månader.
Ärligt talat tror jag inte att jag har råd med så mycket varje månad. Och dessutom risk för att det kan bli dyrare också.
 
Nej. Jag hade aldrig betalat så mycket. Jag är väl lite bortskämd som alltid haft gratis medryttarhästar, men det där låter hutlöst mycket i mina öron.
Håller med. Jag är absolut inte mot att betala, men det jag tyckte det var väldigt dyrt.
Jag har tänkt mig en kostnad på 1000-2000 i månaden och att det är en fast kostnad. Det tycker jag känns helt rimligt.
 
Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.

Okej, nu bor och har inte jag min egen häst uppstallad runt Stockholm och förstår att det är högre kostnader där men. Ändå. Jisses. Du skulle få betala mer för en medryttarhäst TVÅ dagar i veckan än vad jag gör för min egen en hel månad. Så nej, jag hade sett mig om efter en annan medryttarhäst.
 
Håller med. Jag är absolut inte mot att betala, men det jag tyckte det var väldigt dyrt.
Jag har tänkt mig en kostnad på 1000-2000 i månaden och att det är en fast kostnad. Det tycker jag känns helt rimligt.

Mina medryttare har betalat 250 kr/gång så det är en ganska fast kostnad - det beror ju på hur många gånger deras dagar är på en månad. Behöver jag extra hjälp nån dag när jag inte kan tar jag inte betalt för den dagen
 
Okej, nu bor och har inte jag min egen häst uppstallad runt Stockholm och förstår att det är högre kostnader där men. Ändå. Jisses. Du skulle få betala mer för en medryttarhäst TVÅ dagar i veckan än vad jag gör för min egen en hel månad. Så nej, jag hade sett mig om efter en annan medryttarhäst.

Det kostar mig mellan 6 och 7,5 tusen varje månad att ha häst i Stockholm. Här kommer man inte undan billigare om man ska ha nån form av faciliteter - det är ganska långt från city men bra kommunikationer med buss som går varje timme, ridhus, ridbana och mycket bra ridvägar.
 
Det kostar mig mellan 6 och 7,5 tusen varje månad att ha häst i Stockholm. Här kommer man inte undan billigare om man ska ha nån form av faciliteter - det är ganska långt från city men bra kommunikationer med buss som går varje timme, ridhus, ridbana och mycket bra ridvägar.
Men hur mycket betalar din medryttare om du har någon?
edit såg att de betalade 250 per gång
 
Mina medryttare har betalat 250 kr/gång så det är en ganska fast kostnad - det beror ju på hur många gånger deras dagar är på en månad. Behöver jag extra hjälp nån dag när jag inte kan tar jag inte betalt för den dagen
Ett sånt upplägg skulle jag mycket väl kunna tänka mig.
Det hamnar ju på runt 2000 kr i månaden. Fullt rimligt och bra att det är flexibelt.
 
Ett sånt upplägg skulle jag mycket väl kunna tänka mig.
Det hamnar ju på runt 2000 kr i månaden. Fullt rimligt och bra att det är flexibelt.
det handlar ju om vad det kostar från början. Som det är nu så sponsrar jag medryttarna eftersom kostnaderna är betydligt högre per dag. Jag kommer nog behöva lägga på inom kort
 
Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.

Nu kan jag inte riktigt relatera till din frågeställning eftersom jag inte behövt betala för mina medryttarhästar men jag skulle aldrig betalat så mycket. Och absolut inte en rörlig kostnad! Men då har jag heller inte en ekonomi som för tillfället skulle tillåta det. Även om det är dyrt i Stockholm så är det inte din häst. Du är med och rider. Har ni pratat om vad du får ut av de pengarna? Får du vara med och ha åsikter om diverse saker? Med tanke på att du nämner att du eventuellt inte kommer ha råd varje månad så skulle jag nog leta vidare. Att betala för en medryttarhäst ska inte behöva gå ut över dig ekonomiskt i slutändan. Det finns fler hästar 😊
 
Det kostar mig mellan 6 och 7,5 tusen varje månad att ha häst i Stockholm. Här kommer man inte undan billigare om man ska ha nån form av faciliteter - det är ganska långt från city men bra kommunikationer med buss som går varje timme, ridhus, ridbana och mycket bra ridvägar.

Pust. Jo har läst om höga kostnader där uppe.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 120
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp