Medryttartråden

Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.

Jag betalar ingenting. Jag har erbjudit mig att betala då jag tycker att hästen är värd det men det rör ju sig ändå om symboliska summor relaterat till vad det kostar att ha häst (jag tänker 500-1000 kr/månad). I Stockholm verkar ju dock situationen vara en annan, det är inte första gången man hör om de här prisklasserna. Det är ju upp till var och en om man vill (och kan) betala så mycket men med de summorna så hade jag definitivt velat ha överenskommelsen på papper. Möjlighet till träning etc.
 
Nu kan jag inte riktigt relatera till din frågeställning eftersom jag inte behövt betala för mina medryttarhästar men jag skulle aldrig betalat så mycket. Och absolut inte en rörlig kostnad! Men då har jag heller inte en ekonomi som för tillfället skulle tillåta det. Även om det är dyrt i Stockholm så är det inte din häst. Du är med och rider. Har ni pratat om vad du får ut av de pengarna? Får du vara med och ha åsikter om diverse saker? Med tanke på att du nämner att du eventuellt inte kommer ha råd varje månad så skulle jag nog leta vidare. Att betala för en medryttarhäst ska inte behöva gå ut över dig ekonomiskt i slutändan. Det finns fler hästar 😊
Jag är medryttare och i kontraktet står det ganska noga vad jag får och inte får göra.
Jag får göra det som en medryttare gör, dvs rida mina dagar och det står även vad jag ska göra osv.
Det är ju inte min häst och jag är ärligt talat inte intresserad av att vara fodervärd heller. Jag vill bara vara medryttare.
Och precis som du säger, en rörlig kostnad. Nej tack. Jag har haft tre hästar och jag vet att det kan dra iväg ekonomiskt om de skadar sig, tappar skor, etc.:crazy:
Jag har inte råd, eller rättare sagt jag vill inte omprioritera ekonomin. Det skulle innebära att jag till exempel inte skulle ha råd med städning och och annat som jag värdesätter att göra.
 
Jag betalar ingenting. Jag har erbjudit mig att betala då jag tycker att hästen är värd det men det rör ju sig ändå om symboliska summor relaterat till vad det kostar att ha häst (jag tänker 500-1000 kr/månad). I Stockholm verkar ju dock situationen vara en annan, det är inte första gången man hör om de här prisklasserna. Det är ju upp till var och en om man vill (och kan) betala så mycket men med de summorna så hade jag definitivt velat ha överenskommelsen på papper. Möjlighet till träning etc.
Ja absolut. Det här är dyrt även för att vara stockholm. Kostnaden brukar skifta mellan 1000-2000 för ridning en till två dagar i veckan.
 
Känsligt ämne därav nytt nick.
Vill ställa en fråga angående vad ni betalar som medryttare.
Jag fick igår ett avtal som mer liknar ett fodervärdsavtal. Kostnaden är också rörlig beroende på foder, skoning mm. Den sammanlagda kostnaden skulle då bli 3-3500 i månaden för två dagar i veckan.
I annonsen är det tydligt och klart att det är medryttare som söks. Ägaren säger det också.
Hur skulle ni gjort? Hade ni kunnat tänka er att betala så mycket som medryttare.
Ska tillägga att stallet finns i Stockholm med omnejd. Hästen har hög ridbarhet och är trevlig och cool, men är inte en gp häst.
Hur hade ni gjort.

Jag har varit medryttare sen i början av sommaren ung. Betalde först ingenting. Ägaren menade som så att hästen kostar lika mycket oavsett om jag är där eller inte, men om jag kommer ett par dagar i veckan så får hon avlastning. Alltså ville hon inte ha betalt. Undantag om jag vill göra nåt extra då såklart, typ träning eller tävling eller liknande, då står jag såklart för allt sånt själv. Nu har jag däremot tagit över hästen på foder. Och mina kostnader hamnar då runt 3500-4000/ månad. Men då har jag hästen på heltid och står därför för alla kostnader. Jag hade aldrig betalt så mycket pengar annars.
(Strax utanför Stockholm, inget ridhus men trevligt stall med ridbana och fina skogsvägar.)
 
Ute hos Rollo igen (på förmiddagen typ).. Var såndär bråkdag helt enkelt. Körde med stanna till emellanåt och sen ut i vägen. Gjorde lite ibland kom bilar :arghh: (tack och lov inte ut i hela vägen), man ville säga till förarna "nej, han är inte rädd, bara fått för sig att jäklas", tack och lov saktar alla ner och tar hänsyn till häst så ska de ha guldstjärna för. Sen höll på nästan backa in i en barnvagn just då ville jag sjunka genom jorden. :o
Sa förlåt och paret sa va ok, tur.
Sen ut i skogen, knatar på som inget och vägen tillbaka med, hade han väl testa klart den där typen som höll i grimskaftet :cautious:

Sen hoppa han till typ en halvmeter(?), blev skrämd av plötsligt ljud av en kom på cykel ur skogen. Sen såg var cykel med människa så brydde han sig inte, coolingen "jaha, människa på nån pryl. Inget häst ätande monster där", puh.
Råka jag snubbla kan han skvätta till, mycket mer läskigt än bil eller annat som normala hästar reagerar på :laugh:
Tur han är söt! :D
 
Har sparat på lite kaos att berätta om. Kommer bli riktigt långt men vill mest bara få ur mig det hela 😅 Det har gått så himla bra sen jag började ta hand om Harry i början av november i både hantering och ridning. Är där 3-5 ggr i veckan. Eftersom vi inte har någon ridbana går det bara att rida ut på grusväg. Har tänkt försöka longera i sommarhagen men marken är alldeles för ojämn och blöt/lerig just nu.

I början av förra veckan kom vi ut när det var mörkt och disigt. Harry var superspänd och mer tittig mot skogen än vanligt. Inte jättelångt från stallet började han ropa efter kompisarna och vilja vända hem. Han kör med taktiken att vända om och om jag försöker parera med skänkel och tygel så backar han helt enkelt bara oavsett om det är ett djupt dike bakom. Han betedde sig likadant gången innan på ljusa dagen.

I onsdags promenerade jag och stallkompisen med hästarna över åkrar och grusvägar till det ridhus som finns 2 km bort. Harry har inte varit där tidigare och tyckte allt var obehagligt. Lyssnade inte på mina hjälper alls utan fokuserade mest på att följa Lillan vart hon än gick. Efter en stund kom en häst till in som skulle longeras i ena delen och då gav jag upp med att försöka göra något och skrittade bara runt.

I lördags gick jag bredvid och tänkte klättra lite. Han gick med så snällt så. Vi har en halvbrant skogsstig som är toppen att gå upp för. Fortsatte sedan vidare till ett lägre berg där det finns en bra stig att gå uppför. Gick ned på andra sidan och kom till ett gammalt igenvuxet grustag. Tänkte att det ju borde finnas en annan väg tillbaka än den vi kom men genvägen blev en senväg då vi tillslut klampade runt mitt i skogen utan stig. Fruktansvärt oansvarigt av mig, var så oerhört rädd att han skulle skada sig. Han har inte direkt någon bra koll på hovarna och snubblade på allt. Men vi kom ut helskinnade!

Igår red jag barbacka. Pallen välte när jag skulle sitta upp så hamnade på backen och har ett fint blåmärken nu 😅 Tog en annan väg då de skövlade skog där jag brukar rida. Det tyckte han var väldigt läskigt och det var som att sitta på en tickande bomb. Vi kom inte särskilt långt innan han än igen började vända tillbaka och backa och ha sig. Lät honom vända då jag inte ville åka av i ett dike och inte kunna komma upp igen. Jisses vilken energi det blev i hästen. Så här i efterhand borde jag ha hoppat av men icke. När vi kom till en hundgård med två hoppade och skällande huskies och samtidigt fick bilmöte så tog han ett stort skutt rakt ut i vägen och drog sen av i fullt sken i flera hundra meter. Lyckades mirakulöst nog hålla mig kvar till och med i den följande slängtraven! Hoppade chockat av och ledde honom uppför den vanliga vägen en bit innan vi vände hem igen. Då ville han bara hem, stannade vart tredje steg och dummade sig.

Idag försökte jag mig på taktiken att trava förbi det jobbiga men det fungerade inte alls. Tänkte gå upp för klätterstigen men jag kom inte så långt innan han stannade och började vända. Försökte ganska länge med att ta mig dit men det gick helt enkelt inte. Vände tillbaka till korsningen och försökte ta oss upp för andra vägen men icke. Tillslut stod vi på en grusplan och då väntade jag bara ut honom. Det tog en lång stund men till sist kunde vi komma iväg i någorlunda bra tempo. Red inte så långt utan valde att vända tillbaka när det faktiskt gick bra. Även idag hade han sån otrolig energi. Det är som att sitta på en nålkudde. Vill ju försöka hjälpa honom få ur sig energin i skogen men det är så svårt när vi inte tar oss dit.

Förstår inte vad jag gör för fel 😟 Ska försöka promenera mer och speciellt gå förbi de läskiga ställena. Sen nästa gång jag rider istället bara stanna och vänta när han vill vända.
 
@Glimra Uj, hoppas det löser sig! Låter som du har en bra plan.

Just stanna var 3e steg och dumma sig, Rollo gör så typ. Kan dra grimskaftet och han står still som staty, och när det är nock kan han visa fint han står på två ben om man har osis. Det som funkat på Rollo (jag hoppas håller sig så med..) är gå ut i vägen och gå fel sida liten stund, sen gå mot han/vända han så jag hamnar på rätt sida igen och han med, sen knalla på igen. Sen kan göras om x antal gånger innan han går fint igen, inser typen som går han mer sig ger sig inte.
 
@Glimra Uj, hoppas det löser sig! Låter som du har en bra plan.

Just stanna var 3e steg och dumma sig, Rollo gör så typ. Kan dra grimskaftet och han står still som staty, och när det är nock kan han visa fint han står på två ben om man har osis. Det som funkat på Rollo (jag hoppas håller sig så med..) är gå ut i vägen och gå fel sida liten stund, sen gå mot han/vända han så jag hamnar på rätt sida igen och han med, sen knalla på igen. Sen kan göras om x antal gånger innan han går fint igen, inser typen som går han mer sig ger sig inte.
Det hoppas jag med! Ska prova det du skrev om han gör så vid nästa promenad. Tack!
 
Jag tar hand om Baby Mama aka Goldie men det är mest mys. Hon är mellan föl och är väl riden ca 10 gånger totalt i sitt liv men väldigt känslig. Rider jag gör jag det med padd och i repgrimma i skritt. Ganska omusklad så vi gör det utan krav. Hon är en quarter.
B1A8FB3C-6B4D-4EB9-B642-32FE25DB801F.jpeg

Ägaren har mer hästar men flera ska säljas så de blir mer sporadiskt.

Även ridit en nordsvensk som står väldigt nära mig. En 6årig valack som reds in nu i augusti så jag ska hjälpa ägaren muskla och utbilda honom lite. Väldigt valpig/vinglig men väldigt snäll! Ska hjälpa till två gånger i veckan och tänkt tömköra ena dagen (finns ridhus 😍) och rida ut andra dagen då jag kan komma ut på helgen när de är ljust.
Han heter Ikaroz.
 
Senast ändrad:
Har sparat på lite kaos att berätta om. Kommer bli riktigt långt men vill mest bara få ur mig det hela 😅 Det har gått så himla bra sen jag började ta hand om Harry i början av november i både hantering och ridning. Är där 3-5 ggr i veckan. Eftersom vi inte har någon ridbana går det bara att rida ut på grusväg. Har tänkt försöka longera i sommarhagen men marken är alldeles för ojämn och blöt/lerig just nu.

I början av förra veckan kom vi ut när det var mörkt och disigt. Harry var superspänd och mer tittig mot skogen än vanligt. Inte jättelångt från stallet började han ropa efter kompisarna och vilja vända hem. Han kör med taktiken att vända om och om jag försöker parera med skänkel och tygel så backar han helt enkelt bara oavsett om det är ett djupt dike bakom. Han betedde sig likadant gången innan på ljusa dagen.

I onsdags promenerade jag och stallkompisen med hästarna över åkrar och grusvägar till det ridhus som finns 2 km bort. Harry har inte varit där tidigare och tyckte allt var obehagligt. Lyssnade inte på mina hjälper alls utan fokuserade mest på att följa Lillan vart hon än gick. Efter en stund kom en häst till in som skulle longeras i ena delen och då gav jag upp med att försöka göra något och skrittade bara runt.

I lördags gick jag bredvid och tänkte klättra lite. Han gick med så snällt så. Vi har en halvbrant skogsstig som är toppen att gå upp för. Fortsatte sedan vidare till ett lägre berg där det finns en bra stig att gå uppför. Gick ned på andra sidan och kom till ett gammalt igenvuxet grustag. Tänkte att det ju borde finnas en annan väg tillbaka än den vi kom men genvägen blev en senväg då vi tillslut klampade runt mitt i skogen utan stig. Fruktansvärt oansvarigt av mig, var så oerhört rädd att han skulle skada sig. Han har inte direkt någon bra koll på hovarna och snubblade på allt. Men vi kom ut helskinnade!

Igår red jag barbacka. Pallen välte när jag skulle sitta upp så hamnade på backen och har ett fint blåmärken nu 😅 Tog en annan väg då de skövlade skog där jag brukar rida. Det tyckte han var väldigt läskigt och det var som att sitta på en tickande bomb. Vi kom inte särskilt långt innan han än igen började vända tillbaka och backa och ha sig. Lät honom vända då jag inte ville åka av i ett dike och inte kunna komma upp igen. Jisses vilken energi det blev i hästen. Så här i efterhand borde jag ha hoppat av men icke. När vi kom till en hundgård med två hoppade och skällande huskies och samtidigt fick bilmöte så tog han ett stort skutt rakt ut i vägen och drog sen av i fullt sken i flera hundra meter. Lyckades mirakulöst nog hålla mig kvar till och med i den följande slängtraven! Hoppade chockat av och ledde honom uppför den vanliga vägen en bit innan vi vände hem igen. Då ville han bara hem, stannade vart tredje steg och dummade sig.

Idag försökte jag mig på taktiken att trava förbi det jobbiga men det fungerade inte alls. Tänkte gå upp för klätterstigen men jag kom inte så långt innan han stannade och började vända. Försökte ganska länge med att ta mig dit men det gick helt enkelt inte. Vände tillbaka till korsningen och försökte ta oss upp för andra vägen men icke. Tillslut stod vi på en grusplan och då väntade jag bara ut honom. Det tog en lång stund men till sist kunde vi komma iväg i någorlunda bra tempo. Red inte så långt utan valde att vända tillbaka när det faktiskt gick bra. Även idag hade han sån otrolig energi. Det är som att sitta på en nålkudde. Vill ju försöka hjälpa honom få ur sig energin i skogen men det är så svårt när vi inte tar oss dit.

Förstår inte vad jag gör för fel 😟 Ska försöka promenera mer och speciellt gå förbi de läskiga ställena. Sen nästa gång jag rider istället bara stanna och vänta när han vill vända.

Försök att läsa av honom och hoppa av innan han blir rädd/stressad? Så det blir en bra upplevelse för honom. Ta med godis kanske så kan ju det vara en bra sak att ge innan hundarna t.ex?

Ska tillägga att jag inte tycker du gör nått fel 🙂 det tar tid bara tyvärr. Tycker du kämpar på väldigt bra!
 
Skulle bara mysa med Goldie igår men så fick jag följa med de andra på uteritt :heart
Får låna 3åriga paintstoet Abbie tills hon är såld och hon är verkligen en pärla! Hon var pigg och skötte sig jättebra. Gick först några gånger tills hon blev lite osäker och inväntade de andra. Hade lite långa stigläder men satt ändå kvar när hon bockade i galoppen :D
 

Bifogade filer

  • 131048036_169909314876497_226974996233161259_n.jpg
    131048036_169909314876497_226974996233161259_n.jpg
    214,5 KB · Visningar: 41
Jag får väl flika in här lite eftersom jag hjälper ägaren till hästen med att rida hennes unghäst då hon själv inte kan pga sjukdom. Så det är ju bara jag på honom och någon tränare/beridare som hoppar upp någon gång då och då.

Iallafall, "min" heter Heddie, en 5-årig SWB/Lipizzaner som är lite efter i sin utbildning då han inte haft någon direkt konsekvent period av ridning, varit lite av och på. Men det är ändrat nu med mig då vi försöker aktivera 5 ggr i veckan ungefär. En riktig hoppkanon, med ett ganska skarpt och tjockt huvud som tycker han själv vet bäst i vissa lägen...:angel: Kommer bli jättekul att utvecklas med honom!

Polish_20201115_182623930.jpg
 
Har av olika anledningar inte ridit på ett par veckor, men idag blev det en tur på drygt en timme. Bra väder och pigg häst. Vi stötte på några tonårskillar med motocrosser som hade stannat och fikat. Hästen var tvungen att stanna och titta, det brukar ju inte vara folk just där. Men när hon väl fått sina tre sekunder att konstatera att det bara var vanliga människor så gick hon lugnt förbi.
 
Ridtur idag. Ett par minusgrader men uppehåll och ingen vind, så bra ridväder. Vi testade en ny stig på vår vanliga runda. Den visade sig inte leda någonstans så vi fick vända, men skönt att rida en häst där man kan testa nya vägar utan problem.
 
Jag var ute igår och tog hand om Goldie. Rengjort sår och borstat ♥️
Abby är såld nu så blir ingen mer ridning på henne tyvärr.
 
Det är tur att det inte går jättefort i galoppen på en islandshäst. Vi fick nästan tvärstopp från galopp idag, då det satt en kvinna och kissade i skogen. Vet inte om hon eller hästen blev mest förvånad. Hästen blev egentligen inte rädd men hon tycker man måste stanna eller sakta ner när det rör sig i skogen så man kan se vad det är.
Hade också mina nya muckboots och frös inte alls om fötterna under skritten. Så de blir nog bra i vinter. Blir det kallare är det ju bara att ta tjockare ullstrumpor.
 
Av massa olika skäl så dröjt tills idag. jag vart hos Rollo. Idag (söndag) var dags igen. Världens snöväder dessutom, snöade på tvären och längden när gick till lösdriften. Tack och lov är han inte svår fångad, men var inte motiverad gå ut i hagen, så tog liten stund. Sen efter borst och mysstund, gav oss ut i vintervädret. Hur långt blev beror på bra han fick fäste helt enkelt, vill inte ha en pålle som halkar, han är barfota så inga skor som gör glider än mer (eller behövs broddas), men risken finns. Joddå det går bra både häst och människa kan gå på väg och i skog. Han går på fint, bättre än vanligt mot skogen om än några småstopp som kan kollar om finns spöken eller fundera på bra kissepaus 😅 Tänker detta går ovanligt fint, och lagom precis kommer in i skogen inser han väl han skött sig lite väl bra :meh: Japp, provar drar ner huvudet och människan i snöret håller på få åktur några gånger, men lyckas hindra precis, är nära stor väg dessutom 😬 . Sen visar hur fin cirkuspålle ähum, hur fint kan kan stå på två ben. Bara vänta ut dumheterna, sen kunde knalla på och flöt på resten, var tvungen kolla om jag var vaken :meh:😅 Fick syn på cyklister på hemvägen, som cyklade i skogen trots all snö och snöade som sjutton, Rollo spännde sig lite men när han såg dom så kunde han bry sig mindre som vanligt, puh tackar jämt för han bryr sig inte om fordon nämnvärt.


Dessutom tog annan grimma denna gång (den hade på sig redan i hagen), tänkte inte på byta och hade små spännen (eller vad det heter) så kunde inte trä genom grimskaftet, härdanefter kommer defintivt byta till andra och trä igenom, så jag har lite mer säga till om. Tackar ibland han inte större än vad han är :rofl:

Ägaren släppt ut man och svans, nu ser verkligen ut som en mini Irish Cob tycker jag 😃
 

Bifogade filer

  • 138055815_10224338487280188_8328559754039680008_o.jpg
    138055815_10224338487280188_8328559754039680008_o.jpg
    297,9 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 118
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp