Medryttartråden

Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..

Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..

Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!

Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka! :)

Säger som alla andra, du ska absolut inte känna någon press som medryttare att det är ditt ansvar, det är ägarens. Om ni dessutom har kommit överrens om 2 dagar i veckan kan ingen komma och påstå att hästens utveckling går för långsamt, utvecklingen går precis så fort man kan förvänta sig utifrån ett sådant upplägg.

En tanke dock som slog mig är att du skriver att du nyligen börjat rida och jag tror man behöver ha tålamod när det kommer till att bygga om/upp en häst. Du kommer definitivt se skillnad (2 dagar i veckan är bättre än inget), men jag tror nog det kan ta tid. Så håll ut! 😊 Tycker ditt upplägg med klättring och intervaller låter jättebra! 👍
 
Jag testade ett nytt upplägg i helgen tillsammans med en annan medryttare som var jättekul och effektivt. Vi red i ca 15-20 minuter och bara travade, töltade och galopperade (alltså ingen skritt förutom om det var nåt dike vi skulle över). Jobbigt för både mig och Askur, han fullständigt dröp av svett efteråt och vi blev båda rejält anfådda 😅 Vi körde sådana rundor både lördag och söndag (dock utökade vi dom med lite mys i skogen också). Märker att Askur tycker det är kul när det blir lite fart och det är ju uppenbarligen bra för hans kondis. Tror han överlag kommer bli mer pigg och "pepp" av sånt här ⭐

Ska ut idag igen (sista dagen med sol innan det ska regna i tre dagar...), men då blir det nog en lite längre och lugnare runda med lagom av allt. 🥰

245010268_1279521672479861_8423244918187082146_n.jpg
 
Jag testade ett nytt upplägg i helgen tillsammans med en annan medryttare som var jättekul och effektivt. Vi red i ca 15-20 minuter och bara travade, töltade och galopperade (alltså ingen skritt förutom om det var nåt dike vi skulle över). Jobbigt för både mig och Askur, han fullständigt dröp av svett efteråt och vi blev båda rejält anfådda 😅 Vi körde sådana rundor både lördag och söndag (dock utökade vi dom med lite mys i skogen också). Märker att Askur tycker det är kul när det blir lite fart och det är ju uppenbarligen bra för hans kondis. Tror han överlag kommer bli mer pigg och "pepp" av sånt här ⭐

Ska ut idag igen (sista dagen med sol innan det ska regna i tre dagar...), men då blir det nog en lite längre och lugnare runda med lagom av allt. 🥰

Visa bifogad fil 78286
Men du, ta det försiktigt om hästen är under igångsättning och bara rids två dagar i veckan. Det gäller ju att trappa upp långsamt så att det inte får motsatt effekt och hästen rentav blir skadad.

Edit! Förlåååt - svarade fel person!!! :banghead:
 
Men du, ta det försiktigt om hästen är under igångsättning och bara rids två dagar i veckan. Det gäller ju att trappa upp långsamt så att det inte får motsatt effekt och hästen rentav blir skadad.

Edit! Förlåååt - svarade fel person!!! :banghead:
Haha ingen fara! 😂 Vi har ridit 3-4 gånger i veckan i 1,5 år så vi kan blåsa på utan problem :D
 
Kunde äntligen rida igen igår. Stallet är fortfarande i karantän, men då jag inte är i något annat stall spelar det ju ingen roll för mig.
Tog en lugn uteritt, fint väder och som tur var inga lågt flygande stridsflygplan. Det är annars övning häromkring.

Träffade också ägaren som frågade hur det gick och om hästen testade mig mycket, vilket jag inte märkt. Visst vill han gärna ta närmaste vägen hem, men inte mer än att han visar att han vill svänga. Får han inte är det inga problem. Tydligen kan han vara mycket envis och ibland lätta lite fram. Jag tycker snarare att han är den mest lättridna häst jag suttit på. Går fram i den gångart jag ber om, kan möjligen vilja sakta ner lite tidigt när han vet att det är dags.
Och jag som sagt att jag aldrig skulle sätta mig på en häst med tendens att bocka eller stegra.
 
Härlig ridtur i fint väder idag.
Och nu testade hästen faktiskt lite. Det var så fint väder så på hemvägen bestämde jag mig för att ta en liten extrarunda. Då tyckte hästen att vi i stället skulle fortsätta hem. Han backade lite. Jag böjde halsen lite ifall han skulle få för sig att resa sig och drev framåt. Han gav sig på ca 20 sekunder utan att det blev värre än lita backande.
Vi mötte även andra från stallet när vi var på väg ut och det brydde han sig inte så mycket om. Men kan tydligen göra det, fick jag höra från en av de vi mötte.
 
Fylldes med sådan kärlek och tacksamhet igår när jag stod och sopade runt Askurs hovar och han inte rörde en fena. Han är så oerhört enkel att ha att göra med, aldrig problem att ta in eller lämna i hagen, aldrig problem att kratsa hovar eller sadla. Att ha häst (eller medryttarhäst i detta fall) är ju så mycket mer än bara ridning och jag är så glad att både det och allt omkring funkar så bra. Bästa killen ❤️
 
Red igår för första gången när de var mörkt, så vi höll oss på ridbanan. Är ju flera år sedan jag red ett pass på ridbana och jag hade total idétorka. Blev mycket övergångar och serpentiner. Och vet ju inte exakt vad jag kan kräva av hästen heller. Jag vet att han rids på ridlektion en gång i veckan, men inte vilken nivå det är. Får kolla med ägaren.
 
Så kul med en medryttartråd! :D
Jag är medryttare i ett stall med nio olika hästar, en och samma ägare. Trivs super, får rida olika hästar och tömköra/longera ponnierna. :) Mest rider jag en 13åriga valack som är väldigt välriden och gått (hoppning) falsterbo som unghäst, en läromästare men sådär 180cm i mankhöjd och pigg och känslig så ändå en del att jobba med. :) Sedan rider jag de två fyraåringarna relativt mycket också. Kan inte ni berätta lite om era medryttarhästar, så kul att läsa! :)
/Astrid
 
Så kul med en medryttartråd! :D
Jag är medryttare i ett stall med nio olika hästar, en och samma ägare. Trivs super, får rida olika hästar och tömköra/longera ponnierna. :) Mest rider jag en 13åriga valack som är väldigt välriden och gått (hoppning) falsterbo som unghäst, en läromästare men sådär 180cm i mankhöjd och pigg och känslig så ändå en del att jobba med. :) Sedan rider jag de två fyraåringarna relativt mycket också. Kan inte ni berätta lite om era medryttarhästar, så kul att läsa! :)
/Astrid
Jag rider en lugn och trygg islandshäst på 16 år sedan två månader. Han räknas som en stor islandshäst med sina 143 cm. Han är fyrgångare och naturlig töltare och har därmed helt ren tölt. Han har varit med på junior-SM i gångartsridning med dottern i familjen, men går nu främst som turridningshäst.
Han kan tydligen testa vissa ryttare men jag har inga problem. Vi rider mest ut, men blir enstaka pass på banan om jag måste rida när det är mörkt. Jag rider bara en gång i veckan, har hund så jag hinner inte mer.
 
Fylldes med sådan kärlek och tacksamhet igår när jag stod och sopade runt Askurs hovar och han inte rörde en fena. Han är så oerhört enkel att ha att göra med, aldrig problem att ta in eller lämna i hagen, aldrig problem att kratsa hovar eller sadla. Att ha häst (eller medryttarhäst i detta fall) är ju så mycket mer än bara ridning och jag är så glad att både det och allt omkring funkar så bra. Bästa killen ❤️
Jag håller med! Är också väldigt tacksam över att Charlie är väluppfostrad och schysst på alla sätt och vis, det underlättar verkligen när allt jobb runtomkring är så enkelt som det kan bli!
Så kul med en medryttartråd! :D
Jag är medryttare i ett stall med nio olika hästar, en och samma ägare. Trivs super, får rida olika hästar och tömköra/longera ponnierna. :) Mest rider jag en 13åriga valack som är väldigt välriden och gått (hoppning) falsterbo som unghäst, en läromästare men sådär 180cm i mankhöjd och pigg och känslig så ändå en del att jobba med. :) Sedan rider jag de två fyraåringarna relativt mycket också. Kan inte ni berätta lite om era medryttarhästar, så kul att läsa! :)
/Astrid
Vilket roligt upplägg! Älskar att rida olika sorters hästar och kan sakna det från ridskolan lite.

Jag rider ett 17-årigt halvblod lite "on and off" sedan 2018. Ägaren är väldigt avslappnad och jag får rida lite hur och när jag vill egentligen, så på sommarhalvåret brukar det landa på runt 2 gånger i veckan medan det nu på vintern blir ungefär varannan helg. Det är väldigt spontant och enkelt alltihop, ägaren är mest glad om någon trimmar honom på banan lite emellanåt och jag har mycket annat jag gärna gör på fritiden, så för mig passar det upplägget perfekt! Hästen är en riktig allroundhäst, han tycker bäst om hoppning och att springa fort men är jättefin i dressyren också. Dock lite osäker i sig själv och därmed en gnutta tittig vilket jag tycker är lite jobbigt ibland då jag är en ganska nervös ryttare, men han är gudasnäll och gör aldrig något "dumt", så jag försöker att slappna av och inte tänka på det så mycket.
 
Jag ska rida dressyrträning på Charlie imorgon, ska bli jättekul! Det var länge sedan jag red för tränare nu så jag räknar med att vi kommer att (åter)upptäcka många dåliga vanor samt att jag kommer att upptäcka många muskler som jag inte använt på ett tag :angel: Blir nog nyttigt!
 
Jag rider en lugn och trygg islandshäst på 16 år sedan två månader. Han räknas som en stor islandshäst med sina 143 cm. Han är fyrgångare och naturlig töltare och har därmed helt ren tölt. Han har varit med på junior-SM i gångartsridning med dottern i familjen, men går nu främst som turridningshäst.
Han kan tydligen testa vissa ryttare men jag har inga problem. Vi rider mest ut, men blir enstaka pass på banan om jag måste rida när det är mörkt. Jag rider bara en gång i veckan, har hund så jag hinner inte mer.
Låter härligt :D Har aldrig testat att tölta, men det verkar fantastiskt! :))
 
Jag håller med! Är också väldigt tacksam över att Charlie är väluppfostrad och schysst på alla sätt och vis, det underlättar verkligen när allt jobb runtomkring är så enkelt som det kan bli!

Vilket roligt upplägg! Älskar att rida olika sorters hästar och kan sakna det från ridskolan lite.

Jag rider ett 17-årigt halvblod lite "on and off" sedan 2018. Ägaren är väldigt avslappnad och jag får rida lite hur och när jag vill egentligen, så på sommarhalvåret brukar det landa på runt 2 gånger i veckan medan det nu på vintern blir ungefär varannan helg. Det är väldigt spontant och enkelt alltihop, ägaren är mest glad om någon trimmar honom på banan lite emellanåt och jag har mycket annat jag gärna gör på fritiden, så för mig passar det upplägget perfekt! Hästen är en riktig allroundhäst, han tycker bäst om hoppning och att springa fort men är jättefin i dressyren också. Dock lite osäker i sig själv och därmed en gnutta tittig vilket jag tycker är lite jobbigt ibland då jag är en ganska nervös ryttare, men han är gudasnäll och gör aldrig något "dumt", så jag försöker att slappna av och inte tänka på det så mycket.
Låter som en väldigt härligt häst! Och vilket skönt upplägg med sådan spontanitet!!
 
Dagens dressyrträning var väldigt nyttig för både mig och Charlie, svetten rann på oss båda! Som väntat hade vi tappat en hel del eftersom det var ett par månader sedan jag red "seriöst", men jag tycker ändå att vi lyckades komma ganska långt bara på dagens 45 minuter. Och fy vad roligt det är att rida för tränare, jag vill verkligen få lite mer rutin på det framöver!

När jag stod och mockade efteråt kom en förälder och frågade om jag kunde komma bort till paddocken och sätta stallets B-ponny på plats lite. Ponnyns ryttare är bara 9 år gammal och inte särskilt erfaren, och ponnyn har börjat testa henne ganska rejält i galoppen på klassiskt ponnyvis (drar ner huvudet och bockar). Jag fick sitta upp och rida några varv i trav och galopp för att visa var skåpet ska stå, och efter det skötte han sig som en liten ängel 🙄 Bestämde med ägaren att jag ska försöka rida ponnyn lite då och då för att hålla honom i schack, och förhoppningsvis kan det hjälpa till att lösa deras problem. Det är en jättefin och snäll ponny på alla sätt och vis, men han är ganska "hård" i huvudet vilket gör att han är lite besvärlig som barnponny.
 
Jag håller med! Är också väldigt tacksam över att Charlie är väluppfostrad och schysst på alla sätt och vis, det underlättar verkligen när allt jobb runtomkring är så enkelt som det kan bli!
Insåg just hur ironiskt det är att jag skrev det här häromdagen, när jag så sent som igår fick jaga ut hästskrället ur foderkammaren eftersom han bestämt sig för att knyta upp grimskaftet och vandra iväg medan jag var i sadelkammaren. Jag brukar göra en enkel säkerhetsknut bara eftersom "han är så väluppfostrad" :meh::laugh:
 
Dagens tredje pass nu på lunchen och även årets första snö! ❄️ Vi tog ganska långa turer lördag och söndag så idag blev det endast 30 minuter, men med bra tempo. Askur var glad och allt flöt på utan incidenter. I veckan ska alla hästar vaccineras och efter det vila ett par dagar, så nu blir det ingen ridning för mig förän i början på nästa vecka. Myste extra mycket idag med godis, morötter och en hel del pussar så jag ska klara mig tills dess 😍 Måste dock erkänna att det ska bli skönt med några dagar utan lera 🤣
 
Insåg just hur ironiskt det är att jag skrev det här häromdagen, när jag så sent som igår fick jaga ut hästskrället ur foderkammaren eftersom han bestämt sig för att knyta upp grimskaftet och vandra iväg medan jag var i sadelkammaren. Jag brukar göra en enkel säkerhetsknut bara eftersom "han är så väluppfostrad" :meh::laugh:
Haha, även väluppfostrade hästar kan ha en räv bakom örat ;) Såklart man traskar till foderkammaren om man kan, mat är ju det bästa som finns :D
 
Dagens tredje pass nu på lunchen och även årets första snö! ❄️ Vi tog ganska långa turer lördag och söndag så idag blev det endast 30 minuter, men med bra tempo. Askur var glad och allt flöt på utan incidenter. I veckan ska alla hästar vaccineras och efter det vila ett par dagar, så nu blir det ingen ridning för mig förän i början på nästa vecka. Myste extra mycket idag med godis, morötter och en hel del pussar så jag ska klara mig tills dess 😍 Måste dock erkänna att det ska bli skönt med några dagar utan lera 🤣
Haha såg nu vad jag skrivit... tredje dagen i rad menar jag såklart, inte tre pass på en dag... hjärnan är inte med ibland 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 118
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp