Meeennn F*N också!

Q

Qudexco

jaha nu skiter sig hoppningen! min häst har börjat riva! han hoppar inte längre över hindren utan mer rättigenom (låter värre än det är) men... han som brukar hoppa jätte bra på vilka hinder som helst är nu helt oengagerad och slarvar med bakbenen så in i H vete. är så trist jag som verkligen älskar att hoppa min häst då han är så duktig men helt plötsligt! han har inte ont och går hur fint som helst i dressyren (tack vare all träning) det brukade vara tvärtom att det va hoppnigen som gick bra och dressyren som gick ganska kärvt. men vad är nu detta ska hoppträna nu på lördag men kan inte sluta grubbla över dett! har ni några tips på övningar kanske? /ida
 
Jag har typ samma problem,min brukar riva typ en gång klass men hon är ej så gammal.
;)Du kanske har hoppar för mycket med din häst så att han tycker det är tråkigt :confused:
 
Om du inte har gjort det så tycker jag du ska åka till en klinik och kolla igenom hästen och ev ta ett blovprov.
När min häst för ett par år sedan kändes konstig så såg man ingen hälta, men på kliniken så haltade hon minimalt i max tre steg, vet. tyckte jag hade en väldigt känslig häst :D.

Du kanske ska låta hästen vila från hoppnigen ett tag och se om det hjälper.
Hästen är kanske lite slö, visa kan bli det nu när de sätter vintepäls.

Kan tyvärr inte komma på något annat som kan hjälpa dig.
Men det går kanske bättre på träningen på lördag!
 
Jag tror du bör kolla igenom din ridning.

Låt hästen komma ut och vara häst. Rid långa turer i skogen, utan några som helst krav på form, samling eller liknande.
Börja sedan hoppa så smått och spontant i skogen.
 
jag rider i paddocken/ridhuset ca 2 dagar i veckan 1 hopp pass och ett dressyr pass. tycker du att det är mycket?? :smirk: resterande dagar rider jag ut och kanske stuttsar nån stock på 30 cm i skogen rider på lite ängar och varierande träng. han tycker alltid att ridningen är rolig och jag har aldrig märkt att han tycker att något är tråkigt. min häst söker sig ner i rätt form utav sig. jag tänker alltid på hur och när jag rider så att han altid får en omväxlande ridning och inte tröttnar./ida
 
Han älskar att hoppa och skulle nog göra det varje dag om det vore möjligt. han är pigg och bjuder på hindren men det är något som gör att han river! *förbasskat*
en sak jag tänkt på är om han kanske tycker att vi hoppar för lågt, han brukar tex vara väldigt slarvig när man hoppar fram. och han kan kännas jätte konstig men när man sedan börjar hoppa lite högre brukar det låssna men i lördags gjorde det ju inte det!!
 
Vi har precis varit på kliniken för hans "årliga koll" ca 1,5 vecka sedan . och han är jätte fin och inget "är" fel..
 
Om hästen är helt frisk, och du inte hoppar för ofta,
kanske det är så att det är din ridning det är fel på.
Du säger att det går för fort, sänk tempot? Eller kan du
inte hålla hästen?
 
när har jag skrivit att det "går för fort" ??? det gör det inte jag har skrivit att han bjuder på hindren men det är inte samma sak.
 
Han kanske bjuder så mycket att han blir för lång och tappar sin balans på annridningen mot hindret och då inte har den balans som han behöver för att hoppa av bra.
Han blir för flack i sina språng.
Om han nu bjudet lite för mycket/springer i väg, så trav hoppa honom och ha travbommar före så att han lättare hittar sin takt och balans och det är även en bra övning för ryttaren för att hitta takten fram till hindret.
 
Jag tycker att du ska ta hjälp av bommar framför hindren och även hoppa lite serier. Det kommer att få honom att hoppa "upp" sig lite igen ska du se. Kanske är det så att du har börjat lägga honom lite stort utan att du själv märker det (det ärt lätt hänt) och därför får han inte det optimala språnget.

Lycka till!
 
Det var ju skönt att han var frisk och fin :)
Då kan du ju utesluta det.
Så då är det bara till att förtsätta att kolla av vad som händer i själva hoppningen!

Men du skriver att han är pigg och framåt mot hinderna.
Han kanske blir för lång och får ingen kraft uppåt, utan bara kraft framåt?
Kan du reglera honom mella korta och långa galoppsprång (med bibehållet tempo och energi)?
 
tack för tipste :) han bjuder men inte för mycket om du förstår vad jag menar !?
 
hmm ok jag ska prova.. har redan prvat serier och han hoppar " bättre" på enskilda hinder..
 
ja jag har också tänkt på det att han kanske blir lite "falck" över hindren men han blir det inte innan hindren! hmm...
 
Kan du inte får någon att filma dig när du tränar!

Så kan du själv se hur det ser ut! Och så kan man även se i slowmotion och se minsta detalj som både häst och ryttare gör!
 
ååhh..bra ide!! :idea: ska fråga pappa på en gång!! *springer ner* var god dröj...... JA!!! han kunde filma på lördag!
 
Jag frågade om du kunde hålla hästen människa.

Kan du inte ta ens en sådan fråga, så är det inte svårt
att lista ut var problemet ligger.

Alltför många tycker de är Guds gåva på hästryggen. :crazy:
 
Tror inte gunvor menade det som en pik att din häst kanske går för fort. När hästar går i övertempo så blir de lätt att det inte hoppar upp sig så mycket, utan att sprången blir flackare. Det betyder inte att det är just det som är problemet i ditt fall. När jag får ett dåligt språng brukar jag rida på igen, samla ihop hästen mer, se till att han höjer huvudet (då min häst annars gärna gräver ner sig) och hålla om men skänken (tryck till om det behövs) precis när han hoppar upp. Då brukar iaf min häst ta i lite mer, använda ryggen bättre och språnget blir rent och snyggt. Man får passa sig så man inte trycker iväg hästen försent bara så man far iväg i världens galopp efter hindret bara. Och självklart, hoppa aldrig så att hästen blir helt slut, då brukar sprången inte heller vara av den bästa kavlitén. men det visste du ju redan. :banana:
 
jag håller med gunvor du kanske der för lite eftergift eller nått. ta även blodprov på hästen och prata med veterinär...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp