Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Bukefalos 30 år!

Eller finländare

...och ja, jag tycker det skär sig att se dem insvepta i Sveriges flagga. Hur känns det för dem månntro?
Jag har adopterat dem, papperen har inte kommit fram ännu bara , så det där är en icke-fråga. Det har ju inte varit problem med naturaliserade svenskar tidigare, varför är det ett problem nu? Bråkmaja.

Nu baxar vi bastuar från Vörå och Sverige till Basel.

Estland har adopterat låten. De har släppt en kareoke-variant. Gullungar. Är det Estland? Estlands flagga?

Detta är för gullig läsning om hur Jakob,14, vann en videotävling i Allsång på Skansen 😍

(Det texten inte avslöjar, alltså hur det slutade, berättas i Schlagerfestens KAJ-podd: en kille i Jakobs fotbollslag hade sagt ”Du, jag såg en video som du gjort, den var kul”. Och då fattade Jakob att folk faktiskt kunde se vad han gjorde, fick jätteågren och backade ur Allsång 😄)

Kan rekommendera att lyssna på "Älska en gubb" och "Techsupport åt mamm och papp". Och "manlig vänskap". (Och säkert allt annat av KAJ för den delen :D ) Jag går runt nu på jobbet, går igenom öppningsrutinerna och lyssnar på så mycket KAJ jag hinner. Så otroligt mycket bra musik de har :love:

På Yle finns även detta:

Bifogade filer

• Screenshot_20250502_135804_Chrome.webp
    Screenshot_20250502_135804_Chrome.webp
    69,4 KB · Visningar: 36
Jag är nog inte så bra på Vörådialekt ändå 🤣. Har idag förstått att frassin är katt.

Lyssnar på låten Frassin och hör Jakob sjunga "Frassin, va' en gäddo!" Innan jag visste att frassin var katt så tolkade jag detta som att personen i sången hade en gädda som hette Frassin som husdjur. Även om texten blev lite märklig i övrigt då...

Tydligen är det "Frassin, vann je do?" som sjungs. Inte riktigt samma sak som "Frassin var en gädda" 😸.

Jag är nog inte så bra på Vörådialekt ändå 🤣. Har idag förstått att frassin är katt.

Lyssnar på låten Frassin och hör Jakob sjunga "Frassin, va' en gäddo!" Innan jag visste att frassin var katt så tolkade jag detta som att personen i sången hade en gädda som hette Frassin som husdjur. Även om texten blev lite märklig i övrigt då...

Tydligen är det "Frassin, vann je do?" som sjungs. Inte riktigt samma sak som "Frassin var en gädda" 😸.
Hehe, ja ni säger kanske inte frass om hankatter i sverige :D

När han sjöng om 9 liv så fattade jag att det var en katt.

Jag var inne på kanin ett tag men insåg misstaget när det vankades fisk till middagen i ensamhet.

Jag tycker jag börjar bli riktigt bra på vårödialekten.... ända till det kommer något nytt obegripligt.

Hur tänkte du med raden om kastrering av katten? Ta ifrån fisken "påsin" låter komplicerat?

Hehe, ja ni säger kanske inte frass om hankatter i sverig

Jag var inne på kanin ett tag men insåg misstaget när det vankades fisk till middagen i ensamhet.

Jag tycker jag börjar bli riktigt bra på vårödialekten.... ända till det kommer något nytt obegripligt.

Hur tänkte du med raden om kastrering av katten? Ta ifrån fisken "påsin" låter komplicerat?
Jag hade lite huvudbry vad gällde kastreringen 😅 funderade också på om det kanske ändå var en katt med namnet Gädda.

Nä, det var ju inte helt självklart.

Är en del ord som är svåra att knäcka tycker jag. ”Fänilin e jet” och ”magafari” i E jöutas ti lev, ”tolevat maksaman”, ”lindor”, ”haparian, little known fact: jag var laga i an” i Kom till byin, ”Så isinit va jeiton” i Paavos Barkbrö är några som jag inte lyckats förstå.

Åh Fressin, så fin. Att kastrera används väl uttryck som att ta bort kulorna eller bollarna för eller möjligen påsarna.

Åh, ” ja va Lagan i an” , typ farsan å morsan pökade i den , ladan alltså, eller far och mor hade sexuellt samliv i den, ladan alltså , vilket skapade Kevin.

Nedan Youtube-klipp. Hur Jakob i Kaj, totalt detroniserar allt som har med grannar att göra allt med ett glatt leende. Sånt törs man ju inte säga precis till vem som helst.

Jag förstod inte var ni fick gädda ifrån men nu fattar jag.

Jag har hela tiden hört ”frassin , va gör du? ”

Frassin för katt har jag aldrig hört? Är det vanligt i Sverige?

Är en del ord som är svåra att knäcka tycker jag. ”Fänilin e jet” och ”magafari” i E jöutas ti lev, ”tolevat maksaman”, ”lindor”, ”haparian, little known fact: jag var laga i an” i Kom till byin, ”Så isinit va jeiton” i Paavos Barkbrö är några som jag inte lyckats förstå.
Magafari är jag tämligen säker på är magsjuka i alla fall 😁

• Gilla
Reactions: MCP

Jag förstår mer än vad jag trodde jag skulle göra, många ord påminner om ord i diverse norrländska dialekter och jag har ju lite erfarenhet av dem vid det här laget :D

"Fänilin e jäv" är jag inte helt säker på, men tror det är typ "fan är jävlig". Magafari=vinterkräksjuka. Tå kesävieraat tulevat maksamaan(finska)=när sommargästerna kommer till maxmo. Lindor=åkrar. Haaparian= haapa(namn)rian(torkria). Så iisin it va geito= så ids nu inte/var nu inte så envis. :D
Jag förstod inte var ni fick gädda ifrån men nu fattar jag.

Jag har hela tiden hört ”frassin , va gör du? ”

Frassin för katt har jag aldrig hört? Är det vanligt i Sverige?
Frass är ett väldigt vanligt ord för (främst okastrerad) hankatt här i österbotten :). Mars månad brukar ofta kallas frassmånaden just för att det är då katterna brukar börja sina friarstråk.
"Frassin, vann je du?"= frassin, var är du?

Åh Fressin, så fin. Att kastrera används väl uttryck som att ta bort kulorna eller bollarna för eller möjligen påsarna.

Åh, ” ja va Lagan i an” , typ farsan å morsan pökade i den , ladan alltså, eller far och mor hade sexuellt samliv i den, ladan alltså , vilket skapade Kevin.

Nedan Youtube-klipp. Hur Jakob i Kaj, totalt detroniserar allt som har med grannar att göra allt med ett glatt leende. Sånt törs man ju inte säga precis till vem som helst.

Och samtidigt så driver de med dansbands genren och Jacob fixar dialekten finfint.

Och ja hans leende, det får många att smälta men till den texten är det genialiskt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka