Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Bukefalos 30 år!

SvD hade ett reportage om KAJ häromdagen, det var lika mycket utifrånperspektiv (I Vörå finns inget centrum, här luktar gödsel) som DN:s var inifrån.

En sak fastnade jag på, när de pratar om hur finska Finland tagit emot KAJs melloseger säger Axel att det alltid är stort och viktigt när Finland går bra utomlands. Reportern skriver Det finns ett begrepp, ”Suomi mainittu”, vilket betyder ”Finland har nämnts”. Är det så alltså?
Den här stackaren som firade hockeysegern vid Havis Amanda har fått bli meme för hela fenomenet :D
Screenshot_20250513_182438_Chrome.webp

Ja, det har absolut framgått, det var bara själva uttrycket som jag inte hört förut. Det säger ju verkligen något - vi har inget särskilt motsvarande men det beror väl på vår övertygelse om att vi syns, hörs och räknas i alla sammanhang.;)

Det är ju fint! Och torille, tack! Häromdan fick KAJ frågan i nån engelskspråkig intervju om vad de skulle göra om de vinner och Jakob sa "Då ska vi nog ha en torille tour". Varken jag eller intervjuaren fattade :D

Jag har sett memma på nån halvmeters håll. Det är så långt jag kommit med finsk mat. Och så erbjuds man alltid blåbärssoppa när man flyger Finnair :D

Jag håller också minst en halvmeter till memma ;)

Jag var ju en hel sommar i Finland (Pielavesi) så jag fick verkligen närkontakt med finsk mat. Den lilla byhålan hade ett gudomligt bageri, både mat- och sötebrödet var jättegott! Jag saknar fortfarande dallaspulla :heart

Min avkomma är lite för liten för att stanna uppe till Eurovision ikväll men hon hejar helhjärtat på Kaj så nu tittar vi istället på reprisen av Melodifestivalen 😆

Tänkte på det, tror Kaj gynnades mycket av upplägget med deltävlingarna! När det väl var final var hypen redan enorm, tänk om vi bara hade sett dem en gång, man hade varit så chockad 😅

Min avkomma är lite för liten för att stanna uppe till Eurovision ikväll men hon hejar helhjärtat på Kaj så nu tittar vi istället på reprisen av Melodifestivalen 😆

Tänkte på det, tror Kaj gynnades mycket av upplägget med deltävlingarna! När det väl var final var hypen redan enorm, tänk om vi bara hade sett dem en gång, man hade varit så chockad 😅
Den hade aldrig vunnit utan deltävlingarna. Den gick bra i semin, men Måns som mer känd vann komfortabelt. Den hade nog vunnit om den varit i någon annan deltävling, där hade det nog spelat mindre roll. Möjligen hade hypen inte hunnit i fatt dock om de varit i sista deltävlingen.

Den här är jag helt insnöad på just nu. Den visar på pricken var deras genialitet ligger: att blanda genrer med helt otypiska texter om något väldigt vardagligt. Hip hop är ju asfaltens och förortens soundtrack men deras gangsta paradise är - Maxmo 😂

De är bara 22-23 nånting där. Så fenomenalt begåvade.

Äntligen fick jag veta vad de skulle använda balplasten till!

Nu har jag längtat så länge efter att se musikalen att det känns vemodigt nu när det är gjort. Kommer kolla igen!

Tycker de är så proffsiga. Gillar de andra som skådespelar också! Jonas... hette han Berggren? tycker jag gör rollen som Tupla Juustoa (stavning? 😬) lika proffsigt som han gör rollen som Klas i Gambämark.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka