Melodifestivalen 2026 och Eurovision 2026

Bukefalos 30 år!

Jag är besviken på denna deltävling :(
Jag hade förhoppning på Smash Into Pieces, men blev besviken där med.

Erika var en frisk fläkt, bra scen-närvaro :heart

Alltså Erika?! Det var nog nåt av det töntigaste hittills i årets mello. Dessutom är country en av de tristaste genrerna! Gäsp!!

Bäst ikvällens extremt trista startfält: Cimberly. Oväntat så gillade jag Timo Räisänen också! Synd att han inte gick vidare!

Smash's sångare lät verkligen inget vidare ikväll. Väldigt ansträngt!

Jag tyckte att mycket lät okej vid första lyssningarna men nu känns det som svagaste veckan hittills 🙃

Det enda jag kan tänka mig att lyssna på efteråt är Timo Räisinen, men det var ingen mellolåt. Förmodligen därför jag kan lyssna på den.

Men det var bra att folk hellre röstade på en bra röst (Cimberly) än en obefintlig (Meiras mick var nerskruvad och tre körsångare stod för nästan all sång)

Alltså Erika?! Det var nog nåt av det töntigaste hittills i årets mello. Dessutom är country en av de tristaste genrerna! Gäsp!!

Bäst ikvällens extremt trista startfält: Cimberly. Oväntat så gillade jag Timo Räisänen också! Synd att han inte gick vidare!

Smash's sångare lät verkligen inget vidare ikväll. Väldigt ansträngt!

Han har ju nyss varit magsjuk, kunde ju inte repa i veckan

Måste faktiskt också säga att jag fnorkskrattade högt under Hampus ”snabbrepris” när de ställde fram en flyttlåda med blå tejp under Felix sång. Jag behöver inte mycket 😂

Jag har precis läst Marcus Larssons artikel om den här veckans låtar. Jag blir väldigt nyfiken (läsa skräckblandad förtjusning) när jag läser vad han skrivit om Lilla Al Fadjis låt Delulu (som för övrigt är skriven av Edward af Sillén!

Bifogade filer

• 1000010372.webp
    1000010372.webp
    605,6 KB · Visningar: 65
Jag har precis läst Marcus Larssons artikel om den här veckans låtar. Jag blir väldigt nyfiken (läsa skräckblandad förtjusning) när jag läser vad han skrivit om Lilla Al Fadjis låt Delulu (som för övrigt är skriven av Edward af Sillén!
Hans kollega Tobbe Ek skriver såhär och jag är också jättenyfiken på den 😄
IMG_7784.webp

Överhuvudtaget känns det mer spännande inför lördagen, efter två sömniga veckor.

Vad ska man tro om Alexa? Hon ska tydligen ha ett spektakulärt och påkostat nummer med en udda uppbyggd låt.

Men vi som röstar, är inte vi lite för mello-mainstream för att ta till oss en amerikansk artist med bas i Sydkorea, med noll connection till Sverige och känd i en genre som är mycket smalare här än den vanliga mellomusiken? Jag känner mig klart skeptisk.

Vad ska man tro om Alexa? Hon ska tydligen ha ett spektakulärt och påkostat nummer med en udda uppbyggd låt.

Men vi som röstar, är inte vi lite för mello-mainstream för att ta till oss en amerikansk artist med bas i Sydkorea, med noll connection till Sverige och känd i en genre som är mycket smalare här än den vanliga mellomusiken? Jag känner mig klart skeptisk.

Kpop är väldigt stort i vissa åldersgrupper! Men jag har svårt att se att Kpop skulle gå hem brett över alla grupperna.

Kpop är väldigt stort i vissa åldersgrupper! Men jag har svårt att se att Kpop skulle gå hem brett över alla grupperna.
Ja det är så jag känner också. Och det kanske är därför låten ha inslag av annat också, typ schlagerrefräng, lite rap osv. För mig låter det jättekonstigt.

Lyssnar på snuttarna:

Alexa: rappen är bara tvärnej!! Avskyr den! Resten av låten är irrelevant för då jag avskyr rap. Blää!!

Juliett: svensk tråkpop med tjatig upprepande refräng.

Bladë: om beige var en låt...Man får anstränga sig för ens hitta en melodi. Gäsp! Toapaus på lördag!

Lilla Al-Fadji: det här kan bli en finalplats. Snutten var mindre knäpp än beskrivningarna av låten. Så vi får väl se hur hela är. Men känns definitivt som en utmanare om finalplats. Är det här barnens favorit i år? Mycket möjligt!

Vilhelm Buchaus: Hold me closer kopia. Men varken låt eller artist är lika bra som originalet. När jag lyssnar på den kan jag inte låta bli att föreställa mig den med Cornelias röst och känna att det hade lyft låten.

Sanna Nielsen: Upptempo gladpop. Inte så mycket schlager som jag trodde det skulle vara. Mer ren pop. Borde vara solklar finalplats i det här sällskapet.

Jag tror att Alexa kommer få en dedikerad fanskara som älskar låten! Jag tror också att den är ganska smal och inte täcker tillräckligt många av åldersgrupperna.

Min gissning: Sanna och Lilla AlFadji till final. Alexa på tredje plats. Bladë sist.

Lyssnar på snuttarna:

Alexa: rappen är bara tvärnej!! Avskyr den! Resten av låten är irrelevant för då jag avskyr rap. Blää!!

Juliett: svensk tråkpop med tjatig upprepande refräng.

Bladë: om beige var en låt...Man får anstränga sig för ens hitta en melodi. Gäsp! Toapaus på lördag!

Lilla Al-Fadji: det här kan bli en finalplats. Snutten var mindre knäpp än beskrivningarna av låten. Så vi får väl se hur hela är. Men känns definitivt som en utmanare om finalplats. Är det här barnens favorit i år? Mycket möjligt!

Vilhelm Buchaus: Hold me closer kopia. Men varken låt eller artist är lika bra som originalet. När jag lyssnar på den kan jag inte låta bli att föreställa mig den med Cornelias röst och känna att det hade lyft låten.

Sanna Nielsen: Upptempo gladpop. Inte så mycket schlager som jag trodde det skulle vara. Mer ren pop. Borde vara solklar finalplats i det här sällskapet.

Jag tror att Alexa kommer få en dedikerad fanskara som älskar låten! Jag tror också att den är ganska smal och inte täcker tillräckligt många av åldersgrupperna.

Min gissning: Sanna och Lilla AlFadji till final. Alexa på tredje plats. Bladë sist.
Svårtippad vecka! Samtidigt blir det nog första veckan som alla låtar åker in på min spellista (ett par av dem åker sen ut rätt snabbt igen, men ändå).

Tycker precis som du om Alexa. Hon kommer göra knallsuccé i ett visst segment - som dock inte alls överlappar med det breda mellosegmentet. Dessutom kan jag tänka mig att en del kommer reagera med Nää, i våran svenska mello, absolut inte! Går hon till final så konkurrerar hon mest med Felicia, som är mycket bredare.

Sanna Nielsen, lite tråkigt när nån går till final bara pga sitt namn. Det lär hon göra. Jag tycker hon är bra i sina stora ballader, men här är väl det roligaste att man lyckats få in ett par toner av Undo i versen.

Lilla Al-Fadji: enligt podden Schlagerfesten pratas det om att texta eller åtminstone ha ord på LED-skärmen bakom honom. Och det tror jag behövs för den här låten bygger på att man kan skråla med i den. Och det är svårt när man inte hör nån text. Men en kul låt är det.

Vilhelm Buchaus: den här tycker jag bäst om den här veckan. Han sjunger med sårbarhet i rösten och låten är bra. Den kan nog tilltala många som tycker att mello mest är spektakel men här kommer äntligen Riktig Musik.

Högst osäker tippning: Nielsen och Buchaus till final, sen slår Lilla Al-Fadji med ett nödrop Alexa till kvalet.

EDIT: da fuck, detta 👆🏼skrev jag i förmiddags, ska man behöva trycka på Skicka också? 🤷🏼‍♀️

Sen dess har Alexas låt hunnit läcka och jag måste säga att jag är underväldigad. Det lustiga är att i esc från nåt annat land hade jag kunnat gilla den. Men i mello förstår jag inte riktigt vem som ska rösta på den?

Efter första smygtitten på numren står det nog klart att barnen kommer att motionera appen i morgon.

Alexa ser ut som den femte dollyn (Molly, Holly, Polly, Yollo och Xollo).

Och fabbro Al-Fadji har visserligen bara en blå träningsoverall (kunde de inte ha skojat till hans nummer lite mer?) men Shululu gaysen är ju en trallvänlig strof, som gjord för de minsta 🙄

Efter första smygtitten på numren står det nog klart att barnen kommer att motionera appen i morgon.

Alexa ser ut som den femte dollyn (Molly, Holly, Polly, Yollo och Xollo).

Och fabbro Al-Fadji har visserligen bara en blå träningsoverall (kunde de inte ha skojat till hans nummer lite mer?) men Shululu gaysen är ju en trallvänlig strof, som gjord för de minsta 🙄
Äh, jag stavar sämre än Dollystyles fans. Molly, Holly, Polly, Yolly och Xolly såklart. 🤨

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka