Melodifestivalen 2026 och Eurovision 2026

Bukefalos 30 år!

Melodifestivalen är väl det största underhållningsprogrammet vi har?
Ärligt talat tycker jag att det är bra mycket viktigare att det får vara det - med alla nivåer av bidrag representerade - än att vi jämt och ständigt ska försöka vinna Eurovision som vi ändå sen tycker är alldeles för dyrt att arrangera.

Sen undrar jag verkligen om de så kallade barnhjärtrösterna är problemet? Kollar man statistiken ser man snabbt att Felicia fick 12:or från alla åldersgrupper mellan 3 till 59 år så din syn på vilka som är barn är tämligen generös måste jag säga.

Visa bifogad fil 185408
Programmet är så fruktansvärt infantiliserat. Och har blivit det mer och mer de senaste åren. Kolla bara skillnaden på studiobubliken i respektive program.

Jag tror snarare att det största "problemet" för Felicia/Sverige var att låten helt enkelt inte stack ut ur mängden. Startnummer, proffsighet i framförandet mm spelar ingen roll om låten blir "bara en av alla låtar". Oavsett vad man tycker om låten som vann, så nog f*n stack den ut ur mängden. Det var säkert många som gillade Felicia, men de gillade nog också så många andra låtar att rösterna blev spridda och vips blir det inte så många poäng.

Personligen tror jag att Greczula hade haft större chans till bättre placering, just för att den låten/framförandet stack ut mer ur mängden.

Jag tror snarare att det största "problemet" för Felicia/Sverige var att låten helt enkelt inte stack ut ur mängden. Startnummer, proffsighet i framförandet mm spelar ingen roll om låten blir "bara en av alla låtar". Oavsett vad man tycker om låten som vann, så nog f*n stack den ut ur mängden. Det var säkert många som gillade Felicia, men de gillade nog också så många andra låtar att rösterna blev spridda och vips blir det inte så många poäng.

Personligen tror jag att Greczula hade haft större chans till bättre placering, just för att den låten/framförandet stack ut mer ur mängden.
Gjorde den? Tyckte den var väldigt generisk. Der var ett otroligt svagt år i år både i mello och esc.

Ett problem tror jag är hjärtrösterna i mello, barn röstar på det som låter mest och blinkar kul på scen. Gör Melodifestivalen till ett underhållningsprogram istället för ett barnprogram så kanske nivån på bidragen höjs

Jag tycker inte att barnrösterna är problemet. Jag tycker att problemet är att man får lägga mer än en röst per person. Jag gillar alltså inte hjärtrösterna.

Om barnens röster är ett problem för att de röstar på det som blinkar mest är de äldres röster också ett problem då de oftast röstar på de omoderna bidragen som inte funkar i ESC. Nu tycker jag att systemet med åldersgrupperna är rätt bra då det ger alla åldersgrupper samma vikt.

Problemet var att EDM inte är så populärt i ESC. Men jag vet inte om det egentligen är ett problem att vi inte lyckades i år. Jag tycker att det är för mycket drama kring ESC numera och rätt skönt att vi slipper arrangera det nästa år!

Jag tror att flera låtar från Mellofinalen hade haft chans att placera bättre.

Lite ironiskt är det allt, Europa säger ofta att Sverige borde större risker och skicka nåt annat än vanlig pop till ESC. Men varje gång vi gör det så gillar de inte det. Bättre att bara skicka vanlig polerad pop i fortsättningen.

Problemet var att EDM inte är så populärt i ESC. Men jag vet inte om det egentligen är ett problem att vi inte lyckades i år. Jag tycker att det är för mycket drama kring ESC numera och rätt skönt att vi slipper arrangera det nästa år!

Lite ironiskt är det allt, Europa säger ofta att Sverige borde större risker och skicka nåt annat än vanlig pop till ESC. Men varje gång vi gör det så gillar de inte det. Bättre att bara skicka vanlig polerad pop i fortsättningen.
Nej det hoppas jag inte att vi skickar tråkiga polerade poplåtar fortsättningsvis. Sen så har ju de bidragen inte alls varit så mycket omtyckta av folket i europa, det är inte ofta sverige ens kommit topp 5 bland folket. Det är juryn som oftast ger Sverige mycket poäng. Jag tycker inte att Sverige har något att "bevisa" i eurovision, så vi har råd att skicka lite mer "vågade" bidrag och gärna på svenska.

Ju fler som bojkottar Israel desto procentuellt fler supporters är det kvar bland de som röstar.
Landet försöker påverka rösterna oavsett. 🤷‍♀️ det behövs inte så många i ett land för att kunna påverka utgången om man röstar maximalt antal gånger.

Länkar till arkiverade versioner av NYT-artiklar (som brukar vara bakom betalvägg annars), där omfattningen av deras påverkanskampanjer framgår. Både genom att regeringen, inte public service bolaget, lagt rätt stora summor på kampanjer i sociala medier om att rösta så många gånger som möjligt + lobbande från deras UD till andra deltagande länders kanaler och i vissa fall till andra länders UD.
https://archive.ph/7husk
https://archive.ph/OpSrc

Någon sida gjorde ett test det här året där de lyckades rösta 90 gånger på samma låt under andra semifinalen, och Aftonbladet hävdar att man rent tekniskt sett skulle kunnat rösta på samma bidrag 1000 gånger i finalen.
https://escinsight.com/2026/05/15/h...tes-move-to-a-ten-vote-maximum-at-eurovision/
https://www.aftonbladet.se/nojesbla...sta-upp-till-1000-ganger-i-eurovision-finalen

Senast ändrad:

*host* KAJ *host*
Det gick rätt bra för dem även om det inte var polerad pop

Fast det känns mer som att ESC lever på lånad tid ytterligare ett år, för jag har svårt att se att Israel som land kommer att vilja göra så omfattade förändringar, se de kommer bli samma bittra smak i käften när eurovision är slut- nästa år också.
Mm, jag tror du har rätt där. Israel kommer fortsätta med dödandet, EBU kommer fortsätta blunda för situationen. Tills Israel vinner, och då dör ESC

*host* KAJ *host*
Det gick rätt bra för dem även om det inte var polerad pop

Ja, det finns ju undantag. Oftast går det inte hem när Sverige frångår popmallen.

The Ark funkade inte alls. Inte heller Pontares "När vindarna viskar ditt namn". Båda var kvalitet i sin genre och bra på scen. Sen skickar vi trist generisk pop (Robin Bengtsson "I can't go on") och placerar oss högt upp.

Jag kollade fram till Sveriges bidrag ungefär, sen somnade jag. Jag är inte förvånad över att vi hamnade långt ner, dålig text, nasal röst och ett intetsägande framträdande med massa strober. Fick känslan av att hon vann mello pga all historik och att folk tyckte synd om henne som fröken snusk och nu ville peppa henne som ”sig själv” och att hon verkar ha varit en himla gullig tjej i Spelet.

Dock så tycker jag inte någon kan vara sur över resultatet, hennes show var som i mello och det var ju Sverige som röstade fram det. Så om någon är sur över resultatet så får de ta det med alla som röstade fram henne, inte artisten som gjorde sitt jobb.

Är det inte lite märkligt att jurygrupperna hade Bulgarien på 5e plats i semifinals 2 men som 1a i finalen? Vad hände mellan semifinals och final? Fyra andra låtar i semifinals 2 var enligt jurygrupperna bättre än Bulgarien medan alla var sämre än dem i finalen.

Är det inte lite märkligt att jurygrupperna hade Bulgarien på 5e plats i semifinals 2 men som 1a i finalen? Vad hände mellan semifinals och final? Fyra andra låtar i semifinals 2 var enligt jurygrupperna bättre än Bulgarien medan alla var sämre än dem i finalen.

Jo semifinalresultatet såg mer ut som jag väntat mig dvs Australien högst. Samtidigt var det 34 jurygrupper som röstade i finalen och bara 17 i semin, så de stora juryentusiasterna kanske fanns bland de andra länderna. Sett till enskilda länders juryröster så hade danska juryn Bulgarien som etta i både semin och finalen, men Australien och Malta höjde dem från tvåa till etta, så inte så stora ändringar för varje enskild grupp tror jag.

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...-tv-chefen?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Juryn gav för lite poäng till grannlandet så tv-chefen fick avgå.
Han hade missat att ge dom instruktioner om hur dom skulle rösta.

”Röstningen är i slutändan vårt ansvar, och särskilt mitt, som chef för institutionen. Jag avstod från att ge juryn instruktioner och det som hände är extraordinärt. Ur vårt perspektiv tog juryn inte hänsyn till de känsligheter som finns mellan Moldavien och våra grannar Rumänien och Ukraina”, sa Vlad Turcanu på sin presskonferens.”

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka