Men åh, tappsko igen?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Vad är det föresten för nordis du har? Du måste ju kunna åka till närmsta travshop och köpa ett par lätta gummiboots, finns alla möjliga storlekar :)
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Ja ska fixa detta, har insett att det inte funkar annars:grin:
Men vart vänder man sig för att gå en sån kurs?
Eller kan man be hovisen?
Får man nåt "intyg" på att man har tappskokompetens eller är det lite godtyckligt att man själv anser att man kan?

Du kan be hovslagaren! Jag började med att jag fick slå i några söm varje gång min hovslagare var ute, under dennes överinseende. Sen när jag var tillräckligt insatt så vågade jag sen byta söm på egen hand, och sen även slå på hela tappskor. Har aldrig ngnsin vare sig sömstuckit eller råkat ut för några missöden, och jag har ett fullblod med tunna hovväggar som är känslig : ) Du får snabbt in känslan men det förutsätter att man praktiserar, det är därför bättre att ta det pö om på över en tidsperiod lite då och då, än att bara försöka lära sig på en dag, det funkar inte tycker jag.

Jag kan inte NOG betona hur mycket det är värt att lära sig! Det löser så många helt onödiga problem. Jag fattar numera inte hur folk kan få stryka sig från en tävling i sista minuten för att hästen trampat loss två söm och skon glappar. så himla onödigt, när precis VEM som helst kan lära sig!
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

*kl*

Har inte haft tappsko på länge på min häst, men så klart idag när jag skulle ta in och rida så hade han ju tappat vänster framsko. Jippie! :grin:
Jag hade tur och hittade skon faktiskt, rak var den också. Så då var det "bara" att slå på den igen, hade gått sönder lite på utsidan fram på hoven så tåsömen på den sidan gick inte att slå i. Fick dessutom lägga skon lite "förskjuten" innåt för att kunna slå i söm på utsidan alls. Lite läskigt att göra nya sömhål, men det gick bra.
Tänker ringa hovis imorgon för att höra vad han säger om det.

Syrrans häst tappade en framsko 3 dagar efter att hovis varit här, dagen hovis kom för att slå på en ny så har han lyckats tappa bak samma sida också. :cool: (Där hade vi inte lyckats hitta den gamla.)
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Samma här:cool: Tappsko idag:mad: Skon gick inte att hitta men fick ta på hovis som kommer imorgon:bow: Kunde rida med equibooten, dock. :laugh:
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min söta häst har lyckats ta av sig skorna rätt ofta under sommaren. under två veckor hade vi 5 tappskor :S men peppar peppar så har han inte tappat någon på ett tag. vet inte om det beror på att han går i sommarhagen nu han har inte tappat så här mkt skor på år och dagar.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Pappa kan slå på tappskor och jag har genom hovis lärt mig lite hur man kan raspa till om hoven gått sönder lite lite. Dock förutsätter det att man hittar skon, och det är nästan omöjligt i deras stora hage ;) Där ska ju ligga 6-7 tappskor nu sedan en månad tillbaka och jag har inte sprungit på en enda.

Är skon rak är det ju inga problem. En gång trampade fullblodet av sig skon i boxen, helt rak och fin och lätt att hitta ;) Ser skon ut som en åtta blir det etter värre, hur mkt tappskokompetens man än har.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Håller med där, när de är vridna är det vanskligt att försöka räta ut dem, och få det plant, då behöver man ha gamla skor som ev passar, men det är inte säkert.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Pappa kan slå på tappskor och jag har genom hovis lärt mig lite hur man kan raspa till om hoven gått sönder lite lite. Dock förutsätter det att man hittar skon, och det är nästan omöjligt i deras stora hage ;) Där ska ju ligga 6-7 tappskor nu sedan en månad tillbaka och jag har inte sprungit på en enda.

därför spar man alltid skorna från förra skoningen när hovslagaren varit ute.
Har man ett helt upplag av gamla fram och bakskor, finns det alltid en sko ur det lagret som passar hästens hovform så att man kan slå på en tappsko tillfälligt.

böjda skor är det dock kört med, men mitt fullblod böjer i princip aldrig skon när han väl trampar av sig - finns en fördel med fullblods hovar på det sättet - skon åker bara rakt av när den väl ryker : )
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

å jag kan bara tycka synd om er och skatta mig själv lycklig, som sällan haft en tappsko och har skoperiod på ca 12 veckor. :angel:
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min hovslagare skor med mycket tätare intervaller under sommaren. Vi är nere på 4 veckor och vi har kortare tår och boots på dygnet runt.
Detta har gett en bra effekt och jag har blivit rekomenderad att köpa hovlack på hästbutiken vilket ska vara mycket bra på torra och känsliga hovar.
Har frågat min hovslagare om min häst har dålig hovkvalité vilket hon tydligen inte har.
Hon har inte koll på sina ben bara och när dom brallar i hagen då är det lätt att trampa fel.
Denna perioden har vi inte haft en ända tappsko och jag ser att hovarna inte är trampade som de varit tidigare då vi inte haft kortare tå.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

å jag kan bara tycka synd om er och skatta mig själv lycklig, som sällan haft en tappsko och har skoperiod på ca 12 veckor. :angel:

12 veckors sko intervall kallar jag inte direkt underhållen hovvård dock...... att skorna sitter kvar är en annan sak : )
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jo vi har ett gammalt lager, och nu när hovis inte verkar kunna komma ut får vi nog gå igenom det. Har hur mkt skor som helst sparade - vi glömmer alltid att åka till tippen med dem... Får hoppas vi hittar rätt :) Tänkte faktiskt inte på det.

Fullblodet brukar också lämna raka skor :) Och allt som oftast ser det så fint ut, som om det aldrig suttit en sko på hoven. Nordisen är det som sagt värre med, hans hovväggar bara flyger loss ibland.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

finns en fördel med fullblods hovar på det sättet - skon åker bara rakt av när den väl ryker : )

:eek: Nä du, här kan dom lika gärna vara böjda, då har du tur:p, Det är olika, vanligast är ngt lite böjda, det kan gå att rikta till, men kan också vara rejält svängda.
Pratar inte bara om hennes nu utan dom andras också.
Det har varit en del tappskor i sommar då vissa partier av hagarna är mkt mjuka.. Men därför är jag glad att jag bara haft ett par. Andra hästar har haft flera faktiskt.

Och nu har hovis redan varit där o hon har skon på igen:bow: (den här hittade vi ju inte och hade ingen annan hemma som passade.)
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Ja ska fixa detta, har insett att det inte funkar annars:grin:
Men vart vänder man sig för att gå en sån kurs?
Eller kan man be hovisen?
Får man nåt "intyg" på att man har tappskokompetens eller är det lite godtyckligt att man själv anser att man kan?

Vår hovis anser att det är hästägarens skyldighet att kunna fixa lite enklare saker som att t ex byta söm eller slå på en tappsko på en hov som inte trasat sönder sig. Eftersom han ansåg det så fick han hålla en tappskokurs för intresserade i klubben.

Prata med din hovis och kan han inte ordna en sån kurs kanske du kan boka in lite längre tid nästa gång han ska sko din häst (och betala lite extra) så han hinner visa dig och att du även får testa hur man gör.

Bra verktyg att ha hemma är givetvis söm i rätt storlek, nittång, upphuggare, nitjärn, hammare, rasp och en bra hovtång.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

det är ingen ide att sko om en häst efter 7-8 veckor, när det inte finns något att ta bort eller ny hovvägg att fästa sömmen i. därav mina 12 veckor. inget konstigt med det. nu går hon barfota och blev verkad sist i mitten på maj och för två veckor sen. hovis stog å klia sig i huvudet och tog bort en liten kant, mest för syns skull..... :rofl:

jag och min plånbok :bow: !!!
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

12 veckors sko intervall kallar jag inte direkt underhållen hovvård dock...... att skorna sitter kvar är en annan sak : )

beror väl på att hovarna inte växer så väldigt mkt. Varför ska hon då ta dit hovis snabbare om det nu inte skulle behövas. Du vet inte hur hennes hästs fötter, eller?:angel:
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Vår hovis anser att det är hästägarens skyldighet att kunna fixa lite enklare saker som att t ex byta söm eller slå på en tappsko på en hov som inte trasat sönder sig.


Det här får mig att börja fundera på hur många som varit hos tandläkaren och lagat ett hål för att tre dagar senare ätit kola så att plomben har lossnat som skulle anser det va god service om tandläkaren då svarade, att så enkla sysslor kan du sköta själv som att fylla dit en ny plomb.

Hästägaren skyldighet är det absolut inte,, däremot så är det ytterst tacksamt om hästägaren även har en viss fallenhet för hantverk och kunskap om hovens anatomi.

Att påstå att det är hästägarens skyldighet tolkar jag som att hantverket med tvekan är korrekt utfört och att den yrkesutövaren verkar ha mkt problem som läggs över "som" hästägarens skyldighet.

Det finns ingen annan yrkes grupp inom hantverk, varesig målare,snickare,rörpulare ex ex som anser att det är kundens skyldighet att att fixa en vattenläcka,nedfallna tapeter, flagnande färg ex ex inom loppet av 6 veckor sedan arbetet av den hantverkaren är utfört.

Nu vet jag ju inte om denna hovis innehar gesällbrev så som dom andra hantverks grupperna jag tänker på innehar men lite yrkesstolthet och intresse för sitt yrkesval är väl en grundförutsättning.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

beror väl på att hovarna inte växer så väldigt mkt. Varför ska hon då ta dit hovis snabbare om det nu inte skulle behövas. Du vet inte hur hennes hästs fötter, eller?:angel:


Där har du helt rätt,, har själv en skohäst som skos var 12 vecka, den växer i balans men på 12 veckor går det bara att verka bärranden max 7mm. Skulle man sko om den var 6:e vecka och få ett bra slutresultat så skulle man behöva verka ner den så den började blöda..:eek:

Appropå blöda,, du skrev ngt här på hästvård tidigare som jag fann mkt intressant.. För att höra andra av dina kollegors erfarenhet av det du så bestämt påstod så öppnade jag en tråd på trav i ämnet. Eftersom du inte har svarat i den tråden så kanske du har missat den. Därför vill jag bara här informera dig om länken. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=993931
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jo vi har ett gammalt lager, och nu när hovis inte verkar kunna komma ut får vi nog gå igenom det. Har hur mkt skor som helst sparade - vi glömmer alltid att åka till tippen med dem... Får hoppas vi hittar rätt :) Tänkte faktiskt inte på det.

Fullblodet brukar också lämna raka skor :) Och allt som oftast ser det så fint ut, som om det aldrig suttit en sko på hoven. Nordisen är det som sagt värre med, hans hovväggar bara flyger loss ibland.

spara inte kilometer lager, men spara alltid de typ senaste 6-8 uppsättningarna av skor, då är chansen stor att de passar som en smäck att använda om du inte hittar tappskon - jag har aldrig haft problem!

mitt fullblod har aldrig ngnsin trampat en sko så att den böjt sig. sliter sällan upp hoven heller - skon bara åker av, rakt och fint. Antar att jag är lyckligt lottad eftersom han dessutom inte har särskilt mycket tappskor. men NÄR de sker så är det lätt att slå på själv som sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 541
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 381
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 046
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp