Men åh, tappsko igen?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Vår hovis anser att det är hästägarens skyldighet att kunna fixa lite enklare saker som att t ex byta söm eller slå på en tappsko på en hov som inte trasat sönder sig. Eftersom han ansåg det så fick han hålla en tappskokurs för intresserade i klubben.

Prata med din hovis och kan han inte ordna en sån kurs kanske du kan boka in lite längre tid nästa gång han ska sko din häst (och betala lite extra) så han hinner visa dig och att du även får testa hur man gör.

Bra verktyg att ha hemma är givetvis söm i rätt storlek, nittång, upphuggare, nitjärn, hammare, rasp och en bra hovtång.

Din hovslagare är klok. Håller HELT med!
Mer kunskap av basic sort, till hästfolket! :bow:

Coari: jag tycker dock att det borde vara en ren grundgrej att lära sig byta ut en söm. Inte för att hovslagaren har problem eller skor dåligt, utan som basic hästkunskap för hästägaren. Om man har en häst som det ofta redovisas här, som kliver ur sig skor, eller som blir jätte öm om den tappar en sko, är det väl ett utmärkt tips att hovslagaren delger lite basic kunskap hur man byter en söm?
 
Senast ändrad:
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Din hovslagare är klok. Håller HELT med!
Mer kunskap av basic sort, till hästfolket! :bow:

Coari: jag tycker dock att det borde vara en ren grundgrej att lära sig byta ut en söm. Inte för att hovslagaren har problem eller skor dåligt, utan som basic hästkunskap för hästägaren. Om man har en häst som det ofta redovisas här, som kliver ur sig skor, eller som blir jätte öm om den tappar en sko, är det väl ett utmärkt tips att hovslagaren delger lite basic kunskap hur man byter en söm?

Du har säkert rätt,, Har din veterinär lärt dig hur du själv ska raspa tänderna på dina hästar??
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Men vart vänder man sig för att gå en sån kurs?
Eller kan man be hovisen?

Mina hovslagare har visat mig hur jag skall göra.
Kanske kan din visa dig?
Annars så ordnas det ibland kurser i ämnet.

Eller gå samman några stycken och anlita en hovslagare för en kurs.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Du har säkert rätt,, Har din veterinär lärt dig hur du själv ska raspa tänderna på dina hästar??

Nej. Men att byta en söm anser jag inte på långt när vara så kvalificerat. Blir förvånad att du motsätter dig resonemanget. anser du att det skadar att en hästägare själv kan åtgärda en söm som vikt sig, eller en glappande sko, om alternativet är att hästen drar av sig den och måste gå sko lös över helgen eller som många hovslagare har det - inte dyker upp på fem dagar, under tiden trasar hästen sönder sin hov och haltar och blir öm? :confused:
Det är ju ett jävla liv hela tiden i trådar här på forumet om folk som har tappskor och hästarna hoppar på tre ben och deras hovslagare kan inte komma ut på minst 2 dagar - ofta BETYDLIGT mer. Har tillochmed sett trådar där hästägaren inte kan ta BORT en sko som vridit sig snett, de vet inte vad en hovtång är och de väntar tills deras hovslagare kan komma för att lossa skon. Om en sån enkel grej som att då byta några söm innan det bär åt helvete, är svaret, så ser jag faktiskt ingen skillnad mellan detta och att som hästägare kunna ta tempen på sin häst, eller bedöma om den behöver byta bett....

vad är problemet enligt dig? Nyfiken!
 
Senast ändrad:
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Har din veterinär lärt dig hur du själv ska raspa tänderna på dina hästar??

Min veterinär som har har utbildning till hästtandläkare också har instruerat nig att raspa vissa tänder på mina hästar.
T. ex. på en med långa "betar", en med överbett och en med en saknad tand.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min veterinär som har har utbildning till hästtandläkare också har instruerat nig att raspa vissa tänder på mina hästar.
T. ex. på en med långa "betar", en med överbett och en med en saknad tand.

:rofl: asgarv.

ursäkta. du tar helt enkelt priset. nu inte bara med dina egna hemma sko och verknings metoder, utan nu raspar du tänder också.

jisses. dagens chock. faktiskt.

nyfiken fråga: är det ngn sorts ekonomisk aspekt som är anledningen till att du lärt dig detta? för många hästar för att underhålla, eller vad är problemet?
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

:rofl: asgarv.

ursäkta. du tar helt enkelt priset. nu inte bara med dina egna hemma sko och verknings metoder, utan nu raspar du tänder också.

jisses. dagens chock. faktiskt.

Ingen chock för mig dock mer än att hon gick väldigt fort rakt in i fällan..

Nu ska du få årets chock!!!

Du ska få min fredagskram för det inlägget.:p

En av oss kommer gilla den kramen..:o
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Måste beklaga mig. Nu när jag kom ut har hon en tappsko i fram IGEN. Det är TREDJE på 4 veckor. Börjar ju bli löjligt!
Får sko henne trångt igen verkar det som, inte för att det känns super heller men vad gör man?
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

:rofl: :rofl:

Jag kan faktiskt både diskutera och ta kritik, men jag uppskattar din fredagskram likväl Coari, precis som jag uppskattar de råd du gett mig ibland i andra trådar.

:bow:

Nu ska jag återgå till att vara chockad så som jag inte varit på flera år, om ens aldrig.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

nyfiken fråga: är det ngn sorts ekonomisk aspekt som är anledningen till att du lärt dig detta? för många hästar för att underhålla, eller vad är problemet?

Nej det var veterinärens order om hur hästarna munnar skulle skötas framöver.
Och något som jag inte fick slarva med.
Precis som med annan eftervård och underhåll på behandlingar.

Spruta hästar med penicillin.
Gipsa efter att klinik skurit upp hovböld.
Ta stygn efter att sår har sytts.

Som hästägare blir man av veterinärer instruerad att sköta om en massa saker på sin/sina hästar.
Och då så gör man det.
Och jag begriper inte att det inte skulle vara okej att göra samma sak med hästarnas hovar.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Det här får mig att börja fundera på hur många som varit hos tandläkaren och lagat ett hål för att tre dagar senare ätit kola så att plomben har lossnat som skulle anser det va god service om tandläkaren då svarade, att så enkla sysslor kan du sköta själv som att fylla dit en ny plomb.

Hästägaren skyldighet är det absolut inte,, däremot så är det ytterst tacksamt om hästägaren även har en viss fallenhet för hantverk och kunskap om hovens anatomi.

Att påstå att det är hästägarens skyldighet tolkar jag som att hantverket med tvekan är korrekt utfört och att den yrkesutövaren verkar ha mkt problem som läggs över "som" hästägarens skyldighet.

Det finns ingen annan yrkes grupp inom hantverk, varesig målare,snickare,rörpulare ex ex som anser att det är kundens skyldighet att att fixa en vattenläcka,nedfallna tapeter, flagnande färg ex ex inom loppet av 6 veckor sedan arbetet av den hantverkaren är utfört.

Nu vet jag ju inte om denna hovis innehar gesällbrev så som dom andra hantverks grupperna jag tänker på innehar men lite yrkesstolthet och intresse för sitt yrkesval är väl en grundförutsättning.

Har man skaffat häst så har man också ett stort ansvar. Man ska inte ge sig på saker man inte vet hur man gör eller har kunskap för. Byta ut lite sömmar när skon glappar eller att lägga på en tappsko på icke söndertrasad hov är väl knappast jämförbart med att laga sina egna tänder?
Hovis är utbildad i Skara, har också läst 1 år extra där, jobbar tillsammans med vetrinär på klinik så jag anser att han gedigna kunskaper. Han är också oehört tacksam över att man kan fixa lite småpul själv eftersom han är överhopad med jobb och inte kan åka ut och slå på tappskor akut eller glappiga dojor.

Rörmokare, snickare mm jobbar med döda saker som inte springer runt och ställer till det under 6 veckor. Skulle vilja se dom rören eller tapeterna som löper amok på väggarna när knotten börjar bli besvärliga :D.
Deras hantverk är väl meningen att det ska hålla i mer än 6 veckor också. Vet inte om någon som behöver tapetsera om var 8:nde vecka.

btw så var det faktiskt en gammal gubbe här i byn som lagade sina tänder själv med plastic padding.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Nej det var veterinärens order om hur hästarna munnar skulle skötas framöver.
Och något som jag inte fick slarva med.
Precis som med annan eftervård och underhåll på behandlingar.

Spruta hästar med penicillin.
Gipsa efter att klinik skurit upp hovböld.
Ta stygn efter att sår har sytts.

Som hästägare blir man av veterinärer instruerad att sköta om en massa saker på sin/sina hästar.
Och då så gör man det.
Och jag begriper inte att det inte skulle vara okej att göra samma sak med hästarnas hovar.

du måste vara unik i ditt slag, ang din åsikt om vad du som lekman själv ska syssla med i fråga om behandlingar. Och din veterinär måste vara unik den också, som tycker det är okej att gemene man själv raspar sina hästars tänder.

knappast jämbördigt med vare sig att spruta hästar med penicillin eller ta stygn från sår - det gör man ju tillochmed på sig själv. eller byter en söm på en sko.

vad menar du med tandunderhåll som ska skötas? sånt tar man in hästen till hästtandläkare för, regelbundet, eller låter denne komma ut. vet du hur många disktriktare som fått en snabbkurs på tänder, som spräckt tänder ner till tandroten pga att de raspat där de inte borde vara och peta? Många. Att då lära ut detta till en vanlig hästägare, är för mig helt absurt. Antar att du använder munstege och ficklampa?


jag har hållt på med hästar i 32 år, så bespara mig "jag har haft hästar i 20 år så ngt har jag väl lärt mig" kommentaren.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Det är inte så svårt med ett plattjärn, ett städ och en liten trevlig slägga.

VIsst om man måste, men det blir mycket bättre när en hovslagare gör det och som du såg i mitt inlägg kom han direkt:bow:

Inte tog han betalt heller :angel: Så snålhet är inget skäl......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jäg känner inte igen det du säger att vet överlämnar det mesta till hästägare.

Spruta penicillin - visst, det gör man ju de gånger det behövts. (Även om det är motvilligt - är så j-a rädd för att hästen ska chocka)
Linda gips runt hov - japp, också det
Ta stygn - vet inte om det skulle delegeras, har aldrig haft en häst som behövt sys

Men raspa själv för att sköta tandvården? Det har jag aldrig varit med om, eller ens hört talas om? Har svårt att tro att någon vet skulle delegera det till hästägaren. Med största säkerhet skulle man få tid för så många återbesök som behövs.

Man kan inte begära att hästägare ska kunna raspa själv. Herregud - inte ens de flesta veterinärer har tillräcklig kunskap om hästtänder. Vidareutbildning behövs. Skulle de då delegera det?

Norrland
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Det här får mig att börja fundera på hur många som varit hos tandläkaren och lagat ett hål för att tre dagar senare ätit kola så att plomben har lossnat som skulle anser det va god service om tandläkaren då svarade, att så enkla sysslor kan du sköta själv som att fylla dit en ny plomb.

Precis och när ungefär det hände mej så drog han självklart av kostnaden för den lagningen han gjort som inte höll ordentligt! Precis som hovis idag inte tog betalt för tappskon:bow:
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Håller med. Här överskrids helt klart och utan tvivel för vad som krävs special kompetens och vad som en vanlig lekman bör utföra. som du säger - inte ens distriktare som gått kurs på tänder, kan hantera det, så känsligt är det. vet som sagt otaliga fall där de raspat så tandroten spruckit, för att inte tala om där de raspat bort hela emailjen på tänderna.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Precis och när ungefär det hände mej så drog han självklart av kostnaden för den lagningen han gjort som inte höll ordentligt! Precis som hovis idag inte tog betalt för tappskon:bow:

fast det där köper jag inte som ekvivalent alls!
finns ingen sko i världen som inte kan tappas pga att hästen kliver på sig pga att den rejsar i hagen eller hoppar till. har sällan med dålig skoning eller dåligt utfört arbete att göra, så nej jag ser det inte ekvivalent alls till en tandlagning på människa faktiskt.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag håller med om att det flesta tappskor inte beror på dåligt hovslagarjobb.

vi har haft endel tappskor på ena hästen, dock inte i sommar. Det beror enbart på att han rejsar, studsar och far i hagen som ett jehu. Hovis skulle inte kunna sko på ett sätt som gör att skon sitter kvar i dom lägena...

Men vi har gått tappskokompetenskurs, det är kanon. Kan slå på själv i dom lägena. Sparar mycket tid både för oss och hovis.

Norrland
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min veterinär som har har utbildning till hästtandläkare också har instruerat nig att raspa vissa tänder på mina hästar.
T. ex. på en med långa "betar", en med överbett och en med en saknad tand.

Undrar vad som kommer härnäst:crazy: Snålar du på precis allt:confused:
Vad händer den dag någon av dina hästar behöver opereras:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 172
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 541
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 386
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 046
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp