Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Kommer inte ihåg exakt men det var strax över kronan.
Det ger ju egentligen ingen större skillnad mot nuvarande rörliga.
Om vi gissar på 102 öre som det var när jag funderade på att binda mot dagens rörliga på 105 öre + tillägg (7+4+1,4=12,4 öre) så får vi 117,4 - 102 = 15,4 öre.

För en förbrukning på 3 000 kWh ger det en ökad kostnad på 462:- / månad.
Och det är ju inte så farligt.
Där måste vara något annat som får elräkningen att dra iväg.
Ökad förbrukning?
Högre abonnemangsavgift?
Högre avgift för överföring?
D.v.s. sådant som inte påverkas av Sveriges export av el.

Det finns ingen perfekt lösning för alla situationer.
Därför är det bra med flera lösningar.

När pelletsen var dyr och svår att få tag på så eldade vi ved från egen skog i köksspisen och olja i den då ännu fungerande oljepannan. Pelletskaminen sattes in efter att oljepannan slutat att fungera. I stället för att laga oljepannan en gång till.

Att jag valde pellets då var för att nu finns det en betydligt högre produktion av pellets som klarar efterfrågan bättre. Och så gäller det att kunna lagra. Om man har 2 pallar pellets hemma så räcker det ett tag. För mitt hus i nästan 4 år.

Just nu så kör jag faktiskt fortfarande på pellets inköpt till den andra gården 2014 för att eldas med i kakelugnarna. Det har också fungerat mycket bra så det kommer vi att fortsätta med.
Ja, det hade varit JÄTTEBRA med en massa olika lösningar. Men det funkar ju bara om man har obegränsat med pengar, som du verkar ha.

Jag tänker att de borde kunna exportera gas till Tyskland och på så sätt lasta av systemet.
Grundproblemet är nog egentligen att Tyskland förlorade sin gasleverantör och nu ersätter en stor del av den energin med el. 2022 så hade de inte hamnar nog för att ta emot LNG från fartyg. Det har de nu så läget är ändå bättre 2026 än då.
Du tänker att ett skövlat land ska exportera gas till Tyskland så vi får billigare el i Sverige? När allt är bombat till förbi stenåldern och de har en hel infrastruktur, bostäder, sjukhus och försörjning att försöka bygga upp igen, för att inte tala om dammar och försöka laga både Tjernobyl och Zaporizjzja igen? Minröja jordbruksmark, full med tungmetaller och vem vet vad vilka föroreningar? Jag tror Ukrainas minsta bekymmer är att exportera gas. De kommer ha fullt upp med nästa stormakt som försöker ta över landet.

Det ger ju egentligen ingen större skillnad mot nuvarande rörliga.
Om vi gissar på 102 öre som det var när jag funderade på att binda mot dagens rörliga på 105 öre + tillägg (7+4+1,4=12,4 öre) så får vi 117,4 - 102 = 15,4 öre.

För en förbrukning på 3 000 kWh ger det en ökad kostnad på 462:- / månad.
Och det är ju inte så farligt.
Där måste vara något annat som får elräkningen att dra iväg.
Ökad förbrukning?
Högre abonnemangsavgift?
Högre avgift för överföring?
D.v.s. sådant som inte påverkas av Sveriges export av el.
Jag har inget behov av att dissekera det här vidare och argumentera för vad som beror på vad. Jag kan bara konstatera att januari var betydligt dyrare än förra året. Det var ju kallare och gick åt 300kWh mer än året innan, vilket i sig ju inte är någon stor sak. Och jag är glad att jag kan betala fakturan utan problem, även om det såklart hade varit skönt att slippa den extrakostnaden.

Jag har inget behov av att dissekera det här vidare och argumentera för vad som beror på vad. Jag kan bara konstatera att januari var betydligt dyrare än förra året. Det var ju kallare och gick åt 300kWh mer än året innan, vilket i sig ju inte är någon stor sak. Och jag är glad att jag kan betala fakturan utan problem, även om det såklart hade varit skönt att slippa den extrakostnaden.
Det är en tråd på ett öppet forum och det är många som är intresserade av just det både i tråden och i samhället i övrigt.
Jag trodde att du delade det intresset

Du tänker att ett skövlat land ska exportera gas till Tyskland så vi får billigare el i Sverige? När allt är bombat till förbi stenåldern och de har en hel infrastruktur, bostäder, sjukhus och försörjning att försöka bygga upp igen, för att inte tala om dammar och försöka laga både Tjernobyl och Zaporizjzja igen? Minröja jordbruksmark, full med tungmetaller och vem vet vad vilka föroreningar? Jag tror Ukrainas minsta bekymmer är att exportera gas. De kommer ha fullt upp med nästa stormakt som försöker ta över landet.
De kommer att behöva de inkomsterna, så ja.
I dagsläget är inkomsterna från olja viktiga.
Och det är verkligen inte hela Ukraina som är skövlat utan bara delar.
Och för uppbyggnaden behövs det pengar.

Ukraina är ett rikt land, det är därför som Putin vill ha det.

På samma sätt som när Irak ville ha Kuwait.

Ja, det hade varit JÄTTEBRA med en massa olika lösningar. Men det funkar ju bara om man har obegränsat med pengar, som du verkar ha.
Det fungerar om man prioriterar noga och hårt, som jag gör.

Min kassa är egentligen oerhört begränsad, men av nöd så måste jag prioritera sådant som är lönsamt före det som är roligt.
Och det ger ju resultat i längden.

Nogrann planering och prioritering "is da shit".

Jag är alldeles för dåligt påläst egentligen. Men kan rent krasst tycka att ett land som Tyskland får se till att lösa sin eltillförsel på annat sätt än att importera från oss och vi får svindyr el.
Jag vet inte om jag riktigt är för EU. Utan kan väl tycka att vi bör se till att ro oss själva i land först, innan vi hjälper andra.
Jag tror jag är för kärnkraft faktiskt. För att slippa vara beroende av vind, tillräckligt med vatten i dammar osv (med bieffekter på djurlivet).

År 2026 i Sverige kan jag tycka att man ska kunna ha hela sitt hus uppvärmt utan att behöva bita på naglarna inför elräkningen. Att man kan behöva tänka till lite extra kring onödiga duscha är en sak. Men att hålla 20 grader inomhus ska inte vara en klassfråga.

Det fungerar om man prioriterar noga och hårt, som jag gör.

Min kassa är egentligen oerhört begränsad, men av nöd så måste jag prioritera sådant som är lönsamt före det som är roligt.
Och det ger ju resultat i längden.

Nogrann planering och prioritering "is da shit".
Nej, det gör det faktiskt inte. Man måste ha en stor inkomst om man ska kunna prioritera en massa olika uppvärmningsmöjligheter. Det är rätt oförskämt att tro att alla som inte har råd med att investera på det viset bara slösar bort sina pengar.

Jag är alldeles för dåligt påläst egentligen. Men kan rent krasst tycka att ett land som Tyskland får se till att lösa sin eltillförsel på annat sätt än att importera från oss och vi får svindyr el.
Jag vet inte om jag riktigt är för EU. Utan kan väl tycka att vi bör se till att ro oss själva i land först, innan vi hjälper andra.
Jag tror jag är för kärnkraft faktiskt. För att slippa vara beroende av vind, tillräckligt med vatten i dammar osv (med bieffekter på djurlivet).

År 2026 i Sverige kan jag tycka att man ska kunna ha hela sitt hus uppvärmt utan att behöva bita på naglarna inför elräkningen. Att man kan behöva tänka till lite extra kring onödiga duscha är en sak. Men att hålla 20 grader inomhus ska inte vara en klassfråga.
Jag fick precis eons nyhetsbrev. Det finns alltid någon ursäkt till att elpriserna är höga. Det är för torrt. Det blåser inte tillräckligt. Det är för kallt. Och så vidare i all oändlighet. Ungefär som järnvägens ursäkter när tågen inte kan köra.

Nej, det gör det faktiskt inte. Man måste ha en stor inkomst om man ska kunna prioritera en massa olika uppvärmningsmöjligheter. Det är rätt oförskämt att tro att alla som inte har råd med att investera på det viset bara slösar bort sina pengar.
Men då kanske man har valt fel bostad?
Du kan inte ana hur liten inkomst som jag har.
Det är faktiskt under existensminimum.
Men jag lever på att jag alltid har prioriterat hårt och planerat noga.

Det är ju inte så att jag plötsligt nu har kommit på att jag måste investera i bra uppvärmning.
Det ligger i min 20-årsplan.

Vi räknar på att jag har sparat 500:- /månad i 20 år för det.
Det blir 120 000:-.
Nu så sparade jag i fonder så att summan i slutändan blev nästan det dubbla.

Helt krasst så är det väldigt många människor som kan klara av det.
Det gäller att dra in på de små sakerna.
Inte röka.
Matlåda i stället för utelunch.
Planera bort bilresor så mycket som möjligt.
O.s.v.

Men då kanske man har valt fel bostad?
Du kan inte ana hur liten inkomst som jag har.
Det är faktiskt under existensminimum.
Men jag lever på att jag alltid har prioriterat hårt och planerat noga.

Det är ju inte så att jag plötsligt nu har kommit på att jag måste investera i bra uppvärmning.
Det ligger i min 20-årsplan.

Vi räknar på att jag har sparat 500:- /månad i 20 år för det.
Det blir 120 000:-.
Nu så sparade jag i fonder så att summan i slutändan blev nästan det dubbla.

Helt krasst så är det väldigt många människor som kan klara av det.
Det gäller att dra in på de små sakerna.
Inte röka.
Matlåda i stället för utelunch.
Planera bort bilresor så mycket som möjligt.
O.s.v.
Visst är det bra att spara. Men har du ALDRIG några oväntade utgifter som äter upp ditt sparkonto lite då och då? Aldrig stora bilreparationer, eller vitvaror som oväntat går sönder? Hur betalar du för det om du lever på i princip ingenting?

Och där så behöver vi fundera på om vi kanske kan behöva hjälp med andra saker?
Klarar vi oss verkligen själva på alla sätt?
Eller har andra länder i EU något som vi behöver?

Visst är det bra att spara. Men har du ALDRIG några oväntade utgifter som äter upp ditt sparkonto lite då och då? Aldrig stora bilreparationer, eller vitvaror som oväntat går sönder? Hur betalar du för det om du lever på i princip ingenting?
Jag har planerat på det också.
Så redan innan saker går sönder så har jag ett konto för det.
Sedan så håller ofta saker längre än planerat och då blir det marginaler på det kontot.

Det är ju också så att tidigare investeringar gör livet mindre kostsamt.
Vilket gör det lättare att sedan spara till buffert för saker som går sönder.
En bra buffert gör det lättare att leva billigt.
Nödlösningar blir ofta dyra och en billigt uppvärmning blir dyr.
Direktverkande el är billigt i inköp men groteskt dyrt i drift.
Så det gäller att få ihop det första kapitalet som sedan kan göra jobbet.

Jag har planerat på det också.
Så redan innan saker går sönder så har jag ett konto för det.
Sedan så håller ofta saker längre än planerat och då blir det marginaler på det kontot.

Det är ju också så att tidigare investeringar gör livet mindre kostsamt.
Vilket gör det lättare att sedan spara till buffert för saker som går sönder.
En bra buffert gör det lättare att leva billigt.
Nödlösningar blir ofta dyra och en billigt uppvärmning blir dyr.
Direktverkande el är billigt i inköp men groteskt dyrt i drift.
Så det gäller att få ihop det första kapitalet som sedan kan göra jobbet.
Ja, det är ju naturligtvis bara till att upprätta en massa sparkonton och stoppa in pengar där så löser sig allt.

Ja, det är ju naturligtvis bara till att upprätta en massa sparkonton och stoppa in pengar där så löser sig allt.

Nja, en massa sparkonton behöver man väl inte? Men ett buffertkonto för huset om man äger ett, bör man väl ha? Sedan får man ju stoppa in så mycket där varje månad som man har möjlighet till. Har man stor inkomst kan det bli mer, än om man har liten inkomst. De månader man har mindre utgifter för el osv så blir det mer till buffertkontot än de månader då många räkningar kommer samtidigt. Vissa månader måste man ta pengar från buffertkontot.

Men över ett år ska det komma in mer pengar än som tas ut är poängen, för att på längre sikt kunna klara de riktigt stora kostnaderna. Om man överslagsräknar vad det kostar att byta vitvaror, renovera badrum, kök, tak, avlopp, värmesystem osv, så kommer åtminstone jag fram till att man behöver stoppa in några tusenlappar på husbufferkontot varje månad (utom när räkningarna är extra stora) för att man ska ha råd med det som huset kommer att kosta. Första tiden efter inflytt och efter en större renovering är det naturlig att kontot är skralt, men efter en tid bör det finnas pengar där igen. Annars kommer man förr eller senare hamna i en akut kris, för kostnader kommer förr eller senare alltid att uppstå med hus.

Sverige 'hjälper' inte EU, även om vi är nettobetalare. Svensk ekonomi är helt beroende av exporter till EU. Skulle vi ställa oss utanför den, även om vi får billigare el, så kommer det inte finnas möjlighet att arbeta och tjäna pengar även till att betala billig el.

För mig så gjorde det det.
Jag förklarade hur jag har gjort för att dementera att jag skulle ha någon sorts obegränsad tillgång till pengar.
För det har jag verkligen inte.
Men jag är väldigt bra på att räkna.

Nja, en massa sparkonton behöver man väl inte? Men ett buffertkonto för huset om man äger ett, bör man väl ha? Sedan får man ju stoppa in så mycket där varje månad som man har möjlighet till. Har man stor inkomst kan det bli mer, än om man har liten inkomst. De månader man har mindre utgifter för el osv så blir det mer till buffertkontot än de månader då många räkningar kommer samtidigt. Vissa månader måste man ta pengar från buffertkontot.

Men över ett år ska det komma in mer pengar än som tas ut är poängen, för att på längre sikt kunna klara de riktigt stora kostnaderna. Om man överslagsräknar vad det kostar att byta vitvaror, renovera badrum, kök, tak, avlopp, värmesystem osv, så kommer åtminstone jag fram till att man behöver stoppa in några tusenlappar på husbufferkontot varje månad (utom när räkningarna är extra stora) för att man ska ha råd med det som huset kommer att kosta. Första tiden efter inflytt och efter en större renovering är det naturlig att kontot är skralt, men efter en tid bör det finnas pengar där igen. Annars kommer man förr eller senare hamna i en akut kris, för kostnader kommer förr eller senare alltid att uppstå med hus.
Det är inte ett normalt sparande vi diskuterar här.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka