Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Det är en märkligt spretig logik att blanda ihop elexport med import av mobiltelefoner. Det du gör är en klassisk halmgubbe där du tillskriver folk åsikter om att isolera oss från omvärlden bara för att slippa svara på varför svenska familjer ska agera ekonomisk krockkudde för hela Europas energikris. Ingen har sagt att vi ska sluta handla med utlandet eller kasta våra mobiler så den jämförelsen faller platt.

Det handlar inte om att vi är emot handel utan om att el är en grundläggande samhällsnytta. Att vi köper bensin eller elektronik från andra länder legitimerar inte att svenska hushåll ska prissättas till ruineringsnivå bara för att infrastrukturen i Tyskland brister. Det är en enorm skillnad på att köpa en valfri konsumtionsvara och att tvingas betala ockerpriser för att ens hem ska vara beboeligt.

Och att återigen dra upp att man ska spara på sommaren känns nästan hånfullt. De där slantarna man eventuellt sparar på billig sommarel äts upp direkt av inflationen på mat och bensin innan man ens hinner blinka. Det är lätt att sitta och filosofera om global solidaritet när det inte är ens egen plånbok som blöder varje gång det blir minusgrader. Att vi dessutom betalar moms på energiskatten visar ju bara hur lite politiken faktiskt bryr sig om att underlätta för vanligt folk. Man kan faktiskt kräva att svenska politiker prioriterar det egna folkets trygghet utan att för den sakens skull vilja stänga gränserna.

Det är en märkligt spretig logik att blanda ihop elexport med import av mobiltelefoner. Det du gör är en klassisk halmgubbe där du tillskriver folk åsikter om att isolera oss från omvärlden bara för att slippa svara på varför svenska familjer ska agera ekonomisk krockkudde för hela Europas energikris. Ingen har sagt att vi ska sluta handla med utlandet eller kasta våra mobiler så den jämförelsen faller platt.

Det handlar inte om att vi är emot handel utan om att el är en grundläggande samhällsnytta. Att vi köper bensin eller elektronik från andra länder legitimerar inte att svenska hushåll ska prissättas till ruineringsnivå bara för att infrastrukturen i Tyskland brister. Det är en enorm skillnad på att köpa en valfri konsumtionsvara och att tvingas betala ockerpriser för att ens hem ska vara beboeligt.

Och att återigen dra upp att man ska spara på sommaren känns nästan hånfullt. De där slantarna man eventuellt sparar på billig sommarel äts upp direkt av inflationen på mat och bensin innan man ens hinner blinka. Det är lätt att sitta och filosofera om global solidaritet när det inte är ens egen plånbok som blöder varje gång det blir minusgrader. Att vi dessutom betalar moms på energiskatten visar ju bara hur lite politiken faktiskt bryr sig om att underlätta för vanligt folk. Man kan faktiskt kräva att svenska politiker prioriterar det egna folkets trygghet utan att för den sakens skull vilja stänga gränserna.
Jag tycker inte heller att sommarelen är hysteriskt billig? Jag kollade tillbaka till i somras och min lägsta faktura för förrra året låg på 1360 kr, och då hade jag använt 486 kWh. I januari i år använde jag 1276 kWh och betalar 3600 kr. Det är väl nästan exakt lika mycket per kWh....

I grunden är det här en politisk fråga. Avregleringar som principsak med svepskälet att det blir billigare vilket det inte blir, till fördelningsfrågan om vem som ska beskattas alt få sänkt skatt. Som grädde på moset om vanligt folks levnadsvillkor ska tas på allvar eller vinster tas ut och samlas på hög i de förmögnas fickor.

Ingen har sagt att vi ska sluta handla med utlandet eller kasta våra mobiler så den jämförelsen faller platt.
Elpriset i Sverige är helt och hållet ett resultat av frihandeln i Europa.
Så det hänger totalt ihop med annan handel med varor och tjänster.

Det är bra att se hela bilden så att man blir medveten om hur det hänger ihop.

En pelletskamin kostar ca 50 000:- med installation.
Stödet +rotavdrag hade givit hälften, d.v.s. 25 000:-.
Så 25 000:- gör att slippa frysa och få ner kostnaden ordentligt tycker inte jag är särskilt oöverkomligt.
Det är samma matematik för en luft-luft-värmepump. Och en ordentlig luft-luft-värmepump kan stå för större delen av värmen i ett hus.

Man kanske måste rätta mun efter matsäck?
Eller?
Varför har de satt sig i den situationen?
Förutsatt att man har vattenburna element att koppla på...
Annars är det en helt annan installation som krävs.

Typ 10 000 kr här blev det, toppenkul 🙃 ungefär dubbelt så dyrt mot januari förra året trots väldigt likvärdig förbrukning. Tröstar mig med att solcellerna och högre utomhustemperaturer gör att vi på sommaren bara betalar hundralappar per månad men visst svider det ändå just nu.

Jag tycker inte heller att sommarelen är hysteriskt billig? Jag kollade tillbaka till i somras och min lägsta faktura för förrra året låg på 1360 kr, och då hade jag använt 486 kWh. I januari i år använde jag 1276 kWh och betalar 3600 kr. Det är väl nästan exakt lika mycket per kWh....
En annan kostnad som har ökad kännbart är själva abonnemanget på att vara inkopplad.
Jag betalar från 1 januari 13 890 kr/år bara för abonnemanget.
Det går inte direkt att spara sig ur.
Och det har absolut inget med elen i Tyskland att göra.

Senaste nu är att Sverige direkt via EU skulle bidra med 40 miljarder för att bygga ut elnätet nere i Europa, utöver då nya exportkablar till bl.a. Tyskland. Samtidigt har vi ett tyskt bolag som har skaffat sig monopol på elnätet i södra delarna av landet och chockhöjer elnätsavgifterna varje år, den faktiska kostnaden de har ligger på hälften(!) mot vad de fakturerar. Alltså jag fattar inte att man kan få styra ett land på det här sättet i en demokrati.

Nej, det är inte överspelat. Det har inte vuxit upp en massa nya kraftverk som ersatte de nedlagda, inte ens kolkraften som byggdes ut har ersatt underskottet.
Solenergi och vindkraft ersätter ganska så mycket faktiskt.
Därav de låga sommarpriserna.
Då kan vi spara på vatten i magasinen både i Sverige och i Norge vilket hjälpen del.
Dessutom så hade flera av dessa kärnkraftverk nu nått sin slutliga livslängd så de hade ändå inte hjälpt oss längre.

Om det inte hade varit så, så hade nog elpriset varit lika högt nu som 2022.
Och det är det ju inte.

Förutsatt att man har vattenburna element att koppla på...
Annars är det en helt annan installation som krävs.
En pelletskamin är som en fristående kamin och är inte inkopplad till det vattenburna systemet.
Den värmer luften med en fläkt och är ett helt eget system.

Du tänker nog på en pelletsbrännare till pannan.
Eller en vattenmantlad kamin.
Men det går att välja luftvärme precis som med en luftvärmepump.

Solenergi och vindkraft ersätter ganska så mycket faktiskt.
Därav de låga sommarpriserna.
Då kan vi spara på vatten i magasinen både i Sverige och i Norge vilket hjälpen del.
Dessutom så hade flera av dessa kärnkraftverk nu nått sin slutliga livslängd så de hade ändå inte hjälpt oss längre.

Om det inte hade varit så, så hade nog elpriset varit lika högt nu som 2022.
Och det är det ju inte.
Fortfarande fel, dessutom är det ett jätteproblem att öht klara av att reglera bort överskottet sommartid. Det går inte att spara vatten i älvarna hur som helst utan det finns bl a vattendomar att ta hänsyn och att man får spilla bort vattnet istället för att kunna producera el. Hur hjälper det elpriset att en hel älv står produktionsmässigt stilla? Vattnet rinner förbi stationerna istället för genom dem, det är inte så att man stänger ner produktionen och stänger dammluckorna.

Senaste nu är att Sverige direkt via EU skulle bidra med 40 miljarder för att bygga ut elnätet nere i Europa, utöver då nya exportkablar till bl.a. Tyskland. Samtidigt har vi ett tyskt bolag som har skaffat sig monopol på elnätet i södra delarna av landet och chockhöjer elnätsavgifterna varje år, den faktiska kostnaden de har ligger på hälften(!) mot vad de fakturerar. Alltså jag fattar inte att man kan få styra ett land på det här sättet i en demokrati.
Men det sade ju våra politiker nej till.
Så det kan man inte beskylla svenska staten för.

Det är faktiskt totalt befängt.

En pelletskamin är som en fristående kamin och är inte inkopplad till det vattenburna systemet.
Den värmer luften med en fläkt och är ett helt eget system.

Du tänker nog på en pelletsbrännare till pannan.
Eller en vattenmantlad kamin.
Men det går att välja luftvärme precis som med en luftvärmepump.
För inte så länge sedan var det ju hysteriskt svårt att få tag på allt i spån- och pelletsväg och priserna skjöt i höjden. Då kan det väl inte ha varit speciellt ekonomiskt att elda i pelletskamin?

Det är inte enbart E.on, du har även t ex Fortum och Statkraft där vinsterna går utomlands. Elmarknaden hann haverera när de stora jättarna fick lov att äta upp alla mindre bolag utan att konkurrensverket sa ett pip.

Elpriset i Sverige är helt och hållet ett resultat av frihandeln i Europa.
Så det hänger totalt ihop med annan handel med varor och tjänster.

Det är bra att se hela bilden så att man blir medveten om hur det hänger ihop.
Det är nästan osmakligt hur du använder kriget som en sköld för att tysta all kritik mot hur Sverige styrs. Ingen förnekar allvaret i att det är krig i Europa men att dra upp det så fort man pratar om elräkningar och skatt på skatt är bara ett sätt att flytta fokus. Man bygger ingen nationell styrka eller motståndskraft genom att låta den svenska medelklassen gå på knäna ekonomiskt.

Att kalla det för ett mirakel att det inte är värre hjälper inte en enda barnfamilj som undrar hur de ska ha råd med både värme och mat. Det blir så genomskådat när man gömmer sig bakom ukrainarnas lidande för att rättfärdiga att svenska politiker har varit passiva i decennier. Om läget nu är så extremt så är det väl ännu märkligare att staten fortsätter sko sig på oss genom att ta ut moms på energiskatten.

Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man kan ha full empati för offren i kriget och samtidigt kräva att våra egna folkvalda faktiskt jobbar för oss och inte för ett Sverige AB som bara ser till sina egna marginaler. Att bara rycka på axlarna och säga att vi ska vara tacksamma för att det inte är värre är inget annat än en politisk axelryckning. Vi lever i ett av världens rikaste länder och då ska man inte behöva välja mellan att frysa eller bli ruinerad bara för att politiken inte har hängt med i svängarna.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka