Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Snart där då. Bara tanken på att slippa tänka på timmedeleffekten alla dagar mellan kl 6 och 22 låter lockande med att starta upp nu genast med disel verket.
Eller ett batteri som lagrar billig ström till dyra tider.
Det kan sköta sig helt automatiskt.
Så kommer jag att göra.
Batteri har jag så det är bara en bra styrning som saknas.
Mindre meckigt så.

Jag har inte haft ett sovrum på 10 år, sovit i hall eller vardagsrum. Jag har sparat 4k i månaden som ensamstående med två barn och lyckats köpa mig ett litet hus (fortfarande inget sovrum, ej heller garage). Jag är stolt över det. Vi trivs. Men jag vet att alla inte har det så. Och jag vet att många tycker att vi bor alldeles för trångt.

Jag klarar mig bra, men berätta gärna mer om vad jag ska hyra ut för att få in mer pengar :love:
(min kropp?)

Har redan billig bil, hyfsat välbetalt heltidsjobb + extraknäck.

Heja alla som kämpar! :banana::heart

Eller ett batteri som lagrar billig ström till dyra tider.
Det kan sköta sig helt automatiskt.
Så kommer jag att göra.
Batteri har jag så det är bara en bra styrning som saknas.
Mindre meckigt så.
Just nu är det till att spara till att ha råd med att koppla sig till kravet på kommunala avloppet och hoppas att jag slipper att koppla mig till det kommunala vattnet för det smakar skit. Så att köpa ett batteri ligger inte på listan att lägga pengar på.

En sak som jag har lite svårt att förstå, hur det verkar som att kaminerna inte ger så mycket värme?

I mitt för länge sedan hus fanns det två kaminer, vi börjar med den i vardagsrummet. Äldre variant av den på bilden nedan.
Den håller typ ingen värme, men får istället upp värmen rätt fort i rummet. Man kunde lätt höja tempen i rummet från 14 grader till 21 på 1,5 h, om ens det. Ingen fläkt eller liknande.

Om det var riktigt kallt ute så proppade jag den här kaminen FULL vid läggdags, vi snackar så att det verkligen inte gick in en enda träbit till. Och sedan stänga lufttillflödet näääästan helt. På morgonen var kaminen fortfarande ljummen, det fanns alltid någon glödbit kvar - så in med några småpinnar och ge det 10 min så var kaminen helt igång igen.

Den i köket var täljstenskamin, och den var alldeles för liten för att göra samma sak med, det fick helt enkelt inte plats så mycket. 4-5 timmar kunde man få till om man hittade precis rätt bitar, men inte mer.

Så även med -20 utomhus så kunde jag ha runt 18 i köket, och strax över 20 i vardagsrummet trots att jag inte hade eldat på 8 h. Men det verkar inte funka med moderna kaminer? Eller?

Känns liksom som att man måste vara hemma konstant och elda om man ska ha den uppvärmningen?
Jag hade endast ett element i badrummet på den tiden, så hela huset värmdes upp med endast vedeldning.

1771323847166.webp

En sak som jag har lite svårt att förstå, hur det verkar som att kaminerna inte ger så mycket värme?

I mitt för länge sedan hus fanns det två kaminer, vi börjar med den i vardagsrummet. Äldre variant av den på bilden nedan.
Den håller typ ingen värme, men får istället upp värmen rätt fort i rummet. Man kunde lätt höja tempen i rummet från 14 grader till 21 på 1,5 h, om ens det. Ingen fläkt eller liknande.

Om det var riktigt kallt ute så proppade jag den här kaminen FULL vid läggdags, vi snackar så att det verkligen inte gick in en enda träbit till. Och sedan stänga lufttillflödet näääästan helt. På morgonen var kaminen fortfarande ljummen, det fanns alltid någon glödbit kvar - så in med några småpinnar och ge det 10 min så var kaminen helt igång igen.

Den i köket var täljstenskamin, och den var alldeles för liten för att göra samma sak med, det fick helt enkelt inte plats så mycket. 4-5 timmar kunde man få till om man hittade precis rätt bitar, men inte mer.

Så även med -20 utomhus så kunde jag ha runt 18 i köket, och strax över 20 i vardagsrummet trots att jag inte hade eldat på 8 h. Men det verkar inte funka med moderna kaminer? Eller?

Känns liksom som att man måste vara hemma konstant och elda om man ska ha den uppvärmningen?
Jag hade endast ett element i badrummet på den tiden, så hela huset värmdes upp med endast vedeldning.

Visa bifogad fil 181373
Med de flesta kaminer måste man vara försiktig med eldandet. Jag har en Keddy instatskamin och brukar följa rekommenderationer att elda 3-4 timmar och sedan låta kaminen vila minst 3-4 timmar innan jag tänder igen. Det finns också rekommenderationer angående hur många kilo ved/timme som man "får" lägga in. Tror att det är ungefär 3 kg/timme för att undvika överhettning av murstocken. Mina föräldrar har en "jättekamin" från Jerle bruk och den värmer upp fort som tusan, samt håller huset varmt länge på bara några vedträn. Det är nog väldigt olika hur effektiva kaminer är.

Med de flesta kaminer måste man vara försiktig med eldandet. Jag har en Keddy instatskamin och brukar följa rekommenderationer att elda 3-4 timmar och sedan låta kaminen vila minst 3-4 timmar innan jag tänder igen. Det finns också rekommenderationer angående hur många kilo ved/timme som man "får" lägga in. Tror att det är ungefär 3 kg/timme för att undvika överhettning av murstocken. Mina föräldrar har en "jättekamin" från Jerle bruk och den värmer upp fort som tusan, samt håller huset varmt länge på bara några vedträn. Det är nog väldigt olika hur effektiva kaminer är.

Och hur effektiva husen är för att behålla värmen. Om huset är byggt för annan värmekälla och kaminen är tänkt för myseld eller för att boosta lite en kall dag kommer det ju inte vara byggt på samma sätt som om det är tänkt att värma genom att elda.

Mer än 3 kilo/h blev det inte med tanke på att det höll i sig i 8 h. Även om det givetvis blev mer just när det las i till natten.

Det här var ett gammalt hus, tanken från början var nog att det skulle vara uppvärmt med ved. Just den skorstenen måste varit riktigt bra, för när mitt ex la i limträbalk och hela kaminen glödde, inklusive röret in i väggen så började det inte brinna heller. Men vi var bra nervösa då kan jag tala om 😅

Men varför gör man inte skorstenar och kaminer som tål lite mer längre? Kan man modda en befintlig skorsten så att den klarar av att användas "på riktigt"? Känns bakofram att ha uppvärmning som inte riktigt klarar av att användas?

Mer än 3 kilo/h blev det inte med tanke på att det höll i sig i 8 h. Även om det givetvis blev mer just när det las i till natten.

Det här var ett gammalt hus, tanken från början var nog att det skulle vara uppvärmt med ved. Just den skorstenen måste varit riktigt bra, för när mitt ex la i limträbalk och hela kaminen glödde, inklusive röret in i väggen så började det inte brinna heller. Men vi var bra nervösa då kan jag tala om 😅

Men varför gör man inte skorstenar och kaminer som tål lite mer längre? Kan man modda en befintlig skorsten så att den klarar av att användas "på riktigt"? Känns bakofram att ha uppvärmning som inte riktigt klarar av att användas?
Min murstock är gammal så förmodligen håller den för mer än rekommendationerna. Man jag tänker inte testa.

Från brandskyddsföreningen:
Om eldstaden ska användas som huvudsaklig uppvärmningskälla ska ett vattenburet uppvärmningssystem kopplat till panna för olja eller med automatisk tillförsel av biobränsle användas, alternativt styckevedseldade med manuell påfyllning.

För mindre uppvärmningsbehov används lokaleldstäder. Öppna spisar är till för trivseleldning. Kaminer ger snabbt mycket värme och är lämpliga för tillfällig eldning under kortare perioder. Tunga eldstäder som kakelugnar är lämpliga när man vill ha värme under lång tid.

Jag gissar att man inte vill "offra" utrymmet på en stor murstock som tar upp hela centrala delen av huset. Sen om man har moderna rör så tål de väldigt mycket värme om de är installerade på ett bra sätt.

Jag har skaffat mig min gård från 2 tomma händer.
Det handlar faktiskt bara om planering och hårt arbete.
Jag började med att leva på studiemedel.

Varifrån tror du att folk får sina tillgångar?

Dessutom så går gårdar inte att äta samt slukar redigt med pengar i drift.
Inte är de särskilt lätta att sälja heller och dessutom så måste man ju bo någonstans oavsett.

Så förklara gärna vad som är så magstarkt!
Varför tror du att det är så enkelt just för mig?
Vi har ju diskuterat det här tidigare, men dina händer var ju inte tomma. Du hade hälsa, du hade en fostran och ett kontaktnät, du hade utbildning, du hade kunskap. Händerna var inte tomma på något sätt. Hur många gånger i ditt liv har du fått starta om, då du förlorat allt, hälsa, kontakter och ekonomi?

Så förklara gärna vad som är så magstarkt!
Varför tror du att det är så enkelt just för mig?
Det magstarka är väl att du inte förstår att det här inte hör saken till. Det kan ha varit svårt men möjligt för dig (vilket det uppenbarligen ha varit) men svårt och nästintill omöjligt för någon annan. Man måste ha förmåga att inse att det kan vara på tusen olika sätt, annars blir det ta-dig-bara-i-kragen-politik av alltihopa.

Vi har ju diskuterat det här tidigare, men dina händer var ju inte tomma. Du hade hälsa, du hade en fostran och ett kontaktnät, du hade utbildning, du hade kunskap. Händerna var inte tomma på något sätt. Hur många gånger i ditt liv har du fått starta om, då du förlorat allt, hälsa, kontakter och ekonomi?
Den som äger ett hus har inte heller tomma händer.
Den har verkligen inte förlorat allt.
Och vi diskuterar villaägare med höga elräkningar.
Inte hemlösa, sjuka människor utan inkomst.

Och nej, jag har verkligen inte haft hälsan alla gånger.

Den som äger ett hus har inte heller tomma händer.
Den har verkligen inte förlorat allt.
Och vi diskuterar villaägare med höga elräkningar.
Inte hemlösa, sjuka människor utan inkomst.

Och nej, jag har verkligen inte haft hälsan alla gånger.
Jag har människor i min bekantskap som liver under på sjukersättning på låg nivå och äger en fastighet (bostad) som personen fått av sin förälder. Värdet på fastigheten är ca 250 000 kr. Nej det sker ingen renovering. Det finns otroligt många liknande där man bor med låg standard men i egen bostad med mycket lågt värde. Sen finns det ju alla äldre seniorer som betalat av sina lån och bor kvar i sina villor. Där är allt kapitalbundet i huset och du får inte ta lån för du är för gammal.

Min murstock är gammal så förmodligen håller den för mer än rekommendationerna. Man jag tänker inte testa.

Från brandskyddsföreningen:
Om eldstaden ska användas som huvudsaklig uppvärmningskälla ska ett vattenburet uppvärmningssystem kopplat till panna för olja eller med automatisk tillförsel av biobränsle användas, alternativt styckevedseldade med manuell påfyllning.

För mindre uppvärmningsbehov används lokaleldstäder. Öppna spisar är till för trivseleldning. Kaminer ger snabbt mycket värme och är lämpliga för tillfällig eldning under kortare perioder. Tunga eldstäder som kakelugnar är lämpliga när man vill ha värme under lång tid.
Nej har man inte behov för det så :)

Men jag tänker att förr (länge sen, alltså inte bara 50 år sedan) var väl kaminer och div liknande saker igång i stort sett dygnet runt, men det är kanske som du säger, att dagens skorstenar inte är gjorda för det.

Det här är något jag ska ha i bakhuvudet när vi börjar titta på hus. Jag tycker att det är kul att hålla på med ved, och elda och hela den biten. Så det är viktigt att det verkligen fungerar :)

Nej har man inte behov för det så :)

Men jag tänker att förr (länge sen, alltså inte bara 50 år sedan) var väl kaminer och div liknande saker igång i stort sett dygnet runt, men det är kanske som du säger, att dagens skorstenar inte är gjorda för det.

Det här är något jag ska ha i bakhuvudet när vi börjar titta på hus. Jag tycker att det är kul att hålla på med ved, och elda och hela den biten. Så det är viktigt att det verkligen fungerar :)
Det brann också rätt mycket och man kan ju anta att man andades in rätt mycket sot/avgaser från eldningen.

Det brann också rätt mycket och man kan ju anta att man andades in rätt mycket sot/avgaser från eldningen.
Ja det tror jag sannerligen. Framförallt när jag har spanat på kompisars kaminer, i början, innan skorstenen är varm verkar det ryka mer ut i rummet än i skorstenen på rätt många. Det problemet hade aldrig jag. Men trots det så blev det sot på hyllan ovanför som ett tunt lager som jag fick torka bort emellanåt. Så uppenbarligen fick jag nog i mig en del skit ändå.

De moderna ska väl vara bättre där, iomed de nya kraven. Men då är frågan hur de klarar långvarig eldning.

Jag har människor i min bekantskap som liver under på sjukersättning på låg nivå och äger en fastighet (bostad) som personen fått av sin förälder. Värdet på fastigheten är ca 250 000 kr. Nej det sker ingen renovering. Det finns otroligt många liknande där man bor med låg standard men i egen bostad med mycket lågt värde. Sen finns det ju alla äldre seniorer som betalat av sina lån och bor kvar i sina villor. Där är allt kapitalbundet i huset och du får inte ta lån för du är för gammal.
Visst.
Men det är fortfarande inte två tomma händer.
Och det är en bostad.
Det är verkligen inte att förlora allt.

Jag får inte heller några mer lån p.g.a. för låg inkomst.

Visst.
Men det är fortfarande inte två tomma händer.
Och det är en bostad.
Det är verkligen inte att förlora allt.
Förlusten skedde förre. Personlig konkurs, bostadslös, sjukdom som ledde till sjukersättning, skatteskulder. Fick huset av sina föräldrar som blev för gamla och flyttade till hyresbostad för många många år.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka