En sak som jag har lite svårt att förstå, hur det verkar som att kaminerna inte ger så mycket värme?
I mitt för länge sedan hus fanns det två kaminer, vi börjar med den i vardagsrummet. Äldre variant av den på bilden nedan.
Den håller typ ingen värme, men får istället upp värmen rätt fort i rummet. Man kunde lätt höja tempen i rummet från 14 grader till 21 på 1,5 h, om ens det. Ingen fläkt eller liknande.
Om det var riktigt kallt ute så proppade jag den här kaminen FULL vid läggdags, vi snackar så att det verkligen inte gick in en enda träbit till. Och sedan stänga lufttillflödet näääästan helt. På morgonen var kaminen fortfarande ljummen, det fanns alltid någon glödbit kvar - så in med några småpinnar och ge det 10 min så var kaminen helt igång igen.
Den i köket var täljstenskamin, och den var alldeles för liten för att göra samma sak med, det fick helt enkelt inte plats så mycket. 4-5 timmar kunde man få till om man hittade precis rätt bitar, men inte mer.
Så även med -20 utomhus så kunde jag ha runt 18 i köket, och strax över 20 i vardagsrummet trots att jag inte hade eldat på 8 h. Men det verkar inte funka med moderna kaminer? Eller?
Känns liksom som att man måste vara hemma konstant och elda om man ska ha den uppvärmningen?
Jag hade endast ett element i badrummet på den tiden, så hela huset värmdes upp med endast vedeldning.
Visa bifogad fil 181373