Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Jag är nog korkad, men hur kan det få vara såhär dyrt?

Kan vi tipsa varann om sätt att spara el kanske?

Vi letar för fullt efter en ackumulatortank iaf, det ska väl rädda upp en del.
Vi har solceller plus batteri, säljer när vi har överskott.
Ska försöka tvätta mindre, blir ju en del tvätt med en bäbis.
Bli bättre på att inte skapa så mkt disk också.
Har timpris (eller ja, kvartspris) och försöker laga mat/diska/tvätta osv när det är billigt.
Har satt ner värmen i de rum vi inte är i (vid vilken temp tar rummen skada?).
Eldar i vedspisen.
Får nog ta o fixa kassett till öppna spisen också.
Dra ner värmen o klä på sig mer.
Dra ner på mina långa varma duschar.

Mer?

Tror inte vi har särskilt mycket drag, men annars täta där det drar.

14 grader kräver bygdegårdarnas försäkringsbolag för lokalerna för att försäkringen ska gälla. ;)

Det gäller väl att se till att inget fryser sönder.

En del försäkringsbolag och en del kommuner lånar ut värmekameror. Med den kan man gå runt huset och se var det läcker ut värme.

En öppen spis kan dra ut massor av värme när man eldar så kassett kan vara en vinst Eller riva den och ställa dit en bra kamin?

Med reservation för att det kanske finns extra känsliga byggnadskonstruktioner, så hade jag inte varit orolig för att sänka neråt 10 grader eller lägre i outnyttjade utrymmen, så länge det inte blir för fuktigt. Man får väl bara se upp så man inte skjuter sig i foten och förbrukningen stiger för mycket i angränsande rum.

Vi tvättar också mycket med tvillingar, men nästan allt funkar bra i 40 grader snabbtvätt och det blir inte så dyrt.

Insats/kassett till öppna spisen är i praktiken ofrånkomligt, det är nog nästan omöjligt att elda energieffektivt utan... och gärna separat tilluft precis bredvid också.

Denna typen av trådar får mig alltid att börja fundera på vad fasiken min familj gör (eller inte gör) med tanke på att elräkningen aldrig fått oss att haja till. Vi bor i ett dragit gammalt trähus. Har kassett, eldar med pellets och stöttar oss med en luft/luft under perioden då det inte är befogat att sätta igång pelletsvärmen. Brukar väl snitta 21-23 grader i de "göttigaste" rummen. Innan vi drog igång pelletsen (förra helgen). Var det 13 grader i badrummet. Vilket I sin tur gjorde att vi sparade in en hel del på varmvattnet (vem vill hoppa ur duschen till 13 grader liksom?!).

Kanske har vi lägre standard än andra familjer? Tycker att det finns de som följer alla råd om energispar och ändå inte får det att gå ihop. Men blir som sagt fundersam på varför vi kan ha det så bra när vi inte tänker på något särskilt.

Denna typen av trådar får mig alltid att börja fundera på vad fasiken min familj gör (eller inte gör) med tanke på att elräkningen aldrig fått oss att haja till. Vi bor i ett dragit gammalt trähus. Har kassett, eldar med pellets och stöttar oss med en luft/luft under perioden då det inte är befogat att sätta igång pelletsvärmen. Brukar väl snitta 21-23 grader i de "göttigaste" rummen. Innan vi drog igång pelletsen (förra helgen). Var det 13 grader i badrummet. Vilket I sin tur gjorde att vi sparade in en hel del på varmvattnet (vem vill hoppa ur duschen till 13 grader liksom?!).

Kanske har vi lägre standard än andra familjer? Tycker att det finns de som följer alla råd om energispar och ändå inte får det att gå ihop. Men blir som sagt fundersam på varför vi kan ha det så bra när vi inte tänker på något särskilt.
Bor ni i elområde 4? Aktuellt spotpris är just nu 432 öre.

Sverige är väldigt avlångt, det gör stor skillnad på förbrukning om temperaturen ute brukar vara +5 eller -15 i en månad. Jag skulle vilja påstå att det och det uppvärmningssystem huset har gör den absolut största skillnaden. När vi i mitt förra hus bytte från kombipanna till luft-vatten och från direktel till luft-luft (i gårdshuset) gjorde det en enorm skillnad på förbrukningen. Att försöka spara, sänka värmen osv märktes betydligt mindre, men det gjorde också skillnad.

Har ni timpris eller månadspris? Jag skulle säga att det också kan göra skillnad, i alla fall kopplat till hur medveten man blir om priserna. Jag har själv månadspris och har inte haft några extrema fakturor än, men jag vet att min mamma har timpris och ofta tänker på kostnaderna etc. Även om spotpriset är 432 öre just nu, och det som min mamma betalar för elen idag, så är ju mitt pris mer stabilt - det blir inte så lågt som min mamma kan få till ibland, men det blir inte heller de extrema kostnaderna som det kan bli vissa timmar.

Sverige är väldigt avlångt, det gör stor skillnad på förbrukning om temperaturen ute brukar vara +5 eller -15 i en månad. Jag skulle vilja påstå att det och det uppvärmningssystem huset har gör den absolut största skillnaden. När vi i mitt förra hus bytte från kombipanna till luft-vatten och från direktel till luft-luft (i gårdshuset) gjorde det en enorm skillnad på förbrukningen. Att försöka spara, sänka värmen osv märktes betydligt mindre, men det gjorde också skillnad.
Jag tänker ju att vi bor i ett relativt åretrunt-varmt landskap, så vi sparar säkert lite pengar på det. Men så kollade vi upp våra kwH vid något tillfälle och sammanslagna under hela året hade vi väldigt lite i förhållande till de flesta. Och där förstod vi inte riktigt varför.

Jag tänker ju att vi bor i ett relativt åretrunt-varmt landskap, så vi sparar säkert lite pengar på det. Men så kollade vi upp våra kwH vid något tillfälle och sammanslagna under hela året hade vi väldigt lite i förhållande till de flesta. Och där förstod vi inte riktigt varför.
Svaret är väl att ni värmer med pellets, så det aldrig blir någon hög elförbrukning under pristopparna?

Det som gör störst skillnad är ju just uppvärmning - hur kallt det är ute, hur kallt det är inne, hur bra isolerat det är etc. I ert fall är det väl troligtvis pelletsuppvärmningen som gör att det inte blir så extremt - när det är som kallast är ju den igång. Uppvärmningen är ju då inte helt baserad på el.

Jag har liknande - luft/luftvärmepump som ger basvärme, framförallt när det är varmare ute, och sedan eldar jag i vedpannan mer desto kallare det är ute.

Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !

Året när det var som värst, kallt och galna elpriser och mitt elavtal gick ut precis lagom till december, så eldade vi mycket (hade ett lager av ved så det blev "gratis", annars får man räkna på vad ved kostar), och tog väldigt korta duschar. Blev noga med att släcka och stänga av allt i rum vi inte var i, det gör faktiskt skillnad.

Och när snön väl kom ordentligt så är supertipset: skotta upp en vall av snö mot huset. Det isolerar jättebra.

Vårt hus är välisolerat med moderna fönster, har bergvärme, men det är svårt att dra mindre än 1500kWh/månad här i Norrbotten trots det. Är det rejält kallt ute blir det snarare 2000kWh. Familj på 3, bil och motorvärmare, det året när det var som värst hade vi också 3 katter och 2 hästar (lösdrift, thermobar, uppvärmd sadelkammare). Värsta elräkningen vi fick var på 6500kr för en månad. Vanligtvis ligger den på 1300-1500kr.

Jag mår hemskt dåligt av att behöva hålla på och snåla som om det vore förkollaps dock. Trivs inte när det är kallt och massa extra jobb. Vi flyttar snart till lägenhet, jag har haft nog av strömavbrott och vattenavbrott och snöskottning och iskyla och stressiga elrälningar 😛.

Har ni timpris eller månadspris? Jag skulle säga att det också kan göra skillnad, i alla fall kopplat till hur medveten man blir om priserna. Jag har själv månadspris och har inte haft några extrema fakturor än, men jag vet att min mamma har timpris och ofta tänker på kostnaderna etc. Även om spotpriset är 432 öre just nu, och det som min mamma betalar för elen idag, så är ju mitt pris mer stabilt - det blir inte så lågt som min mamma kan få till ibland, men det blir inte heller de extrema kostnaderna som det kan bli vissa timmar.
Månadspris så det kanske hjälper oss med.

Pelletskaminen drar inte så mycket el. Ni måste lägga till kostnaden för inköp av pellets för att få jämförbara priser mot hushåll som inte har pellets. Samma för vedeldarna.

Pelletskaminen drar inte så mycket el. Ni måste lägga till kostnaden för inköp av pellets för att få jämförbara priser mot hushåll som inte har pellets. Samma för vedeldarna.
Ja, såklart. Men det blir lite fel när jag tänker på det (vi köper in allt pellets för året på samma gång, så då blir det lite av en "aj"-kostnad då, sen glöms den lätt av).

För att ni inte värmer huset med el, det är då det skenar åt helvete 😅

Jag bor på 65 kvm med hushållsel, gör av med mellan 60 och 80 kWh per månad. Hade det varit uppvärmning med el hade vi pratat helt andra siffror, speciellt mtp att jag har 24 goa grader inne.

Ja, så är det ju - man betalar ju för värmen via veden och pelletsen istället för att betala det via elräkningen. Men luft-luftvärmepump som jag har som alternativ till veden blir ju mindre effektiv desto kallare det är (dvs närmar sig mer och mer direktel), så det gör ju skillnad på det sättet att använda ved (eller pellets) mer när det är kallt. (om jag har förstått det korrekt).

Ja, såklart. Men det blir lite fel när jag tänker på det (vi köper in allt pellets för året på samma gång, så då blir det lite av en "aj"-kostnad då, sen glöms den lätt av).

Summan delat på tolv, lägg på den i tanken på varje elräkning du får :).

Mitt elbolag har en superbra app man kan följa sin förbrukning med, och det är jättetydligt att med mitt hus så är det väderberoende. Det är skillnad på att värma ett hus när det är +10 eller -25C. Bergvärmepumpen står på mycket oftare när det är -25C. När det är +10C behöver den knappt jobba alls. Man kan inte energispara sig bort från effekten av kalla temperaturer.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka