Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Summan delat på tolv, lägg på den i tanken på varje elräkning du får :).

Mitt elbolag har en superbra app man kan följa sin förbrukning med, och det är jättetydligt att med mitt hus så är det väderberoende. Det är skillnad på att värma ett hus när det är +10 eller -25C. Bergvärmepumpen står på mycket oftare när det är -25C. När det är +10C behöver den knappt jobba alls. Man kan inte energispara sig bort från effekten av kalla temperaturer.
1000 spänn plus varje månad då. Så kanske kommer vi upp i vanlig kostnad efter det :)

För att ni inte värmer huset med el, det är då det skenar åt helvete 😅

Jag bor på 65 kvm med hushållsel, gör av med mellan 60 och 80 kWh per månad. Hade det varit uppvärmning med el hade vi pratat helt andra siffror, speciellt mtp att jag har 24 goa grader inne.
Jag gör över med något liknande i min lägenhet, då med diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Bor dock själv.

Sverige är väldigt avlångt, det gör stor skillnad på förbrukning om temperaturen ute brukar vara +5 eller -15 i en månad. Jag skulle vilja påstå att det och det uppvärmningssystem huset har gör den absolut största skillnaden. När vi i mitt förra hus bytte från kombipanna till luft-vatten och från direktel till luft-luft (i gårdshuset) gjorde det en enorm skillnad på förbrukningen. Att försöka spara, sänka värmen osv märktes betydligt mindre, men det gjorde också skillnad.
Jag gjorde en grov överslagsräkning den första "elkrisvintern" när det skulle ges högre bidrag till förbrukare i södra landsändan. I de siffrorna fick jag det till att det även med hänsyn till prisskillnaderna fortfarande var dyrare att värma ett hus i norr. Typ hur många värmegrader som ska produceras, hur många dygn, till vilket pris.
(Dock har jag en förståelse för att just den snabba omställningen kunde vålla problem för folk som öht aldrig hanterat värmen som en stor hushållskostnad innan.)

Det jag också noterade den vintern var att folk har olika tolerans för om de värsta köldknäpparna resp. pristopparna hanteras med att man tar på sig en extra ylletröja de dagarna eller om man anser att det inte ska få märkas alls inne. Att ha en eller två grader kallare när det är -20 ute än när det är -5 handlar ju om en betydligt större skillnad i energiförbrukningen.

Pelletskaminen drar inte så mycket el. Ni måste lägga till kostnaden för inköp av pellets för att få jämförbara priser mot hushåll som inte har pellets. Samma för vedeldarna.

Exakt. Vi ligger på runt 3-400 kWh i månaden när vi eldar med pellets, snålar vi kommer vi under 300 kWh. Men då köper vi pellets som är orimligt dyr istället, typ 15.000kr per år.

Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !

Vem producerar för lite el?

Sverige har nettoexport. En ganska rejäl sådan (tyvärr kommer jag inte åt exakt siffra just nu pga svenska kraftnät har problem med att visa sina siffror).

Är det Sveriges jobb att hålla elnätet i norra Europa stabilt?

Bor ni i elområde 4? Aktuellt spotpris är just nu 432 öre.

Risken är att priset i verkligheten blir ännu högre. Vi vet inte än om priset kommer upp- eller nerregleras. Misstänker upp (dvs bli ännu dyrare) iom att förbrukningen är högre än prognosen.

Upp/nerreglering vet man 2 timmar efter varje prissatt kvart.

Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !
Ja, och nej. Det skulle behövas mer elproduktion i Tyskland. Och generellt mer elproduktion i södra Sverige, men även bättre elförbindelser mellan södra och norra delarna av landet, bygga bort de flaskhalsar som finns, och så vidare. Det är inte så enkelt som att säga att vi har för lite produktion, det är mer komplext än så.

Ja, och nej. Det skulle behövas mer elproduktion i Tyskland. Och generellt mer elproduktion i södra Sverige, men även bättre elförbindelser mellan södra och norra delarna av landet, bygga bort de flaskhalsar som finns, och så vidare. Det är inte så enkelt som att säga att vi har för lite produktion, det är mer komplext än så.
Plus att det också handlar om olika sorters produktion. Sol och vind ger lite just när det är stabilt kallt vinterväder.
Och om hur man konstruerar olika delar av regelverken kring elnät och elhandel.
Så generellt en komplex fråga. Varken mer produktion eller mer kablar ger per automatik lägre priser till alla.

Ja, tillsammans med Norge så är det Sveriges uppgift att hålla norra Europa stabilt om du med norra Europa menar Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det betyder inte att vi håller alla med el utan att vi ser till att hålla en stabil frekvens när förbrukning och produktion går jämnt upp trots obalanser efter att den dagliga handeln på Nordpool är avslutad.

Enligt EU (och Nordpool), som vi är en del av, är vi skyldiga att exportera upp till 70% av vår produktion om våra övriga medlemsländer behöver och det finns plats på utlandsförbindelserna. El är en vara som säljs och exporteras/importeras fritt över landets gränser.

Iom kriget i Ukraina så har nästan all import av energi till EU från Ryssland stoppats, det kan knappast komma som en nyhet? Att Tyskland även valde att lägga ner sin kärnkraft och istället återgå till kolkraft är helt huvudlöst imo. Tyskarna borde även bygga ut sitt eget elnät istället för att dumpa sin överproduktion av vindkraft på Danmark när det blåser. De gröna i Tyskland är väldigt starka och stoppar utbyggnaden av det egna elnätet från att transportera sitt elöverskott till södra Tyskland där de generellt har elunderskott.

EU borde lägga mer press på Tyskland, Italien och öststaterna att se över sin elproduktion istället för att de tillåts fjäska för Putin.

Jag är nog korkad, men hur kan det få vara såhär dyrt?

Kan vi tipsa varann om sätt att spara el kanske?

Vi letar för fullt efter en ackumulatortank iaf, det ska väl rädda upp en del.
Vi har solceller plus batteri, säljer när vi har överskott.
Ska försöka tvätta mindre, blir ju en del tvätt med en bäbis.
Bli bättre på att inte skapa så mkt disk också.
Har timpris (eller ja, kvartspris) och försöker laga mat/diska/tvätta osv när det är billigt.
Har satt ner värmen i de rum vi inte är i (vid vilken temp tar rummen skada?).
Eldar i vedspisen.
Får nog ta o fixa kassett till öppna spisen också.
Dra ner värmen o klä på sig mer.
Dra ner på mina långa varma duschar.

Mer?

Tror inte vi har särskilt mycket drag, men annars täta där det drar.
Kan ni ladda batteriet när elen är billig och använda i hushållet när elen är dyr? Dvs inte sälja, det tjänar man ju inte jättemycket på numer.

Ja, tillsammans med Norge så är det Sveriges uppgift att hålla norra Europa stabilt om du med norra Europa menar Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det betyder inte att vi håller alla med el utan att vi ser till att hålla en stabil frekvens när förbrukning och produktion går jämnt upp trots obalanser efter att den dagliga handeln på Nordpool är avslutad.

Enligt EU (och Nordpool), som vi är en del av, är vi skyldiga att exportera upp till 70% av vår produktion om våra övriga medlemsländer behöver och det finns plats på utlandsförbindelserna. El är en vara som säljs och exporteras/importeras fritt över landets gränser.

Iom kriget i Ukraina så har nästan all import av energi till EU från Ryssland stoppats, det kan knappast komma som en nyhet? Att Tyskland även valde att lägga ner sin kärnkraft och istället återgå till kolkraft är helt huvudlöst imo. Tyskarna borde även bygga ut sitt eget elnät istället för att dumpa sin överproduktion av vindkraft på Danmark när det blåser. De gröna i Tyskland är väldigt starka och stoppar utbyggnaden av det egna elnätet från att transportera sitt elöverskott till södra Tyskland där de generellt har elunderskott.

EU borde lägga mer press på Tyskland, Italien och öststaterna att se över sin elproduktion istället för att de tillåts fjäska för Putin.

Nja. Inte riktigt det jag menade.

Utan min fråga var- om nu tex Tyskland monterar ner sin kärnkraft, varför ligger det på (bla) Sverige att kompensera? Varför måste vi (kunna) exportera 70% av det vi producerar (och därför drabbas av sjukt höga elpriser i Sverige om det inte blåser i Tyskland?)? För att inte prata om Danmark...

Alltså, jag vet att det är politiskt styrt på EU nivå, men det kanske bör omförhandlas? Vi (Sverige) får neka nyetableringar som hade gett massor av nya jobb för att elen inte finns/ inte kan levereras. Det tycker jag också är kass, speciellt utifrån att vi exporterar så mkr som vi gör (ja, jag vet att elleverans är skiljt från elmängd men ändå)

Lite fel av mig, 70%-regeln säger att vi ska lämna 70% avkapaciteten i elnätet öppen för handel, inte att vi ska kunna exportera 70% av vår produktion.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-elmarknaden/export-och-import-av-el/

Utan min fråga var- om nu tex Tyskland monterar ner sin kärnkraft, varför ligger det på (bla) Sverige att kompensera? Varför måste vi (kunna) exportera 70% av det vi producerar (och därför drabbas av sjukt höga elpriser i Sverige om det inte blåser i Tyskland?)? För att inte prata om Danmark...

Alltså, jag vet att det är politiskt styrt på EU nivå, men det kanske bör omförhandlas? Vi (Sverige) får neka nyetableringar som hade gett massor av nya jobb för att elen inte finns/ inte kan levereras. Det tycker jag också är kass, speciellt utifrån att vi exporterar så mkr som vi gör (ja, jag vet att elleverans är skiljt från elmängd men ändå)
Eftersom el är en handelsvara som vilken som helst inom EU och all handel går via Nordpool där Tyskland är en av många aktörer. Elen säljs till den som betalar bäst och det bidrar till att driv upp priserna i Sverige, tills våra utlandsförbindelser är fulla. När de går fullt kan priserna i Sverige sjunka om vi har ett överskott på el.

Eftersom el är en handelsvara som vilken som helst inom EU och all handel går via Nordpool där Tyskland är en av många aktörer. Elen säljs till den som betalar bäst och det bidrar till att driv upp priserna i Sverige, tills våra utlandsförbindelser är fulla. När de går fullt kan priserna i Sverige sjunka om vi har ett överskott på el.

Precis vad jag skrev med andra ord. Frågan är inte vad som är utan vad som bör vara.

Exakt. Vi ligger på runt 3-400 kWh i månaden när vi eldar med pellets, snålar vi kommer vi under 300 kWh. Men då köper vi pellets som är orimligt dyr istället, typ 15.000kr per år.
Hahaha. Vi ligger på i snitt 1400-1500 kwH i månaden. Betydligt mer på vintern än på sommaren.

Å andra sidan så värmer vi både upp huset och laddar bilen med el. Och då blir det inte så himlans farligt ändå :rofl:.

För att EU är en organisation som har sin ideologiska grund i en tanke om närmast obegränsad frihandel mellan länderna. Därför stiftar de även lagar som går så långt som att driva fram gränsöverskridande handel, inte bara att möjliggöra den.

Ja
Precis som det är för alla de andra länderna som är sammankopplade med elhandel.
Ibland så får vi billig vindkraft från Tyskland och då får vi vara glada för det.

Just nu så skall vi vara glada för att våra elproducenter får riktigt bra betalt för sin el utomlands, så att de har råd att bygga ut din produktion.
Jag läste, om jag minns rätt, att elpriset behöver vara 75 öre för att det skall vara lönsamt att producera el.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka