14 grader kräver bygdegårdarnas försäkringsbolag för lokalerna för att försäkringen ska gälla.
Det gäller väl att se till att inget fryser sönder.
En del försäkringsbolag och en del kommuner lånar ut värmekameror. Med den kan man gå runt huset och se var det läcker ut värme.
En öppen spis kan dra ut massor av värme när man eldar så kassett kan vara en vinst Eller riva den och ställa dit en bra kamin?
Okej! Kanske ska kika om hemförsäkringen säger nåt om det.
Åh, smart att se om man kan låna värmekamera också.
Ja, vi ska fixa kassett eller kamin. Tänkte skriva att vi aldrig eldar i den, bara för det eldade min man där igår haha.
Med reservation för att det kanske finns extra känsliga byggnadskonstruktioner, så hade jag inte varit orolig för att sänka neråt 10 grader eller lägre i outnyttjade utrymmen, så länge det inte blir för fuktigt. Man får väl bara se upp så man inte skjuter sig i foten och förbrukningen stiger för mycket i angränsande rum.
Vi tvättar också mycket med tvillingar, men nästan allt funkar bra i 40 grader snabbtvätt och det blir inte så dyrt.
Insats/kassett till öppna spisen är i praktiken ofrånkomligt, det är nog nästan omöjligt att elda energieffektivt utan... och gärna separat tilluft precis bredvid också.
Tack.
Aha, just det ska kika ifall vi kan köra kortare program.
Det bästa jag har gjort för mitt hus sedan vi flyttade in är vindsrenoveringen som vi fixade nu i höst. Helt plötsligt eldar vi inte för kråkorna längre utan värmen stannar i det isolerade huset

!
Åh.. hmm ska kolla på det. Fast vi har ett helt nyomlagt tak och har ingen vind som vi kan vara på, så det är kanske bra som det är?
Året när det var som värst, kallt och galna elpriser och mitt elavtal gick ut precis lagom till december, så eldade vi mycket (hade ett lager av ved så det blev "gratis"
Och när snön väl kom ordentligt så är supertipset: skotta upp en vall av snö mot huset. Det isolerar jättebra.
Ja, vi har också mycket ved nu

så ska försöka elda mkt.
Åh, tack för tipset, det ska vi prova!
Det jag också noterade den vintern var att folk har olika tolerans för om de värsta köldknäpparna resp. pristopparna hanteras med att man tar på sig en extra ylletröja de dagarna eller om man anser att det inte ska få märkas alls inne. Att ha en eller två grader kallare när det är -20 ute än när det är -5 handlar ju om en betydligt större skillnad i energiförbrukningen.
Haha, känner igen mig. I teorin är jag för det där med extra tröja, i praktiken tar jag hellre en lång, varm dusch, men det är väl en vanesak. Är rätt mysigt med tjocka kläder också.
Kan ni ladda batteriet när elen är billig och använda i hushållet när elen är dyr? Dvs inte sälja, det tjänar man ju inte jättemycket på numer.
Jag tror vi gör det också. Är min man som har koll på det, ska fråga honom

.
Halvt OT. Jag vet att ts efterlyste elspar-tips. Men varför pratar vi om elpriset hela tiden?
Det är ju el-
leverans-priset som är det dyra, och det kan vi inte ens välja - hej valfrihet

Varför är det helt borta i den offentliga debatten??
Det har du rätt i.
När jag bodde i lgh fick jag inte ens förbruknings-räkning varje månad, gjorde av med för lite.
Vad har ni för uppvärmning? Det är nog där ni kan vinna mest på byta till något som är mer effektivt. Sen tror jag kanske inte att det där med timpris och spotpris är något för en normalperson, bättre med vanligt rörligt, om man inte vill vara en galning och tvätt och laga mat på nätterna och liksom leva med elpriset stängt närvarande i var sak man gör. Men jag bor bara i elzon 3 så brukar inte få er helgalna priser. men är också rätt nöjd att slippa stirra mig blind på priset som man ju gör om man tar spotpris/timpris.
Vi har bergvärme (och vedspis) och bor också i zon 3. Är kanske bara vi som är snåla haha.
Hmm nej det är nog inte för alla, men vi tycker inte det är så betungande. Vi är ju hemma hela tiden ändå (föräldralediga just nu, men min man jobbar alltid hemifrån).
Det man får se upp med nu är att inte köra allt på en gång, som laga mat, ladda bilen, tvätta, dammsuga mm samtidigt då elbolagen kommer att debitera effektavgifter som höjer elpriserna kraftigt om man har otur.
Ja, precis, det har vi koll på
Tack alla för alla svar!