"Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jo hej du...Då skulle vi aldrig kunna sola o bada i S. Vi tål nog en hel del- om vi skulle bli tvingade.
Skillnaden är att de kan skaffa päls överallt.
du räknar överhuvudtaget inte in de faktorer som ska räknas in i den faktiska temperaturen. Vind, luftfuktighet samt nederbörd. Samt tiden som de utsätts.

När hästens päls blir blöt o därmed blöt in på bara huden o lägg temp o vind på det. Extra hull isolerar oxå en del.

du kanske utgår från en raggsocka som inte bara är liten till ytan o har en enorm pälsjacka på.
De värmer sig inte, utan gör allt för att inte ödsla mer energi än nödvändigt.
De äter... för att skaffa mer energi till att alstra värme.

Har de bara en kompis räcker det inte långt.

Jag tar in mina när de får nog. De gillar inte alls blåst o i kombo med regn/ snö står de helst inne- de som får. Vad ska hästar göra som inte tas in?
De har inget val o vet de inget annat så...

Du kan läsa mitt andra inlägg som jag gjorde också.

En liten "raggsocka" med liten kroppsyta klarar kyla sämre än en större häst (förutsatt att båda har vinterpäls).

Hästar klarar kyla och väta mycket bättre än vad man tror.
Från mitt andra inlägg:
"Hästen kan även öka/minska blodcirkulationen i ytliga blodkärl som är till fördel vid snabba temperaturväxlingar. Långsiktigt kan hästen även anpassa sin ämnesomsättning till att producera mer/mindre värme."

Jadu, hästar som inte tas in ställer sig i vindskyddet eller och oftast ställer de sig med rumpan mot vinden och börjar leta mat/äta.
Har jobbat på en gård med ca 70hästar, och har hittills inte sett någon frysa. -alla går på lösdrift året om, förutom ett fåtal hästar: några inackorderingar och nån hingst.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Våran tinker går otäckad än så länge och har halvklippning och har aldrig verkat frusen. Däremot så skulle jag tycka att ur ren bekvämlighetssynpunkt så vore det trevligt med täcke på (slippa lerig, smutsig "grå" häst och bara kunna damma av lite innan man slänger på utrustningen) men nu så får han gå utan tills vidare iallafall. Vare sig din häst fryser eller inte så är det väl upp till dig att täcka på honom om du anser det lämpligt, vad andra tycker är väl inte nåt större bekymmer? Rent praktiskt så är det ju kanske skönt att täcka upp och klippa hästen om den har problem med att den svettas när ni arbetar. Jag slänger på täcket ut de gånger våran blivit svettig efter körning/ridning så att han inte ska kylas ner så fort och bli stel i musklerna om det kallt.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästar fryser otroligt sällan. Är det kallt värmer dem sig genom att: äta, stå vi vindskydd (ex. mot ett hus, i vindskyddet, bakom ett träd/buske), sätta rumpan mot vinden och att i flocken stå tätt ihop.
----
Kraftig vind, regn och blötsnö verkar kylande men genom att äta kan hästen behålla sin kroppstemperatur.

Eftersom din häst har vinterpäls och inte är rakad, samt fri tillgång på grovfoder så har jag svårt att tro att han fryser, speciellt nu när det är relativt milt i hela Sverige än så länge.
Blåser det väldigt kraftigt (pratar om ca 15s/m) och regnar förstår jag dock om han kan bli frysen, om ni inte har något skydd alls. Bara för att det är ett kallblod betyder det inte att han fryser mindre än andra hästar. Tror ett mindre kallblod fryser mer än ett stort halvblod (båda med vinterpäls) ..
Det som påverkar hur bra värmereglering hästen har är: storlek, pälsen, tillgång till foder, väder, tillgång till skydd, fettansättning och acklimatisering.

Fast de är fortfarande individer. Jag hade en arab som var rent sjukligt frusen. Lösdriftshall, fri tillgång på käk, lä, kompisar, full päls - han frös som f*n av minsta lilla. "Korkad" var han med, trots uppvuxen på lösdrift, för när han började frysa, då stod han där och frös. Gick inte och åt, gick inte in, utan stod och skakade.

Han behövde samma täckning (rätt massiv sådan..) fullpälsad som oklippt. Han frös av vanliga sommarregn med.

Drygt, men var ju bara att acceptera helt enkelt. På samma sätt som jag accepterade att den helklippta shettisen UTAN skydd, UTAN fri tillgång osv INTE frös utan tvärtom blev 'kokt' av minsta täckning.

Ang superfrusna araben, så han var ihop med en annan arab samt ett fbl jag hade med i en studie där de bla mätte underhudsfettet (med ultraljud) på ett ställe på korset.

Arabvalacken, den frusna, var då i trivselhull, dvs aningens för runt. Han hade extremt lite underhudsfett.

Arabstoet var tjock och hade normalt med underhudsfett.

Fblstoet var rejält slimmat, hon frös fö aldrig, jag kallade henne för 'kaminen' då hon var så varm i sig själv. Hon hade trots att hon var den som hade lägst hull absolut mest underhudsfett.

Och var således även den som höll värmen bäst, trots 'klenast' päls osv.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

KL

Jag tycker det är helt inviduellt..

Jag har sett hästar med fri tillgång på bra grovfoder där det varit enorm skillnad.
Det har varit skillnad på halvblod och halvblod i flocken, mellan arab och arab, mellan kallblod och kallblod..Det finns ingen som kan säga exakt hur det ska vara utan det viktiga tycker jag är - fryser hästen, lägg på ett täcke..svårare än så behöver det väl inte vara? Anser man själv som hästägare som borde kunna avgöra hur sin häst mår, att den behöver ett täcke på vid dåligt eller kallt väder så är det så.

För min egen hästs del så är det kört vid regn, blåst och minusgrader över -5..Där är hans gräns nådd där han står och skakar värre än ett asplöv eller blir onödigt stel vilket för mig är en form av lidande eftersom att han får ont.
Sommartid fixar han 1 timmas regn, därefter måste han få ett täcke.

Sen är det väldigt viktigt också att fundera på i vilken hagmiljö hästen vistas i, som kanske gör den mer eller mindre känslig mot väder och temperaturer? Kring oss är det mesta stora öppna slätter..och vid dåligt väder om hästarna hade valt själva är det föga troligt att de skulle stå kvar där utan hellre söka sig skydd i skog tex..Men med oss människor finns inte den möjligheten för dem.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästar börjar inte fälla i förtid för att de får på sig ett vintertäcke. Pälssättning och fällning är i huvudsak hormonstyrt efter ljuset.

TS, behöver din häst täcke ska den ha det, oavsett vad "förståsigpåare" säger. Att en häst klarar hålla värmen och kan gå utan täcke bara den har fri tillgång på foder är stenålderstänk och rena nyset. Som andra redan sagt, de är individer och ska behandlas som individer.

Säjer det till mitt fjord som var uttlånet ett år och gick täckt efter att hon hade lägt på sig ett finn vinter päls!!
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästar börjar inte fälla i förtid för att de får på sig ett vintertäcke. Pälssättning och fällning är i huvudsak hormonstyrt efter ljuset.

TS, behöver din häst täcke ska den ha det, oavsett vad "förståsigpåare" säger. Att en häst klarar hålla värmen och kan gå utan täcke bara den har fri tillgång på foder är stenålderstänk och rena nyset. Som andra redan sagt, de är individer och ska behandlas som individer.

"Förr" sa man att man (generellt) skulle undvika täcke på oklippta hästar eftersom pälsen då inte "ställer sig" när/om den sedan är utan. Är det också stenålderstänk?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Låter som en karl som hade åsikter om att jag hade transportskydd på mitt kallblod. När karl´n tjatat om det i 10 minuter hur otroligt onödigt det var så kunde jag inte hålla tyst längre utan blev arg :mad:

Och så sa jag till honom. "vet du vad skillnaden mellan din häst & min häst är? Jo, att jag har nåt att vara rädd om, men det kanske inte du har!":o Jag kunde inte rå för det men jag blev så arg, naturligtvis hade jag inte tänkt att vara så fräck i tuten men jag blev såååå less på karln!:cool::grin:

Gör det som känns och är bäst för din häst!!
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Kl
Fast precis som axel påpekar spelar ju väder, vind och vilket skydd som erbjuds under såna förhållanden en oerhörd roll . Faktum är att det är helt avgörande . Just fukt , vind och nederbörd är det hästarna tål sämst .
nödvändigheten av täcke kommer ju i såna förhållanden spela roll jmf med en vildhäst som iallafall kan söka sig ngn annanstans , jmf med att vara inhägnad i en platt hage utan skydd ...
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

"Förr" sa man att man (generellt) skulle undvika täcke på oklippta hästar eftersom pälsen då inte "ställer sig" när/om den sedan är utan. Är det också stenålderstänk?

Det är inte så mycket "stenåldernstänkenda" Pt, men snärar ett resonamängn av suntförnuft ;)
En som är vid gott hull kan få ett tätt kort päls med ett underliggenda skydd av dun. Den yttra pälsen har ett naturliga oilja som stöta bort vatten.
Den innar päls av dun är den som se till att kroppen inte förlora förmycket av varmen, bli den blott då är det risk för nerkyllning så fort hästen bli stillaståenda, det var därför viktig att vi täckt över hästen när vi stänna för att ficka.
Vid buss väder hade vi för vana att alltid känna in i pälsen, var den torr...ingen problem, i ihållenda rain och blåse ett storm täcket var bra så att vi kunda få lite somm.
Dom stenåldern folk skulla har inte livt så länge om dom inte hade frisk fungerenda häster ;)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Äsch då, du känner din häst bäst. Verkar den frysa så ta på den täcke.
Har själv en shettis som är frusen och en annan shettis som älskar kyla. Den som älskar kyla har riktigt riktigt tjock päls, som underull, fet och tät, blir extremt sällan blöt in på skinnet. Den frusna har tunnare päls, inte alls den där underullen och blir blöt och kall när det regnar.
Har för övrigt en nordis också, verkar inte frysa men jag täckar när det regnar/snöar eller är för kallt såhär vintertid. Kan inte ha för tjocka täcken om hon är oklippt för då svettas hon kopiöst. :p
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Visst är det så, en päls blir inte "förstörd" av att täckas vid behov. Min ena pålla har veterinärorder att hållas täckad vintertid och vid dåligt väder eftersom hon spänner sig och får ryggproblem annars, "trots" fri tillgång på grovfoder och skydd. Hon är ingen vildhäst utan har en ägare som bryr sig om hennes välmående och ser henne som den individ hon är.

Att somliga i tråden anser att vildhästar överlever utan täcken får stå för dem, min häst lever förhoppningsvis ett bättre och längre liv med hovslagare, veterinärvård, analyserat foder, stor kuperad hage och täcke vid behov. :grin:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag har en shettis som fryser (börjar skaka) på sommaren om det regnar och blåser. Hon tål inte så mycket med sin tunna sommarpäls. I somras hade hon regntäcke på sig många gånger. På vintern däremot har jag ALDRIG sett henne frysa under alla de år vi har haft henne, oberoende av väder och vind. Hon är en sådan häst som kan komma in med ett lager snö på ryggen.

Min haflinger däremot verkar kunna stå emot hur mycket regn, snö, vind, etc som helst, trots att hon inte alls har den päls som shettisen har. Hon visar aldrig att hon fryser någon gång. Hon är en riktig täckeshatare, och jag kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger hon haft täcke på sig utomhus under de 6 år jag har haft henne. Det händer ibland att jag slänger på ett fleecetäcke när hon åker transport på vintern dock. Det får hon stå ut med ;)!
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Min shire får ha täcke på sig när han behöver. Nu gillar han det inte så värst men när det är nederbörd och kring nollan så vill jag att han har täcke - regnar det på dagen och fryser framemot kvällen blir det ju ett istäcke på honom annars och då fryser han.

Täcke hänger inte nödvändigtvis ihop med ras, det finns många faktorer som inverkar.

Skit i vad folk tycker och använd ditt eget huvud.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

"Förr" sa man att man (generellt) skulle undvika täcke på oklippta hästar eftersom pälsen då inte "ställer sig" när/om den sedan är utan. Är det också stenålderstänk?

Nej det tror jag inte, ett täcke utan fyllning till exempel kan ju verkar kylande på hästen om det är kallt ute. Täcket pressar ihop pälsen så att den mister sin värmereglerande funktion. Av det skälet använder jag aldrig helt ofodrade täcken, regntäcken har fleecefoder eller 100 grams fyllning hos mig (om det är varmt och regnar har inte min häst täcke på sig).

Däremot har jag lite liknande hagsituation som TS, en platt hage mitt på ett fält... så om det blåser rejält så får hästen ha täcke om det samtidigt är lite kallt eftersom han tenderar att bli lite kall annars.

Nu har jag dock skaffat vindskydd till honom så jag hoppas att just den grejen är löst i alla fall.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

*KL*

Pälsen ställer sig när hästen är utan täcke även om den gått täckad innan. Så just det påståendet är stenålderstänkt, att täcke 'permanent' skulle påverka förmågan för pälsen att resa sig.

Däremot som redan påpekats, då ett täcke kan hindra pälsen att resa sig när det ligger på, och då kan ett ofodrat täcke göra att hästen får svårare hålla värmen än utan täcke.

Having said that så ett ofodrat täcke skyddar mot nedkylning av vind och nederbörd, så beroende på omständigheterna kan det ändå bli bättre med ett ofodrat täcke på en oklippt häst i vissa fall, men i ett annat fall kan det bli sämre.

Beror lite på täcke och päls med. Min shettis reser utan besvär pälsen även under sitt väldigt lätta ofodrade täcke.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Nej det tror jag inte, ett täcke utan fyllning till exempel kan ju verkar kylande på hästen om det är kallt ute. Täcket pressar ihop pälsen så att den mister sin värmereglerande funktion. Av det skälet använder jag aldrig helt ofodrade täcken, regntäcken har fleecefoder eller 100 grams fyllning hos mig (om det är varmt och regnar har inte min häst täcke på sig).

Är det verkligen så, eller är det bara något "alla" vet?
Tex har ju SLU kommit fram till att dubbla täcken bara ger 10% mer isolering, men blir tungt och kan skapa ryggproblem och svamp. Ändå är det väldigt många som kör med dubbla täcken vintertid.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Våra kallblod håller värmen mycket bättre än våra varmblod så dom behöver aldrig täcken, men skulle någon av dem börja frysa av någon anledning skulle dom få täcken dom med direkt. Det är ju först och främst en individfråga.

Jag har också en häst med vad låter som samma vinterpäls som din. Extrem långt hår men inte särskilt tjock och han måste ha täcken annars fryser han något galet.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Att somliga i tråden anser att vildhästar överlever utan täcken får stå för dem, min häst lever förhoppningsvis ett bättre och längre liv med hovslagare, veterinärvård, analyserat foder, stor kuperad hage och täcke vid behov. :grin:

+1 på den. Jag vill gärna att mina hästar överlever sin 10-årsdag vilket är långifrån vad alla gör i det vilda.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

:)Alla hästar olika individer och kräver olika saker.

Du vet din hästs bästa och behöver den täcke sätt då på ett.

Sätt på täcke o skit i vad andra säger. Det är DIN häst.

Jag har också haft ett kallblod, fjording som frös oerhört vintertid han hade hur mkt päls som helst man såg han knappt för all pälsen men han frös och med täcke på blev han sitt vanliga busiga jag igen.

Min andra pålle däremot också kallblod har inte mkt päls men fryser aldrig hon blir nästan arg om jag förslår täcke då hon själv vet att det blir för varmt.

Så alla är olika
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Man täckar sin häst om hästen behöver täcke oavsett ras.

Min islänning får täcke vid behov och mitt fullblod får typ jämt täcke men hon är en jäkla fryslort.

Självklart spelar det stor roll att hästen går i en öppen hage utan tillgång till någon typ av vindskydd oavsett om det vore skog/buskar eller en ligghall.
Att stå ute i blåst tar oerhört mkt energi och ännu mer om det är fuktigt/regnar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 196
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 895
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 948
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp