"Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Man täckar sin häst om hästen behöver täcke oavsett ras.

Fast man får se till att man vet om den behöver i så fall - så att man inte utgår från att en klippt häst med täcke håller sig varmare än en oklippt utan.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Är det verkligen så, eller är det bara något "alla" vet?
Tex har ju SLU kommit fram till att dubbla täcken bara ger 10% mer isolering, men blir tungt och kan skapa ryggproblem och svamp. Ändå är det väldigt många som kör med dubbla täcken vintertid.

Tja om du tittar på en häst som inte har täcke på sig så kan du ju se hur pälsen fluffas upp i kyla och är slätare i varmare väder tex.

Om du har ett täcke på blir det givetvis omöjligt för hästen att fluffa upp pälsen så jag känner inte ens att jag behöver något belägg för detta, jag har sett det på hästen och kan känna med handen under täcket att täcket tynger ned (förstås).

Därför vill jag inte lägga på min häst ett ofodrat täcke eftersom man då motverkar hästens naturliga fluffning av pälsen och det då kan bli kallt lättare för honom. Så han får täcke med 100 gramsfyllning eller fleecefoder så kanske man kompenserar lite för det man tar bort i vart fall.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Äsch katten, läste om inlägget och fattade varför det blivit så konstigt :D

Nu såg jag ju att den fråga som diskuterades var vad som händer när hästen INTE LÄNGRE har täcket på sig... jag har liksom bara pratat om NÄR hästen HAR täcket på sig jag :rofl:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Min shire får ha täcke på sig när han behöver. Nu gillar han det inte så värst men när det är nederbörd och kring nollan så vill jag att han har täcke - regnar det på dagen och fryser framemot kvällen blir det ju ett istäcke på honom annars och då fryser han.
.

Min första tanke var; fryser han verkligen? Varför vill du ha täcke på honom om det bara är 0 gradigt?

"is/snötäcken" brukar snarare hålla hästen isolerad ,
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

"Förr" sa man att man (generellt) skulle undvika täcke på oklippta hästar eftersom pälsen då inte "ställer sig" när/om den sedan är utan. Är det också stenålderstänk?

Nej det tror jag inte, erectus pili behöver träning. :D
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Nå, det är ju lite så jag tänker också: alla är individer. Man kan ju bara se på oss människor. Forskare har sagt att vid den och den temperaturen så fryser man ditt och datt. Men om man jämför till exempel, jag och min släkting, som båda är lika långa och väger lika mycket, så kan jag säga att jag fryser nått oerhört mycket mer än vad hon gör, fast vi är av "samma ras" och lika stora. Då jag går med yllesockor på fötterna så går hon barfota, då jag går med vinterjacka och tröja med lång ärm, så går hon fortfarande med sommarjackan och t-shirt. Skulle vi bli slängda i -40 graders köld, eller stå ute en hel dag i kall blåst och regn, så skulle nog hon klara sig bra mycket bättre än vad jag skulle göra.
Så där är det ju skillnad också, oavsett vad forskningen säger.

Och nej, jag förmänskligar inte hästen genom att skriva detta, jag tog bara en liknelse för att visa hur jag menar ;)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det måste ha varit ett helsike för de vilda hästarna då det inte fanns människor som kunde ta hand om dem ;)

Skämt åsido, det är så många faktorer som spelar in i hur hästen klarar av omgivande klimat. Något som är intressant är att hästar i träning och hästar i väldigt god fysisk form klarar kylan ännu bättre än de som inte är det, då de har en högre ämnesomsättning. Sedan får var och en dra sina egna slutsatser ;)

Källa:
Termisk komfort

Jag skulle nog fundera på varför, om någon av hästarna på gården skulle frysa.

Axel> NKT (nedre kritiska temperaturen) är beräknat med stillastående omgivande luft där människan (naken) klarar ner till c:a +20 grader och hästen -15 grader.

Mvh
Rolle
IpL
Ang. det fetstilta har man ändrat sig. Hästar med mkt muskler o därmed större blodcirkulation vid huden kyls oxa av lättare. De kan nog däremot omvandla extrafoder till värme. Jag har sett i mina studier;) sett att hästar som tränas o som därmed får upp kroppstempen varje dag i huden oxå skaffar mindre päls (under en viss tid för utsatthet utan lä/ o fryser mindre- inte konstant avdunstning o strålning. De hästarna är oxå mer benägna att röra sig mer.

Den där kritiska temp. får man nog ta med 3 nypor salt. väldigt individuellt o många faktorer som spelar in.

När det blåser 8 m/s leder pälsen bort två till tre gånger mer värme än om det är
vindstilla.
Regn ökar förlusterna av värme på två sätt; dels pga ökad fuktavgivning och dels
genom att pälsens isolerande förmåga minskar. Det finns rapporter om utegångshästar som i
kallt och blött väder förlorade vikt, trots att de gavs 1,5 gång rekommenderad fodergiva
Tänk då 15-20 m/ s. Vinden är A o 0! Huvudet o halsen avger nog mer som hos oss, då hästar alltid väljer att utsätta rumpan för vinden. Halstäckenas inmarsch är poppis inte bara för att det verkar skönt, utan att det faktiskt fungerar bättre med en mer täckt häst än t.ex dubbla täcken på kroppen.

Studierna är gjorda på väldigt få hästar. 2 st. samt 6 st.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Klart ett kallblod kan behöva täcke. Alla kallblod jag har delat stall med har haft täcke vid regn eller kyla, även de oklippta.

Men de har en viss poäng också, överlag så fryser ädla hästar mer eftersom de har tunnare hud och ytliga kärl och därför blir snabbt nedkylda. Kallblod brukar inte behöva täckas lika tjockt eftersom de har mer köldskydd av naturen.

Det är så individuelt, det finns frusna kallblod och fullblod som aldrig fryser.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Ang. det fetstilta har man ändrat sig. Hästar med mkt muskler o därmed större blodcirkulation vid huden kyls oxa av lättare

Bara så jag vet, vilka har ändrat sig? Var på kurs på Flyinge för ett antal veckor sedan och de som föreläser/forskar (PM/CR) på det sa fortfarande att det är så?

Mvh
Rolle
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jämförelsen haltar lite ;) Människans komfortzon är c:a 1,5 grader, hästens c:a 25 grader. Så varje grads skillnad för oss människor känns mycket mer än motsvarande för hästen.

Rolle
IpL
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det tycker inte jag. Jag förstår vad du menar, men grejen med nyaste´s inlägg var ju bara att ge ett exempel på hur samma förutsättningar; samma vikt, samma "ras", samma väder, kan påverka olika individer. Hästar eller människor, individer är individer.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Vad menar du med 1,5 grad?

Nej vi har bara en högre nedre temp iom att vi inte har päls. Däremot har vi lättare att avdunsta värme iom att vi kan svettas över hela kroppen. en hund o katt kan lätt bli överhettade just pga pälsen, men oxå av att de inte kan avdunsta annat än via mun o tassar.

Hästar skaffar ju dessutom mer päls för att höja sin kritiska punkt. 20 grader blir svammel om man inte ser till den faktiska temp- T + vind, luftfuktighet samt nederbörd.
Att stå ute i storm hela dagen vid spöregn o +4 grader är en gigantisk skillnad om de har sommarpäls. Helt exponerade för väder o vind.
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Att komfortzonen är 1,5 grader, oavsett om du är frusen eller inte så varierar komfortzonen c:a 1,5 grader runt den temperatur du känner dig komfortabel med. Ex 25-26,5 grader. D.v.s. att man inte upplever temperaturen för varm eller för kall.

Rolle
Ipl
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hmmm...som du ställer påståenden skulle man kunna tro att du inte läst några som helst forskningsresultat, men jag utgår från att det inte är så ;)

Så för att få ordning på nomenklaturen:
Kortversion av K.M. på SLU

FAKTA
NKT = Den temperatur då hästen måste öka sitt energiintag, eller öka sin isolering genom att få ett täcke, för att inte sänka sin kroppstemperatur. Tabellen nedan visar NKT för några olika hästtyper.

Temperaturerna gäller för en vindstilla dag utan nederbörd. En klippt häst med ett termotäcke har samma NKT som en oklippt häst av samma typ utan täcke.
Underhållsfoderstat:
+ 7 grader

Lätt träning, oklippt:
0 grader

Medelhård träning, oklippt:
- 7 grader

Medelhård träning, klippt, utan täcke:
+ 5 grader

Medelhård träning, klippt, med termotäcke:
- 7 grader

Medelhård träning, klippt, dubbla termotäcken:
- 11 grader

Hård träning, oklippt:
- 15 grader*

*Detta visar att det är effektivare att öka högivan än att lägga på ett extra täcke när det är riktigt kallt.


Gå gärna i på SLU Epsilon, där finns mycket intressant att läsa ;)

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag anser fortfarande att det inte är så lätt att,man kan generalisera så till den milda grad. stoppa in varelser i fack.
hur många dagar är det "optimalt"- vindstilla o en trevlig luftfuktighet?
I princip aldrig.

Sen är graden av "träning" högst subjektivt.
Denna studie har även lett till att man ger vuxna överviktiga hästar extra hö för att hålla värmen o inte sällan till slut triggat fång pga det. De får extra fast de har täcke eller har ett faktiskt överintag redan innan.

skulle man läsa o agera efter studien är alla klippta hästar oavsett ras eller arbete lika. För vad som är medelhårt arbete vet de flesta inte.

många av dessa studier utgår från tävlingstravare eller galoppörer.

här går folk i mössa när det är 15 grader o jag tar på den vid -15.

De bästa rekommendationen borde vara-se o känn på din häst o ha hellre ngt för svala täcken på än för varma då temp. fluktuerar under dagen.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

De bästa rekommendationen borde vara-se o känn på din häst o ha hellre ngt för svala täcken på än för varma då temp. fluktuerar under dagen.

Väldigt många har tyvärr en tendens att förmänskliga hästarna lite och övertäcka sina hästar. Tycker att det är bra att det finns "mått stockar" , speciellt då det finns så otroligt mycket hästägare i vårat land med bristande kunskaper om hästar som biologisk varelse.

Är för övrigt väldigt svårt att känna på en häst om den fryser eller inte. Pälsen kommer troligtvis vara kall om det är kallt ute ...även om hästen inte fryser
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Fast studien vi pratar om om jag minns rätt gjordes på ridskolehästar och konvalescenter samt tävlingshästar blandat ...

Jag håller med dig ang att skalan ofta svänger mkt åt andra hållet oavsett vad vi pratar om för studier . Men mat gödandet tror jag inte går att skylla på denna täckes studie . Matgödningen är ett eget problem och snarar skulle jag nog vilja säga att hästarna har täcken OCH göds ;)

Du säger ju egentligen det flera säger : att väldigt många variabler spelar in och individer osv . Men jag håller med Sara och Rolle i det att generella riktlinjer är jättebra för att lära folk vad de ska titta på och ta i beaktning utifrån hur hästen som djur rent generellt reglerar sin värme . Utan det blir det problemet som faktiskt var mkt större innan studierna spreds : människor täckade sina höstar utifrån hur människorna själva upplevde vädret .

Däremot har jag som du påpekar till Rolle också läst en senare studie där man backade på att tävlingshästar i hög kondition höll värmen bättre . Tyvärr minns jag inga detaljer och Googlade lite på den men hittade inte . Jag vill minnas dock att denna även den var en SLU uppsats och byggde vidare på 2006 studien som det pratas om här , av Karin Müller .

Kl
Finns även en intressant studie hur mkt hästens temperatur skiljer sig inne vid huden jmf med utsidan av pälsen på oklippt häst . Vi pratar 5-7 grader .
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Man känner ju lätt på en klippt häst att den känns varmare för att det är närmast huden.

en oklippt häst får man väl lära sig efter hur den agerar.

Hästar i toptrim kyls av lättare pga ytligare o fler kapillärer i muskulaturen samt bristen på underhudsfett.

Ang. att man inte ska täcka för att man själv är lättfrusen är en sak. nu ser det mer ut som- ha samma täcke på för en liten regnskur sommartid. som vid storm vid en plusgrad. Man räknar bara bara att hästar tål en skillnad på 20 grader o tar inte med de andra faktorerna.
Har hästarna vindskydd är saken en helt annan.

Hästarna tål vilken kyla som helst om det är normalt för årstiden såvida pälssättningen har hängt med. Väta o vind förändrar allt. Snö/ ispansar isolerar ju på en tjock päls.
Alla läser inte studien med en gnutta tänkande. utan rätt av oavsett.

jag glömmer inte en tants uttalande, för många år sen dock. Den hade 3 eller 4 mkt åtsittande täcken plus hals- INNE! oxå. -Hästar tar inte av sig pälsen om de går in!:rofl: Tja vilda hästar går inte in....
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

*delvis KL*

Haken är att vissa hästar blir det perfekt med samma (regn)täcke vid både sommarregnskuren och +1 grader och storm. Andra blir kokt ibåda fallen, en tredje behöver täcke vid stormen men inte sommarregnet och en fjärde behöver ett täcke vid sommarregnet och ett annat tjockare vid stormen.

Så studierna är inte användbara mer än att få folk att tänka till och kolla hur just deras häst/hästar reagerar och behöver. Och det är ju där det brister.

Jag har haft alla sorter, men betydligt fler kaminvarma än väldigt frusna..

Den väldigt frusna behövde tjockare täcke med 5-10 graders intervall, den lägre siffran vid nederbörd. Dvs kring nollan ett täcke, minus 10 ett tjockare, minus 15 ett ännu tjockare osv.

Medan den mest varma går inte lägga något annat på ens HELKLIPPT än 100 grams fodrat täcke, och det då om det var -15 eller kallare. Över det så enbart ofodrat regn. Och helklippt alltså.

De allra flesta däremot, de har i princip haft en komfortzon mellan -5 till -30 där ett och samma täcke blivit utmärkt, ev komb med hals om riktigt ruskväder.

Fullbloden har varit otroligt lätta att övertäcka, däremot har båda fullpälsade klarat vilket väder som helst. De har dock klippts, och sen stått sig med regntäcke, 200 gram och 300 gram täcke. Mer har aldrig behövts och täckena har aldrig behövt kombineras.

Men t ex welsharna är lite spännande. Tämligen ofrusna. L tämligen ofrusen även klippt. L har som max någonsin haft 200+150 gr täckning, och det har hänt mindre än en handfull gånger under alla år. Då talar vi utan skydd, utan mat att äta sig varm med och klippt - samt smällkallt, snöstorm osv.

Lilla åringen nu är ett pälsmonster. Han fick på vet inrådan täcke på sig när han blev krasslig. Jag trodde det arma livet skulle bli kokt. Icke, trots 150 gram täcke + full päls håller han samma yttre och inre temperatur som otäckad. Trots att det varit 0-10+. Förvånande, och fascinerande men stämmer ganska bra på hur L är med. Extremt svår både över och undertäcka (vissa dagar slår ju vädergissningen fel helt enkelt och man sitter där på jobbet med ångest över att de har för lite/för mycket täcke efter hur vädret visade sig bli. Kommer hem till häst som är lagom tempererad ändå..)

Så, det finns inte en enda studie jag kunnat gå på och det så att säga fungerat i verkligheten på alla. Vissa får helt klart mer värme av dubbla täcken (superfryslorten t ex funkade så), andra har inte fattat de 'ska' frysa och går omkring helklippta i minus 10 med ett ofodrat regntäcke och är lagom, andra har svettats ihjäl i bara sin egen päls och ytterligare andra har man om man haft anlag för det kunnat klä på lite som en docka, helt efter mattes tycke och de har varken blivit för varma eller för kalla.

Så folk måste ärligt kolla sina egna hästar och deras behov. För EN sak är säker - så många extrema fryslortar existerar det inte som täckesvalen ger sken av. (Dvs hästar som i +10 står med 200 gr helhalstäcke, hästar som i minus 5 grader står i trippla vintertäcken och är så påbyltade de knappt kan röra sig osv.). Samtidigt så har jag sett mer än en frysande, kurande häst av kallblodsras/ponnyras. Båda gör lika ont i hjärtat att se...
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag har ett kallblod... Hon är 5 år ... Fram till i år har hon aldrig gått täckad på vintrarna... Hon fryser inte. Så egentligen behöver jag inte täcka henne nu med. Men.. Jag rider henne nu. Och har det varit ett eländes väder under dagen så orkar jag helt enkelt inte vänta på att hon skall bli torr innan jag kan rida. Det tar x-antal timmar. Alltså är hon täckad i år. För tillfället med ett ofodrat regntäcke.

Det jag har kunnat iaktta är att hon rör sig mer. Tidigare när det var skitväder så stod hon och kurade i hagen med rumpan mot vinden... i timmar... Nu när täcket är på så rör hon sig i hagen oavsett väder. Jag ser sällan eller aldrig just det där kurandet med rumpan mot vinden längre.

Om du använder din häst, ridning/körning.. så använd det argumentet till dina belackare. Att du får in en ren och torr häst som du snabbt kan slänga på utrustningen på. Det brukar folk nämligen köpa enklare än att hästen behöver täcke för att inte frysa.

Sen det olika behoven av täcke är ju som flera skriver individuellt. Mitt kallblod behöver inte täcke egentligen. Däremot behöver hennes hagkamrat det. Det är ett snart 24 år gammalt varmblod med rätt rassliga tänder. Så den damen behöver täcke för att inte allt foder jag stoppar i henne skall gå åt till att hålla värmen....
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 911
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 948
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp