Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Hon skrev att det serverades glass till efterrätt.
Jag uppfattade det som att övriga gäster åt av detta, men visst kan jag ha misförstått det hela. Kanske vägrade samtliga äta av detta skadliga födoämne.;)

Så spädbarn ska få äta av det alla andra äter om de är med? Om de sitter med vid matbordet och får sitt baby-käk ska de likt förbannat få revbensspjäll, stark salsa och av allt det andra de vuxna runt bordet äter? Så att inte spädisen känner sig utanför och mobbad?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Ja glass och godis innehåller så mycket mer än grädde, mjölk och socker. Det handlar om hur mycket man vill belasta barnets reningsfabrik som ännu inte är helt utvecklad. Det är därför de är så mycket känsligare mot saker än vad vi är.

Men har jag introducerat mjölk och ägg och barnet tål det skulle jag gladeligen ta emot glass som bara innehöll ägg, mjölk och socker. Det låter mycket nyttigare än det kan jag hitta ute i butikerna.

Det finns inga gifter i vanlig mening i maten vi köper i affärerna. Det är ungefär lika nyanserat som att säga att mineralvatten är farligt och sprider bara rädsla.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Som jag redan har skrivit är rekommendationer inte till för att följas slaviskt, utan är satta med marginal för föräldrar som inte alls vet eller förstår vad små barn ska äta. De är helt enkelt rekommendationer.

Hur många följer livsmedelsverkets råd för hur man ska äta i övrigt?

Varför hacka på de som följer rekomendationerna och försöka få dem att sluta följa rekomendationerna? Rekomendationerna är ju till för att de som tycker att små barn ska äta ex sötsaker ska tänka om. Jag tror det är få som följer rekomendationerna slaviskt och väntar tills barnet är exakt 6 månader på dagen, innan det får smaka annat än bröstmjölk. Men varför ge ett barn som precis börjat smaka annat än bröstmjölk glass? För att det är mitt hem och jag bestämmer här? Skulle du gjort så med grannens barn, jobbarkompisarnas barn eller chefens barn?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Varför hacka på de som följer rekomendationerna och försöka få dem att sluta följa rekomendationerna? Rekomendationerna är ju till för att de som tycker att små barn ska äta ex sötsaker ska tänka om. Jag tror det är få som följer rekomendationerna slaviskt och väntar tills barnet är exakt 6 månader på dagen, innan det får smaka annat än bröstmjölk. Men varför ge ett barn som precis börjat smaka annat än bröstmjölk glass? För att det är mitt hem och jag bestämmer här? Skulle du gjort så med grannens barn, jobbarkompisarnas barn eller chefens barn?

Jag hackar inte på dem, jag försöker nyansera den matpanik som vissa användare sprider.

Glass är inte gift - och matrekommendationer är just matrekommendationer - rent socker dör man inte av (det är ungefär som att säga att man får skrumplever att ett glas vin).

Lämpligt eller inte, är en annan femma, men det är inte sansat att tala om vanlig mat i de ordalagen.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det jag menade är, hur vet du vad all mat i affären innehåller? Det som inte är skadligt för oss, är det för små barn. Kan vara iallafall.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det jag menade är, hur vet du vad all mat i affären innehåller? Det som inte är skadligt för oss, är det för små barn. Kan vara iallafall.

Maten är väl reglerad, även om det finns en hel del onödiga tillsatser. Men de mängderna anses vara acceptabla och ofarliga.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Well, det med amning vet jag inte så mycket om, då jag enbart ammade delvis tills han var 3 månader.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Well, det med amning vet jag inte så mycket om, då jag enbart ammade delvis tills han var 3 månader.

det var en biolog som berättade det för mig. Det finns enligt henne bara två sätt att frigöra gifterna som är lagrade i våra fettvävnader - och det är genom amning och bantning.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

De anses vara det ja. Det betyder ju inte att det är det.

Jag följde inte rekommendationerna slaviskt, men tycker det är onödigt att ge dem socker och sötsaker när de är såpass små att de inte ens vet vad det är för något.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

De anses vara det ja. Det betyder ju inte att det är det.

Jag följde inte rekommendationerna slaviskt, men tycker det är onödigt att ge dem socker och sötsaker när de är såpass små att de inte ens vet vad det är för något.

Ja, det är säkert onödigt. Men det var ju inte det som jag invände emot, utan den affär TS och andra har gjort av det hela.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag hade reagerat likadant.

Jag hade inte röjt upp himmel och jord över det, men fan vad jag hade blivit pissed om någon sitter framför näsan på mig och gjort samma sak.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sitter faktiskt med dietist Anna Ottossons bok uppslagen framför mig och läser av en ren slump: "Debatten om kolhydrater är i dag hetsig och onyanserad. Kolhydrater har nästan blivit en svordom. Man stöter på uppfattningar som att "potatis är ett gift" och "socker är livsfarligt". Det finns till och med de som säger att det är kolhydraterna som är orsaken till de många välfärdssjukdomarna. Detta är mycket missvisande."

När man talar om trollen...

Nu ska jag fortsätta att jobba.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag hackar inte på dem, jag försöker nyansera den matpanik som vissa användare sprider.

Glass är inte gift - och matrekommendationer är just matrekommendationer - rent socker dör man inte av (det är ungefär som att säga att man får skrumplever att ett glas vin).

Lämpligt eller inte, är en annan femma, men det är inte sansat att tala om vanlig mat i de ordalagen.

Har jag påstått att glass är giftigt?
Har jag påstått att man dör av rent socker?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Har jag påstått att glass är giftigt?
Har jag påstått att man dör av rent socker?

Vissa användare har velat påskina detta. Mer eller mindre. Nu tänker jag inte fortsätta den här debatten, för den går i cirklar.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sitter faktiskt med dietist Anna Ottossons bok uppslagen framför mig och läser av en ren slump: "Debatten om kolhydrater är i dag hetsig och onyanserad. Kolhydrater har nästan blivit en svordom. Man stöter på uppfattningar som att "potatis är ett gift" och "socker är livsfarligt". Det finns till och med de som säger att det är kolhydraterna som är orsaken till de många välfärdssjukdomarna. Detta är mycket missvisande."

När man talar om trollen...

Nu ska jag fortsätta att jobba.

I min värld är inte kolhydrater likställt med socker. Det finns betydligt bättre kolhydrater att tillgå, som kroppen faktiskt behöver.
Vad i det konceptet är svårt att förstå?
 

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt...
2
Svar
21
· Visningar
2 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp