Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Att kolhydrater inte är skadligt för kroppen.

Dvs, inte mer än överdrivet intag av tex vatten, fett, fibrer.

Balans är nyckelordet.

Kolhydrater ja. Men inte i form av raffinerat socker.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Kolhydrater ja. Men inte i form av raffinerat socker.

Glass innehåller mer än bara socker, vill jag först påpeka. Och det är fortfarande kolhydrater, även om de inte är livsnödvändiga för oss. Men de är heller inte skadliga i så små mängder.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Nej, knappast för att hon inte blev respekterad.
Även om pojken bara är 6 månader tror jag att han är medveten om att det stoppas ngt spännande i munnen på dom andra.
Är man så noga med att barnet inte på några villkor får smaka på lite glass borde man avstå själv också så man slipper särbehandlingen.

Kan ha missat det, men skrev hon någonstans att hon proppade i sig glass framför honom?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

(Ytterligare ett exempel från hästvärlden: Min stallägare utfodrar min häst med korn, något som egentligen inte är så bra, om man ska tro nya forskarrön. Men det är inte tillräckligt belagt för att jag ska ta upp saken och agera - och det är så små mängder att det inte spelar någon roll.)


Vet du vad skillnaden är? Jo du har sagt nej till din stallägare. Du har klart och tydligt sagt att du inte vill att hästen ska få korn eftersom du läst att det kan vara dåligt och det är helt onödigt att ge hästen korn då den redan får mat som tillgodoser dess behov, så varför ge den korn i onödan?
Dock bryr sig inte din stallägare om vad du sagt och ger din häst korn ändå. Varför då? Till vilket syfte ska människan gå emot dina önskemål när det är en sådan simpel önskan som att inte ge hästen korn eller låta bli att ge ungen socker.

För övrigt angående sockrets vara eller inte vara. Som jag förstått det så ammas barn i den åldern fortfarande och då får de i sig en massa socker från bröstmjölken. Att då ge överflödigt socker är bara totalt onödigt, dessutom att ge det i form av glass som innehåller en massa andra skadliga medel förstår jag inte..
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Glass innehåller mer än bara socker, vill jag först påpeka. Och det är fortfarande kolhydrater, även om de inte är livsnödvändiga för oss. Men de är heller inte skadliga i så små mängder.

Nej, visst inte skadligt i små mängder. Det kan jag hålla med om. Men totalt onödigt att stoppa i ett så litet barn, men om man vill ha i sig kolhydrater finns det betydligt bättre livsmedel än glass. ;)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Vet du vad skillnaden är? Jo du har sagt nej till din stallägare. Du har klart och tydligt sagt att du inte vill att hästen ska få korn eftersom du läst att det kan vara dåligt och det är helt onödigt att ge hästen korn då den redan får mat som tillgodoser dess behov, så varför ge den korn i onödan?

Anledningen till att jag inte har sagt nej är just för att konsekvensen för min häst är obetydlig. Det är bättre att den som handhar min häst känner att h*n har handlingsutrymme att agera efter eget tycke - vilket är betydligt viktigare när vi talar om att delegera ansvar för både djur och barn. Jag vill helt enkelt inte främja ett beteende där h*n frågar mig först och handlar sedan, utan jag vill att h*n ska känna tillit och förtroende till sitt eget omdöme. Så obetydliga, icke-önskvärda saker får falla till föga för den principen.

Givetvis är detta en person som jag litar på. Men jag litar även på mina föräldrar.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag tänker inte bara på sockret. Glass innehåller också onödiga tillsatser. Barns förmåga att ta hand om olika ämnen är väldigt låg när de är så små. Alla känner ju till att man inte ska belasta dem med salt osv. Barn blir lättare förgiftade och påverkade av skadliga ämnen.

Den vaniljglass vi har hemma innehåller grädde, mjölk och ägg. (Sen tillsatser då) Alla barn som är 5 månader har inte börjat med mjölkprodukter. Att göra det med glass för att det är gulligt känns ju helt bakvänt. Ägg ska man också vänta med tills de är äldre än så.

Det är bara att läsa på baksidan av ett glasspaket och fråga sig själv om barnets njurar och lever är så välutvecklade att det är lämpliga ingridienser att börja med.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Kan ha missat det, men skrev hon någonstans att hon proppade i sig glass framför honom?

Hon skrev att det serverades glass till efterrätt.
Jag uppfattade det som att övriga gäster åt av detta, men visst kan jag ha misförstått det hela. Kanske vägrade samtliga äta av detta skadliga födoämne.;)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Nej, visst inte skadligt i små mängder. Det kan jag hålla med om. Men totalt onödigt att stoppa i ett så litet barn, men om man vill ha i sig kolhydrater finns det betydligt bättre livsmedel än glass. ;)

Jo, vi är ju egentligen överens där, men jag har fullt förtroende för att TS utfodrar sin bebis med lämplig mat all övrig tid, vilket gör morfars glassmatande harmlöst i sammanhanget.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Men, det kanske inte direkt var så att hon lät sin son sitta där och titta på alla andra som "läskade" honom med glassen. Mmmmmm vad gott det här är bebisen. Synd om dig som inte får smaka.

Jag tycker inte heller att en 6 månaders måste ha glass och det är verkligen inte att behandla dem som hundar ifall om man inte ger dem det.

En 6 månaders bryr sig inte om glassen. De vet ju inte ens vad det är för något.

Hur ska dem då kunna tänka: åh vad det är synd om mig som inte får den där kletiga sörjan. Varför är min mamma så elak?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag tänker inte bara på sockret. Glass innehåller också onödiga tillsatser. Barns förmåga att ta hand om olika ämnen är väldigt låg när de är så små. Alla känner ju till att man inte ska belasta dem med salt osv. Barn blir lättare förgiftade och påverkade av skadliga ämnen.

Den vaniljglass vi har hemma innehåller grädde, mjölk och ägg. (Sen tillsatser då) Alla barn som är 5 månader har inte börjat med mjölkprodukter. Att göra det med glass för att det är gulligt känns ju helt bakvänt. Ägg ska man också vänta med tills de är äldre än så.

Det är bara att läsa på baksidan av ett glasspaket och fråga sig själv om barnets njurar och lever är så välutvecklade att det är lämpliga ingridienser att börja med.

Ja, det är betydligt lättare att finna argument mot glass än för .
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Javisst, det kan det vara. Jag har inte förnekat det någonstans. Tvärtom tror jag att det är rätt vanligt med den sortens maktkamper mellan vuxna barn och föräldrar.

Men om jag "förbjuder" farfar så blir det ju bara min makt mot hans, vilket jag skrivit flera gånger redan. Det är inte uppenbart för mig att föräldern bör "vinna" den kampen, och det är inte heller uppenbart varför. Om inte anledningen är just att man vill ha - och uppenbarligen behöver för att föräldrasjälvförtroendet inte ska kollapsa - en unik, oinskränkt maktposition över sitt barn. Jag tror inte att det gynnar barnet att ha så känsliga föräldrar, och jag tycker att föräldrarna där verkar ha lite att jobba med.

Skillnaden mellan min tankegång och andras är att lite självständighet från farfars sida inte så farligt. Dels dör inte ungen av glass, dels bryter inte mitt föräldraskap samman av att jag "körs över" i den här sortens frågor.

Barnen mår inte bra av så känsliga föräldrar men barnet mår inte heller bra av att föräldrarna blir överkörda i sitt föräldraskap. Framför allt inte om föräldrarna körs över för så bagatellartade saker.

Däremot undrar jag varför det är en okränkbar rättighet att bestämma vad andras bebisar ska äta bara för att det är mitt hem. Att det är mitt barn tycker jag är en naturlig inställning men att det är mitt hem därför bestämmer jag över ditt barn är en maktdemonstration i mina ögon. Jag har inget behov av att demonstrera den makten bara för att det är mitt hem, jag vill bli respekterad i mitt hem men inte utöva makt över andra. Jag kanske inte har bästa kunskapen om vad andras barn bör äta därför frågar jag innan jag ger andras barn något. Vet jag att gästerna inte vill att barnen ska dricka läsk så serverar jag inte läsk. Har jag redan börjat servera läsk så accepterar jag ett nej från föräldrarna. Vanligtvis brukar föräldrarna låta barnen få lite läsk i alla fall, om barnen är så gammla att de förstår. Serverar jag dessert och någon bantar så accepterar jag det, oftast tar de en liten bit av ren artighet. Ömsesidig respekt helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag tänker inte bara på sockret. Glass innehåller också onödiga tillsatser. Barns förmåga att ta hand om olika ämnen är väldigt låg när de är så små. Alla känner ju till att man inte ska belasta dem med salt osv. Barn blir lättare förgiftade och påverkade av skadliga ämnen.

Den vaniljglass vi har hemma innehåller grädde, mjölk och ägg. (Sen tillsatser då) Alla barn som är 5 månader har inte börjat med mjölkprodukter. Att göra det med glass för att det är gulligt känns ju helt bakvänt. Ägg ska man också vänta med tills de är äldre än så.

Det är bara att läsa på baksidan av ett glasspaket och fråga sig själv om barnets njurar och lever är så välutvecklade att det är lämpliga ingridienser att börja med.

Precis mjölkallargi är den vanligaste födoämnes allergin hos små barn därefter kommer ägg. Väntar man med att introducera dem så minskar risken för allergi och de bör introduceras ett i taget. Här måste man respektera föräldrana om de väljer att följa rekomendationerna. Mor och farföräldrarna måste kunna skapa bra relationer till sina barnbarn utan glass eller andra sötsaker. Eller ska man muta barnen att tycka om en?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Precis mjölkallargi är den vanligaste födoämnes allergin hos små barn därefter kommer ägg. Väntar man med att introducera dem så minskar risken för allergi och de bör introduceras ett i taget. Här måste man respektera föräldrana om de väljer att följa rekomendationerna. Mor och farföräldrarna måste kunna skapa bra relationer till sina barnbarn utan glass eller andra sötsaker. Eller ska man muta barnen att tycka om en?

Vad jag förstod på TS var det specifikt sockret som hon ogillade. Mjölk, ägg och e-tillsatser finns som ingredienser i massor av andra livsmedel än glass. Det är nästan svårt att undvika, ens om man försöker.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Vad jag förstod på TS var det specifikt sockret som hon ogillade. Mjölk, ägg och e-tillsatser finns som ingredienser i massor av andra livsmedel än glass. Det är nästan svårt att undvika, ens om man försöker.

Det går aldeles utmärkt att undvika.
För övrigt så rekomenderar BVC att man undviker socker till så små barn.
(tillsatt socker, inte socker i ex fruckt)
 
Senast ändrad:
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det går aldeles utmärkt att undvika.
För övrigt så rekomenderar BVC att man undviker socker till så små barn.
(tillsatt socker, inte socker i ex fruckt)

Som jag redan har skrivit är rekommendationer inte till för att följas slaviskt, utan är satta med marginal för föräldrar som inte alls vet eller förstår vad små barn ska äta. De är helt enkelt rekommendationer.

Hur många följer livsmedelsverkets råd för hur man ska äta i övrigt?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag har inte haft ett dugg svårt att undvika de sakerna med mitt barn ännu. Han är inte ens året. Han äter inte vad som helst och han behöver det inte heller.

Min sambo kom just hem från en föreläsning om barn och gifter (Han jobbar med miljö och hälsa). För oss är det ett lätt val.

Jag kan verkligen inte förstå vart denna godishysteri kommer ifrån och varför man ska börja proppa i barnen konstiga sötsaker som de inte ens har behov av. Det är en vuxen tillfredsställelse, det har inget med barnen att göra.

Här var det första svärmor sa: Tänk när du kan äta glass. Vi som föräldrar hade precis börjat med lite smakisar och tänke: Tänk när du kan äta mat.

Jag tror också att det där proppandet handlar om att fjäska sig in och göra sig populär hos barnbarnen. Mycket märkligt att man inte kan finna andra vägar att göra sig poppis på.

Om det är allas rätt att proppa i barnen vad som helst för att de besöker en så måste det sluta med att vi besöker dem alltså? Ni menar att man aldrig kan respektera föräldrarnas önskemål bara för att man är i sitt eget hem? Ett intet besök är alltså att föredra så att alla kan vara sina fria individer? *öh*? Det kanske är de som ska ge barnen vad som helst som har problem med mat och kanske själv har det som enda njutning?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Min sambo kom just hem från en föreläsning om barn och gifter (Han jobbar med miljö och hälsa). För oss är det ett lätt val.

Jaha? Vad har grädde, ägg och socker med gifter att göra? :confused:

Du får göra precis som du vill med besök och dylikt. Det lägger jag mig inte i alls.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Ja glass och godis innehåller så mycket mer än grädde, mjölk och socker. Det handlar om hur mycket man vill belasta barnets reningsfabrik som ännu inte är helt utvecklad. Det är därför de är så mycket känsligare mot saker än vad vi är.

Men har jag introducerat mjölk och ägg och barnet tål det skulle jag gladeligen ta emot glass som bara innehöll ägg, mjölk och socker. Det låter mycket nyttigare än det kan jag hitta ute i butikerna.
 

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt...
2
Svar
21
· Visningar
2 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp