Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Kanske är det så att du läser in mer än vad som faktiskt skrivs.
Framför allt när du citerar Anna Ottosson som känns helt orelevant.

Jag kan nämligen inte se den panik du beskriver hos någon annan än de som hävdar att bara för att ett barn förvägras glass vid 6 månaders ålder, så innebär det att barnet aldrig kommer få äta sötsaker och mormodern förvägras en relation till sitt barnbarn.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag kan nämligen inte se den panik du beskriver hos någon annan än de som hävdar att bara för att ett barn förvägras glass vid 6 månaders ålder, så innebär det att barnet aldrig kommer få äta sötsaker och mormodern förvägras en relation till sitt barnbarn.

Vi får nog vara ense om att vara oense i så fall.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

det var en biolog som berättade det för mig. Det finns enligt henne bara två sätt att frigöra gifterna som är lagrade i våra fettvävnader - och det är genom amning och bantning.

Och jag kan behöver inte konsultera en biolog för att påstå att det inte är hela sanningen, det finns tre sätt att frigöra gifterna och dessa är bantning, ammning och via moderkakan. Bland annat därför finns det kostråd för gravida och ammande kvinnor ex vad det gäller insjöfisk.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Och jag kan behöver inte konsultera en biolog för att påstå att det inte är hela sanningen, det finns tre sätt att frigöra gifterna och dessa är bantning, ammning och via moderkakan. Bland annat därför finns det kostråd för gravida och ammande kvinnor ex vad det gäller insjöfisk.

Jag talar om gifter som ligger lagrade i kroppen sedan länge. Men eftersom mer energi behövs under graviditet följer det helt logiskt - i synnerhet om kvinnan inte får i sig tillräckligt med näring - att fettlagren bryts ner och används för att ge byggmaterial till babyn.

Men varför tjafsa om detta?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Gifter som finns lagrade i kroppen sedan länge kan också frigöras via moderkakan.

Men kan vi vara överens om att vi kan få i oss gifter och att endel av dessa gifter får vi i oss via maten. Kan vi även vara överens om att foster och spädbarn är mer känsliga för dessa gifter.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jaha? Vad har grädde, ägg och socker med gifter att göra? :confused:

Pratar du fortfarande om glass? Har du ens kollat innehållsförteckningen på vanlig, billig glass (som de flesta köper)? Visst, det finns finare sorter som fortfarande innehåller grädde och kanske ägg, men det är inte de sorterna de flesta köper.

Vi köper alltid bra glass som till och med vår bebis får smaka på. Men jag skulle inte ge honom "vanlig" glass, som mest består av vatten och tillsatser.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Den billiga glassen smakar bara konstigt. Finns en här för ca 12 spänn och det är 2 liter. Jag kan tänka mig att det måste finnas en jäkla massa tillsatser i den.

Loke brukar inte få glass särskilt ofta, men nån gång i bland får han lite.

Vilken köper du?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag hackar inte på dem, jag försöker nyansera den matpanik som vissa användare sprider.

Glass är inte gift - och matrekommendationer är just matrekommendationer - rent socker dör man inte av (det är ungefär som att säga att man får skrumplever att ett glas vin).

Lämpligt eller inte, är en annan femma, men det är inte sansat att tala om vanlig mat i de ordalagen.

:bow:

jag börjar undra vilken mängd glass folk tror att "andra" proppar i sina barn

jag snackar en liten klump glass åt en ettåring kanske varannan vecka.
Gruset och skiten hon får i sig på dagis är nog egentligen skadligare.

Hur många antiglassmänniskor här förbjuder sina barn att äta skolmaten som tydligen innehåller både palmolja och transfetter?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

:bow:

jag börjar undra vilken mängd glass folk tror att "andra" proppar i sina barn

jag snackar en liten klump glass åt en ettåring kanske varannan vecka.
Gruset och skiten hon får i sig på dagis är nog egentligen skadligare.

Hur många antiglassmänniskor här förbjuder sina barn att äta skolmaten som tydligen innehåller både palmolja och transfetter?

Men tråden handlar om en bebis.
Det är bra onödigt att proppa i en bebis glass. Det är väl det TS säger.
Vilket jag håller med henne om.

Ta inte åt dig personligen. Det handlar ju om att TS tagit ställning mot glass åt SIN bebis, men motarbetas av sina egna föräldrar, inte att de som ger sina barn glass är dåliga föräldrar. Det har ingen påstått.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jag har kanske en naiv inställning, men jag tror att de flesta som har haft med barn att göra har något klokt att bidra med.

Jag läser vidare i denna tråd och vill bara nämna en sak för dig och Petruska mfl. Som jag skrivit tidigt i tråden: TS ifråga åkte ju inte därifrån eller bröt kontakten för all framtid (om hon nu inte skrivit det senare än detta inlägg jag svarar på) med sina föräldrar pga glassen. Med andra ord var det inte en "jättestor sak" för henne heller. Hon berättade bara att hon blev överkörd av sin mamma när hon bad henne låta bli att ge glass till sitt 6månaders (åldern ÄR väl ändå en rätt adekvat faktor i fallet ifråga?) barnbarn. TS har dessutom väldigt goda skäl att säga nej i detta fall. Mamma/mormor väljer att strunta i vad TS säger och ge barnet glass ändå. Mot TS vilja. Det var ingen jättesak för TS, men hon kände sig överkörd och ignorerad. Jag tycker TS gör helt RÄTT i att tala om för sin mor att hon och hennes make/sambo själva vill besluta om vad som är lämpligt för deras barn. Hon gör dock inte rätt (tycker jag) om hon skulle göra en stor "affär" av det där och då eller bli "skogstokig" eller skrika "MITT BARN - Jag bestämmer!!" och gå bärsärkagång vid fikabordet. Men så gjorde hon ju heller inte.

Enligt er så vore det skillnad om det handlade om nötter till ett barn som riskerar ärvt en nötallergi eller om det var glutenrisk eller om det fanns andra "speciella faktorer". Men hur ska man göra då? Hur man än vänder sig så har man liksom rumpan därbak. Vår son har en farfar som verkar tycka att han "får alldeles för lite sol". Sonen är inte ens ett år gammal. ALLA rekommendationer säger att barn under ett år inte ska exponeras för sol utan hållas i skuggan. Tackolov så gör ju farfar inte något emot vår vilja, han lyssnar, men verkar inte riktigt förstå argumenten eftersom frågan ständigt kom upp i somras om att sonen "inte blivit solbränd". OM farfar hade tagit vårt barn i somras och satt honom för att sola när vi hälsade på trots att vi sagt att vi inte vill det och att det inte är lämpligt - skulle vi då bara låta det "gå förbi" för att farfar måste "få skapa sin egen relation till barnet"?

En annan kommentar kom från en gammelfaster som aldrig träffat honom tidigare "nej, han vill ju inte sova nu! Det märker du väl!" när sambon försökte lägga en övertrött unge i vagnen och gå en sväng för att få honom att sova. Skulle sambon då ha lyssnat på denna gammelfaster för "husfridens skull"? Och låtit den övertrötta sonen vara uppe grinandes i någon timme till tills HON (kanske) skulle inse att sonen nog var trött?

Det handlar inte om "föräldramakt" - det handlar om vårt ansvar som föräldrar för vårt lilla barn som inte ens ännu kan tala! Vi känner honom bättre än gammelfaster och vet att han grinar pga trötthet. Vi vet mer om vad som rekommenderas angående solning och småbarn än farfar.

Visst är barnen "sina egna", men i slutänden så har föräldrarna faktiskt ansvaret för deras väl och ve tills de är myndiga. Oavsett om det gäller olämplig mat, solning, sovning, knivlekar, glutenmat eller något annat.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jättebra skrivet! :bow:

Har läst hela tråden och visst är det en intressant diskussion. Speciellt när så många pratar förbi varandra och vägrar inse det. :D

Det är så många känslor inblandade när det gäller barn och uppfostran, speciellt från den äldre generationen. Och det hjälper inte ens att man är över 35 när man får barn första gången, man blir ändå omyndigförklarad av "di äldre" dvs mor/farföräldrar, som ju kan allt och mycket bättre. :grin:

Jag har några fina ex. jag vill dela med mig av:

När min son var 5 veckor gammal passade hans farmor honom 3 timmar (tidig em). Jag hade tidigare på morgonen kånkat med honom till sjukhuset 3,5 mil bort och efter det fått en akuttid några timmar senare och ville inte, för hans skull, att han skulle behöva kånkas med igen. Egentligen bad jag sambon komma hem från jobb och ta hand om honom, men han ringde istället sin mamma (som var ledig) och jag klarade inte av att tacka nej när hon ville ställa upp - så att sambon kunde jobba klart. Anledningen till sjukhusbesök nr 2 samma dag var att jag hade stora besvär med amningen och under det senare läkarbesöket fick jag diagnosen Raynauds syndrom i bröstvårtorna. För de som inte är insatta innebär det stark smärta pga lokal kärlkramp pga temperaturskillnader (i mitt fall den som uppstår från bebisens varma mun - den betydligt kyligare rumsluften). Smärtorna är enorma och mycket plågsamma.

Stressen att vara ifrån min nyfödda son var dessutom nästan värre. Om jag vetat 1. hur jobbigt det var att vara ifrån min 5 v gamla son så hade jag tagit med honom 2. i förväg vetat hur min "svärmor" skulle bete sig så hade jag tagit med honom.

Eftersom amningen strulade pga Raynauds syndrom i bröstvårtorna så började jag pumpa efter två veckor och gav i flaska, samtidigt som jag försökte delamma + toppade med ersättning. När jag kom hem hade sonen tack och lov sovit sig igenom de tre timmarna och "svärmor" suttit sysslolös under tiden. Sonen vaknade strax efter jag kom hem och var hungrig. Jag var superstressad, känslomässig över att behöva ha henne där istället för sambon (förlossningshormoner?), nervig pga amningssvårigheterna mm. Vilket gjorde att innehållet i sonens flaska höll lägre temperatur än ca kroppstempererat, utan snarare runt 23-24 plusgrader. Han åt dock och var nöjd.

Kvällen därpå ringde sonens farmor och ställde till en scen, som hon sa pga omtanke om sitt barnbarn, för att jag gav honom "frösekall mat" dagen innan. Hon hade blivit så chockad och likställde mitt agerande med barnmisshandel. Jag försökte förklara att jag inte hade gett honom så kall mat som hon påstod, även om den troligtvis inte hade varit 37 grader. Denna engångsföreteelse var enligt henne ett bevis på att jag alltid gav min son kall mat och att jag var olämplig som mamma. Jag borde inte ha barn! Efter ett tag orkade jag inte längre prata med henne utan gav luren till sambon, som försökte säga samma saker till sin mamma, men hon vägrade lyssna. Efter det utbröt ett veritabelt krig från hennes sida. Vi var persona non grata allesammans, men särskilt jag. Vi blev inte inbjudna någon stans längre och skitsnacket spreds och nu handlade det inte bara om att jag var olämplig förälder som alltid gav min som kylskåpskall mat eftersom jag inte orkade värma den. Nu handlade det om allt möjligt och omöjligt som det hette att jag höll på med.

Vi har aldrig pratat om det här, jag och farmodern. Hon vägrar. Sambon sa upp kontakten med henne på stört när hon vägrade vara resonabel. Det tog mer än 1½ år innan vi så smått kunde börja umgås i periferin. Hon minns inte längre vad som hände eller hur det startade, men hon vet att det var mitt fel (som hon bokstavligt har sagt till min sambo), men hon verkar numera storsint nog kunna klara av vapenstillestånd och ett lite mer regelbundet umgänge. Sonen är nu 2,5 och "svärmor" är en mycket kapabel och älskad farmor. Trots hennes märkliga uppförande, så litar jag på henne till 100% när det gäller sonen och har även sagt det till henne. Jag tycker mig dessutom märka att hon respekterar mig på ett annat sätt numera, jag tjafsade aldrig förutom att jag bet ifrån och markerade tydligt var mina gränser gick. Hon är nog ganska trögtänkt (det säger iofs även sambon att hon är) för det har tagit tid för poletten att trilla ner. Men hon är mycket vettig när det gäller att ta hand som sina barnbarn. Och hon dyrkar vår son.

Sen så har vi farfar och hans förtidspensionerade, konstiga och nervsvaga sambo. Farfar är morfar till sambons systers barn och hans sambo är faktiskt farmor till dem. Det blir lite lustigt ibland när ens gamla föräldrar skiljer sig och fattar tycke för varandra. Sonens farfars sambo verkade väldigt bra till att börja med. Fast vi blev lite irriterade när de prompt ville trycka en kanelbulle i näven på sonen när han var knappt 5 månader gammal! När vi sa nej blev farfar + sambo sura och tvära och tyckte synd om sonen och ömkade honom. Och tyckte att han åtminstone kunde få lite vispad grädde, stackarn. Det blev inget med det heller. Vi var väldigt tydliga, mot alla, att vi ville hålla oss till rekommendationerna att inte introducera "socker" förrän tidigast vid 2 års ålder. De enda som egentligen har protesterat mot det här är just sonens farfar och hans sambo. Deras allmänna inställning är att man inte kan överleva utan fikabröd, godis och glass - helst dagligdags. För att hålla vikten i schack är de inbitna rökare istället. Deras bevis för att socker är oskadligt är just att de själva inte är överdrivet överviktiga. Sen att de inte har någon kondition, luktar illa och inte orkar något pga rökningen spelar liksom ingen roll. Det är synd om barn (oavsett ålder) som inte föds upp på bullar och saft.

Farfars sambo (som ju alltid är hemma) har passat sonen vid en handfull tillfällen det senaste året lite drygt. Han har t.o.m. sovit över där ett par gånger i våras. I början tyckte han det var roligt, men de senare gångerna har jag märkt att han är konstigt dämpad och annorlunda när jag hämtat honom. Vid minst ett par tillfällen har han haft en "gammal" bajsblöja på sig när jag kom dit. Hon har råkat missa att byta...och jag har fått gno och skrubba för att få bort det ingrodda bajset från rumpan. Varenda gång han varit där och blivit passad av farfars sambo har resultatet varit en fruktansvärt illaluktande diarré i ett par dagar (samma dag + nästa). Jag får aldrig veta vad hon ger honom att äta, enligt henne äter han inget konstigt - bara typ macka, gröt och vanlig mat. Men jag undrar det. Hemma har han aldrig diarré. De bor på landet på en minigård med egen brunn och jag har frågat om vattnet, men då säger hon alltid att han inte druckit något vatten utan bara mjölk eller inget alls på hela dagen?

Nu är det ända sedan mitten av maj hon fick passa honom senast. För när vi hämtade honom på kvällen visade det sig att hon inte var ute med honom när han var ute på gården, utan han fick vara ute ensam! Och då har de ändå konstaterat att han utan vidare öppnar grindklykan på egen hand, sedan tidigare, han är väldigt fingerfärdig och händig. Och de bor mindre än 100 m från en starkt trafikerad 90-väg med mycket tung trafik. Trots allt detta fick han ändå vara ute på gården själv, hon menade på att hon hade tittat ut och hållt koll varenda gång hon inte hörde hans fotsteg i singeln. Det här fick vi veta i dörröppningen när vi gick därifrån och jag blev så chockad att jag inte reagerade förrän i bilen på väg hem. Jag kommenterade iofs det hela när hon sa det med att då får de ju se till att byta grindklyka så att sonen inte kan öppna grinden själv (staketet är dessutom så lågt att han närsomhelst lär kunna ta sig över). Men då svarade hon att det inte var lönt, de andra grindarna ut (två kompostgaller) var ju ännu sämre. Så nu lämnar vi inte sonen till henne längre. Vi vill inte få ett telefonsamtal om att sonen blivit mosad av en långtradare. Men vi umgås fortfarande sporadiskt med farfar + sambo, på fikor och middagar och så. Men aldrig att vi lämnar sonen ensam med henne!
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

(forts)

I helgen som gick var vi på julmässa med farfar + sambo och dessutom sambons 3-åriga son, som vi har varannan helg. Sambon son slipper de flesta normala regler hemma med sin mamma och får, i våra ögon, en väldigt olämplig kost. Till frukost den dagen hade han ätit sötade flingor, oboj och iskaffe. Han vägrade äta pannkakan till mellanmål (sambon gjorde något fel när han rullade ihop den??) och satt bara och tjurade och glodde surt medan vi åt. Sålunda var han såklart hungrig när vi vid 13-tiden var framme på julmässan. Inträdet inkluderade fika (två småkakor från Gille + saft eller kaffe) och alla fick var sin fika, även barnen. Trots att jag hade berättat för farfars sambo om 3-åringens frukostvanor, kosthållning hemma och hon höll med i allt och ojade sig med, så räckte det inte med 2 småkakor i hennes ögon till sambons son. Bakom vår rygg gav hon honom omedelbart sina egna två, så att han fick fyra! För det var så synd om honom för att han var hungrig. Hon sket högaktningsfullt i att vi skulle köpa korv i bröd (det enda som fanns att äta) och att det var snäppet lämpligare som lunch.

Jag avskyr folk som håller med en, flinar en i ansiktet och sen gör precis tvärtemot bara för att jävlas och visa en var skåpet ska stå. Det går ju inte ens att diskutera och komma fram till något med en som låtsas hålla med, men som tydligen tycker tvärtom och vägrar respektera den linjen man lagt upp som föräldrar och ansvariga för barnen. Det ger ju dessutom väldigt trevliga signaler till barnen att man kan hålla med och lova göra saker, men sen skita i det och göra som man vill bakom ryggen och flina åt föräldrarna. Hur svag personlighet har man om man måste muta barnen med godis, kakor etc visa barnen att man inte behöver respektera föräldrarna, för att få en relation med dem??? Samma person, farfars sambo alltså, har bannat mig för att sonen numera ibland får cashewnötter. Nötter ska man inte ge före tre års ålder pga allergirisken har hon pekpinnat mig i halsen med.

Det är en sak om barnen får lite extra "gott" då och då, de umgås så sällan med tex farfar och hans sambo och är såpass stora nu (3 och 2½). Men jag accepterar inte att bli ljugen rakt upp i ansiktet för eller förd bakom ljuset eller medvetet manipulerad. Jag vill ha ärlighet och att folk står för det de gör = stoppar i ungarna, så att man vet vad de fått i sig ifall det skulle bli någon konstig reaktion som man måste ta hand om. Jag avskyr oärliga, opålitliga personer. Och jag vägrar låta någon, som inte ens bryr sig om att säkra omgivningen så att han inte kan ta sig ut på den stora och tungt trafikerade vägen, passa min son. Så sent som förra veckan blev en personbil nermejad av en lastbil på samma vägsträcka och tre personer dog.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det handlar inte om "föräldramakt" - det handlar om vårt ansvar som föräldrar för vårt lilla barn som inte ens ännu kan tala! Vi känner honom bättre än gammelfaster och vet att han grinar pga trötthet. Vi vet mer om vad som rekommenderas angående solning och småbarn än farfar.

:bow::bow:
 

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt...
2
Svar
21
· Visningar
2 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp