Bukefalos 28 år!

Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

ja, och det är förstås inte bra, som många redan har påpekat.

Men var kommer äganderätten in i det hela, egentligen?

Det vet inte jag. Jag anser inte att det finns någon äganderätt. Man kan inte äga en människa. Däremot har man ett ansvar för sitt barn. Ett ansvar som man är ensam om. (Om man är två föräldrar är man två som har det ansvaret.)
Mor och farföräldrar hade det ansvaret med sina barn. Det är därför många anser att det tom är bättre att ha barnbarn än egna barn, eftersom man slipper dra det tyngsta lasset, nämligen ansvara för barnets väl och ve 24/7.
Med ansvaret kommer en skyldighet att fatta bra beslut. Om jag anser att glass är skadligt och framför allt onödigt för min lilla bebis, och någon ger barnet glass emot min uttalade önskan, skulle jag också bli irriterad.
TS har ju redan tagit ställning. Mot glass. Men tillåts inte sitt ställningstagande. Hon har ansvaret för barnets hälsa, men tillåts inte fatta beslut för att främja den.

Hur menar du att äganderätt kommer in?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Var hos mina föräldrar och åt för ett tag sedan, serverades glass till efterätt.
Ala envisades med att ge Isak trots att jag sade ifrån. Vill inte att han ska få i sig socker, finns ingen anledning att ge en 6 mån bebis glass eller andra onyttigheter.

Även fast jag sade att det räcker nu så fick han mer.
Varför lyssnar inte folk?
Tycker åtminstone att sambon kunnat lyssnat och stöttat mig i detta.

Fick motargumentet av min mor att det gör inget att han får, det är ju så lite.
Man ska inte vara så försiktig med socker när dem är så små.

Ehh nähä varför inte? :crazy:
Va 17 gör man licksom?

Att du inte vill att han ska få glass är en sak, men det drar med sig så mycket mer.
Du måste också ta med i beräkningen att alla andra äter den jäkla glassen. Hur kan du vara så säker på att han tar mer skada av ett par skedar glass än han gör av att bli så särbehandlad och vägras något som alla andra får. Du behandlar honom som en hund tycker jag.
Barn blir medvetna om vad andra gör väldigt tidigt.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jämför med hästägaren som jag kritiserade - han ansåg säkert att det han gjorde var harmlöst och helt okej, jag ansåg att det var vårdslöst och olämpligt beteende.

Ungefär så kan man nog känna angående att truta i bebisar onyttigheter. Mormor tyckte att det var harmlöst och helt ok, TS tyckte att det var vårdslöst och olämpligt.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Att du inte vill att han ska få glass är en sak, men det drar med sig så mycket mer.
Du måste också ta med i beräkningen att alla andra äter den jäkla glassen. Hur kan du vara så säker på att han tar mer skada av ett par skedar glass än han gör av att bli så särbehandlad och vägras något som alla andra får. Du behandlar honom som en hund tycker jag.
Barn blir medvetna om vad andra gör väldigt tidigt.

Mig veterligen har inte så små barn den typen av medvetenhet. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Ungefär så kan man nog känna angående att truta i bebisar onyttigheter. Mormor tyckte att det var harmlöst och helt ok, TS tyckte att det var vårdslöst och olämpligt.

Ja, det tror jag också. Och här är jag benägen att luta åt mormoderns håll. Möjligen olämpligt, men knappast vårdslöst (i fallet med hästen var skaderisken många gånger högre, om man ska jämföra udda ting).
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Ja, det tror jag också. Och här är jag benägen att luta åt mormoderns håll. Möjligen olämpligt, men knappast vårdslöst (i fallet med hästen var skaderisken många gånger högre, om man ska jämföra udda ting).

Åsikterna går isär. :)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Mig veterligen har inte så små barn den typen av medvetenhet. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Säkert finns det forskning i ämnet. Den har jag i så fall inte läst, så vetenskapen hänvisar jag inte till.
Men titta på vilken unge som helst i den åldern som ser någon äta något så vill den också ha. Det borde tyda på en medvetenhet.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Jo, men bara för att jag vet mer än en bebis, betyder det ändå inte att mina bedömningar är mer korrekta än morfars.

Nej men bara för att det är din morfar som levt längre så behöver det inte betyda att hans bedömningar är mer korrekta än dina. Det är ändå du som känner bebisen bäst och måste i slutändan avgöra vad som är bäst för den.

Jag har kanske en naiv inställning, men jag tror att de flesta som har haft med barn att göra har något klokt att bidra med.

Och de har en massa okloka saker också att bidra med. Det finns flera föräldrar som ex. förespråkar att man ska slå barnet. Ska du ta ta det bidraget bara för att de är föräldrar eller sorterar du ändå ut i slutändan det du vill och inte vill ta in till ditt barns liv?

Alltså jag säger inte att jag som förälder (eller ens hästägare) håller på all kunskap och alla rätt men jag måste ju någonstans avgöra vad jag tycker är lämpligt för den individen som jag tar hand om. Jag kan inte följa allas råd och därför måste jag sortera det som jag anser är lämpligt för individen ifråga. Att man tar råd och hjälp av andra är självklart! Därför tog TS rådet att inte mata ungen med socker och det borde ha respekterats av hennes egna föräldrar.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Behandlar hon honom som en hund bara för att hon inte blev respekterad?

Pojken är/var 6 månader vid tillfället. Inte 6 år.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Säkert finns det forskning i ämnet. Den har jag i så fall inte läst, så vetenskapen hänvisar jag inte till.
Men titta på vilken unge som helst i den åldern som ser någon äta något så vill den också ha. Det borde tyda på en medvetenhet.

Jag har inte de erfarenheterna. De halvårsgamla bebisar jag träffat på har inte ens vetat vad glass är förnågonting. De har varit överlyckliga över sin puré. :)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Alltså jag säger inte att jag som förälder (eller ens hästägare) håller på all kunskap och alla rätt men jag måste ju någonstans avgöra vad jag tycker är lämpligt för den individen som jag tar hand om.

Ja, men åter, det handlar inte om vems barnet är. Är det någon vuxen som utsätter ett barn för otvetydig skada ingriper man, oavsett vems barn det gäller. Och om det gäller detaljer som är bagatellartade, där åsikterna om rätt eller fel är flytande, låter jag saken passera, också oavsett vems barnet är.

(Ytterligare ett exempel från hästvärlden: Min stallägare utfodrar min häst med korn, något som egentligen inte är så bra, om man ska tro nya forskarrön. Men det är inte tillräckligt belagt för att jag ska ta upp saken och agera - och det är så små mängder att det inte spelar någon roll.)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Behandlar hon honom som en hund bara för att hon inte blev respekterad?

Nej, knappast för att hon inte blev respekterad.
Även om pojken bara är 6 månader tror jag att han är medveten om att det stoppas ngt spännande i munnen på dom andra.
Är man så noga med att barnet inte på några villkor får smaka på lite glass borde man avstå själv också så man slipper särbehandlingen.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Ja, men åter, det handlar inte om vems barnet är. Är det någon vuxen som utsätter ett barn för otvetydig skada ingriper man, oavsett vems barn det gäller. Och om det gäller detaljer som är bagatellartade, där åsikterna om rätt eller fel är flytande, låter jag saken passera, också oavsett vems barnet är.

Hur är det relevant?
Här handlar det om att undvika skadliga födoämnen. Som socker. Socker är inte någonting vi människor behöver, inte den typen av socker som finns i efterrätter. Snarare har socker skadliga effekter. Diabetes, karies, you
name it.
Självklart spelar det roll vem som är förälder. Föräldern är skyldig att fatta bra beslut för sitt barns räkning. Sedan finns det säkert föräldrar som inte tar det ansvaret, men TS verkar ta sin föräldrarroll på allvar. :)
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Här handlar det om att undvika skadliga födoämnen. Som socker. Socker är inte någonting vi människor behöver, inte den typen av socker som finns i efterrätter. Snarare har socker skadliga effekter. Diabetes, karies, you
name it.

Det där var en grov överdrift, för att uttrycka det milt.

Hjärnan kräver kolhydrater för att kunna fungera. Och kolhydrater är detsamma som socker (dock ej raffinerat).
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det där var en grov överdrift, för att uttrycka det milt.

Hjärnan kräver kolhydrater för att kunna fungera. Och kolhydrater är detsamma som socker (dock ej raffinerat).

Nej, det tycker jag inte.
Vilken sorts socker tror du finns i glass? Om du läser om mitt inlägg ser du att jag talar om den typen av socker. Inte om kolhydrater.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Nej, det tycker jag inte.
Vilken sorts socker tror du finns i glass? Om du läser om mitt inlägg ser du att jag talar om den typen av socker. Inte om kolhydrater.

Vilken typ av socker talar du om? Det beror helt på vilken typ av glass det är (inte för att det har någon betydelse när vi talar två skedar, men i alla fall)
 

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt...
2
Svar
21
· Visningar
2 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp