Bukefalos 28 år!

Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Vadå absurd. Varför skulle frågan om vem som har bestämmanderätten angående barnet vara absurd, menar du. Vem anser du ska bestämma om ett barn i så fall? Var drar du då gränsen för vem som har bestämmanderätt?

Men varför pratar vi om detta som en lag, en okränkbar rättighet över huvud taget? Vi äger väl inte våra barn - eller? De är väl inte livegna varelser som ska formas efter hur vi vill ha dem och leva det liv vi talar om för dem?

Jag förstår inte den synen.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Vadå absurd. Varför skulle frågan om vem som har bestämmanderätten angående barnet vara absurd, menar du. Vem anser du ska bestämma om ett barn i så fall? Var drar du då gränsen för vem som har bestämmanderätt? I min värld är det föräldern som bestämmer och jag skulle aldrig drömma om att kränka denna rätt. Det skulle i så fall vara om jag såg att föräldern på något sätt gjorde barnet illa. Men vad att vid sex månaders ålder inte få äta glass skulle göra i så fall kan jag inte räkna ut.

Jao, när det där med kommunikationen låser sig och folk inte kommunicerar så måste ju faktiskt någon ha tolkningsföreträde och så länge barnet inte far illa av det är det rimliga att föräldrarna har tolkningsföreträde.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

kl

Det jag anser intressant är att vissa anser att föräldrar inte ska kunna bestämma över sina barn för att andra ska kunna ha relationer till dem. Dels som Ylva säger när det gäller en sexmånaders bebis och glass, varför ska föräldrarna ifrågasättas om det inte gäller absurda saker som skadar barnet? Och jag har skrivit in absurda i denna mening för att det är självklart att man ska kunna fråga om det är saker som verkar konstiga och man inte förstår varför.

Dvs i TS fall - tycker mormodern att det är helt konstigt att bebisen inte får glass är rätt tillvägagångssätt att fråga varför han inte får smaka glass, och är det underbyggt av fakta och välgrundat finns det inte mycket att orda om - finns det inga fakta bakom utan bara "ska vara så", kanske inte TS ändrar på sig ändå, men då har man framfört sin åsikt och föräldern kanske ändrar sin åsikt, alternativt ser över den och kollar upp mer fakta.

Men ser inte varför andras relationer ska väga mycket högre än förälderns rätt att säga vad som är bra för barnet ifråga? Om man tar ett exempel med ett barn som är äldre - Lisa, 15, och hennes vän Berra, 45. Jag som förälder skulle ha svårt att rent av acceptera den vänskapen och skulle vilja träffa denne Berra tills jag kände mig säker på att det inte var något fuffens. Men eftersom Berra är vuxen och har en relation med min dotter så ska jag inte ha ett ord med i laget öht? Samma sak om hon umgås med ett gär nynazistsympatiserande tjugofemåringar?

De har också relationer till min dotter - alltså får jag inte säga "Var hemma före tidpunkt X", för hon är ju med vuxna och får således vara ute hur länge hon vill och göra vad som helst? För det främjar ju hennes relationer med Berra/nazistgänget och vad säger att jag som mamma har större rätt att säga vad som är bra för Lisa? Jag kan ju inte säga att de kommer att bjuda henne på sprit, ha sex fast hon kanske egentligen helst låtit bli eller liknande. Risken finns ju, men det kan ju lika gärna vara fördomar från min sida. Det kan ju lika gärna hända om hon umgås med Peter, 22, med rika föräldrar som pluggar på universitetet och i övrigt ytterst respektabel.

Eller har jag missuppfattat resonemanget med relationer, som jag tolkar som att alla med relationer till ett barn har lika stor rätt att säga vad som är bra för ett barn som dess föräldrar?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

I just TS fall tycker jag att om det är så viktigt för TS så är det väldigt tråkigt att de som trugade i ungen glass inte förstod. TS måste ju i så fall vara ännu tydligare uppenbarligen.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

kl
Eller har jag missuppfattat resonemanget med relationer, som jag tolkar som att alla med relationer till ett barn har lika stor rätt att säga vad som är bra för ett barn som dess föräldrar?

Stackars förvirrade barn. Att vara konsekvent och tydlig är annars bra egenskaper som förälder, men hur appliceras det om föräldern inte tillåts fatta besluten för sitt barn?
Om man går emot förälderns uttalade önskan i en så oviktig fråga som efterrätt, är det för att demonstrera någonting, undrar jag. Makt kanske? :crazy:
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Ursäkta men har du ens läst inlägget du svarade på ?

För mig är den här historien med dockkläderna fullkomligt absurd.
För mig är hennes syn på vad man får eller inte får göra gentemot hennes barn fullkomligt absurd.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det jag anser intressant är att vissa anser att föräldrar inte ska kunna bestämma över sina barn för att andra ska kunna ha relationer till dem.

Att låta barn skapa egna relationer med andra vuxna innebär med nöd att föräldrarna måste släppa en del av sin kontroll för att barnen ska få insyn i nya världar utan begränsningar hemifrån.

Till exempel, om ett barn bjuds hem av en familj från en annan kultur som dukar fram mat som barnet inte normalt bjuds hemma, bör - tycker jag - barnet om det vill äta av den maten oavsett vad "regelverket" statuerar, sötsaker eller inte, korv eller inte.

Nu är det ju i TS fall åter en liten bebis, men för större barn anser jag att det borde vara rimligt.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Problemet är väl att åsikterna lätt kan bli olika om vad som ett barn far illa av och inte när det gäller småsaker.

För övrigt så tror jag att om det blir en sån frustration över detta med efterrätten så har man inte varit tillrckligt tydlig med att det är en viktig fråga.

För mig hade det varit en småsak. Men för TS en viktig sak, så måste detta kommuniceras hur tydligt som helst. Om det hade varit här och nån hade varit otydlig så hade jag troligtvis inte ens hört det - men om det varit tydligt så hade jag naturligtvis inte gett ungen glass.

För övrigt så har jag också haft duster med ffa svärmor över barnens beteende hos dem, när de var små kunde de vara rent vidriga och jag drog mig inte en sekund för att säga ifrån, med det gillade inte min svärmor, hon ville inte ha bråk och diskussioner utan frid och fröjd och fläskpannkaka. Ömsesidig respekt men det är svårt när det blir en tvärkrock.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Att låta barn skapa egna relationer med andra vuxna innebär med nöd att föräldrarna måste släppa en del av sin kontroll för att barnen ska få insyn i nya världar utan begränsningar hemifrån.

Till exempel, om ett barn bjuds hem av en familj från en annan kultur som dukar fram mat som barnet inte normalt bjuds hemma, bör - tycker jag - barnet om det vill äta av den maten oavsett vad "regelverket" statuerar, sötsaker eller inte, korv eller inte.

Nu är det ju i TS fall åter en liten bebis, men för större barn anser jag att det borde vara rimligt.

Jovisst måste man släppa en del kontroll över barnen när de blir äldre, att ha samma regler för någon som är fem som femton blir bara löjligt och är i mina ögon högst skadligt. Men för någon som är fem och inte vill gå och lägga sig på kvällarna kan det vara nödvändigt att säga att den måste gå och lägga sig. Är man fem vet man säkert visserligen att man blir trött dagen efter, men kan ändå ha svårt att gå och lägga sig om man inte måste. Jag var sådan, som exempel.

Är barnet femton och sitter uppe kan man som förälder säga att barnet bör gå och lägga sig för att orka, eller säga att den måste gå och lägga sig om det stör - men att tvinga en femtonåring att gå och lägga sig för att orka upp är snarare att göra den en otjänst i mina ögon. För någon gång måste man börja ta ansvar för sina egna handlingar och en femtonåring kan inse orsak och verkan på ett sätt en femåring inte kan (får väl inflika att detta är mina egna erfarenheter, då jag aldrig träffat en femåring som kan se orsak och verkan på detta sätt, har någon annan andra erfarenheter så lyssnar jag gärna).

Nu har jag iof fortfarande svårt att gå och lägga mig (exempelvis satt jag uppe framför buke alltför länge igårkväll efter att jag sagt till mig själv att jag måste gå och lägga mig för att orka vara pigg idag), men nu är jag vuxen och när jag är trött för att jag inte gått och lagt mig får jag skylla mig själv. Jag sköter fortfarande det jag ska med ett utåt sett gott humör. Det kan vara svårt att göra om man är fem och inte sovit tillräckligt.

Vet inte om jag irrar ut mig i OT, men jag vill bara säga att barn behöver regler, dock uppsatta tillsammans och grundade på verkliga orsaker. Exempelvis - "du måste gå och lägga dig vid nio för att orka med skola/dagis" - där tiden är uppsatt i samförstånd men föräldern har sista ordet. Dvs man kan börja att testa med nio, och om det inte fungerar för att barnet fortfarande är trött dagen efter, så tar man kvart i nio osv. Samma saker med äldre barn och regler om hur länge de får vara ute osv. Kommunicera och bestämma tillsammans. Men återigen har föräldern sista ordet, och termen "frihet under ansvar" är något som jag anser en viktig del. Men ändå har föräldern sista ordet, och den har alltid "veto-rätt". Anser jag i vilket fall.

För att frångå mitt OT-snack och återknyta till ditt inlägg om ett barn blir bjudet på middag hos någon med en annorlunda kultur håller jag med dig till viss del. Så länge inte reglerna är satta av anledning som religion, allergier eller liknande. Men i min värld blir det konstigt att säga att man inte bahöver följa regler, men det kanske är för att jag förutsätter att regler finns av en anledning, så kanske inte är normalfallet. Har man som regel med inga sötsaker i veckan och barnet får en glass efter maten en gång är det väl inga större problem, men andra regler än det har jag svårt att se att de skulle vara satta utan en anledning. Kanske jag som är blåögd, alla barn kanske har alla möjliga konstiga regler med sig hemifrån?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Stackars förvirrade barn. Att vara konsekvent och tydlig är annars bra egenskaper som förälder, men hur appliceras det om föräldern inte tillåts fatta besluten för sitt barn?
Om man går emot förälderns uttalade önskan i en så oviktig fråga som efterrätt, är det för att demonstrera någonting, undrar jag. Makt kanske? :crazy:

Det undrar jag också, kanske har föräldrarna inte släppt makten över sina vuxna barn. Det är ju ett välkännt fenomen att alla andra vet bäst hur man ska sköta sitt barn. Att vara nybliven förälder handlar ju mycket om att sätta gränser mot omgivningen, som förälder har man annsvar för barnen och därmed skyldigheten att bestämma och fatta beslut. Enligt rådande rekomendationer bör 6 månaders bebisar inte äta glass och TS beslut är alltså ett bra beslut att gå emot förälderns beslut på det sätt som beskrivits i tråden är en maktdemonstration. Kanske ett sätt att tala om för sin dotter att jag bestämmer fortfarande över dig även om du fått barn. Man måste låta sina barn få frihet att ta influenser av andra människor framför allt när de blivit vuxna och själva fått barn. Då får man helt enkelt lära sig att acceptera att barnen inte gör som man vill utan de kanske följer andras rekomendationer, annars kan det inte bli en sund relation. Man har rätt att ifrågasätta men inte gå emot beslut så länge de inte skadar barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Och en förståelse av föräldraskapet som en maktarena: "mitt barn, jag bestämmer". Som jag tolkar det. Beslut som uppenbarligen inte får påverkas vare sig av barnets eller andra personers önskemål och synpunkter.

Är det mer ok att ha barnbarn som maktarena?
"Mitt barnbarn, jag bestämmer."
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

man kan absolut diskutera det, men jag skulle inte ge känslorna legitimitet, dvs acceptera dem och försöka gå runt dem.

Men dina känslor, att få bjuda vem du vill på vad du vill, ska ges legitimitet?

Det jag tycker illa om i ditt resonemang är att du hela tiden (genom ordval, formuleringar) vill poängtera att det är en struntsak som TS blir upprörd över. Eller rättare sagt, det är struntsak-aktigt att hon blir upprörd över att hon inte "vann" situationen. Men för dig verkar det verkligen inte vara en struntsak. Att du är så angelägen om att du vinner situationen, dvs får bjuda på vad du vill - det är inte överdrivet eller distanslöst på något sätt?

Ser du inte själv att detta är en viktig fråga för dig?
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Men dina känslor, att få bjuda vem du vill på vad du vill, ska ges legitimitet?

Det jag tycker illa om i ditt resonemang är att du hela tiden (genom ordval, formuleringar) vill poängtera att det är en struntsak som TS blir upprörd över. Eller rättare sagt, det är struntsak-aktigt att hon blir upprörd över att hon inte "vann" situationen. Men för dig verkar det verkligen inte vara en struntsak. Att du är så angelägen om att du vinner situationen, dvs får bjuda på vad du vill - det är inte överdrivet eller distanslöst på något sätt?

Ser du inte själv att detta är en viktig fråga för dig?

Det är viktigare.

Om hon "vann" eller inte vet jag ingenting om. Jag tycker på det hela taget att det är lättare resonera om TS egen reaktion, som befinner sig på forumet och som vi kan kommunicera med, än om hennes föräldrars argument, som vi inte känner till.

Jag bjuder alltid på vad jag vill om jag har gäster och det är aldrig någon som förbehåll. Så jag ser det inte alls som ett problem. 6-månaders bebisar brukar oftast ammas så det är inget trubbel där heller.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Myclet slarvigt, erkänner jag nu. Ber så mycket om ursäkt.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Och nu har jag läst det. Även i min värld är detta absurt. Det handlar inte om annat än kränkta känslor och trampade fåniga revir. Här håller jag helt med dig.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Havreflinga: Håller med dig till fullo!!!
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Det är viktigare.

Om hon "vann" eller inte vet jag ingenting om. Jag tycker på det hela taget att det är lättare resonera om TS egen reaktion, som befinner sig på forumet och som vi kan kommunicera med, än om hennes föräldrars argument, som vi inte känner till.

Jag bjuder alltid på vad jag vill om jag har gäster och det är aldrig någon som förbehåll. Så jag ser det inte alls som ett problem. 6-månaders bebisar brukar oftast ammas så det är inget trubbel där heller.

Men det kanske är andra som ser DIG som ett problem, eftersom du endast går efter DINA känslor och behov. DU bjuder på vad DU vill utan förbehåll, men om någon skulle tacka nej, vad händer då? Bryter du ihop då eller? Visst, 6månaders bebisar ammas till viss del men oftast har de börjat äta då man rekommenderar smakisar från (4) 5-6månader.

I denna diskussion vägrar du dessutom att se denna situation från någon annans håll än ditt eget, DET är ett problem som är långt mycket större än att en förälder säger till mormor/farmor att inte ge barnet glass.
 
Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Men det kanske är andra som ser DIG som ett problem, eftersom du endast går efter DINA känslor och behov. DU bjuder på vad DU vill utan förbehåll, men om någon skulle tacka nej, vad händer då? Bryter du ihop då eller? Visst, 6månaders bebisar ammas till viss del men oftast har de börjat äta då man rekommenderar smakisar från (4) 5-6månader.

I denna diskussion vägrar du dessutom att se denna situation från någon annans håll än ditt eget, DET är ett problem som är långt mycket större än att en förälder säger till mormor/farmor att inte ge barnet glass.

Jag tror inte vi kommer längre.
Jag bara reagerar på fenomenet som är genomgående på forumet: Person A, TS, känner sig kränkt. Alla andra förväntas säga att A borde känna sig kränkt och ge känslan full legitimitet. De få som anser reaktionen vara överdriven möts med argument i stil: ja, men nu känner hon/han så här, och då ska man respektera det. Jag tycker snarare att man, och jag talar även om mig själv här, ska rannsaka sin reaktion och ställa den i proportion till möjliga konsekvenser.

Vad spelar det här för roll i längden, om ett år, om tio år?
 

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt...
2
Svar
21
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp