Meningen med livet

Oj vilket jättestor fråga!

Jag tror att det är olika för olika personer. Några ägnar tid och engagemang i en sportklubb - typ fotboll.
Andra engagerar sig i sina vänner, sin familj. Andra har något intresse som gör dem glada.

Men EN ENDA STOR MENING det tror jag inte ens finns?
 
Det bästa svaret jag har läst är "att göra det lite bättre än det var när man kom". Jag tycker det är en fin tanke, och att det är "lite bättre" dvs det räcker med att man har förgyllt någons liv, eller gjort något som på ett eller annat sätt gynnar andra och att man inte bör förstöra mer än man bygger upp.
 
Men EN ENDA STOR MENING det tror jag inte ens finns?

Det blir ju väldigt ängsligt om man tänker att det ska handla om en sak. Dels försummas ju allt annat då, och dels så kanske man inte lyckas så bra med den där stora saken som man tänkt på.

Jag tror inte det finns någon stor, universell mening. Var och en får finna sätt att fylla sitt liv med meningsfullhet. Det tror jag är det viktigaste, att man själv finner mening i det man gör.
 
Rent biologiskt, föröka sig och föra sina gener vidare.

Personligen är jag helt ointresserad av den biten 😄
För mig handlar livet om att ha det så bra som möjligt och ta tillvara på den korta tid jag har. Omge mig med bra människor, göra, för mig, meningsfulla saker. Spendera tid med djur, ha häst, äta godis, lata mig i soffan, sitta på balkongen på sommaren 😍
 
Jag skiljer gärna på vad som är meningen med livet och vad som är meningsfullt i livet. Ur andlig synvinkel tror jag vi är här för att uppleva saker och lära oss av det. Och det kan vara saker som både känns positiva eller negativa. Kanske lär man sig mest av det som upplevs negativt?

Någon lär ha sagt att livet inte är en nöjespark utan en skola.

Men jag erkänner, jag använder nog frasen meningen med livet när jag egentligen menar vad som är meningsfullt med livet. Kanske lär vi oss av det som är meningsfullt också.

Om jag ska återgå till vad som är meningsfullt för mig så är det att göra gott, att göra världen bättre. Men jag känner mig liten i min önskan om fred, jämställdhet, god hälsa och en frisk planet att bo på. Jag gör det jag kan.
 
Finns ingen generell mening med ens eget liv som individ utan det är det man gör det till. Vill man ha mening får man skapa den.

För liv generellt så att utvecklas och spridas genom olika livsformer till nya ställen och anpassa sig till nya förutsättningar.
 
IMG_4337.jpeg

Bra reklamplacering 😂

Meningen med livet 🤔 Har en liten bild från en frågespalt hängande på anslagstavlan på jobbet (jobbar som husmor i Svenska kyrkan) där Tilda, 7 år, svarar ”Gud ville väl ha sällskap”

Annars är det väl bara att göra sitt bästa och hänga med 😊
 

Liknande trådar

IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 055
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Vad gör man då hur orkar man? Kan inte berätta vad som har hänt i detalj då det involverar en person som inte är aktiv här och jag inte...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 541
  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jan Hellstedt vaknade upp en morgon och var förlamad upp till bröstkorgen. Ett drygt år senare kämpar han fortfarande med sjukdomen. Och...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp