Bukefalos 28 år!

Mental träning

L

liljekonvall

Skulle vilja höra era tips på hur ni mentaltränar eran hund och hur ni stimulerar dem inomhus.Jag har läst tråd efter tråd och det går inte riktigt in i mitt huvud(:crazy::confused:) VAD som tröttar ut hunden.En del skriver om aktivetetsleksaker andra om olika trix och en del om lydnad eller sök/spår.Det jag menar (har problem att formulera mig)är vad jag kan göra för att trötta ut min 10 månaders tik.Jag har köpt två så kallade dog smart.Det är spel som du på det ena ska lyfta klossar för att det ligger godis under och ett där du ska snurra på en skiva o godiset ligger i hål under.Min hund fattade detta på en minut och jag kan liksom inte se vad som tröttar ut henne.Likaså har jag lärt henne lite trix som att spela död,rulla runt,tacka med tassen,vänta på varsågod mm.Under våra promenader övar vi gå fint i kopplet,stanna,sitt,sitt o vänta,ligg och vänta.När hon är lös alternativ i lina så övar jag mycket inkallning vid möte och sådär.Ibland kör jag kortare dressyrpass med en hel del lek inblandat och ibland åker vi till en enslig skog tillsammans med någon annan som har hund så de får busa av sig ordentligt.Jag har också ben,andra leksaker och en aktivitetsboll(med hål för godis).Några ggr har jag lagt godisspår(både inne och ute)och gömt godis lite här och var.Min fråga är....Räcker detta eller vad kan man mer göra annars? Hon är en blandras av golden/labbe o schäfer
 
Sv: Mental träning

Det som tröttar ut en hunds hjärna e ju när den får tänka med hjärnan.. Men när din hund kan en sak så får du komma på en ny så att den får ett nytt arbete:)
 
Sv: Mental träning

Det finns massor av saker man kan göra. Ytterligare en sak är att gömma favoritleksaken.

Men en tanke slår mig. Det låter som om du aktiverar din hund rätt mkt. Har du lärt henne att "vila" och ta det lugnt? Detta tycker jag är jätteviktigt att lära små huliganer.
 
Sv: Mental träning

Inomhus aktiverar jag inte mina hundar speciellt mycket. Lite sitt, ligg med valpar/unghundar, men i övrigt så vill jag att mina hundar ska kunna koppla av inne.

Aktivering av kropp och knopp sker utomhus :cool:

Med aktiva valpar/unghundar är det ju lätt att överstimulera dem, vilket inte är bra. Hundar bör ha en av och påknapp och blir de för överstimulerade, så funkar till slut inte avknappen..
 
Sv: Mental träning

Med aktiva valpar/unghundar är det ju lätt att överstimulera dem, vilket inte är bra. Hundar bör ha en av och påknapp och blir de för överstimulerade, så funkar till slut inte avknappen..


AMEN. Been there, done that....

Att lära en aktiv hund att sitta stilla och inte göra någonting suger rätt bra i skallen om den är van att få fara runt mycket. Börja inne, avancera utåt, bland folk och fä.
Dessutom något du alltid kommer ha mycket nytta av.
 
Sv: Mental träning

nänem man kan ju hoppas att inte ts gör allt på samma dag:D

Men att kunna vara passiv och koppla av e viktigt:)
 
Sv: Mental träning

nänem man kan ju hoppas att inte ts gör allt på samma dag:D

Men att kunna vara passiv och koppla av e viktigt:)

Mitt älsklingskommando är -"gå och lägg dig"

Skämt å sido, det är så lätt att aktivera ihjäl dem när man får hem sin älskade valp. Speciellt tycker jag mig märka det med dem som för första gången skaffar sig en bruksras. Innan dess har de säkert fått höra från allt ohc alla att med en sådan ras är det jätteviktigt med motion och mental stimulering. Min stackars första brukshund råkade ut för detta. Vid 6 månader kunde hon mer än de flesta vuxna hundar... Tyvärr hade jag glömt lära henne att ta det lugnt så hon var oerhört stimmig trots massor av aktivering.

Nu tänker jag ofta på det här med avkoppling. Det är så att jag ibland får lägga band på mig så att jag själv sitter still och inte härjar runt när lilltösen har lagt sig för att vila. Hon vill ju så gärna vara med mig och hitta på saker, så om jag lyfter från soffan till som tätt så hakar hon på liksom.
 
Sv: Mental träning

nänem man kan ju hoppas att inte ts gör allt på samma dag:D

Men att kunna vara passiv och koppla av e viktigt:)

Man behöver inte göra allt på samma dag för att det ska vara för mycket. Man behöver inte ens göra EN sak av dessa varje dag för att det ska bli för mycket - om man inte tränar passivitet samtidigt. Jag gjorde det misstaget och det blev dyrt i längden.
 
Sv: Mental träning

Man behöver inte göra allt på samma dag för att det ska vara för mycket. Man behöver inte ens göra EN sak av dessa varje dag för att det ska bli för mycket - om man inte tränar passivitet samtidigt. Jag gjorde det misstaget och det blev dyrt i längden.

Håller med. Vi snackar ju om en 10-månaders VALP här, det är stor skillnad med en vuxen hund.
 
Sv: Mental träning

Som andra har skrivit är det viktigt med av-och-på-knappen men här kommer lite tips på hur man kan aktivera hunden.

*Korvspårning
*Apportering
*Gömma godis/leksak
* Tricks(tex: krypa,buga, sitta fint, tassen mm.)
*Vardagslydnad

När du gjort dessa övningar gör du något annat för dej själv och du ignorerar hunden när den försöker söka kontakt.
Tillslut brukar dom gå och vila när dem inte får som dom vill;)
 
Sv: Mental träning

Jag tackar så mycket för era tips:bow: Självklart gör jag inte allt detta på samma dag.Det är mest att jag liksom inte förstod det här med att de inte aktiveras mentalt när de kan en sak.En del dagar är man ju jätteless på vädret och kanske inte känner för att vara ute på långpromenad och då skulle jag ju vilja ha lite aktivitet inne som inte bara är motion.Det ÄR min första:rofl: så jag kanske försöker göra för mycket...Hon får faktiskt komando gå o lägg dig även inne men jag kanske ska göra det oftare då...Tack alla ni som försökt hjälpa mig
 
Sv: Mental träning

Dyrt i längden?:)

Ja. Dels ekonomiskt då tre olika tränare kanske behövs för att få ordning på den stressade och hyperaktiva hunden man lite senare har.
Dels den mentala kostnade för livet med en sådan hund som aldrig kan koppla av.
Men också den tidsmässiga kostnaden för allt träning som inte varit nödvändig om man tagit det lite lugnare när valpen var liten.
Sen den värsta kostnaden när hunden är 2år och man inser att man inte klarar av den längre och på allvar överväger omplacering till mer kunnig hundägare... :crazy:

Nu visade sig min hund ha urkassa höfter och armbågar och fick pga somna in 2,5 år gammal. Så pass hyper att dubbla lugnande krävdes för att få henne att slappna av hos veterinären.
(Dock var det ALLTID en fruktansvärt glad och genomsnäll hund.)
 
Sv: Mental träning

I går fick mina bli inomhusaktiverade. Det blåste storm och blötsnöade så det fanns nog ingen som ville gå ut alls.
Vi aktiverar med sitt, ligg, stå, vinka, vilken hand osv. Inget busigt och inga aktivitetsbollar. Med små hundar funkar säkert bollar och gömme, men stora hundar river hela huset.
För oss är det svårt när man har två hundar. Bägge vill ha godiset och vara duktiga samtidigt. I går fick jag dock assistans av min 3-åriga hjälptränare. Lillmatte får träna Ester, eftersom Ester är mindre och kan alla de olika kommandona. Jag tränade Kerstin och båda hundarna var jätteduktiga!!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, om någon har tips på hur man kan stimulera hunden mentalt på hemmaplan vore jag tacksam ☺ valp på 4,5 mån. Jag brukar gömma godis...
2
Svar
31
· Visningar
2 559
Övr. Hund Hej alla :) Jag tycker det är jätteroligt att läsa här på forumet då man får mycket tips och råd, men också en insikt i andra...
2
Svar
34
· Visningar
5 217
Senast: Corminta
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Nu har min valp blivit bättre med inkallning men det är fortfarande en hel del jobb kvar. (Tack Swat som gav mig tipset som fungerade...
Svar
18
· Visningar
1 298
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp