mer räkning + logistik

majola

Trådstartare
Här kommer ytterligare räkneuppgifter samt en logistisk fråga.

Höets värden per kg foder:
8,2 MJ
61 gram smb rp
2,9 g Ca
2,5 g P
0,9 g Mg
19,5 g K

1a. Ponny (ox/xx/nf), 19 år, ca 450 kg, lätt arbete. Gick i vintras på 59 MJ men var då något rund.
1b. Ponny (welsh cob), ca 450 kg, lättare arbete.
Dessa två brukar gå på ungefär samma MJ, med mindre justeringar beroende på hur mycket de går.

Mitt förslag:
6,5 kg hö
180 g betfor
50 g miner grön

55 MJ, smb rp/MJ: 7,4, Ca: 26,4, P: 19,4, Mg: 8,9, Ca/P: 1,36, Ca/Mg: >3,2 (har ej värdet på betfor)

Jag vill gärna ge något "blött" för att blanda mineraler och ev. andra tillskott i.

2. varmblodsvallack, 22 år, ca 500 kg, pensionär, 66 MJ

Mitt förslag:

8 kg hö
90 g betfor
50 g miner grön

67 MJ, smb rp/MJ: 7,4, Ca: 30, P: 23, Mg: 10,2, Ca/P: 1,3, Ca/Mg: >3,2

3. halvblodssto, 3 år, uppskattningsvis ca 550 kg, medelhårt arbete (4-5 ggr/vecka) ska väl så småningom matchas mot 4-årschampionat eller motsv. Jag vet inte hur många mJ hon ätit tidigare, men runt 75 borde kanske bli lagom (ja, jag ska förstås fråga tidigare ägarna)

Mitt förslag:
9 kg hö
180 g betfor
50 g miner grön

76 MJ, smb rp/MJ:7,4, Ca: 33,6, P:25,6, Mg: 11,1, Ca/P: 1,3, Ca/Mg: >3,2

eller

8 kg hö
800 g havre
180 g betfor

76 MJ, smb rp/MJ 7,6, Ca:31,4, P: 25,7, Mg: 11,1, Ca/P: 1,2, Ca/Mg: >3,2

På den sista foderstaten blir det ju för låg Ca/P-kvot, men det kankse man kan rätta till med kalk? Hur mycket i så fall?

Nu till det logistiska. Våra hästar går ute från 6 på morgonen till ca 19 på kvällen (de kan tas in tidigare för ridning) lite beroende på väder och vind. Nu är de ute längre, i värsta vinterstormen går de in tidigare. De äter frukost, lunch och ibland också kvällshö i hagen.

Jag kan ju ge 1,5 hö kg/häst morgon och lunch, och låta dem äta kvällsmat och nattmat inne. Ponnyerna får då 1,5 kg på kvällen och 2 till natten. Vallacken får 2 till kvällen och 3 till natten. Det kan han antagligen äta upp. Men den lilla märren ska alltså trycka i sig (om hon får 9 kg hö) 2 till kvällen och 4 kg till natten. Det är kanske mer tveksamt? (Därav mitt alternativa förslag med 8 kg hö + havre.)

Foderstaten påverkas väl inte av att de får några morötter på morgonen?

Nu släpper jag er lösa (för ni är väl inget trötta på att räkna? :crazy:) och går och utfodrar mig själv! Ha det så skoj!
 
Nina har väl ägnat sig åt extensiv shopping på förmiddagen, men eftersom flera av er med stor frenesi har kommit med förbättringar på de foderstatsförslag som jag har presenterat tidigare under hösten så torde det stå klart för alla att jag kunde behöva lite stöd här... :angel:

Desutom har jag fått huvudvärk och frossa, så det är ju faktiskt synd om mig! :(

För övrigt ser jag nu att det saknas mineraler på den sista, den är beräknad på 50 gram miner grön om jag inte missminner mig.

Vore mycket tacksam för hjälp och kommentarer!
 
Slösurfar du , Nina?! :p

Nåja, jag får väl acceptera det. Kanske Alexandra eller någon förbarmar sig över mig, annars väntar jag snällt tills imorgon.
 
Nu ska jag vara egoistisk och putta upp min egen tråd igen... :o

Lite tillägg:
Halvblodsstoet har gått på 8 kg oanalyserat hö (ägaren uppskattade att det var av medelgod kvalitet grundat på hur mycket de behövde ge hästarna) och 2,5 kg havre. Det är en relativt lättfödd häst. Jag räknade på 7,8 MJ i höet och kom då fram till att hon borde få ca 85 MJ. Kan det vara rimligt?

I så fall kanske hon kan få:
9 kg hö
1 kg havre
180 g betfor
50 g miner röd

Får hon tillräckligt med selen då?
Hur ser det ut med mineraler och vitaminer på de andra?

Jag räknar med att de får 400-500 gram morötter utöver detta.
 
Jag? Förstår inte vad du pratar om! :angel:

Orkar inte "onödighetsräkna" idag(nu) heller. :devil: Nej nu var det bestämt tott och några e-mailsförfrågningar som ska få sina foderstater först! ;)
 
Så jag och mina hästar är onödiga... :mad: *surar* ;)
Bara du inte glömmer mig helt. :angel: (Som om jag kan ställa några "krav" över huvudtaget :))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 868
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 912
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp