Mersmak för sökträning, tips önskas...

Aningsfull

Trådstartare
Idag har min valp (5,5 månader gammal dvärgpinschertik) fått söka för första gången och hon imponerade på alla närvarande, inte minst mig. Hade aldrig anat att hon skulle lösa uppgiften så galant när hon aldrig fått söka förut.

Vi började med att söka en människa som låg gömd i skogen. Hade henne kopplad till en början, tills hon fått upp vittringen av någonting och höjde nosen och började vädra i luften. Då släppte jag henne och hon sköt iväg som en kanon, hela tiden med näsan i luften och helt fokuserad på arbetet. Emellanåt stannade hon till, vädrade och lyssnade och sedan full fart framåt. Det tog henne inte lång tid innan hon förstod hur hon skulle arbeta med vinden och hittade åt våran "testperson" och man såg på hela min hund hur hon riktigt ÄLSKADE arbetet och hur nöjd hon var när hon hittat det hon letade efter. Många av de närvarandra tyckte det var roligt att se en valp arbeta på ett så strukturerat sätt och så fokuserad på sin uppgift, som någon sa, som om hon inte gjort annat.

Och jag var såå stolt över min lilla hund och eftersom hon älskade det och jag fick upp intresset för sökträning så har jag bestämt mig för att arbeta vidare med det. Men hur går man vidare nu? Anordnas det kurser i sök? Ska höra på brukshundsklubben på tisdag, men finns det någon annan väg att gå också om man vill?
Och hur kan jag träna vidare på det här hemma? När märker man att man kan höja svårighetsgraden? För nu låg personen hon skulle hitta bara ca 25-30 meter ifrån stigen jag gick på när hon fick upp vittringen med vinden i riktning mot oss. (vi höll till i skogen)

Sedan fortsatte vi med sökning efter föremål. Detta hade jag inte heller tränat förut, men samma sak igen. Hon löste uppgiften strålande! Nu gjorde jag det inte svårt för henne och handsken hon skulle söka låg inte alls långt bort. Men så fort jag kopplade lös henne och la till kommandot sök så sprang hon iväg och hittade vanten väldigt snabbt, tog den i munnen och kom med den till mig. Hur stolt och nöjd som helst! Och jag ville bara krama min lilla hund för att hon var så duktig!

Och det var så kul att så många blev imponerade av henne när det gälldes sökning efter både människa och föremål, man kan inte bli annat än stolt. :D Tränaren verkade nästan lyrisk över henne och sa gång på gång när Julie sökte "Se så hon jobbar, det är precis så man vill att en hund ska arbeta. Hon gör helt rätt!" En annan sa "Maken till arbetsvillig hund har jag nog aldrig sett!"

Med detta inlägg ville jag skyta lite ;) , men mest höra, hur går jag vidare nu? Ni som jobbar mycket med sök, hur har ni lärt era hundar att arbeta? Har ni några bra tips att dela med er av?

Sv: Mersmak för sökträning, tips önskas...

Grattis!!!! :bump:
Jättekul att den är så duktig och verkar ha en mycket bra näsa
samt är så motiverad, en jättebra början!!
Och när man får beröm av andra hundfolk är det så klart extra roligt!

Har du tänkt att köra vanligt sök med den?
Eller räddningssök?

Vi har tränat en del sök med våran hund, men det är räddningssök
och det skiljer sig lite från det vanliga söket..
jag har för mig att jadzia är kunnig i det vanliga söket!!

Vi började träna sök när vår hund var äldre än din så jag vet inte riktigt hur mycket man ska kräva av en såpass ung hund, men jag hoppas du får bra svar från någon annan här!

Sv: Mersmak för sökträning, tips önskas...

Grattis! Vad roligt!!
Hur har du förberett träningen med söket? Vi har en plutt på 9 veckor som vi tänkte träna sök med, därför undrar jag hur ni har gjort med er introduktion...

Pinglan

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 249
Senast: cambodia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 949
Senast: Fetaost
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade... 2
Svar
35
· Visningar
5 684
Senast: Pettsson
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 060
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka