Metallspännena Horseware

Evolution

Trådstartare
Har en häst som biter sönder bogspännena på alla täcken.... skitkul :meh:

Har länge funderat på att köpa HW till honom men nackdelen med dom täckena är ju att det är T-spännen eller vad det heter fram i bogen, går dom sönder är ju täcket värdelöst. Vanliga täcken går ju iallafall att knäppa på gammalt hederligt vis.

1. Är spännena på HW "extra hållbara?"
2. Om man köper ett Rambo duo med garanti där spännena går sönder, gäller garantin då eller är det bara tyget?
3. Är inte sugen på att börja med att chansa på det dyraste täcket i år, därför undrar jag om någon har bild på det tjockaste Mio-täcket med hals där bogspännena syns? Är det någon form av kardborre över som skyddar dem?

Sist men inte minst så söker jag tips på så billigt tjockt vintertäcke som möjligt med hals av vilket märke som helst där det inte gör något att spännena går sönder....:angel:
 
Om hästen biter sönder så gäller ju ingen garanti, det är ju inte normal användning, och är ju så att säga inget fel som fanns från början, de är inte gjorda för att stå emot våld och hästtänder så?

Hur tar hästen sönder dem? Sliter och drar, gnager eller vad?

Aldrig haft kardborre över på något av mina HW men har undvikit just Mio. Men övriga Amigo (hero, bravo osv) har ingen kardborre över T-spännena. Med det sagt så har jag aldrig haft ett trasigt T-spänne oavsett, men ingen som försöker vålda sönder dem heller. Ena kan knäppa upp eller stå och dra, men inget större våld.

Däremot gick V-frontsknäppningen på Rhino sönder i själva spännet, men enda HWspänne jag haft som gått sönder.
 
Bucas smartex rain har ett spänne som dels är väldigt robust, dels har ett rejält skydd över spännet. Om du dessutom smörjer in skyddet över spännet med ' smaka illa' salva ett tag så får du nog bukt med hästens ovana.
 
Om hästen biter sönder så gäller ju ingen garanti, det är ju inte normal användning, och är ju så att säga inget fel som fanns från början, de är inte gjorda för att stå emot våld och hästtänder så?

Hur tar hästen sönder dem? Sliter och drar, gnager eller vad?

Aldrig haft kardborre över på något av mina HW men har undvikit just Mio. Men övriga Amigo (hero, bravo osv) har ingen kardborre över T-spännena. Med det sagt så har jag aldrig haft ett trasigt T-spänne oavsett, men ingen som försöker vålda sönder dem heller. Ena kan knäppa upp eller stå och dra, men inget större våld.

Däremot gick V-frontsknäppningen på Rhino sönder i själva spännet, men enda HWspänne jag haft som gått sönder.


Jag vet inte exakt vad han gör, han går ut med hela spännen och kommer in med trasiga. Som ettåring bet han fram på täcket ibland men nu ser jag honom aldrig göra det. Jag har bara "antagit". Hur eller hur så hoppas jag att dom slutar gå sönder när han blir äldre...

Spännena ingår alltså inte i garantin? Oavsett hur dom går sönder (det kommer ju ändå aldrig gå att bevisa åt än det ena eller andra hållet)
 
Jag vet inte exakt vad han gör, han går ut med hela spännen och kommer in med trasiga. Som ettåring bet han fram på täcket ibland men nu ser jag honom aldrig göra det. Jag har bara "antagit". Hur eller hur så hoppas jag att dom slutar gå sönder när han blir äldre...

Spännena ingår alltså inte i garantin? Oavsett hur dom går sönder (det kommer ju ändå aldrig gå att bevisa åt än det ena eller andra hållet)

Det vet jag inte, men en garanti brukar i princip aldrig gälla "onormal användning/onormalt slitage". Så om det t ex syns att hästen våldat med spännena är det tveksamt om den gäller (utan att ha läst vad garantin omfattar går det bara att anta). Syns det inte så skulle det kunna gå på garantin, även om de inte utlovat det. Men det lär nog bara gå en gång.
 
"Horseware lämnar 3 års garanti gällande vattentäthet och ventilering på alla sina Rambo Turnout täcken."

Den hjälper ju inte, möjligen om det finns nån utökad garanti på vissa?
 
Det står om man googlar om "liftetime guarantee on the hardware", men jag hittar det ingenstans från HW själva, bara från ÅF? Men hardware innefattar ju just spännen.
 
PS. Vi har equiline och horsewares nya anatomiska stalltäcken till våra hästar, även ett och annat Flexi Bühler. Samtliga håller mycket bra för slitage. En utav hästarna biter sönder täcken och han får ha Equiline stalltäcke. Han bet sönder sitt tidigare täcke (amigo). Hittills håller det nya täcket. Han biter dock i tyget fram. Ser man till att det inte är för stort i bogen så att han inte nåt på samma sätt samt att det är slitstarkt tyg så fungerar det.
 
Min bushäst som gärna biter och drar framtill i sitt täcke har lyckats knäppa upp T-spännena på sitt HW täcke (Amigo) flera gånger. Några gånger lyckades jag hitta honom innan han hade klätt av sig helt, men sen lyckades han klä av sig helt och gjorde sen ett grundligt jobb att "döda" täcket och trycka ner det i leran. :devil: Sedan dess får han bara ha svåröppnade spännen framtill på täcken. Köpte även anti-bit att kleta in, men har inte testat än. Så jag skulle nog inte rekommendera T-spännen av fler orsaker till en som gärna biter framtill i täcket.
 
Jag skulle inte räkna med att garantin gäller om hästen själv försöker slita täcket i bitar, utan garantin gäller fabrikationsfel, normalt slitage och vattentäthet.

Däremot så är ju Rambo gjort av ballistisk nylon dvs mycket hållbar.
Rhino är också motståndskraftiga, likaså Amigo Bravo som har 1200 denier. Resten av sortimentet håller inte riktigt att tuggas på om man har en täckesdödare. Så ska du satsa på HW så välj nåt rejält från början, annars kastar du nog pengarna i sjön. Ett riktigt motståndskraftigt skaltäcke att investera i kanske?
 
Min bushäst som gärna biter och drar framtill i sitt täcke har lyckats knäppa upp T-spännena på sitt HW täcke (Amigo) flera gånger. Några gånger lyckades jag hitta honom innan han hade klätt av sig helt, men sen lyckades han klä av sig helt och gjorde sen ett grundligt jobb att "döda" täcket och trycka ner det i leran. :devil: Sedan dess får han bara ha svåröppnade spännen framtill på täcken. Köpte även anti-bit att kleta in, men har inte testat än. Så jag skulle nog inte rekommendera T-spännen av fler orsaker till en som gärna biter framtill i täcket.

Jag tejpar spännena (med eltejp) på min av samma anledning ;) Nu klädde han aldrig av sig helt, men det var bara tur att jag kom på honom innan han börjat åla sig ur. Knäppte upp gjorde han både en och fem gånger
 
Rambo och Rhino-modellerna har inte t-spännen i fram på wug modellerna i alla fall. Har ett light och medium av varje modell och de är två år gamla och helt utan skador än så länge trots att hästen som haft dom är "pillig" och har gått med mycket unghästar.
 
Har en häst som biter sönder bogspännena på alla täcken.... skitkul :meh:

Har länge funderat på att köpa HW till honom men nackdelen med dom täckena är ju att det är T-spännen eller vad det heter fram i bogen, går dom sönder är ju täcket värdelöst. Vanliga täcken går ju iallafall att knäppa på gammalt hederligt vis.

1. Är spännena på HW "extra hållbara?"
2. Om man köper ett Rambo duo med garanti där spännena går sönder, gäller garantin då eller är det bara tyget?
3. Är inte sugen på att börja med att chansa på det dyraste täcket i år, därför undrar jag om någon har bild på det tjockaste Mio-täcket med hals där bogspännena syns? Är det någon form av kardborre över som skyddar dem?

Sist men inte minst så söker jag tips på så billigt tjockt vintertäcke som möjligt med hals av vilket märke som helst där det inte gör något att spännena går sönder....:angel:

Har samma bekymmer med min täckesmarodör som demolerar täcken i fronten...
Köpte ett vintertäcke på Ullared i 1680d för nästan inga pengar alls. Dock är det vanliga spännen på det och dom lär nog ryka...

Min bushäst som gärna biter och drar framtill i sitt täcke har lyckats knäppa upp T-spännena på sitt HW täcke (Amigo) flera gånger. Några gånger lyckades jag hitta honom innan han hade klätt av sig helt, men sen lyckades han klä av sig helt och gjorde sen ett grundligt jobb att "döda" täcket och trycka ner det i leran. :devil: Sedan dess får han bara ha svåröppnade spännen framtill på täcken. Köpte även anti-bit att kleta in, men har inte testat än. Så jag skulle nog inte rekommendera T-spännen av fler orsaker till en som gärna biter framtill i täcket.

Har funderat på HW med t-spännen då det inte är en massa extra flärpar som dom kan dra i. Men det låter ju inte alls bra om dom lyckas knäppa upp spännena, vilket min häst garanterat kommer lyckas med :grin:

Just nu kikar jag främst på Bucas smartex eller power turnout då dom har "skydd" över spännena (som säkert kommer ryka efter ett tag men borde hålla en stund iaf).
men har egentligen ingen lust att lägga dom pengarna på ett täcke som med all sannolikhet kommer bli demolerat :cautious:
 
Har en häst som biter sönder bogspännena på alla täcken.... skitkul :meh:

Har länge funderat på att köpa HW till honom men nackdelen med dom täckena är ju att det är T-spännen eller vad det heter fram i bogen, går dom sönder är ju täcket värdelöst. Vanliga täcken går ju iallafall att knäppa på gammalt hederligt vis.

1. Är spännena på HW "extra hållbara?"
2. Om man köper ett Rambo duo med garanti där spännena går sönder, gäller garantin då eller är det bara tyget?
3. Är inte sugen på att börja med att chansa på det dyraste täcket i år, därför undrar jag om någon har bild på det tjockaste Mio-täcket med hals där bogspännena syns? Är det någon form av kardborre över som skyddar dem?

Sist men inte minst så söker jag tips på så billigt tjockt vintertäcke som möjligt med hals av vilket märke som helst där det inte gör något att spännena går sönder....:angel:

Olika frontspännen på olika horsewaretäcken.
 
Rambo och Rhino-modellerna har inte t-spännen i fram på wug modellerna i alla fall. Har ett light och medium av varje modell och de är två år gamla och helt utan skador än så länge trots att hästen som haft dom är "pillig" och har gått med mycket unghästar.

Jag har haft två med Wug, ett Rhino och ett Rambo.

Rhinot satt på en snäll farbror. Ett spänne gick rakt av, och själva "kardborredelen" lossnade i sömmen.
Rambot satt på en marodör, han som knäpper upp T-spännen. Han har dock aldrig förstört ett täcke, men kan dra lite i dem. Spännena höll, och han fick inte upp dem. Men han fick upp kardborren så täcket veks inåt vid bogen så det blev skav av kardborren som då låg emot.

Så jag vet inte om V-knäppning hjälper riktigt mot marodörer, täcke med "platta" över fronten a la bucas är nog bäst då?

Här räcker det som sagt tejpa T-spännena så går det bra. (Senaste veckan har det gått bra utan, kors i taket)
 
Fast jag undrar om inte en täckesmarodör skulle gotta sig i att dra i ett täcke med platta i fronten som skydd?

Är det risk att hästen får upp T-pännen så hade jag valt en modell med v-frontknäppning.
 
Fast jag undrar om inte en täckesmarodör skulle gotta sig i att dra i ett täcke med platta i fronten som skydd?

Är det risk att hästen får upp T-pännen så hade jag valt en modell med v-frontknäppning.
Beror kanske lite på hur och var den biter. Men risken finns helt klart.
 
Jag jobbar i butik där hästtäcken säljs, några från HW. Hon som har hand om hästdelen har sagt att garanti på täcken inte gäller om det är en yttre skada som är pga "våld". En kund ville bestämt reklamera ett täcke för hästens kompis bitit ett hål i täcket - tyckte det skulle hålla bättre med tanke på priset.... Men hade ingen koll på "D" värdet och dess betydelse. Garantin gäller alltså ex. om täcket är felsytt, går sönder "av sig själv" (svårt att bevisa som kund dock), om det som nytt läcker igenom osv. Fel som finns från fabrikation.

Annars så kan jag väl säga att de HW jag stött på sällan gått sönder i t-spännerna. Möjligtvis sett någon ridskolehäst (de står i hagar om 20 st hästar) vars täckes spänne är lite missformat. Men då är det täcken som är bra många år gamla, kanske upp till 10 år! Men det säger ju inte så mycket om det inte är hästar som medvetet biter i spännena :)
 
Jag jobbar i butik där hästtäcken säljs, några från HW. Hon som har hand om hästdelen har sagt att garanti på täcken inte gäller om det är en yttre skada som är pga "våld". En kund ville bestämt reklamera ett täcke för hästens kompis bitit ett hål i täcket - tyckte det skulle hålla bättre med tanke på priset.... Men hade ingen koll på "D" värdet och dess betydelse. Garantin gäller alltså ex. om täcket är felsytt, går sönder "av sig själv" (svårt att bevisa som kund dock), om det som nytt läcker igenom osv. Fel som finns från fabrikation.

Annars så kan jag väl säga att de HW jag stött på sällan gått sönder i t-spännerna. Möjligtvis sett någon ridskolehäst (de står i hagar om 20 st hästar) vars täckes spänne är lite missformat. Men då är det täcken som är bra många år gamla, kanske upp till 10 år! Men det säger ju inte så mycket om det inte är hästar som medvetet biter i spännena :)

Fast njä. Det där är inte vad garantin täcker, om man ska tro HW själv.
Fabrikationsfel behöver man dessutom ingen garanti för - det ordnar lagen.

HWs garanti för Rambo gäller för bla vattentäthet. Hela garantiperioden. Inte bara helt nytt.

Däremot helt riktigt som du säger att våld av onaturlig användning (kompisen strimlar osv) täcks ej
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
830
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 028
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 865
Senast: Fiorano
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp