Metallspännena Horseware

Fast njä. Det där är inte vad garantin täcker, om man ska tro HW själv.
Fabrikationsfel behöver man dessutom ingen garanti för - det ordnar lagen.

HWs garanti för Rambo gäller för bla vattentäthet. Hela garantiperioden. Inte bara helt nytt.

Däremot helt riktigt som du säger att våld av onaturlig användning (kompisen strimlar osv) täcks ej

Tänkte mer i generella drag - hade inte stenkoll på varje leverantörs specifika lovanden. Men som du säger - har en leverantör lovat något, livstidsgaranti för vattentäthet, så är det ju så :)
(vi har inga rambo heller ;) )
 
Kanske inte aktuellt för ts, men hade jag haft en så täckes marodör så hade jag sytt dit en extra flärp med stark kardborre över spännena så att hästen inte kommer åt dem lika lätt.

Min häst tar isönder snabbspännen en efter en, ingen aning vad hon gör men tror inte att hon gör det med vilje utan att de bara går av då hon t ex rullar sig i hagen osv.
Det enda som verkligen håller för henne är T spännen. Men har än inte sett ett täcke med det som passar henne.. har sytt om innetäckena men vågar inte riskera att förstöra regn täckena..
 
Tänkte mer i generella drag - hade inte stenkoll på varje leverantörs specifika lovanden. Men som du säger - har en leverantör lovat något, livstidsgaranti för vattentäthet, så är det ju så :)
(vi har inga rambo heller ;) )

Det är väldigt vanligt ffa mindre butikers innehavare inte har riktig koll på hur konsumentköplagen fungerar osv. Så det är nog mest därför, att du fått fel info? :)

Ett täcke - oavsett märke - som läcker eller går sönder första 6 mån efter köp och reklameras, där är det butiken som måste bevisa att felet INTE fanns vid köp. Mellan 6 mån till 3 år efter köp är det kunden som måste bevisa.

Så kommer en kund in efter 5 mån med ett täcke - oavsett märke - som läcker så måste butiken bevisa att det inte beror på fabrikationsfel. Vilket sällan går - det är därför stora butiker oftast tar reklamationer utan tjafs. Mindre däremot kan vara en annan femma.
 
Detta är som sagt inget stort problem på vanliga täcken där man kan knäppa dem som vanligt när spännena går sönder (förutom att det tar tid). På HW däremot blir det ju problem, men jag vill gärna ha HW till honom för passformen. Det är hela problematiken, inte värre än så. Han är ingen täckesätare som några verkar tro :) Jag hoppades (hoppas) att HW har bättre spännen men det är mycket pengar att chansa med.
Kommer nog testa med ett Mio för att se hur han hanterar T-spännena :)

Men varför köper du inte en haklapp att sätta i hästens grimma så den inte kommer åt att bita sönder täcket?

http://www.hogstaridsport.com/hast/ovriga-hastprodukter/haklapp-med-remmar

Aldrig i livet
 
Det är väldigt vanligt ffa mindre butikers innehavare inte har riktig koll på hur konsumentköplagen fungerar osv. Så det är nog mest därför, att du fått fel info? :)

Ett täcke - oavsett märke - som läcker eller går sönder första 6 mån efter köp och reklameras, där är det butiken som måste bevisa att felet INTE fanns vid köp. Mellan 6 mån till 3 år efter köp är det kunden som måste bevisa.

Så kommer en kund in efter 5 mån med ett täcke - oavsett märke - som läcker så måste butiken bevisa att det inte beror på fabrikationsfel. Vilket sällan går - det är därför stora butiker oftast tar reklamationer utan tjafs. Mindre däremot kan vara en annan femma.

Det är ingen privat butik, så jag tror hon har koll på reklamationer :).
Det som hon antagligen förenklade med att om ett täcke ex. läcker som nytt så godkänns reklamationen i princip alltid. Är det äldre - måste kunden bevisa att täcket inte är "urtvättat" av olika anledningar, vilket inte ä omöjligt men svårare. Men om tillverkaren lovar livstidsgaranti på just vattentätheten - så ligger ansvaret hos tillverkaren och reklamationerna godkänns av den typen.
Aja, det finns en anledning till att jag själv inte vill hantera reklamationer. Alltför många kunder har inte koll på garantier och konsumentköptlagar att det inte är trevligt alls....
 
Det är ingen privat butik, så jag tror hon har koll på reklamationer :).
Det som hon antagligen förenklade med att om ett täcke ex. läcker som nytt så godkänns reklamationen i princip alltid. Är det äldre - måste kunden bevisa att täcket inte är "urtvättat" av olika anledningar, vilket inte ä omöjligt men svårare. Men om tillverkaren lovar livstidsgaranti på just vattentätheten - så ligger ansvaret hos tillverkaren och reklamationerna godkänns av den typen.
Aja, det finns en anledning till att jag själv inte vill hantera reklamationer. Alltför många kunder har inte koll på garantier och konsumentköptlagar att det inte är trevligt alls....

Ja okunskapen är lika stor åt båda håll. Hört mer än en tolka konsumentköplagen som att man kan lämna tillbaka varan inom tre år om den går sönder. Och det är ju lika fel det.
 
Detta är som sagt inget stort problem på vanliga täcken där man kan knäppa dem som vanligt när spännena går sönder (förutom att det tar tid). På HW däremot blir det ju problem, men jag vill gärna ha HW till honom för passformen. Det är hela problematiken, inte värre än så. Han är ingen täckesätare som några verkar tro :) Jag hoppades (hoppas) att HW har bättre spännen men det är mycket pengar att chansa med.
Kommer nog testa med ett Mio för att se hur han hanterar T-spännena :)



Aldrig i livet

Köp ett begagnat att börja med? Då ser du ju om det håller, men slipper nypris.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
828
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Senast: Fiorano
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp