Bukefalos 28 år!

Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Ang. micro blir jag alltid förvånad när nån har det fortfarande. Har trott att det var en typ 80-90-tals (?) grej som nästan försvunnit. Jag har haft en men använde den väldigt sällan, och nästan enbart om jag glömt ta fram nåt som skulle tina. Så jag gjorde mig av med den.
Jag är helt med dig här. Vi har Micro men mest för att det är/var praktiskt med små barn. Nu använder jag den sällan, endast för att värma tex tacobröd när det är bråttom med middagen. Allt blir bättre att värma på spis/i ugn. Ska vi bo kvar tänker vi renovera köket och då sätta in en till ugn istället, vår är integrerad så kan liksom inte bara ta bort den.
 
Förövrigt använder jag micron varje arbetsdag när jag kommer hem vid 22 tiden och skal iväg igen vid 08 tiden på morgonen, Köper med hem en dagens från någon vägkrog jag passerar på väg till Norge och äter när jag kommer hem. Har inte tid med att stå vid spisen 20-30 min när det skal duschas, värmas/lagas mat och sovas innan jag åker iväg igen.

Dessutom sparar jag uppåt 90% el med micron då värmningen går på 2-3 minuter jämförd med spisen/ugnens 15-30 minuter...

Spisen och ugnen används bara på helgerna när jag har tid att laga maten själv.
 
Du behöver inte köpa micro om du inte vill, ingen övertalar dig. Jag reagerar bara på det fördomsfulla att det är en 80/90-talspryl för att du själv inte har en och inte ser en i andra hem. Jag har verkligen inte sett att micro har minskat i popularitet alls.
Du visste ju inte hur man värmde vatten och välling i micro, det tolkar jag som att du inte vet hur man använder den riktigt. Det är ju rätt basic att värma vatten där.
Men va? Är det fördomsfullt att nåt var populärt på 80-90 talet? Jag ser visst micro i andra hem ibland och brukar bli förvånad som sagt eftersom JAG inte har nån användning för en.

Jag vet hur man värmer vatten i micron. Men jag vet inte hur man ställer in micron för att få det till 70, 75, 80, 90 grader. Ingen micro jag använt har haft en sådan funktion men det kanske finns nu?
 
Men va? Är det fördomsfullt att nåt var populärt på 80-90 talet? Jag ser visst micro i andra hem ibland och brukar bli förvånad som sagt eftersom JAG inte har nån användning för en.

Jag vet hur man värmer vatten i micron. Men jag vet inte hur man ställer in micron för att få det till 70, 75, 80, 90 grader. Ingen micro jag använt har haft en sådan funktion men det kanske finns nu?
Vår har säkert en sån funktion men jag kan den inte. Tänker inte lägga tid på att lär mig den heller. Jag fattar inte heller kritiken här i tråden. Vill man ha micro är det ju fritt fram, vill man inte ha det kan man ju låta bli. För övrigt levde jag som ung student med en dåligt fungerande gasugn, då lagade jag allt möjligt i micron, men det vill jag aldrig göra igen 🙄
 
Använder micro hela tiden. Värma matlådor, tina råvaror, värma tevatten eller mjölk till varm choklad eller kaffe, förvärma bakpotatis, smälta choklad..
Mycket av det GÅR ju att göra på spis eller i ugn, men det tar mycket längre tid och blir mycket mera disk. Jag har liksom inte tid att ligga på sängen en timme om dagen och tycka synd om mig själv för att det inte finns varm mat. :D

Förstår att det är annorlunda om man bor i stan och kan köpa något färdigt när man vill ha mat omedelbart, eller spontanköpa färskt de råvaror man behöver.
Jag bor inte i stan 😅. Köper väldigt sällan hämtmat eller äter ute. Tina saker i micron var det jag gjorde, men försökte undvika. Nu får jag planera bättre helt enkelt. Tevattnet använder jag vattenkokaren till. Mindre disk var en fördel men jag skaffade diskmaskin istället och eftersom den är stor och jag bor själv spelar det ingen roll.
 
Men va? Är det fördomsfullt att nåt var populärt på 80-90 talet? Jag ser visst micro i andra hem ibland och brukar bli förvånad som sagt eftersom JAG inte har nån användning för en.

Jag vet hur man värmer vatten i micron. Men jag vet inte hur man ställer in micron för att få det till 70, 75, 80, 90 grader. Ingen micro jag använt har haft en sådan funktion men det kanske finns nu?
Fast jag hade ingen aning om att den populäriteten minskat med åren. För mig är den mer självklar nu än när första köptes in i slutet på 80 talet. Då vet jag att jag tänkte att det kan ju inte finnas så stort behov. Sen upptäckte jag med tiden hur mkt den underlättar i vardagen för mig.
 
Jag bor inte i stan 😅. Köper väldigt sällan hämtmat eller äter ute. Tina saker i micron var det jag gjorde, men försökte undvika. Nu får jag planera bättre helt enkelt. Tevattnet använder jag vattenkokaren till. Mindre disk var en fördel men jag skaffade diskmaskin istället och eftersom den är stor och jag bor själv spelar det ingen roll.
Jag bor heller i stan och äter lunchmat ibland på fredagar som värms. Resten av vardagsveckan så värmer vi hemmagjord mat. Gjord kvällen innan för på kvällen efter skola och jobb är vi hungriga.
 
Vår har säkert en sån funktion men jag kan den inte. Tänker inte lägga tid på att lär mig den heller. Jag fattar inte heller kritiken här i tråden. Vill man ha micro är det ju fritt fram, vill man inte ha det kan man ju låta bli. För övrigt levde jag som ung student med en dåligt fungerande gasugn, då lagade jag allt möjligt i micron, men det vill jag aldrig göra igen 🙄
Nej jag har övht inte uttryckt nån kritik mot att ha micro liksom. Min blev dock så sällan använd att den åkte ut. Bodde dock i studentlägenhet utan ugn ett tag, då blev ju micron mer använd.

Tycker vattenkokare är mycket mer praktiskt för att värma vatten till viss temperatur men om andra föredrar micro så stör det inte mig 😅
 
Utbruten ur kan även jag, och vilken som helst annan användare skriva, när det är ett ämne vi brinner för, inte enbart förbehållt moderatorer som tycker det drar iväg (ofta på felaktiga grunder i det här forumet)...
Jag har inte brutit ut mitt eget inlägg. Moderator gjorde det och jag blev inte glad över det, särskilt inte som det först fick en jättemärklig rubrik.

Så, nu är det klargjort.
 
Icke desto mindre är den blå micron en del av Buke. En legend.
OT.
Jag parkerade nyligen bredvid en (ganska ny och dyr) bil som hade en blå list bakpå. Ville SÅÅÅ gärna peta för att få reda på om den var skyddsplast-blå eller vanligt blå (många typ silvriga detaljer på bilen i övrigt). Men kände att det var lite väl skumt om jag stod hukad där bakom buskarna och larmet gick igång. :o
 
Vi har en micro men det är mest för att vi fick den av grannen.
Används kanske en gang i manaden sa om den skulle ga sönder kommer vi inte köpa en ny.
Värmer i ugnen eller pa spisen.
(har förövrigt ingen vattenkokare heller, värmer även vatten i kastrull).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp