Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Ja Baren-chatten låter ju som ett ställe med en hög nivå på inläggen så då förstår jag varför Buke inte når upp till din vanliga standard.

Du kommer väl inte ens ihåg den eller var aktiv på den tiden, så den kommentaren är överflödig... Det var rikstäckande TV så kraven för vad som fick skrivas på TextTV sida 733 (800 för TV 4) var rätt så stränga, fast inte som här där allt måste vara PK och icke stötande...
 
Jag bor heller i stan och äter lunchmat ibland på fredagar som värms. Resten av vardagsveckan så värmer vi hemmagjord mat. Gjord kvällen innan för på kvällen efter skola och jobb är vi hungriga.
Jag fattar att många tycker det är praktiskt att värma mat i micro. Jag fattar också att det kan vara fördelaktigt om man ser till energiförbrukning. Om jag bodde större (vilket iofs skulle kräva mer i uppvärmning av bostaden osv) kanske jag skulle använda micro till det jag tycker den duger till, för att dra ner på energiförbrukningen.

Men jag tycker inte maten blir god, så när jag hade en blev den ändå så sällan använd.
 
Vi har ocksa micro, en kombination micro och koksflakt, och den anvands dagligen av Maken for att gora hans frukost grot. Jag lagar mat, och tycker ofta om att laga "fancy" ratter dar jag ibland smalter smor eller choklad i micron ... jag tinar aldrig brod (tycker det blir segt) eller varmer mat i micron da det inte blir lika bra som pa spisen/i ugnen. Daremot kan jag ibland varma en kopp kaffe i micron om kaffet hunnit bli for kallt.

Att anvanda micron till nagon som helst matlagning far mig att rysa ...😳
 
Jag fattar att många tycker det är praktiskt att värma mat i micro. Jag fattar också att det kan vara fördelaktigt om man ser till energiförbrukning. Om jag bodde större (vilket iofs skulle kräva mer i uppvärmning av bostaden osv) kanske jag skulle använda micro till det jag tycker den duger till, för att dra ner på energiförbrukningen.

Men jag tycker inte maten blir god, så när jag hade en blev den ändå så sällan använd.

Inte för att jag vet, men jag tror att du försökte laga mat i micron istället för att bara värma redan färdiglagad mat. Och jag håller med om att det blir stor skillnad. Färdiglagad mat som värms i micron smakar precis som den skal, men mat som lagas i micro saknar det det där lilla extra.
 
Senast ändrad:
Inte för att jag vet, men jag tror att du försökte laga mat i micron istället för att bara värma redan färdiglagad mat. Och jag håller med om att det blir stor skillnad. Färdiglagad mat som värms i micron smakar precis som den skal, men mat som lagas i micro sknar det det där lilla extra.
Jag håller inte med :). Färdiglagad mat smakar oxå bättre värmd i ugn eller på spis!
 
Inte för att jag vet, men jag tror att du försökte laga mat i micron istället för att bara värma redan färdiglagad mat. Och jag håller med om att det blir stor skillnad. Färdiglagad mat som värms i micron smakar precis som den skal, men mat som lagas i micro sknar det det där lilla extra.
Håller inte med. Olika mat är bättre eller sämre att värma i mikro. Potatis ändras massor medan pasta inte märkbart.
 
Jag fattar att många tycker det är praktiskt att värma mat i micro. Jag fattar också att det kan vara fördelaktigt om man ser till energiförbrukning. Om jag bodde större (vilket iofs skulle kräva mer i uppvärmning av bostaden osv) kanske jag skulle använda micro till det jag tycker den duger till, för att dra ner på energiförbrukningen.

Men jag tycker inte maten blir god, så när jag hade en blev den ändå så sällan använd.
Jag värmer också mycket hellre mat på spisen än i micron. Tycker också det blir godare så.
 
Inte för att jag vet, men jag tror att du försökte laga mat i micron istället för att bara värma redan färdiglagad mat. Och jag håller med om att det blir stor skillnad. Färdiglagad mat som värms i micron smakar precis som den skal, men mat som lagas i micro saknar det det där lilla extra.
Men snälla. Bara för att jag inte gillar micro behöver folk inte utgå från att jag är för korkad för att fatta hur jag ska använda den.

Jag har aldrig någonsin "lagat" mat i micron utan värmt färdiglagat, exempelvis lasagne som jag redan skrivit.
 
Jämförd med de forum jag varit moderator på (TV3´s Hanna och Baren chat och TV4as chat) ligger tröskeln för vad som får skrivas mycket lågt här utan at moderatorena lägger sig i....

Rimlig referensram!
Också följdfråga. Hur kom en tråd om värmning av mat i micro att handla om din bakgrund som moderator i Barens chatt? 😆 Kanske dags för en ny utbrytning? Du kanske kan starta den själv:
”utbruten tråd om min bakgrund som moderator i baren-chatten 2001”.
 
Jag kommer bara tankemässigt till "värma matlåda på spisen"? Om man har tid och ork att stå med olika grytor och röra (eller ännu värre, få upp temperaturen i ugnen och sen vänta på att maten blir varm), då kan man ju lika gärna laga mat istället?

Att värma matlåda har ju den poängen att man kan ha mat i handen om tre minuter, vilket är rätt värdefullt om man har en halvtimme på sig på lunchen, eller kommer hem kl 23 och förväntas gå upp i tid nästa morgon...

(Skillnaden i energiförbrukning är också så abnorm att åtminstone jag inte skulle göra det ens när elen kostade en spottstyver. Ett fåtal rätter blir bättre på spis men då är det ju sånt som redan är homogent och kan röras under värmning. Och inte är känsligt för övertillagning. Att steka om en redan stekt matbit blir ju skosula.)
 
Ja, tack gode gud för det! Den dagen vi sjunker lika lågt som nämnda forum hänger jag upp min moderatorhatt för evigt och emigrerar till Mikronesien :laugh:

Man fick i alla fall säga sin icke PK mening på de forumen utan att bli bannad... Långt från man vad kan säga här...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp