Micro onödig eller? (utbruten från Vilka prylar klarar du dig utan?)

Du kommer väl inte ens ihåg den eller var aktiv på den tiden, så den kommentaren är överflödig... Det var rikstäckande TV så kraven för vad som fick skrivas på TextTV sida 733 (800 för TV 4) var rätt så stränga, fast inte som här där allt måste vara PK och icke stötande...
Men hur ska du ha det? Är det en låg tröskel här eller är det inte? Eller är det en låg tröskel här så länge allt man skriver är "PK och inte stötande"? Och vad menas i så fall med låg tröskel?
 
För att bidra till diskussionen kan jag meddela att vår mikro används mer eller mindre varje dag, trots att vi bor mitt i storstan och inte har barn. Hos oss används den främst för att värma mjölk till kaffet varje morgon, göra havregrynsgröt några gånger i veckan, tina bakverk eller bröd från frysen (vi äter sådant max två gånger i veckan så vi fryser alltid in det), samt till att värma matlådor. Den är också praktisk att ha vid bakning, som flera nämnt.

De flesta i min (mestadels barnfria) bekantskapskrets har mikro men jag vet en person som kategoriskt vägrar det av estetiska skäl.
 
Rimlig referensram!
Också följdfråga. Hur kom en tråd om värmning av mat i micro att handla om din bakgrund som moderator i Barens chatt? 😆 Kanske dags för en ny utbrytning? Du kanske kan starta den själv:
”utbruten tråd om min bakgrund som moderator i baren-chatten 2001”.

Bara svar på frågor...
 
Rimlig referensram!
Också följdfråga. Hur kom en tråd om värmning av mat i micro att handla om din bakgrund som moderator i Barens chatt? 😆 Kanske dags för en ny utbrytning? Du kanske kan starta den själv:
”utbruten tråd om min bakgrund som moderator i baren-chatten 2001”.
Jag tycker att @Mineur ska starta den, samt posta en bild på moderatorhatten. Jag blev jättenyfiken på hur den ser ut!

@Pegasus63 kanske kan lägga upp en bild på sin hatt från Barentiden 😊
 
Pasta tycker jag generellt är värdelöst att återvärma på alla sätt. Ligger den i sås suger den åt sig och blir överkokt, utan sås blir den gummiaktig...

Fast det beror ju helt pa vilken pasta ratt det ar. Lasagna som ar tillagad med pastan "al dente" gar absolut att varma i ugnen ... sa lange man inte har den inne for lange. Andra pastaratter tillagade i ugn lika sa ... precis som man maste passa pa rakor, och mycket annat for att det inte ska bli overkokat.
 
Jag vet hur man värmer vatten i micron. Men jag vet inte hur man ställer in micron för att få det till 70, 75, 80, 90 grader. Ingen micro jag använt har haft en sådan funktion men det kanske finns nu?
Ni vana microanvändare, kan man numera ställa in en behållare med säg 0.5 l vatten och knappa in att micron ska värma det till 70, 80, 90 grader?
 
Det som är 80/90-talsgrejen är väl att till sin micro ha en kokbok med recept på hur man tillagar allt från kanelbullarna till julskinkan och torsk med äggsås i micron.

Och att man nu övergivit den iden och istället använder micron till det som den faktiskt gör bra :)
Typ såna här? :bag:

27864490-4E08-4A6A-8A0D-A2D3122CDE20.jpeg
 
Ni vana microanvändare, kan man numera ställa in en behållare med säg 0.5 l vatten och knappa in att micron ska värma det till 70, 80, 90 grader?

Inte for att jag nagonsin haft behov att prova, men enligt bruksanvisningen for min ska det ga. Jag gissar dock att det skulle ta en halv evighet, precis som nar man anvander installningar som "soften butter" da micron gar fram och tillbaka mellan installningar for att gora tva deciliter smor i en smal stav mjukt men inte smalt. Det tar narmare 3 minuter eller sa ... och jag hinner bli riktigt otalig. 🙄
 
Har så där micro som är kombinerad med ugn. Funkar bra, men den för mycket mer oväsen än en vanlig micro.

Däremot har den en massa finesser som gamla micron inte hade, mängder med inställningar man kan använda (om man vet hur de funkar).

Brukar inte fråga om folk har micro men min uppfattning är att de allra flesta jag känner har micro och använder micro.

Som många redan svarat är micro i synnerhet smidigt för att värma enskilda portioner mat.
Man sparar el och disk. Fort går det också.

För att värma vatten använder jag vattenkokare (med olika temperaturval). Har även induktionsspis men har överslagsräknat att kokaren ändå borde löna sig.

På jobbet är det kö till micron varje dag.
 
Beror på vad man har för micro. Det finns de som kan, men det är ju inte riktigt sånt som är det huvudsakliga användningsområdet för de flesta som använder en micro.
Nä alltså jag har aldrig tänkt det användningsområdet men det framfördes ju som argument för micro, att värma vatten i den.
 
Nä alltså jag har aldrig tänkt det användningsområdet men det framfördes ju som argument för micro, att värma vatten i den.
Värma vatten är väl en av de sakerna som micron inte är bäst till.. Det går ju, men har man en vattenkokare tillgängligt är ju det bättre.

KL
Vi använder förövrigt vår micro flera gånger per dag, skulle aldrig vilja vara utan. Barnfria.
 
Nä alltså jag har aldrig tänkt det användningsområdet men det framfördes ju som argument för micro, att värma vatten i den.
Oftast har man väl lärt sig hur många sekunder det krävs för den dricktemperatur man vill ha och så använder man den och om det blev lite för kallt kan man kanske ta 5-10 sekunder till?

Använder vanligen vattenkokaren. Men om man vill värma mjölk är den mindre bra.
 
Kan du inte bara lägga ner nu!
Det gäller detta och i princip alla dina efterföljande inlägg.
"Ibland är det bättre att hålla tyst och kanske verka dum än att skriva..."

Strunt samma, kanske dags för dig att tänka om så att det tydligt framgår av rubrik att det moderator som brutit ur och startat tråden. Som sagt det är inte enbart moderatorer som bryter ut en fråga. hör till vanligt folkvett att vara tydlig.

Vad har du för invändingar rörande mina rena inlägg om micro? Inte mycket strunt där enligt mina efarenheter. Fast å andra sidan lär jag ju inte kunna läsa dina svar på ett tag då jag lär bli bannad för att ifrågasätta dig och dina metoder.
 
Oftast har man väl lärt sig hur många sekunder det krävs för den dricktemperatur man vill ha och så använder man den och om det blev lite för kallt kan man kanske ta 5-10 sekunder till?

Använder vanligen vattenkokaren. Men om man vill värma mjölk är den mindre bra.
För mig känns det enklare att värma vatten i vattenkokare, där man bara kan ställa in t.ex. 70 grader. Om man måste öppna micron och kontrollera vattentemperaturen känns det väldigt omständligt.
 
Har aldrig någonsin haft någon apparat där man kan ställa in önskvärd sluttemp och få maten värmd precis dit. Det närmaste jag kommit är stektermometer, men det förutsätter ju ändå att jag är där och kan stänga av värmen när det piper. Ska jag ha kokande vatten använder jag kastrull eller vattenkokare, vill jag ha t.ex. 37 grader brukar jag värma i kastrull och använda finger eller termometer. Däremot vet jag av erfarenhet att en mugg vatten till te eller mjölk till varm choklad/snabbkaffe brukar bli lagom på 2,5 min i micron.

Att det finns vattenkokare som kan ställas in på att göra annat än just koka upp vattnet lärde jag mig idag. Aldrig sett eller ens hört talas om. Då är ändå både jag och större delen av min bekantskapskrets rätt matnördiga.:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp