Middagstips: falukorv

Jag har bokmärkt ditt recept, tack :) Jag har dock inte blomkål hemma, eller ingefära, och tål inte curry, men man kankse hade kunnat byta ut curryn tänkte jag :D

Korvstroganoff var faktiskt min första tanke här och så var mina påsar med pulver till det slut....
Korv stroganoff är väldigt förlåtande.

Har man
Falukorv
Grädde /mjölk
Tomatpuré eller ketchup eller chilisås
Salt o peppar

Så blir det gott!

Har man bara mjölk får man gå i med lite mjöl som redning, annars behövs inte ens det.
 
Jag brukar göra stroganoff eller ungsstekt falukorv. Den ungsstekta "hasselbackar" jag och sticker en liten bit ost mellan skivorna. Sen häller jag på krossade tomater och mycket hackad lök som stekts på låg värme tills den är genomskinlig. Krydda valfritt och servera med valfritt tillbehör, jag gillar broccoli med eller utan tillhörande couscous/bulgur.
 
Ugnsstekt falukorv. Brukar hälla i krossade tomater runt korven och krydda lite, inte så häftigt kanske men blir gott och passar till! Skär lite skåror i korven och stick ner en bit ost 👍 Äts med hemmagjort mos och ketchup 😊
 
Jag är delvis uppfödd på en väldigt snabb och enkel men märkligt god rätt - stek lök, den ska bli lite brynt. I med tärnad falukorv, salt och vitpeppar, och stek tills den har färg och är "färdig". Blanda med kokta snabbmakaroner. Ät med ketchup. Morotsstavar är gott till för att få lite textur i munnen för övrigt är ju rätt barnmatsaktigt.

Typisk nostalgirätt för min del, jag äter t.ex bara ketchup till denna rätt och pyttipanna (och såklart om den finns i en köpt hamburgare eller så).
Det lät gott! Min mamma gjorde liknande röror, både risröror och makaronröror. Jag har faktiskt inte ätit något liknande sedan jag bodde hemma, kanske för att vi hade det så gräsligt ofta, så kanske är det dags!
 
Korv stroganoff är väldigt förlåtande.

Har man
Falukorv
Grädde /mjölk
Tomatpuré eller ketchup eller chilisås
Salt o peppar

Så blir det gott!

Har man bara mjölk får man gå i med lite mjöl som redning, annars behövs inte ens det.
Jag har
oöppnad mjölk som bara väntar på att bli middag
creme fraiche
tomatpuré
ketchup, tror jag.... i alla fall dansk, om nu den svenska är slut, men den danska är nog INTE att rekommendera i mat...
lök
purjolök som skulle behöva användas kanske eller så får jag frysa in den
kryddor
såsredning...varför göra det svårt för sig när det finns genvägar och slippa mjölsmaken och klumpar :D
har nog majs, men inte paprika tyvärr, sista biten åts upp i dag

ris osv, eller flåt, RIS.

Har palsternacka och morötter också men då blir det ju mer gryta kanske :D
 
Ugnsstekt falukorv. Brukar hälla i krossade tomater runt korven och krydda lite, inte så häftigt kanske men blir gott och passar till! Skär lite skåror i korven och stick ner en bit ost 👍 Äts med hemmagjort mos och ketchup 😊
Min ungsstekta falukorv brukar inte bli så god, eller så är det nog jag som inte gillar just falukorv som ungsstekts, för mammas är inte heller en favorit för mig. Har tagit tid för mig att förstå att det nog är själva smaken som korven får i ugnen som gör att jag inte riktigt är förtjust i det. Men det luktar så gott!!!
 
Jag brukar göra stroganoff eller ungsstekt falukorv. Den ungsstekta "hasselbackar" jag och sticker en liten bit ost mellan skivorna. Sen häller jag på krossade tomater och mycket hackad lök som stekts på låg värme tills den är genomskinlig. Krydda valfritt och servera med valfritt tillbehör, jag gillar broccoli med eller utan tillhörande couscous/bulgur.
Det blir stroganoff beslutar jag mig för nu. :) Det ska bli gott!

kl

Nå gott folk, går det att frysa in i matlådor och fortfarande är gott när man stoppar in en sån i micron? Jag äter 2 dl per portion totalt, att laga bara 2 dl för mig är ju en omöjlighet och jag har svårt för att spara rester mer än till dagen efter i kylen.
 
Jag är verkligen ingen mästerkock, men något som alltid blir väldigt gott är falukorv i ugn med hemgjord potatismos. 😍 Jag brukar utgå från det här receptet när det kommer till värme och tid i ugnen, men har lite andra ingredienser.

Senap mellan varje skiva, sedan varva med ost och zucchini mellan skivorna. Krossade och/eller passerade tomaten hälls över och bredvid i formen. Jag brukar inte ha lök, men det kan nog bli bra det med.

Jättegott, lättlagat, bra som matlåda.
 
Jag är verkligen ingen mästerkock, men något som alltid blir väldigt gott är falukorv i ugn med hemgjord potatismos. 😍 Jag brukar utgå från det här receptet när det kommer till värme och tid i ugnen, men har lite andra ingredienser.

Senap mellan varje skiva, sedan varva med ost och zucchini mellan skivorna. Krossade och/eller passerade tomaten hälls över och bredvid i formen. Jag brukar inte ha lök, men det kan nog bli bra det med.

Jättegott, lättlagat, bra som matlåda.
Ser gott ut och det låter gott också! Jag har för övrigt hans bok också! :D Den har jag faktiskt använt rätt mycket en gång i tiden. Skulel behöva börja om på nytt med att göra mat efter recept, känner jag.

330923222_669744961593277_2810480193345281431_n.jpg
 
Den stora kokboken från Bonnier är ju rätt intressant, bilderna är ju lite tråkiga... men så många recept det finns! Det är likadan bok som jag är uppvuxen med som mamma har, har bläddrat tusentals gånger i hennes och hittade min på loppis för 25 kr.... Kommer väl till pass här! :D

330239949_578041517551395_378809233651882157_n.jpg
 
Stroganoffen är alldeles ypperlig att göra matlåda av. Funkar mycket bra att värma i mikro.

Nu när jag tänker på det har jag nog alltid gjort matlådor när jag lagar Stroganoff. Gör på en hel falukorv och kokar extra ris för det blir alltid gott som lunch på jobbet. 🙂
 
Stroganoffen är alldeles ypperlig att göra matlåda av. Funkar mycket bra att värma i mikro.

Nu när jag tänker på det har jag nog alltid gjort matlådor när jag lagar Stroganoff. Gör på en hel falukorv och kokar extra ris för det blir alltid gott som lunch på jobbet. 🙂
Perfekt! Jättebra!
Ja visst är det gott!
 
Inte något förslag men lite roligt sammanträffande då jag äter stekt falukorv med snabbmakaroner i detta nu :D det var ett bra tag sedan sist så det var jättegott :d
 
Fast mitt problem är att hemma hade jag oftare falukorv i ugnen med ost och tomat som föreslagits tidigare i barndomen, tills några år sedan då jag mådde illa av att ha korven i munnen :crazy: det kändes bara tjockt och sedan dess har jag totalt tappat lusten för den maträtten. Saknar inte den alls.
Den stekta falukorven med makaroner påminner mig mera om skolmaten och den saknar jag :D
 
Då får jag tyvärr baka hamburgerbröd först och det är jag för bekväm för :D Men det lät gott, ska ha det i åtanke nästa gång jag är i affären!

Falukorvskebab har inte jag heller testat!
Korvstroganoff är gott, brukar göra med sådan påse med pulver i till folks stora förfäran, har ingen hemma så satt och funderade på att leta upp ett recept på det i någon kokbok. Borde väl finnas. Vad har du till? (snudd på retorisk fråga här då man BARA kan ha ris till korvstroganoff... :P )
Ris! Finns inget annat rimligt att äta till korvstråganoff. Jag gör min genom att steka lök (och vitlök om jag känner för det) tillsammans med salt, paprikapulver, en skvätt chili och tomatpuré. Sen i med falukorv och stek tills den får färg. Sen krossade tomater, koka upp. Eventuellt köttbuljong om jag känner mig fancy. Sen smakar jag av med lite grädde.
Ser gott ut och det låter gott också! Jag har för övrigt hans bok också! :D Den har jag faktiskt använt rätt mycket en gång i tiden. Skulel behöva börja om på nytt med att göra mat efter recept, känner jag.

Visa bifogad fil 112747
Den här bilden påminner mig om en vän som i höstas störde sig på att jag inte visste hur många kokböcker jag hade hemma.. Så han räknade. Tror det landade på runt 50 stycken. Behöver verkligen rensa..!!
 
Korvstroganoff är en av få rätter som gör sig bra i matlåda. Jag gör normalt sett på chorizo korv då jag vill ha lite mer smak på korven.
Mitt "recept" :
En förp chorizo korv (icas egna är min personliga favorit), 1 gul lök, 1 förp matlagningsgrädde, ketchup, svartpeppar och nån grön krydda typ basilika (lite olika vad jag tar 😂). Fräser lök, slantar korven och steker den med löken, på med grädde, ketchup och kryddor när korven fått färg. Låt småputtra tills snabbmakaronerna är klara 😁
 
Ris! Finns inget annat rimligt att äta till korvstråganoff. Jag gör min genom att steka lök (och vitlök om jag känner för det) tillsammans med salt, paprikapulver, en skvätt chili och tomatpuré. Sen i med falukorv och stek tills den får färg. Sen krossade tomater, koka upp. Eventuellt köttbuljong om jag känner mig fancy. Sen smakar jag av med lite grädde.

Den här bilden påminner mig om en vän som i höstas störde sig på att jag inte visste hur många kokböcker jag hade hemma.. Så han räknade. Tror det landade på runt 50 stycken. Behöver verkligen rensa..!!
Jag gjorde så minus chilie och plus grönsaksbuljong. Det är gott!

Jag kollar alltid efter fler kokböcker på loppis, fick pengar i julklapp av min ena son och köpte tre kokböcker då. Tänker att det är lite speciellt att bläddra i en kokbok jämfört att googla recept så jag tänkte återuppta det. Har tyvärr inte kvar min egna hemkunskapsbok, som jag använt otroligt mycket, men barnens tre (tre barn ju) har jag, för de har själv inte velat ha dem. Tänker att de nog ångrar sig snart igen....
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 404
Senast: tott
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 694
Senast: Grazing
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
965
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 914
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp