Middagstips: falukorv

Ah, jag har matvete men vet inte riktigt vad jag ska ha det till. Hur tillagar man det?

Det blev korvstroganoff, en tallrik till i morgon och tre matlådor i frysen :) Det var mycket gott, trots att jag var kocken, för en gångs skull!
Jag använder det istället för ris många gånger. Koka som pasta typ, 10 min.
 
Har avlånga formar men kan inte tillaga en hel falu bara till mig, jag har 15 % av en normal matsäck så det går bort av många skäl med så mycket mat, gissar att det inte går bra att frysa ungsfalu med mos så bra heller :D
Jodå. Falukorven går att frysa. Mos likaså.
Men du kan ju likväl göra en miniportion i en miniform? Du behöver väl inte göra på en hel korv?
 
Nu har du säkert ätit upp korven 😁 Men nåt som jag tycker är jättegott är kokt falukorv med potatis och/eller senapssås/pepparrotssps 👌
 
Nu har du säkert ätit upp korven 😁 Men nåt som jag tycker är jättegott är kokt falukorv med potatis och/eller senapssås/pepparrotssps 👌
Det lät gott, har nog ätit det för år och dar sedan! Dags att testa igen!

Åt upp andra portionen i dag och har tre matlådor i frysen, på en halv korv :D Så det blir mycket mat :D
 
Antingen gör jag stroganoff med creme fraiche, matlagningsgrädde, gul lök, vitpeppar, svartpeppar och ajvar. Har vi inte ajvar hemma kan jag ta tomatpure eller ev chilisås. Tycker dock ajvar är bäst. Har rätt mkt vitpeppar.
Till det ris.

Annars gör jag falukorv provencale. Då skär jag bort små kilar med någon cm mellanrum och fyller dem. Jag har i lökskivor, ev salladslök, olivolja med pressad vitlök och ev kryddor, skivade romantica-tomater, senap och kör in i ugnen. Efter ett tag slänger jag på någon god ost och kör in igen i ugnen. Gott med pasta till! Man kan också ha lite oliver.
 
Antingen gör jag stroganoff med creme fraiche, matlagningsgrädde, gul lök, vitpeppar, svartpeppar och ajvar. Har vi inte ajvar hemma kan jag ta tomatpure eller ev chilisås. Tycker dock ajvar är bäst. Har rätt mkt vitpeppar.
Till det ris.

Annars gör jag falukorv provencale. Då skär jag bort små kilar med någon cm mellanrum och fyller dem. Jag har i lökskivor, ev salladslök, olivolja med pressad vitlök och ev kryddor, skivade romantica-tomater, senap och kör in i ugnen. Efter ett tag slänger jag på någon god ost och kör in igen i ugnen. Gott med pasta till! Man kan också ha lite oliver.
Det första lät gott, det andra spar jag till någon annan. :D Lite mycket lök för någon som inte gillar lök :D Och oliver! :yuck:
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 145
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp