Bukefalos 28 år!

Middagstips för svagsinta!

Riley

Trådstartare
Jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle bjuda några bekanta på middag om ett par veckor, vilket kunde ha varit en bra idé om det inte vore för att jag förmodligen blev tappad på huvudet i ett kök som liten. Kort och gott: Jag kan inte laga mat, alls, och jag har således ingen aning om vad jag ska våga mig på till detta. Känns som om jag just fått besked om att jag ska avrättas offentligt på ett fotbollsstadium.

Så: Goda, någorlunda lättlagade recept. Hitåt. Snela.

Jag har några få krav vilka jag listar här nedan, och i övrigt får det jättejättegärna vara mått/viktangivelser på ALLT, inget höfta hit och dit. Det ska även räcka till tre eller fyra män, samt en kvinna som är rätt liten i maten.

- Nötkött, kyckling eller fisk/räkor. Inte vegetariskt.
- Inte innehållande större mängder vitlök eller något annat som riskerar att hänga sig kvar och förpesta mun och andedräkt. Because hångelplaner.
- Maxtid 3 timmar. Går något att förbereda dagen innan är det OK med sammanlagt mer tid än så.
- Bör kännas någorlunda "lyxigt", dvs. inte typ bacon och ägg. (Nejmen ni fattar.)

Jag är ute i jäkligt god tid så att jag har möjlighet att träna och laga rätten ifråga åtminstone ett par gånger innan dagen D är här, men åter, det bör vara så lättlagat/svårt att misslyckas med som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Middagstips för svagsinta!

Limekyckling - 4 portioner:

8 hg kycklingfiléer
1 lime
1 dl matlagningsgrädde
2 dl crème fraiche
½ grönsaksbuljongtärning som löses upp i vatten (står hur mycket vatten på paketet, tror det är 2,5 dl för en halv tärning)
1 tsk soja
1 msk flytande honung

Stek kycklingfiléerna, salta och peppra dem. Vispa i en traktörpanna (eller annan bred panna med hög kant - stor kastrull funkar också) ihop grädden, crème fraichen, den upplösta buljongtärningen, sojan och honungen. Riv skalet av limen och pressa ur saften, tillsätt detta till såsen. Lägg till sist i kycklingen och låt sjuda under lock på svag värme i 10-15 minuter eller mer om du har tid. Servera med ris eller pasta och en fräsch sallad.

Supergott, enkelt och garanterat succé!

Annars är laxfiléer med fetaoströra och rotsaker busenkelt och gott, och likaså lasagne eller lammfärsspett med yoghurtsås och klyftpotatis (damn vad sugen jag blev på just det nu). Säg till om du vill ha recept! :)
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

Fredagsgryta!
ALLA som har fått äta denna blir helt saliga :)
Har haft sambons familj på middag och detta räckte då till 5 personer även om det kanske var liiite i minsta laget, men du kan ju alltid ta receptet gånger 1,5 så får du för 6 personer istället :)

Dina krav;
-Ej vegetariskt. Fläskfilé/fläskytterfilé har jag kört med, om det inte får vara fläsk (framgår inte) så funkar det säkerligen fint med även nötkött i samma varianter.
-Hångelvänlig. Förpestar inte mun/andedräkt enligt varken mig eller sambon, liten mängd vitlök
-Inget evighetsprojekt. 30 min tycker jag är lite väl snålt, särskilt för potatisen. Men säg ca 1 timme? Kör på färdig klyftpotatis om du vill snabba på/underlätta ytterligare
-"Lyxmat". Stämmer helt klart överrens! :)

"Hetta upp ett teflonjärn och bryn kött och grönsaker på hög värme några minuter. Lägg över i en gryta..."
Jag bryner allt i en stor kastrull/gryta för att undvika för mycket disk, fungerar alldeles utmärkt :)
Persillade är en kryddblandning som finns i kryddhyllan! (Santa Maria som gör den)

http://www.viktvaktarna.se/food/rcp/RecipePage.aspx?recipeid=6201114
V_50_Fredagsgryta_n_lg.jpg


Tänk inte på att detta receptet kommer från viktväkarna, detta är en ganska kcal-rik rätt för att komma därifrån.
De har bra recept helt enkelt och en del bar jag med mig även nu när jag inte följer deras poäng längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Middagstips för svagsinta!

Salladskyckling
Wokgrönsaker
Uncle bens Thai currysås (ganska säker på att den heter så, gul sås i genomskinlig glasburk med svart lock)
Ris eller pasta

Har inga helt exakta mått, men till oss fyra har det räckt med två påsar kyckling, en burk/påse grönsaker och en burk sås.
I med allt i stekpanna, låt det fräsa ihop och koka ris eller pasta till.

Superlätt, går riktigt snabbt och är jättegott.
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

Köp en köttbit typ ryggbiff, ca 150 gram per person (räkna kanske 200 gram per person för herrarna). Putsa till den lite om det behövs. Bryn runt om i stekpanna (använd smör och olja, het panna), salta och peppra rikligt. Lägg i en ugnsfast form och skjutsa in i ugnen på typ 100 grader. Använd köttermometer och när köttet nått ungefär 65 grader tar du ut köttet och låter det vila i folie. Det tar några timmar, kanske tre timmar för ett kilo kött, men det kräver å andra sidan inget vändande eller passande, bara test med termometern då och då. När ni ska äta skivar du upp i 2-3 cm tjocka skivor. Det gör inget om köttet är ljummet eller rent av rumstempererat, men du kan förstås värma på innan ni ska äta. Är tillbehören varma behöver inte köttet vara tokhett.

Till detta serverar du en färdigköpt potatisgratäng, jag gillar den från Peta. Häll ner i en form, strö över valfri ost och skjutsa in i ugnen 45 minuter innan gästerna kommer. Vill du ha någon sorts sås så kolla vad som finns i delikatessdisken på närmsta matbutik, eller köp t.ex. den färdiga whiskeypepparsåsen som finns i kyldisken.

Komplettera med lite sallad (färdigfixad sallad i påse och lite körsbärtomater kommer du långt med) och sen har du en måltid som går hem hos de flesta!
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

Halvt kl

Tusen tack för tips! Till det här tillfället vill jag gärna ha något lite roligare än en paj eller mycket helfabrikat, men det finns ju inget som hindrar att jag gör det till mig själv en annan gång.
wink.gif
Recept sparade och ska provas framöver!
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

Klyftpotatis är också en höjdare till köttet ovan, om du vill göra det mer hemlagat. Klyfta potatis, släng ner i en plastpåse, gojsa runt med olja och salt och peppar, ut på en plåt och kör i ugnen på 175 grader tills de är nästan klara, sen blåser du på runt 225 grader tills de har fin färg och är helt klara.
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

DU KAN VARA EN JÄVLA KIWI.... fågel.

Edit: Det kanske inte ens finns något som heter så?

Edit 2: Det gjorde det visst, men den stavar med enkel-v. Ah.
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

Klyftpotatis är också en höjdare till köttet ovan, om du vill göra det mer hemlagat. Klyfta potatis, släng ner i en plastpåse, gojsa runt med olja och salt och peppar, ut på en plåt och kör i ugnen på 175 grader tills de är nästan klara, sen blåser du på runt 225 grader tills de har fin färg och är helt klara.
Jag skulle förmodligen misslyckas kapitalt med något dylikt, så färdiglagad potatisgratäng låter episkt bra!
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

Jag SUGER på att laga mat, eller mest tycker jag att det är så jävla tråkigt så jag drar mig för det. Men jag gjorde baconlindad kycklingfilé en gång och det såg rätt snajsigt ut och var jättesaftigt och gott! Vill man inte ha bacon funkar säkert parmaskinka eller liknande. Brynte (?) bara hela paketen i stekpanna, kryddade med salt, peppar och rosmarin (eller var det timjan? Glömmer vilken man har till klyftpotatis och vilken man har till kyckling ;D) och körde sen in dem i ugnen på 200 grader . Till är det asgott att ha hemmagjord klyftpotatis (skär potatis, lägg på plåt, ringla olja och salt över, in i ugnenpå 225) och kall sås av valfri sort. Dvs köp en burk creme fraiche och blanda i lite kryddor. Sen kan man steka haricote verts i lite smör och ha salt på, mums!!



Visst är jag bra på mattips :D
 
Sv: Middagstips för svagsinta!

En variant på den är något jag gjorde till en middag med mina vänner (då åt jag inte ens kyckling, hade aldrig tillagat en och hade inte ätit kyckling på åtta år) och de tyckte det var så gott att de frågat om recept typ trehundrasjuttioelva gånger efteråt.

1. Kycklingfilé (färsk), gör ett snitt genom filén men inte så den delar på sig. Tryck i valfri crème cheese (Philadelphia förslagsvis, där finns många olika smaker. Örtkryddad är god, men vill du bara köra safe så går naturell bra) ELLER getost!

2. Linda bacon runt filéerna.

3. Bryn kyckling/bacon-rullarna så att de får lite färg, lägg de sedan i en form och ställ in mitt i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min, du kan ta ut en och göra ett snitt för att se om kycklingen är klar.

Sen var den biten klar!

Till det ska du ha ris. Börja med riset innan du börjar bryna kycklingen så bör det bli klart ungefär samtidigt.

Och sist men inte minst - currysås! Jag tycker det är klart godast att göra egen, och det är superenkelt. En generös klick smör i en kastrull som får smälta (ska täcka botten ordentligt) och i med kryddor (curry + salt förslagsvis, haha). Låt "fräsa" ett litet tag så att det får lite färg, men inte blir bränt! I med grädde och låt puttra. Tillsätt mer kryddor om det behövs!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp