Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
60kr/liter idag på Ica kvantum.
Köper sällan då 1liter är för mkt för mig ensam och oftast är många dåliga. Uppskattar när de säljs per kg så jag kan ta en lagom mängd till mig.
Har självplock nära mig som jag ska försöka besöka i veckan istället.
För mycket
Jag klämmer i mig två liter på en gång![]()
Jag älskar jordgubbar men det är sällan de smakar som jag tycker de ska för att vara värda att smälla i sig en hel kartong. Jag är uppfödd på självplock, där de är som allra godast, lite lortiga direkt från plantan.
Väl hemma och tvättade så var de inte lika goda längre. Så jag är petig.
Då hade jag nog också kunnat peta i mig en del.De har självplock där jag köper.
Helt underbart goda. Jag brukar äta en halv låda bara på tiden det tar att cykla hem![]()
Också en aspekt: de är ju inte GODA? Jag frossar alltid under jordgubbssäsongen, förra året hittade jag inte många som var riktigt bra.
I början av veckan fick jag några jättefina, de hette Rumba. Annars har det varit ganska slätstruket.
Vad kostar de svenska jordgubbarna i era butiker nu till midsommar?
På min Ica i går tog de 140 kr/kg, alltså 70 kr kartongen
(Jag undrar alltså över butikspriser, inte efter egenodlade, självplock eller grannens obesprutade ekologiska schysta frigående jordgubbar)
20 kr/låda? "Förr" var väl 20 kr betydligt mer än det är idag...Köpte en låda för 5 minuter sen, 50:-/liter här. Huuuutlöst dyra.
Jag TYCKER att 20:-/låda vore rimligt pris. Förr kunde man köpa och äta färska jordgubbar dagligen, men nu är det fan en lyxvara.
Fast jag känner ju doften på flera meters avstånd även om det är vattniga importer, jag känner oftast att det finns långt innan jag ser dem på grönsaksavdelningarna.Är det bara jag som åtminstone luktar men ibland även smakar på jordgubbarna innan jag köper?
Skulle aldrig betala dyrt om de inte doftar gott.
Gör samma med tomater. Doftar de inget smakar de inget heller
Håller med, jag som köper in jordgubbar till vår butik sätter det billigaste jag kan speciellt runt midsommar, och med 20:- asken skulle vi i princip skänka bort dom...20 kr/låda? "Förr" var väl 20 kr betydligt mer än det är idag...
Någon ska odla, det ska planteras, vattnas, rensas, gödslas... Någon ska ha betalt för att odla, helt enkelt. Sen ska någon ha betalt för att plocka. Någon ska ha betalt för att förpacka (eventuellt även rensa?). Sen ska någon ha betalt för att frakta jordgubbarna och till sist ska någon ha betalt för att sälja jordgubbarna, med såpass marginal att man även har råd med spill. För 20 kr får folk knappast betalt för sitt jobb, det kanske inte är rimligt att jordgubbar ska vara så billiga att man har råd att äta dagligen?
Är det bara jag som åtminstone luktar men ibland även smakar på jordgubbarna innan jag köper?
Skulle aldrig betala dyrt om de inte doftar gott.
Gör samma med tomater. Doftar de inget smakar de inget heller