Midsommarens röda guld

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare mandalaki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 021
94.50 kr/kg på Willys Hemma så runt 60 kr för en full låda. Ståndet utanför tog 29 kr för en inte lika full låda men då fick jag rensa bort ca 1/3.

Tyvärr fick vi inte allt vi beställt så våra tog slut. Förra veckan kostade de 84.90 kr/kg.

Jag har slutat köpa jordgubbar. De är svindyra och smakar om man har otur surt annars ingenting. Det brukar vara ungefär 2 per ask som smakar jordgubbe :(
Jag förstår inte varför man envisas med att plocka och sälja halvmogna gubbar år efter år. Jag förstår ännu mindre varför folk betalar för dem :confused:
Jag blev glatt överraskad på midsommarafton när mamma fått tag i jordgubbar där de flesta faktiskt var mogna och troligen inte av sorten Honey Eye som är sur som ättika

60kr/liter idag på Ica kvantum.

Köper sällan då 1liter är för mkt för mig ensam och oftast är många dåliga. Uppskattar när de säljs per kg så jag kan ta en lagom mängd till mig.

Har självplock nära mig som jag ska försöka besöka i veckan istället.

Hos oss kostade de 41kr för en sån där ask innan midsommar.

Köpte världens godaste jordgubbar för några veckor sedan i Hunnebostrand från någon halvlokal odlare. Sörjer lite att jag inte kommer uppleva de igen.

För mycket :confused:
Jag klämmer i mig två liter på en gång :D
:D Jag älskar jordgubbar men det är sällan de smakar som jag tycker de ska för att vara värda att smälla i sig en hel kartong. Jag är uppfödd på självplock, där de är som allra godast, lite lortiga direkt från plantan. :d Väl hemma och tvättade så var de inte lika goda längre. Så jag är petig.

:D Jag älskar jordgubbar men det är sällan de smakar som jag tycker de ska för att vara värda att smälla i sig en hel kartong. Jag är uppfödd på självplock, där de är som allra godast, lite lortiga direkt från plantan. :d Väl hemma och tvättade så var de inte lika goda längre. Så jag är petig.

De har självplock där jag köper.
Helt underbart goda. Jag brukar äta en halv låda bara på tiden det tar att cykla hem 😁

Också en aspekt: de är ju inte GODA? Jag frossar alltid under jordgubbssäsongen, förra året hittade jag inte många som var riktigt bra.

I början av veckan fick jag några jättefina, de hette Rumba. Annars har det varit ganska slätstruket.

Det är det som är det tråkiga överlag med jordgubbar, tycker jag. Jag kan för all del tänka mig att betala lite men då får de fasen smaka jordgubbar också. Inte bara se röda och fina ut, men vara helt smaklösa. Det är ett jäkla lotteri och sällan värt priset. Det är så tråkigt. Jordgubbar brukade vara bland det bästa med sommaren.

Vad kostar de svenska jordgubbarna i era butiker nu till midsommar?

På min Ica i går tog de 140 kr/kg, alltså 70 kr kartongen 🙈

(Jag undrar alltså över butikspriser, inte efter egenodlade, självplock eller grannens obesprutade ekologiska schysta frigående jordgubbar)

50:- per ask. En höjning med 10:- från dagen innan. 🙄

Just sorten Honey Eye är aldrig värt pengarna, då är importerna oftast bättre. :cautious:
Jag tror de svenska odlarna gått över till sorter som tål transporter bättre på bekostnad av smak. Jag köpte två liter i torsdags för 99 kr och de var ok i smak men inte mer. Egentligen hade jag inte tänkt köpa några alls då det är sån hysteri vid midsommar men nu drogs jag med av köphetsen när jag var inne på hemväg för ett sista inköp inför helgen.

Är det bara jag som åtminstone luktar men ibland även smakar på jordgubbarna innan jag köper?
Skulle aldrig betala dyrt om de inte doftar gott.
Gör samma med tomater. Doftar de inget smakar de inget heller

Köpte en låda för 5 minuter sen, 50:-/liter här. Huuuutlöst dyra.

Jag TYCKER att 20:-/låda vore rimligt pris. Förr kunde man köpa och äta färska jordgubbar dagligen, men nu är det fan en lyxvara.
20 kr/låda? "Förr" var väl 20 kr betydligt mer än det är idag...
Någon ska odla, det ska planteras, vattnas, rensas, gödslas... Någon ska ha betalt för att odla, helt enkelt. Sen ska någon ha betalt för att plocka. Någon ska ha betalt för att förpacka (eventuellt även rensa?). Sen ska någon ha betalt för att frakta jordgubbarna och till sist ska någon ha betalt för att sälja jordgubbarna, med såpass marginal att man även har råd med spill. För 20 kr får folk knappast betalt för sitt jobb, det kanske inte är rimligt att jordgubbar ska vara så billiga att man har råd att äta dagligen?

Är det bara jag som åtminstone luktar men ibland även smakar på jordgubbarna innan jag köper?
Fast jag känner ju doften på flera meters avstånd även om det är vattniga importer, jag känner oftast att det finns långt innan jag ser dem på grönsaksavdelningarna.

20 kr/låda? "Förr" var väl 20 kr betydligt mer än det är idag...
Någon ska odla, det ska planteras, vattnas, rensas, gödslas... Någon ska ha betalt för att odla, helt enkelt. Sen ska någon ha betalt för att plocka. Någon ska ha betalt för att förpacka (eventuellt även rensa?). Sen ska någon ha betalt för att frakta jordgubbarna och till sist ska någon ha betalt för att sälja jordgubbarna, med såpass marginal att man även har råd med spill. För 20 kr får folk knappast betalt för sitt jobb, det kanske inte är rimligt att jordgubbar ska vara så billiga att man har råd att äta dagligen?
Håller med, jag som köper in jordgubbar till vår butik sätter det billigaste jag kan speciellt runt midsommar, och med 20:- asken skulle vi i princip skänka bort dom...

Jag luktar och klämmer lite försiktigt på det mesta i frukt/grönsaksväg, men det skulle aldrig falla mig in att ta en "smakbit". Dels tycker jag det hör till allmän hyfs att man inte går och småäter av butiksvaror och sen är det faktiskt olagligt. Räknas som snatteri nämligen och kan ge skapliga böter och till och med fängelse i upp till 6 månader.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka